Ledlys....
Fra : PETER DALGAARD

Dato : 26-12-06 12:01

Hejsa alle og god bagjul...

Kan nogle forklare mig en eller to ting ( hekto ).
Jeg går og sysler med at skifte blinklys ud på min monster, Har købt 4 stk
Ritzzoma ledlys ( Led og diode er vel det samme ? )
og et nyt blinkrelæ til ledlys :
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=1350 Kan ses her ...

Så langt så godt....

Så kommer det sjove, efter at have monteret det, Går det ikke så godt
mere...

Alle fire blinke på en gang eller ingen... hvis jeg piller to af dem fra og
smider de alm. 10w blinker ( enten højre eller venstre ),
Virker den venstre side men når jeg blinker til højre blinker alle igen

På relæet står der : h/w 21w max 4bulbs flasher c.l fe246 066500-4220
12,8 v 85c/m t/s ( 21.23.27 ) Wx2 Taiwan

Trebenet : B L E

Jeg håber at der herinde måske er en eller anden der har prøvt noget
tilsvarende eller har en rigtigt god ide....

Mvh
Peter Dalgaard
Monster 750

Fra : Hekto

Dato : 26-12-06 13:21

PETER DALGAARD wrote:

> [...]
>

> Jeg håber at der herinde måske er en eller anden der har prøvt noget
> tilsvarende eller har en rigtigt god ide....

Nogen skal jo have det 2 gange? ,o)

Jeg gætter på at det relæ du har fået ikke er et rigtigt elektronisk relæ.
Jeg hæfter mig ved det de skriver på hjemmesiden, at modellen man modtager
kan afvige fra det viste på billedet.

Mon det er monteret korrekt, når det gør som du beskriver? Det der bestemmer
hvilken side der blinker, er selve kontakten på styret, så jeg tror i
første omgang det er forbundet forkert.

(Louis her et der virker)
--

/Hekto
"Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 26-12-06 16:01

"PETER DALGAARD" <pd@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Jeg håber at der herinde måske er en eller anden der har prøvt noget
> tilsvarende eller har en rigtigt god ide....

Istedet for at montere et andet relæ, kan du også montere 2 modstande. Så
virker blinklyset med det gamle relæ. 2 modstande koster hos www.dioder.dk
99,-
Hilsen Matthias

Fra : Hekto

Dato : 26-12-06 18:38

Matthias H Matthiessen wrote:

> Istedet for at montere et andet relæ, kan du også montere 2 modstande. Så
> virker blinklyset med det gamle relæ. 2 modstande koster hos www.dioder.dk
> 99,-
Ja, hvilket må anses for det rene fusk!

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 26-12-06 21:48

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxrot-13> skrev i en meddelelse

> Ja, hvilket må anses for det rene fusk!
>
> --

Hvorfor mener du det er fusk? Det bliver faktisk anvendt i stor stil til
både biler og motorcykler og det helt uden problemer.
Hilsen Matthias

Fra : Hekto

Dato : 26-12-06 22:26

> [...]

> Hvorfor mener du det er fusk? Det bliver faktisk anvendt i stor stil til
> både biler og motorcykler og det helt uden problemer.
Ak, ja ... de kan endda købes for 5 Kr.!

Årsagen til at dioderne ikke blinker er at strømmen er for lille til at
varme bimetalet op i relæet, så det blinker. Så sætter man en modstand på
til at fise noget effekt af, så det kommer til at fungere igen. Modtsanden
skal fyre rimeligt meget effekt af, så den kan ikke anbringes lige hvor som
helst, da man skal tage højde for at den kan blive varm.

Den bedste løsning er at montere et relæ der fungerer elektronisk, uden
eletromekaniske indretninger der er afhængig af belastningen.

Jeg ved dog ikke om man stadig har kravet om et det skal være et
bimetalrelæ, så man kan se hvis en pære er sprunget? ( jeg vil stadig
foretrække det elektroniske til LED, da omtalte virkning forsvinder ved
montering af en modstand)

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-06 23:32

On Tue, 26 Dec 2006 22:26:27 +0100, Hekto wrote:

> Årsagen til at dioderne ikke blinker er at strømmen er for lille til at
> varme bimetalet op i relæet

Bimetal? Det har jeg dælme ikke set i lang tid, men de fleste elektroniske
relæer har samme funktion indbygget.

> Jeg ved dog ikke om man stadig har kravet om et det skal være et
> bimetalrelæ,

Kravet er en advarsel ved sprunget pære, det kan også være en kontrollampe,
der holder op med at blinke, eller som på Jaguar, en markering i et
display, der melder pærefejl.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-12-06 23:46

On Tue, 26 Dec 2006 23:31:31 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Bimetal? Det har jeg dælme ikke set i lang tid, men de fleste elektroniske
>relæer har samme funktion indbygget.

