/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Miljø
Fra : Ukendt


Dato : 02-02-07 22:14

Hmm, kan undre at vi i denne gruppe stort set ikke har skrevet et kvæk om
den miljøbelastning som vores biler foretager.
Efter de sidste rapporter om verdens klimasituation er fremkommet, så ville
jeg da gerne høre om det får nogen her til at overveje hvad man vælger af
køretøjer/transport for fremtiden. Eller om det er et politisk problem som
alligevel først rigtig påvirker næste generation?

For mit eget vedkommende så tror jeg, jeg vil holde mig til biler under 2.0.
Men jeg bliver nok ved i en del år endnu med at tage bilen de 2x5 Km på
arbejde

--
Tom



 
 
Klaus D. Mikkelsen (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-02-07 22:37

Tom skriver:
>
> For mit eget vedkommende så tror jeg, jeg vil holde mig til biler under 2.0.
> Men jeg bliver nok ved i en del år endnu med at tage bilen de 2x5 Km på
> arbejde

Sjovt nok ville en omvendt prioritering gavne miljøet bedre.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

BJ (02-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 02-02-07 22:41


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45C3AEE9.B0FE41B1@du.kan.finde.den...

KLIP

>> For mit eget vedkommende så tror jeg, jeg vil holde mig til biler under
>> 2.0.
>> Men jeg bliver nok ved i en del år endnu med at tage bilen de 2x5 Km på
>> arbejde
>
> Sjovt nok ville en omvendt prioritering gavne miljøet bedre.

Ja, når det nu er så lige til, er det vel bare at stoppe al brug af fossiler
brændstoffer.

Vupti, miljøet er reddet på 60 sekunder....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Klaus D. Mikkelsen (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-02-07 22:42

BJ skriver:
>
> Ja, når det nu er så lige til, er det vel bare at stoppe al brug af fossiler
> brændstoffer.

Jeps...

> Vupti, miljøet er reddet på 60 sekunder....

Du er en helt
Kan du kinesisk? Der skal vidst en del til at overtale dem......


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

BJ (02-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 02-02-07 22:47


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45C3B031.BF72AF6A@du.kan.finde.den...

KLIP

>> Ja, når det nu er så lige til, er det vel bare at stoppe al brug af
>> fossiler
>> brændstoffer.
>
> Jeps...
>
>> Vupti, miljøet er reddet på 60 sekunder....
>
> Du er en helt
> Kan du kinesisk?

Det kan jeg åbenbart....

> Der skal vidst en del til at overtale dem......

Det er et politisk gefundenes fressen, så bare vent, der kommer de mest
sindsyge og uden bund og hold i forslag.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Ukendt (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-02-07 22:45


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45C3AEE9.B0FE41B1@du.kan.finde.den...
> Tom skriver:
>>
>> For mit eget vedkommende så tror jeg, jeg vil holde mig til biler under
>> 2.0.
>> Men jeg bliver nok ved i en del år endnu med at tage bilen de 2x5 Km på
>> arbejde
>
> Sjovt nok ville en omvendt prioritering gavne miljøet bedre.

Jeg har mange (dårlige) undskyldninger på hvorfor det kun er mulig at køre i
egen bil på arbejde

--
Tom



Klaus D. Mikkelsen (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-02-07 22:48

Tom skriver:
>
> Jeg har mange (dårlige) undskyldninger på hvorfor det kun er mulig at køre i
> egen bil på arbejde

Køb du bare en bil med >2,0 liters motor. Du er jo ligeglad


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

BJ (02-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 02-02-07 22:51


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45C3B17A.DCD0B1F7@du.kan.finde.den...

KLIP

>> Jeg har mange (dårlige) undskyldninger på hvorfor det kun er mulig at
>> køre i
>> egen bil på arbejde
>
> Køb du bare en bil med >2,0 liters motor. Du er jo ligeglad

Tjaee .. hvis der var lidt nosser i dig, skiftede du fra den/de nuværende
potter over til Ellerter..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Klaus D. Mikkelsen (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-02-07 07:25

BJ skriver:
>
> Tjaee .. hvis der var lidt nosser i dig, skiftede du fra den/de nuværende
> potter over til Ellerter..

Hvem sagde at jeg bekymrede mig om miljøet ?

Privatbilen går omkring 20km/l, det bliver svært at gøre bedre og så
skal der nok 2½ ellerter til, jeg vil sku nødigt sidde på bagsædet, når
vi skal på langtur.

Firmaslæden kan ikke udskiftes med en Ellert, der er for lidt plads.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Michael Kirkegaard (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Michael Kirkegaard


Dato : 03-02-07 10:13


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45C42AB8.D73514C9@du.kan.finde.den...
> BJ skriver:
>>
>> Tjaee .. hvis der var lidt nosser i dig, skiftede du fra den/de nuværende
>> potter over til Ellerter..
>
> Hvem sagde at jeg bekymrede mig om miljøet ?
>
> Privatbilen går omkring 20km/l, det bliver svært at gøre bedre og så
> skal der nok 2½ ellerter til, jeg vil sku nødigt sidde på bagsædet, når
> vi skal på langtur.
>

Påstår du at forurener mindre fordi at du brænder diesel af?
Køb en cykel til turen i Netto og tag bussen når du skal besøge onkel Ole i
Kolding.
Så..jo, det kan gøres meget bedre, hvis man er hellig nok.



ena (03-02-2007)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 03-02-07 10:35


> Køb en cykel til turen i Netto og tag bussen når du skal besøge onkel Ole
> i
> Kolding.
> Så..jo, det kan gøres meget bedre, hvis man er hellig nok.


