rep af membraner
Fra : Søren Madsen

Dato : 30-12-06 21:05

Er der nogen der har erfaringer og gode råd vedr. rep af membranerne i 2 af
mine kaburatorer. Har hørt at der findes et velegnet produkt af mærket
"Sikaflex".

Hilsen Søren
GPX750R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-12-06 21:16

"Søren Madsen" <soerenmadsenFJERNDETTE@stofanet.dk> writes:

> Er der nogen der har erfaringer og gode råd vedr. rep af membranerne i 2 af
> mine kaburatorer. Har hørt at der findes et velegnet produkt af mærket
> "Sikaflex".

Jon Larsen har skrevet en del om det herinde. Prøv søgeordene
"sikaflex author:jon author:larsen" uden anførselstegn på
<http://groups.google.com>.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 30-12-06 23:41

Søren Madsen skrev:
> Er der nogen der har erfaringer og gode råd vedr. rep af membranerne i 2 af
> mine kaburatorer. Har hørt at der findes et velegnet produkt af mærket
> "Sikaflex".

Jep, Sikaflex 221 har fået meget positiv omtale her i gruppen. Så vidt
jeg er orienteret er 221 dog udgået til fordel for 291 der har næsten de
samme egenskaber (en smart sælger ville nok sige: "det er det samme -
bare bedre").

Du opløser Sikaflexen i cellulosefortynder (jeg mener 1 del Sikaflex til
ca 2 dele fortynder (øjemål) giver en passende konsistens*), når
Sikaflexen er 100% opløst, kan du pensle et tyndt (evt 2 meget tynde)
lag på de "syge" områder. Det er nok (ved det ikke) en god idé at
overlappe de "raske" områder lidt, for at sikre 100% tætning, men brug
så lidt som muligt, da det nok ikke kan undgås at det går lidt ud over
membranens smidighed.

Hmm... måske skulle jeg tage et kig på mine egene memebraner, der fik
turen sidste år...

* konsistensen skal ikke være for tynd, heller ikke for tyk - bare sådan
lige tilpas :) prøv dig evt lidt frem ved at male det på et stykke af en
tynd plasticpose/tyndt stykke stof, og vurder smidighed/holdbarhed i
forhold til membranen.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Perminator

Dato : 31-12-06 00:45

Hej!

> [...]
> lige tilpas :) prøv dig evt lidt frem ved at male det på et stykke af en
> tynd plasticpose/tyndt stykke stof, og vurder smidighed/holdbarhed i

Interessant fif med Sikaflex og fortynder.
Vil kuren kunne anvendes på gummimanchetterne mellem karb.og topstykke på
min CXer?
En tidligere ejer har givet manchetterne en del tape, hvilket tyder på at de
var utætte. Jeg går principielt ind for, at man skifter udslidte dele, men
i dette tilfælde kunne jeg godt tænke mig at synkronisere udskiftningen
indtil motoren skal have sin anden udskiftning af stator, vandpumpepakning
og knastkæde (kaldet "triple by-pass" operation i CX-kredse). Dette
forventes at være til næste vinter. Jeg regner med at teste den nuværende
tæthed med Startgas-testen ifm. forårsklargøring.
Jeg har iøvrigt flydende latex-gummi stående, beregnet til udstøbning
(fiskegrej). Jeg tænker på, om det ikke kunne udfylde samme funktion - også
med membranerne, hvorved man undgik at arbejde med fortynder?
vh
--
"Perminator"
Per Misser

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 31-12-06 08:19

> Interessant fif med Sikaflex og fortynder.

> vh
> --
> "Perminator"
> Per Misser
> CX500 Eurosport 82
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ja.. det er faktisk interessant. Jeg har hidtil bare brugt det fra tuben,
men det har været svært at få en tyndt jævnt lag, så metoden til pensling
virker for mig som en god løsning. Så er der bare lige det med fortynderen,
men et godt ventileret sted og en maske, så er det ikke så slemt.