Affødt af denne tråd har jeg opereret lidt i et gammelt elektronisk
blinkrelæ.
Det lader sig fint ændre til dioder.
Jeg byggede faktisk et blinkrelæ for en del år siden, men skrinlagde
det igen pga. den manglende indikation
Ku' være jeg skulle grave det op igen - Det var vist noget med en
NE555 og en 2N3055

>Kravet er en advarsel ved sprunget pære, det kan også være en kontrollampe,
>der holder op med at blinke, eller som på Jaguar, en markering i et
>display, der melder pærefejl.

I min prøjserbil er der kun indikation for en afbrændt pære - Faktisk
er der indikation på alle udvendige pærer.
Blinkfrekvensen er stadig konstant uanset der mangler en "glødetråd"..

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 27-12-06 00:37

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Bimetal? Det har jeg dælme ikke set i lang tid, men de fleste elektroniske
> relæer har samme funktion indbygget.

Funktionen kan jo realiseres på mange måder. Uanset hvordan, er det effekten
der trækkes af sådanne 'relæer' giver blinkfrekvensen.

Hvis man vælger LED-blink, vil jeg foretrække et elektronisk 'relæ' der
sikrer den rigtige frekvens uden alle mulige mærkelige krumspring.

.... dog forudsat at der er tale om LED-blink der kan SES i klart solskin -
ellers foretrækker jeg pærer!

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-12-06 19:57

On Tue, 26 Dec 2006 18:38:03 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxrot-13>
wrote:

Hej Hekto.

>Ja, hvilket må anses for det rene fusk!

Enig.
Pokker stå i at reducere pærenes forbrug på 42 Watt ned til nogle få
Watts forbrug på lysdioderne, for derefter at brænde lige så meget
energi af i modstande blot for at pleje dovenskaben

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : DJ

Dato : 26-12-06 19:46

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> Istedet for at montere et andet relæ, kan du også montere 2 modstande. Så
> virker blinklyset med det gamle relæ. 2 modstande koster hos www.dioder.dk
> 99,-

Ja og hos www.brinck.dk koster de 5 kr.

Mvh.
Dannie

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-06 23:32

On Tue, 26 Dec 2006 12:00:30 +0100, PETER DALGAARD wrote:

> [...]
> smider de alm. 10w blinker ( enten højre eller venstre ),
> Virker den venstre side men når jeg blinker til højre blinker alle igen

Der skulle vel ikke lige sidde én kontrollampe for blink i
instrumentpanelet ? Ifald, så pil den ud, og meld tilbage om skidtet
virker. Modifikationen vil nemlig afhænge af kredsløbet som det er nu.

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-12-06 23:49

> [...]

>instrumentpanelet ? Ifald, så pil den ud, og meld tilbage om skidtet
>virker. Modifikationen vil nemlig afhænge af kredsløbet som det er nu.

Du siger sgu' noget.
Jeg havde luret lidt på det fejludtryk, men havde nøjes med at ryste
på hovedet
Hvis kontrollampen sidder mellem de to kredsløb vil den netop
afstedkomme den fejl.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : PETER DALGAARD

Dato : 27-12-06 09:46

Så virker det .... Det var den lille kontrol lampe , Der var nissen....
Jeg takker og bukker mange gange...
Tak for hurtig respons og mange forslag

Mvh
Peter

meddelelse news:i6eq5ytrgja9$.gbpsn8fjpxv$.dlg@40tude.net...

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-06 12:23

> Så virker det .... Det var den lille kontrol lampe , Der var nissen....
> Jeg takker og bukker mange gange...
> Tak for hurtig respons og mange forslag

Flot Orla.
Mine tanker var noget "bytning" af + og -, eller kortslutning, men det var
jo faktisk begge dele.
Men tænkte at det var en mont. fejl og nøjes med at følge udviklingen
Da jeg først læste dit svar, tænkte jeg der er sku' to kontrollamper og så
holder den ikke, men 750 køre med en og det gør min egen også :-|
Du havde sku' ret.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-06 15:56

On Wed, 27 Dec 2006 12:22:34 +0100, Flemming Disc wrote:

> Du havde sku' ret.

Jae, jeg er skarp for tiden

Fra : MKS - 74

Dato : 27-12-06 16:12

On Wed, 27 Dec 2006 15:56:11 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Jae, jeg er skarp for tiden

http://mensa.dk/testiq.html
(max er 145+ - spredning 15)

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-06 19:26

On Wed, 27 Dec 2006 16:12:26 +0100, MKS - 74 wrote:

> http://mensa.dk/testiq.html
> (max er 145+ - spredning 15)

Hmmmm. 130, det er vel hvad Hausgaard vil kalde "praktisk begavet"

Fra : MKS - 74

Dato : 27-12-06 20:49

On Wed, 27 Dec 2006 19:26:19 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Hmmmm. 130

130 er faktisk fint - Måske _er_du skarp for tiden (vi andre er det jo
hele tiden....*host*) .