Hvad kører bussen på?? Vand?



Michael Kirkegaard (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Michael Kirkegaard


Dato : 03-02-07 10:42


"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:45c45751$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Køb en cykel til turen i Netto og tag bussen når du skal besøge onkel Ole
>> i
>> Kolding.
>> Så..jo, det kan gøres meget bedre, hvis man er hellig nok.
>
>
> Hvad kører bussen på?? Vand?
>
Nej, den kører på diesel. Det ved du vel?
Cyklen er derimod det primære transport middel.



Klaus D. Mikkelsen (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-02-07 13:47

Michael Kirkegaard skriver:
>
> Påstår du at forurener mindre fordi at du brænder diesel af?

På mine ture til svigermor med +20km/l - ja

> Køb en cykel til turen i Netto

Al transport internt i byen foregår såmænd på cykel eller "gåben", i
forvejen. Det er mest for at spare bilen, ikek for miljøets skyld.

> og tag bussen når du skal besøge onkel Ole i
> Kolding.
> Så..jo, det kan gøres meget bedre, hvis man er hellig nok.

Nu har jeg aldrig nogensinde påstået at jeg er hellig.

Det skrev jeg også i det indlæg du svarede på.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-02-07 22:55


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45C3B17A.DCD0B1F7@du.kan.finde.den...
> Tom skriver:
>>
>> Jeg har mange (dårlige) undskyldninger på hvorfor det kun er mulig at
>> køre i
>> egen bil på arbejde
>
> Køb du bare en bil med >2,0 liters motor. Du er jo ligeglad

Tja jeg "tænkte" da på miljøet et kort øjeblik,


--
Tom



Ukendt (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-02-07 23:27

Tom wrote:
> Hmm, kan undre at vi i denne gruppe stort set ikke har skrevet et
> kvæk om den miljøbelastning som vores biler foretager.
> Efter de sidste rapporter om verdens klimasituation er fremkommet, så
> ville jeg da gerne høre om det får nogen her til at overveje hvad man
> vælger af køretøjer/transport for fremtiden.

Jeg mangler stadig at høre nogen redegøre for de enorme klimaforandringer
der skete længe før der levede mennesker på jorden. Det vil de vist helst
ikke ind på. Jeg tror ikke et øjeblik på at CO2 udledningen har nogen som
helst indflydelse på klimaet på Jorden. Det har drønet op og ned siden
tidernes morgen. Hvis man sætter det i et koordinatsystem, har klimaet været
atypisk stabilt de sidste tusind år. Det ser nu ud til at ændre sig. I
fortiden har klimaforandringer på 10 grader på et årti ikke været
usædvanlige. Jeg har i øvrigt lige købt min en 2,5 liters BMW
(dog med katalysator)

mvh.
Kim Frederiksen



Ukendt (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-02-07 23:35


"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:45c3ba97$0$917$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Tom wrote:
>> Hmm, kan undre at vi i denne gruppe stort set ikke har skrevet et
>> kvæk om den miljøbelastning som vores biler foretager.
>> Efter de sidste rapporter om verdens klimasituation er fremkommet, så
>> ville jeg da gerne høre om det får nogen her til at overveje hvad man
>> vælger af køretøjer/transport for fremtiden.
>
> Jeg mangler stadig at høre nogen redegøre for de enorme klimaforandringer
> der skete længe før der levede mennesker på jorden. Det vil de vist helst
> ikke ind på. Jeg tror ikke et øjeblik på at CO2 udledningen har nogen som
> helst indflydelse på klimaet på Jorden. Det har drønet op og ned siden
> tidernes morgen. Hvis man sætter det i et koordinatsystem, har klimaet
> været atypisk stabilt de sidste tusind år. Det ser nu ud til at ændre sig.
> I fortiden har klimaforandringer på 10 grader på et årti ikke været
> usædvanlige.

Du har ikke set Al Gores DVD kan jeg høre. Det er tydelig for enhver at den
udvikling der sker ud intet fortilfælde har haft nogenside i de sidste
60.000 år

> Jeg har i øvrigt lige købt min en 2,5 liters BMW
> (dog med katalysator)

hehe, fornuftigt valg

--
Tom



Ukendt (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-02-07 23:51

Tom wrote:
>
> Du har ikke set Al Gores DVD kan jeg høre. Det er tydelig for enhver
> at den udvikling der sker ud intet fortilfælde har haft nogenside i
> de sidste 60.000 år
>

Jeg giver ikke meget for politisk propaganda. Jeg mener i øvrigt at have
hørt om istiden på et tidspunkt. Det er også et faktum at polerne har været
helt smeltede på et tidspunkt. Hvis det ikke er et fortilfælde, så ved jeg
ikke.

mvh.
Kim Frederiksen



Ukendt (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-02-07 23:58


"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:45c3c033$0$844$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Tom wrote:
>>
>> Du har ikke set Al Gores DVD kan jeg høre. Det er tydelig for enhver
>> at den udvikling der sker ud intet fortilfælde har haft nogenside i
>> de sidste 60.000 år
>>
>
> Jeg giver ikke meget for politisk propaganda. Jeg mener i øvrigt at have
> hørt om istiden på et tidspunkt. Det er også et faktum at polerne har
> været helt smeltede på et tidspunkt. Hvis det ikke er et fortilfælde, så
> ved jeg ikke.