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen.
Forældre til englebarnet Tika, født 18/3-06, R.I.P

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 31-12-06 11:16

Perminator skrev:
> Hej!

> Vil kuren kunne anvendes på gummimanchetterne mellem karb.og topstykke på
> min CXer?

Det kan jeg ikke se, at der skulle være nogle problemer med, prøv evt
først om det binder ordentligt, og gør det det, så klø på :)
Manchetterne skal jo ikke være så fleksible som membranerne, så du kan
vel i princippet give dem et (relativt) tykt lag hele vejen rundt.

Jeg overvejer selv, at smører ledningerne fra generator/pcik-ups ind i
blandingen - de ligger i nogle plasticagtige/krympeflex rør, som med
tiden er blevet ret stive, og revnet flere steder.

Har i øvrigt også (med held) brugt det til:
- Forstærkning af "tandremmen" der bruges til at justere preload på
bagstøddæmperen; viklede et stykke lærred, "gennemvædet" af
SikaFlexopløsningen, 4-5 gange rund om ydersiden.
- Et område på "bagsvingeren" (der ikke svinger) på min gamle
trædecykel, der hvor kæden ellers slår ned, og ødelægger lakken.

Anvendelsesmulighederne er utallige :)

> [...]
> forventes at være til næste vinter. Jeg regner med at teste den nuværende
> tæthed med Startgas-testen ifm. forårsklargøring.

Tja, hvis du har splittet den ad nu, og alligevel skal til at lege med
sikaflex (og der ikke er nogle herinde der råber "NEEEJ!"), så giv dem
da turen med det samme (ellers skal du bare splitte den ad igen, lige
når du har samlet den, og konstanteret at de er utætte). Det er muligt
at lave en ret pæn overflade med det (og det fås i flere farver), så
æstetisk set ødelægger du ikke noget - uden at have set det, vil jeg
påstå at det er langt pænere end tape :)

Jeg er principielt enig i dit princip om at skifte udslidte dele - der
er bare nogle dele der er uhæmmede dyre, og kan man lave en god
reperation, kan man i stedet bruge pengene på at køre - mine
indsugningsmanchetter kostede for ca 1500 km i benzin :( Jeg vil dog nok
overveje nye membraner (afhængigt af hvordan de ser ud nu) da det er et
lidt mere kritisk punkt.

> Jeg har iøvrigt flydende latex-gummi stående, beregnet til udstøbning
> (fiskegrej). Jeg tænker på, om det ikke kunne udfylde samme funktion - også
> med membranerne, hvorved man undgik at arbejde med fortynder?

Det må nogle af gruppens "lommekemikere" hellere svarer på - jeg kunne
forestille mig, at fortynderen også opløser det "originale" gummi lidt,
og derved smelter det nye og gamle sammen, men det er ikke noget jeg kan
sige med sikkerhed.

Fra : S.Feilberg

Dato : 03-01-07 12:32

On Sat, 30 Dec 2006 21:04:39 +0100, Søren Madsen wrote:

> [...]
> mine kaburatorer. Har hørt at der findes et velegnet produkt af mærket

Hej Søren.

Jeg har med god held brugt et produkt der hedder "Plasti Dip". Nej ikke
plastik eller plastic. Det er gummi på spraydåse. Jeg har set det hos:
www.mmc.dk Vare nr. 169012, sort. katalog side 23.

Jeg har brugt det på min xj750 og senest på min FJ1200. XJeren er solgt men
jeg har foreløbig kørt med det 3 år/ 25.000 km. og det holder stadig. Det
var et fif jeg første gang hørte om en Kawasaki kører i USA. Det er vistnok
osse et amarikansk produkt.

Jeg rensede alle 4 membraner. afgrænsede selve membranerne og sprayede et
tyndt lag 2 - 3 gange og lod dem derefter tørre et par dage. Problem løst -
penge sparet.

Søren
dmcn #59