Fra : Armand

Dato : 27-12-06 21:42

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> http://mensa.dk/testiq.html
> (max er 145+ - spredning 15)

Jeg er fandeme for gnaven til at udfylde slige test's hvor man ikke kan få
et klart svar på dem man erkender ikke at kunne snirkle :-|

--
Armand.
(Der er for beskeden til at oplyse sit resultat)

Fra : MKS - 74

Dato : 27-12-06 21:57

On Wed, 27 Dec 2006 21:41:50 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

>Jeg er fandeme for gnaven til at udfylde slige test's hvor man ikke kan få
>et klart svar på dem man erkender ikke at kunne snirkle :-|

Jamen du er da velkommen til at spørge.....hvis det irriterer dig
grusomt .

Fra : Knud Dam

Dato : 28-12-06 00:35

> Jamen du er da velkommen til at spørge.....hvis det irriterer dig
> grusomt .

*GGG*

KD

Fra : Armand

Dato : 28-12-06 01:38

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jamen du er da velkommen til at spørge.....hvis det irriterer dig
> grusomt .

Hæ! Det er let at holde fanen højt omkring så fordækte sager

Jeg havde så rigeligt at se til mod slutningen, så jeg tog ikke deciderede
notater; men hvad med de der !¤#*§/^? 2-3 Mickey Mouse -ører der flipper
rundt udvendigt og indvendigt på periferien??

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 28-12-06 02:49

On Thu, 28 Dec 2006 01:38:22 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

>Jeg havde så rigeligt at se til mod slutningen, så jeg tog ikke deciderede
>notater; men hvad med de der !¤#*§/^? 2-3 Mickey Mouse -ører der flipper
>rundt udvendigt og indvendigt på periferien??

*Hint*- betragt indvendige "ører" som negative og udvendige som
positive - Flere af opgaverne er langt mere simple end man måske
umiddelbart tror. 6 rigtige giver 79 point og hver yderligere rigtig 2
point....fis og ballede, lidt selskabslegagtig fun (muligvis mest for
nørder) .

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-12-06 07:37

MKS - 74 wrote:

> *Hint*- betragt indvendige "ører" som negative og udvendige som
> positive

Nej - *omvendt*

--
vh
Torben

Fra : MKS - 74

Dato : 28-12-06 09:58

On Thu, 28 Dec 2006 07:37:20 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Nej - *omvendt*

Aha - Du vil altså med andre ord hellere have dine ører til at sidde
på indersiden end ydersiden?

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-12-06 10:55

MKS - 74 wrote:

> Aha - Du vil altså med andre ord hellere have dine ører til at sidde
> på indersiden end ydersiden?

Mit indre øre bekræfter. Det ydre er stadig ømt fra hjelmmonteringen i
går

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 27-12-06 14:24

"PETER DALGAARD" <pd@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Så virker det .... Det var den lille kontrol lampe

Nu du sparede indkøb af modstande til overpris, så brug lidt penge på to
LED's til montering i instrument-brædtet, således at du tillige opnår
indikering for retning!

--
Armand.

Fra : PETER DALGAARD

Dato : 27-12-06 16:31

Nu har jeg jo købt de der pokkers modstande.....
Når man køber ritzzoma ledlys får man jo at vide at man skal bruge de der
modstande....
Ikke noget med at man da bare kan skifte et relæ , Dårlig vejledning måske

Jeg har en ven er købte en r6`er i sommers, Da han ville have monteret
ledlys skulle han da også betale dyre værkstedstime
for at montere modstande ....

Så hvis man ikke kan selv er der jo altid nogle flinke mc forhandler der kan
ta` røven på en.....

Jeg takker igen ....

Venlig hilsen
Peter Dalgaard

Godt nytår , Vi ses på vejen i 2007 .........

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-06 17:18

> [...]
> for at montere modstande ....
>
> Så hvis man ikke kan selv er der jo altid nogle flinke mc forhandler der

Er der ikke automatisk slå fra system på R6 blinklys, hvis der er det og man
stadig vil have det til at virke, skal man sådan lige bruge modstande og
ikke relæ. Og så er det vel derfor der er begge dele med.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 27-12-06 17:48

> [...]
> modstande....
> Ikke noget med at man da bare kan skifte et relæ , Dårlig vejledning måske

Hvis der overhovedet ikke findes en årsag (andet end at en sådan vil
umuliggøre argumentet om lavt forbrug) til at pågældende modstande ikke er
monteret ab fabrik, så er det sågu' da et mærkeligt ufærdigt produkt at
ville sælge :-|

--
Armand.