Al's budskab viser hvorledes forskere kan måle verdens temperatur og CO2 via
prøveboringer i isen ved polerne. Man kan tydeligt dokumentere de sidste
istider og at klimaet og verdens CO2 allerede nu er over dobbelt så højt som
de har været længe før der fandtes mennesker. Jeg mener ikke vi skal
betvivle at der sker voldsomme ændringer, men mere om nogen reelt gider gøre
nævneværdige ændringer i deres hverdag.

--
Tom



Ukendt (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-02-07 23:46

On Fri, 2 Feb 2007 23:26:34 +0100, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a
the-coffeeshop.dk> wrote:

>Tom wrote:
>> Hmm, kan undre at vi i denne gruppe stort set ikke har skrevet et
>> kvæk om den miljøbelastning som vores biler foretager.
>> Efter de sidste rapporter om verdens klimasituation er fremkommet, så
>> ville jeg da gerne høre om det får nogen her til at overveje hvad man
>> vælger af køretøjer/transport for fremtiden.
>
>Jeg mangler stadig at høre nogen redegøre for de enorme klimaforandringer
>der skete længe før der levede mennesker på jorden. Det vil de vist helst
>ikke ind på. Jeg tror ikke et øjeblik på at CO2 udledningen har nogen som
>helst indflydelse på klimaet på Jorden. Det har drønet op og ned siden
>tidernes morgen. Hvis man sætter det i et koordinatsystem, har klimaet været
>atypisk stabilt de sidste tusind år. Det ser nu ud til at ændre sig. I
>fortiden har klimaforandringer på 10 grader på et årti ikke været
>usædvanlige. Jeg har i øvrigt lige købt min en 2,5 liters BMW
>(dog med katalysator)

Uden at ville gøre dette til en klimadiskussion er jeg noget
overrasket over, så klare i mælet man pludselig er på det punkt og
hvor meget, der dukker op om fortielser ovre i staterne - så CO2 har
nok sin del af skylden. Hvad vi så gør vil kun have effekt for vore
børnebørn (som jeg ingen får af), men vi bør vel tænke på, at
olietanken også løber tør på et tidspunkt og derfor vælge at se lidt
mere på forbrug end præstationer.

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD

Preben Riis Sørensen (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 02-02-07 23:48


"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> skrev
> Jeg mangler stadig at høre nogen redegøre for de enorme klimaforandringer
> der skete længe før der levede mennesker på jorden. Det vil de vist helst
> ikke ind på. Jeg tror ikke et øjeblik på at CO2 udledningen har nogen som
> helst indflydelse på klimaet på Jorden.

(Rart at møde en trosfælle). I hvert fald ingen afgørende betydning, idet
vanddamp står for ca. 99 % af drivhuseffekten. Skydannelse styrer
indstråling, det kan CO2 ikke gøre det fjerneste fra eller til. En dansk
forsker har derimod fundet 'soleklare' beviser for at det er Solens
partikkelstråling der styrer skydannelsen. Det ses tydeligt at Solens 11-års
cyklus kan aflæses direkte i temperaturkurverne. Og istiderne var nok ikke
kommet fordi Mammutterne bøvsede eller fes mere end tilladeligt
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk





Hafnia (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Hafnia


Dato : 02-02-07 23:53


"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:45c3ba97$0$917$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Tom wrote:
>> Hmm, kan undre at vi i denne gruppe stort set ikke har skrevet et
>> kvæk om den miljøbelastning som vores biler foretager.
>> Efter de sidste rapporter om verdens klimasituation er fremkommet, så
>> ville jeg da gerne høre om det får nogen her til at overveje hvad man
>> vælger af køretøjer/transport for fremtiden.
>
> Jeg mangler stadig at høre nogen redegøre for de enorme klimaforandringer
> der skete længe før der levede mennesker på jorden. Det vil de vist helst
> ikke ind på. Jeg tror ikke et øjeblik på at CO2 udledningen har nogen som
> helst indflydelse på klimaet på Jorden. Det har drønet op og ned siden
> tidernes morgen. Hvis man sætter det i et koordinatsystem, har klimaet
> været atypisk stabilt de sidste tusind år. Det ser nu ud til at ændre sig.
> I fortiden har klimaforandringer på 10 grader på et årti ikke været
> usædvanlige. Jeg har i øvrigt lige købt min en 2,5 liters BMW
> (dog med katalysator)

Så det du mener er at den fossile brændstof som indeholder CO2 der er
ophobet over millioner af år,og som i øjeblikket bliver frigivet over en
meget kort periode, det ikke kan havde nognen indvirking?.

Et eller andet sted syntes jeg man skal vise at man er ansvarlig,-istedet
for at være ligeglad...evner forpligter.



Ukendt (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-02-07 00:06

Hafnia wrote:
>
> Et eller andet sted syntes jeg man skal vise at man er
> ansvarlig,-istedet for at være ligeglad...evner forpligter.

Det er jo netop det vi ikke har. Ingen kan påvise klimasvingninger som følge
af forhøjet udledning af CO2. Så længe klimaet naturligt har udsving der er
mange, mange gange større end noget vi har set, er der ingen beviser på
noget klimakaos pga. forurening, snarere det modsatte.

mvh.
Kim Frederiksen



Flemming (02-02-2007)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 02-02-07 23:54

Tom wrote:
> Hmm, kan undre at vi i denne gruppe stort set ikke har skrevet et
> kvæk om den miljøbelastning som vores biler foretager.
> Efter de sidste rapporter om verdens klimasituation er fremkommet, så
> ville jeg da gerne høre om det får nogen her til at overveje hvad man
> vælger af køretøjer/transport for fremtiden. Eller om det er et
> politisk problem som alligevel først rigtig påvirker næste generation?

Alle de penge der bruges herhjemme på at pudse vores glorier ville være
langt bedre givet ud, til lobby arbejde i de store lande (USA, Kina,
Indien). At vi ca. 1 mil husstande med tilhørende biler, ligger og
flueknipper røde dioder mig her og 2 km længere på literen mig der, har jo
ingen betydning i det store regnskab.

Mvh. Flemming



Ukendt (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-02-07 00:01


"Flemming" <123spam4me@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:45c3c136$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom wrote:
>> Hmm, kan undre at vi i denne gruppe stort set ikke har skrevet et
>> kvæk om den miljøbelastning som vores biler foretager.
>> Efter de sidste rapporter om verdens klimasituation er fremkommet, så
>> ville jeg da gerne høre om det får nogen her til at overveje hvad man
>> vælger af køretøjer/transport for fremtiden. Eller om det er et
>> politisk problem som alligevel først rigtig påvirker næste generation?
>
> Alle de penge der bruges herhjemme på at pudse vores glorier ville være
> langt bedre givet ud, til lobby arbejde i de store lande (USA, Kina,
> Indien). At vi ca. 1 mil husstande med tilhørende biler, ligger og
> flueknipper røde dioder mig her og 2 km længere på literen mig der, har jo
> ingen betydning i det store regnskab.

Problemet er vel i bund og grund at vi ALLE tænker sådan. Det gør vel ikke
den store forskel om forbrugeren er amerikaner eller dansker når det kommer
til stykket

--
Tom



Flemming (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 03-02-07 00:07

Tom wrote:

>> Alle de penge der bruges herhjemme på at pudse vores glorier ville
>> være langt bedre givet ud, til lobby arbejde i de store lande (USA,
>> Kina, Indien). At vi ca. 1 mil husstande med tilhørende biler,
>> ligger og flueknipper røde dioder mig her og 2 km længere på literen
>> mig der, har jo ingen betydning i det store regnskab.
>
> Problemet er vel i bund og grund at vi ALLE tænker sådan. Det gør vel
> ikke den store forskel om forbrugeren er amerikaner eller dansker når
> det kommer til stykket

Problemet som jeg ser det er at vi herhjemme smider rigtigt mange penge
efter at nedsætte udslippet ganske lidt, hvor de penge kunne være bedre
brugt på at påvirker andre lande som f.eks. USA.

Mvh. Flemming



Ukendt (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-02-07 00:12


"Flemming" <123spam4me@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:45c3c422$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom wrote:
>
>>> Alle de penge der bruges herhjemme på at pudse vores glorier ville
>>> være langt bedre givet ud, til lobby arbejde i de store lande (USA,
>>> Kina, Indien). At vi ca. 1 mil husstande med tilhørende biler,
>>> ligger og flueknipper røde dioder mig her og 2 km længere på literen
>>> mig der, har jo ingen betydning i det store regnskab.
>>
>> Problemet er vel i bund og grund at vi ALLE tænker sådan. Det gør vel
>> ikke den store forskel om forbrugeren er amerikaner eller dansker når
>> det kommer til stykket
>
> Problemet som jeg ser det er at vi herhjemme smider rigtigt mange penge
> efter at nedsætte udslippet ganske lidt, hvor de penge kunne være bedre
> brugt på at påvirker andre lande som f.eks. USA.

Tja det kan jo være lidt rigtigt. Men tallene for globalt CO2 udledning
viser jo at vi i Europa jo går ind på en "flot" 3.plads mht. udlening og at
denne ligger ej så langt fra USA og Kina.

--
Tom



Jes Vestervang (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-02-07 00:09

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:

> Hmm, kan undre at vi i denne gruppe stort set ikke har skrevet et
> kvæk om den miljøbelastning som vores biler foretager.

Har du overset alle trådene der handler om brændstoføkonomi?
<http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/search?group=dk.fritid.bil&q=%C3%B8konomi>

> For mit eget vedkommende så tror jeg, jeg vil holde mig til biler
> under 2.0. Men jeg bliver nok ved i en del år endnu med at tage
> bilen de 2x5 Km på arbejde

Det er jo også de første kilometer der forurener mest (kold motor og
katalysator, choker etc.), så jeg kan da godt forstå din interesse for
om andre vil kompensere for din uhensigtsmæssige brug

Seriøst, hvis miljøet er en prioritet for dig og du ikke skal
transportere andet end dig selv, så burde du virkelig at
cykle. Alternativt kunne du købe dig en lille tohjuler med
firetaktsmotor (knallert eller mc) -- jeg tror at de lider mindre
under koldstartsøkonomi end relativt store bilmotorer.
--
Mvh Jes Vestervang

Ukendt (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-02-07 00:17


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87r6t85f9f.fsf@gmail.com...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:
>
>> Hmm, kan undre at vi i denne gruppe stort set ikke har skrevet et
>> kvæk om den miljøbelastning som vores biler foretager.
>
> Har du overset alle trådene der handler om brændstoføkonomi?
> <http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/search?group=dk.fritid.bil&q=%C3%B8konomi>

Jeg tilskriver mere brændstoføkonomien at det kan måles på pengepungen end
hvordan fremtidige generationer vil have det.


>> For mit eget vedkommende så tror jeg, jeg vil holde mig til biler
>> under 2.0. Men jeg bliver nok ved i en del år endnu med at tage
>> bilen de 2x5 Km på arbejde
>
> Det er jo også de første kilometer der forurener mest (kold motor og
> katalysator, choker etc.), så jeg kan da godt forstå din interesse for
> om andre vil kompensere for din uhensigtsmæssige brug
>
> Seriøst, hvis miljøet er en prioritet for dig og du ikke skal
> transportere andet end dig selv, så burde du virkelig at
> cykle. Alternativt kunne du købe dig en lille tohjuler med
> firetaktsmotor (knallert eller mc) -- jeg tror at de lider mindre
> under koldstartsøkonomi end relativt store bilmotorer.

Ikke at miljøet fylder så meget at jeg vil købe en cykel, men jeg mener det
kunne være intressant at vide om der overhovedet findes nogen i denne
bilgruppe som har en mening til det med miljøet.....vi har jo trods alt en
betragtelig andel i det.

--
Tom



Jes Vestervang (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-02-07 00:42

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> writes:

> Jeg tror ikke et øjeblik på at CO2 udledningen har nogen som helst
> indflydelse på klimaet på Jorden.

Hvis vi ser lidt bort fra den næsten religiøse fokus, der er på CO2,
så er der jo også meget andet der forurener ved nutidens
forbrændingsmotorer. Så selvom man synes at det er noget fis med al
den klimasnak, så skader det jo ikke at overveje miljøpåvirkningen
lidt.
--
Mvh Jes Vestervang

Jes Vestervang (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-02-07 00:46

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:

> Al's budskab viser hvorledes forskere kan måle verdens temperatur og
> CO2 via prøveboringer i isen ved polerne. Man kan tydeligt
> dokumentere de sidste istider og at klimaet og verdens CO2 allerede
> nu er over dobbelt så højt som de har været længe før der fandtes
> mennesker.

Henviser filmen til noget konkret indenfor de videnskabelige kredse,
der bekræfter filmens postulater? Altså bestemte publikationer etc.,
så man selv har mulighed for at vurdere grundlaget for filmens
postulater? Ellers hæver den sig jo ikke over propaganda-niveauet hvor
andre "dokumentar"-film alt for ofte befinder sig.
--
Mvh Jes Vestervang

Jes Vestervang (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-02-07 01:00

"Flemming" <123spam4me@gmail.com> writes:

> Alle de penge der bruges herhjemme på at pudse vores glorier ville
> være langt bedre givet ud, til lobby arbejde i de store lande (USA,
> Kina, Indien).

Selvom det er træls at være foregangsland, så kan det at vise et
eksempel vel godt have en ret god lobby-effekt. Vores vindmøller har
da dannet mode rundt i verden, og det har endda givet lidt afkast
herhjemme.
--
Mvh Jes Vestervang

Jes Vestervang (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-02-07 01:33

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:
>>
>>> Hmm, kan undre at vi i denne gruppe stort set ikke har skrevet et
>>> kvæk om den miljøbelastning som vores biler foretager.
>>
>> Har du overset alle trådene der handler om brændstoføkonomi?
>
> Jeg tilskriver mere brændstoføkonomien at det kan måles på
> pengepungen end hvordan fremtidige generationer vil have det.

Jeg er også sikker på at det er pengepungen, der får folk til at
spekulere i økonomi, men samtidig er jeg også ret sikker på at en god
brændstoføkonomi vil gavne miljøet.

>>> For mit eget vedkommende så tror jeg, jeg vil holde mig til biler
>>> under 2.0. Men jeg bliver nok ved i en del år endnu med at tage
>>> bilen de 2x5 Km på arbejde
>> .... Seriøst, hvis miljøet er en prioritet for dig og du ikke skal
>> transportere andet end dig selv, så burde du virkelig at
>> cykle. Alternativt kunne du købe dig en lille tohjuler med
>> firetaktsmotor (knallert eller mc) -- jeg tror at de lider mindre
>> under koldstartsøkonomi end relativt store bilmotorer.
>
> Ikke at miljøet fylder så meget at jeg vil købe en cykel,

Så slemt er det jo heller ikke at cykle. du kan jo bare nøjes med at
køre når vejret er komfortabelt -- lidt har også ret

> men jeg mener det kunne være intressant at vide om der overhovedet
> findes nogen i denne bilgruppe som har en mening til det med
> miljøet.....vi har jo trods alt en betragtelig andel i det.

Alle har en mening, men smukke, politisk korrekte holdninger gør jo
alligevel ingen forskel hvis de ikke ændrer nogens adfærd i
praksis. Den store opgave er nok at finde ud af hvad man selv har lyst
til at undvære i miljøets hellige navn. De fleste af os vil nok ikke
kunne nævne noget af betydning, hvilket så leder os hen til at vi må
finde en måde at sikre vores nuværende levestandard på en mere
miljømæssig holdbar måde vha. teknologiudvikling.

En udvikling af teknologien kan sikres ved miljøbevidste forbrugere,
der køber energisparepærer og økonomiske biler og stemmer på
politikere, der skaber gode betingelser for udvikling og produktion af
miljøvenlig teknologi.

Så er det eneste problem bare at lyset fra energisparepærer er ringe,
økonomiske biler er kedelige og at politikerne generelt prioriterer
forskning meget lavt over hele linjen. Der går laaaaang tid inden der
kommer blomster og idyl som biprodukt af vores levestandard :-/

Vi kan dog alligevel glæde os over at vi er nået et godt stykke ad
vejen, nok til at det gør en væsentlig forskel. En tidssvarende bil
med 150 hk er jo en fryd for miljøet sammenlignet med en gammel
Trabant (undskyld, Trabantejere).
--
Mvh Jes Vestervang

BJ (03-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 03-02-07 02:01


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87tzy43wsa.fsf@gmail.com...

KLIP

> Jeg er også sikker på at det er pengepungen, der får folk til at
> spekulere i økonomi, men samtidig er jeg også ret sikker på at en god
> brændstoføkonomi vil gavne miljøet.

Principielt har du helt ret, men så er det principielt også korrekt,
montering af katalysatorer på kvægbestanden ville gavne miljøet også.

Det er faktisk på dette niveau, der diskuteres i øjeblikket, hvis vi ikke
skal se Frihedsgudinden stå i vand til armhulerne om ganske få år....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Klaus D. Mikkelsen (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-02-07 07:29

BJ skriver:
>
> Det er faktisk på dette niveau, der diskuteres i øjeblikket, hvis vi ikke
> skal se Frihedsgudinden stå i vand til armhulerne om ganske få år....

Er hun ikke mere end 54 cm høj ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

BJ (03-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 03-02-07 11:43


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45C42BAD.932F141F@du.kan.finde.den...

KLIP

>> Det er faktisk på dette niveau, der diskuteres i øjeblikket, hvis vi ikke
>> skal se Frihedsgudinden stå i vand til armhulerne om ganske få år....
>
> Er hun ikke mere end 54 cm høj ?

Bekymrer du dig overhovedet om miljøet?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Klaus D. Mikkelsen (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-02-07 13:51

BJ skriver:
>
> >> Det er faktisk på dette niveau, der diskuteres i øjeblikket, hvis vi ikke
> >> skal se Frihedsgudinden stå i vand til armhulerne om ganske få år....
> >
> > Er hun ikke mere end 54 cm høj ?
>
> Bekymrer du dig overhovedet om miljøet?

Ja.

Hvad vil vandstanden da stige med ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Karsten Feddersen (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 03-02-07 08:47

Hej

Tom wrote:
> Efter de sidste rapporter om verdens klimasituation er fremkommet, så ville
> jeg da gerne høre om det får nogen her til at overveje hvad man vælger af
> køretøjer/transport for fremtiden. Eller om det er et politisk problem som
> alligevel først rigtig påvirker næste generation?

Jeg _har_ haft små politisk korrekte biler, men indrømmet, så er jeg
_så_ færdig med at være miljøpolitisk korrekt så længe afgiftssystemet
er som det er. Om jeg køber en lille diesel med partikelfilter eller en
stor benziner betyder ikke det store i andet en driften. Hvis jeg fx kun
kører 10.000km om året, så betyder driftøkonomien nada og hvorfor
skulle jeg så tage en 207'er 1,4 med filter når jeg kan få en benziner
med meget mere fahrvergnügen til de samme penge?

Ydermere er danskerne blevet så forhippet på diesel, at priserne er
ekstremt høje. Både på bilerne og også på brændstoffet. I forbindelse
med købet af en pendlerbil overvejede jeg da en diesel, men at finde
noget med et rimelige km tal og som var en fornuftig turbil til under
100.000,- var stort set umulig. Autobild.dk har belyst emnet for et
stykke tid siden og de havde sammen med bilpriser.dk en vurdering af at
de danske brugtvognspriser på diesel faktisk er overvurderede.

Jeg vil gerne være miljøpolitisk korrekt, men ikke være miljøpolitisk
til nar. Hvis for eksempel biler der kommer under 100gr CO2/km kun
skulle betale 50% i registreringsafgift og så yderlig var fritaget for
grønne afgifter eller lignende, så ville jeg måske prioritere anderledes
ved valg af bil, men indtil da ligger prioriteten på komfort, sikkerhed,
fornøjelse, størrelse, økonomi osv.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Preben Riis Sørensen (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 03-02-07 09:41


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev
> ....Hvis for eksempel biler der kommer under 100gr CO2/km kun
> skulle betale 50% i registreringsafgift og så yderlig var fritaget for
> grønne afgifter eller lignende, så ville jeg måske prioritere anderledes
> ved valg af bil, ...

Heldigvis er vi ved at være derhenne, at der er sagt s å meget om bilers
miljøpåvirkning fra vistnok alle sider i Folketinget, at man bliver pisket
til at lave afgiftlettelse på små biler for bare at bevare en anelse
troværdighed..... Hurra for det. Det må gerne blive i morgen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk






Ukendt (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-02-07 10:28


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:45c44a95$0$7709$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev
>> ....Hvis for eksempel biler der kommer under 100gr CO2/km kun
>> skulle betale 50% i registreringsafgift og så yderlig var fritaget for
>> grønne afgifter eller lignende, så ville jeg måske prioritere anderledes
>> ved valg af bil, ...
>
> Heldigvis er vi ved at være derhenne, at der er sagt s å meget om bilers
> miljøpåvirkning fra vistnok alle sider i Folketinget, at man bliver pisket
> til at lave afgiftlettelse på små biler for bare at bevare en anelse
> troværdighed..... Hurra for det. Det må gerne blive i morgen.

Jeg vil nu heller have en "stor" V6 end en lille potte

--
Tom



Karsten Feddersen (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 03-02-07 10:44

Hej

Preben Riis Sørensen wrote:
> Heldigvis er vi ved at være derhenne, at der er sagt s å meget om bilers
> miljøpåvirkning fra vistnok alle sider i Folketinget, at man bliver pisket
> til at lave afgiftlettelse på små biler for bare at bevare en anelse
> troværdighed..... Hurra for det. Det må gerne blive i morgen.

Ja og heldigvis var der jo noget med brint og ingen afgift . Mazda
har for eksempel deres RX-8 kørende som brintbiler i Japan og Norge.
Sådan en miljøvenlig bil vil jeg gerne køre rundt i .

For så længe man kun snakker om få 100,- kroner om måneden i forskel på
afgifterne, så er det ikke miljøet jeg tager hensyn til når jeg køber
bil. Jeg tror heller ikke, at det faktum, at der sælges flere små biler
har grundlag i miljøbevisthed, men udelukkende i økonomi med hensyn til
stigende benzinpriser og stigende låneomkostninger

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Leonard (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 03-02-07 10:45

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>For mit eget vedkommende så tror jeg, jeg vil holde mig til biler under 2.0.
>Men jeg bliver nok ved i en del år endnu med at tage bilen de 2x5 Km på
>arbejde

Hvis jeg havde 5 km på arbejde, så ville jeg tvinge mig selv til at
cykle i 3 måneder (lige vente til marts med at begynde) bare for at
prøve det. Ikke p.gr.a. miljøet eller økonomi, men for mit eget
helbreds skyld. Nu har jeg enten 5m eller 165km på arbejde, og så
længe togene ikke vil have mig med kører jeg i bil når det er den
lange tur jeg skal på.

I fritiden vil jeg også fortsætte med at brænde ca. 30 liter oktan 100
af i timen, når jeg kan komme til det.

--
Leonard

Jes Vestervang (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-02-07 14:22

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:

> Filmen har et niveau så menig mand kan forstå den. Den har dog
> filmklip fra de videnskabsfolk som står og borer netop disse "wafer"
> ud af indlandsisen. Der er referencer til proffesorer der udtaler
> sig på baggrund af forskningsresultaterne, så jeg fornemmer klart at
> man ikke kan anfægte det videnskabelige. Al' foredrag er også
> understøttet af omkring 900 (husker ikke det precise tal)
> videnskabelige rapporter omkring miljøet.

Ok, med lidt ihærdighed er det jo nok muligt at finde dem frem, så man
kan se om det er landsbytosser eller redelige forskere der står bag
dem. Jeg er generelt bare meget skeptisk over for dokumentarfilm hvor
filmens indtjening afhænger af gysereffekten.

Helt skidt ser filmen dog ikke ud til at være jf. Wikipedia:
<http://en.wikipedia.org/wiki/An_inconvenient_truth>

> Så de eneste der mig bekendt ikke er enige i det at den
> menneskeskabte CO2 i atmosfæren der langt overstiger det naturlige
> gennem 60.000 år, er Mr Bush og så Lomborg.

Der er nu en del flere:
<http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scientists_opposing_global_warming_consensus>
....og det er jo svært at afvise deres argumenter. Jeg har også svært
ved at acceptere fortalernes argumenter fordi der er så mange, der
nærmest har en religiøs overbevisning om at vi den globale opvarmning
er menneskeskabt. Ingen af lejrene virker troværdige hos mig, da
problemstillingen er så kompleks at det for mig virker umuligt at
konkludere noget endegyldigt.

At reducere forurening vil dog altid gavne, uanset om vi er skyld i
global opvarmning. Så er spørgsmålet egentlig bare hvor meget der skal
fokuseres på CO2 ifht. alt muligt andet skadeligt.

> Men hele min tråd gik på hvordan "vi" som menigmand vil forholde sig
> til det faktum at vi er ved at skabe seriøse problemer for de næste
> generationer.

Fair nok
--
Mvh Jes Vestervang

Klaus D. Mikkelsen (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-02-07 14:24

Jes Vestervang skriver:
>
> Helt skidt ser filmen dog ikke ud til at være jf. Wikipedia:
> <http://en.wikipedia.org/wiki/An_inconvenient_truth>

Hmm.... Hvem skriver Wikipedia ?
De sammer som dem der udgiver filmen ?

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jes Vestervang (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-02-07 14:38

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

> Jes Vestervang skriver:
>>
>> Helt skidt ser filmen dog ikke ud til at være jf. Wikipedia:
>> <http://en.wikipedia.org/wiki/An_inconvenient_truth>
>
> Hmm.... Hvem skriver Wikipedia ? De sammer som dem der udgiver
> filmen ?

Blandt andre, og det er selvfølgelig noget man skal være opmærksom
på. Emner der er meget oppe i tiden plejer dog at blive holdt på et
troværdigt niveau da der er mange øjne forbi siden, der vil rette hvad
de synes er forkert. I tilfælde af uenigheder vil brugerne med mest
anciennitet vurdere diskussionen og fryse siden på et rimeligt
kompromis. Det garanterer ikke korrekthed, men det er bedre end så
meget andet.
--
Mvh Jes Vestervang

Klaus D. Mikkelsen (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-02-07 14:50

Jes Vestervang skriver:
>
> Blandt andre, og det er selvfølgelig noget man skal være opmærksom
> på.

Ja, for der står godt nok meget vrøvl på Wiki....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Sverre Stokke (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Sverre Stokke


Dato : 03-02-07 17:22

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> den 3. februar 2007 kl. 10:21
+0100 skrev:
>Så de eneste der mig bekendt ikke er enige i det at den menneskeskabte
>CO2 i
>atmosfæren der langt overstiger det naturlige gennem 60.000 år, er Mr
>Bush
>og så Lomborg.

500 ledende klimaforskere samlet i Paris for nogle dage siden var stort
set enige med de nævnte herrer.

Hilsen Sverre.




Sverre Stokke (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Sverre Stokke


Dato : 03-02-07 17:31

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> den 3. februar 2007
kl. 13:51 +0100 skrev:
>Hvad vil vandstanden da stige med ?

59 cm var vist klimaforskernes bud.

I øvrigt vurderer pessimister, at vi har brugt ca. 50 % af olie
resourcerne og optimisterne 25 %.

Hilsen Sverre.




BJ (03-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 03-02-07 18:56


"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b07d64cb33b9aca0092ea5250.7d64cb7@net.dialog.dk...

KLIP

> I øvrigt vurderer pessimister, at vi har brugt ca. 50 % af olie
> resourcerne og optimisterne 25 %.

Det er jo i bund og grund, det der er problemet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Sverre Stokke (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Sverre Stokke


Dato : 03-02-07 19:34

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> den 3. februar 2007 kl. 18:55 +0100 skrev:
>
>"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
>news:fc.0073fb6b07d64cb33b9aca0092ea5250.7d64cb7@net.dialog.dk...
>
>KLIP
>
>> I øvrigt vurderer pessimister, at vi har brugt ca. 50 % af olie
>> resourcerne og optimisterne 25 %.
>
>Det er jo i bund og grund, det der er problemet.

Ikke helt - for de er blot uenige om, hvornår 'oliealderen' slutter.

Enten om ca. 100 år eller om ca. 300 år.

Hilsen Sverre.


BJ (03-02-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 03-02-07 19:41


"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b07d64f1c3b9aca0092ea5250.7d64f5e@net.dialog.dk...

KLIP

>>> I øvrigt vurderer pessimister, at vi har brugt ca. 50 % af olie
>>> resourcerne og optimisterne 25 %.
>>
>>Det er jo i bund og grund, det der er problemet.
>
> Ikke helt - for de er blot uenige om, hvornår 'oliealderen' slutter.
>
> Enten om ca. 100 år eller om ca. 300 år.

Man kan jo give sig til at regne på forbruget, når Kina rigtig tager fat.

Så lad os antage en ca. 40 år, hvis ikke der omlægges til alternative
energikilder.

Nu får vi at se om den store "olieguru" får ret.

Han varsler oliepris pr. tønde omkring de 180 dollars mellem 2009 og 2012.

Mon ikke det skulle lægger en dæmper på forbruget og gave miljøet med ca.
1,5 cm vandstandsstigning...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Christian B. Andrese~ (05-02-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 05-02-07 09:59

On Feb 2, 10:13 pm, "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
> Hmm, kan undre at vi i denne gruppe stort set ikke har skrevet et kvæk om
> den miljøbelastning som vores biler foretager.
> Efter de sidste rapporter om verdens klimasituation er fremkommet, så ville
> jeg da gerne høre om det får nogen her til at overveje hvad man vælger af
> køretøjer/transport for fremtiden. Eller om det er et politisk problem som
> alligevel først rigtig påvirker næste generation?

Jeg ville ønske at der blevet forsket langt mere i brint, som er en
god måde at oplagre vindmøllestrøm, brændselsceller, bioethanol lavet
af halm og lign. og i rapsolie til transport.

> For mit eget vedkommende så tror jeg, jeg vil holde mig til biler under 2.0.
> Men jeg bliver nok ved i en del år endnu med at tage bilen de 2x5 Km på
> arbejde

Hvis jeg boede så tæt på mit arbejde kunne vi nøjes med 1 bil og jeg
cyklede med garanti.
Nu er jeg så så heldig at bo på landet så jeg har lidt længere
afstande. Så de 60 km hver vej gøres i en dieselbil som kører ca. 17
km/l. Offentlig transport vil være at sammenligne med den
transsibiriske jernbane drevet af DSB.

Jeg ville ønske at jeg rentabelt kunne så raps i mine 4 Ha, presse
frøene til rapsolie til bilen og fyre med rapsskallerne i stokerfyret.
Men økonomiske grund afholder mig fra det, da raps til transport
stadig er afgiftsbelagt.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Christian B. Andrese~ (05-02-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 05-02-07 10:20

On Feb 3, 7:40 pm, "BJ" <mrbea...@ETpost.tele.dk> wrote:
> "Sverre Stokke" <sve...@enterpol.dk> skrev i en meddelelsenews:fc.0073fb6b07d64f1c3b9aca0092ea5250.7d64f5e@net.dialog.dk...
>
> KLIP
>
> >>> I øvrigt vurderer pessimister, at vi har brugt ca. 50 % af olie
> >>> resourcerne og optimisterne 25 %.
>
> >>Det er jo i bund og grund, det der er problemet.
>
> > Ikke helt - for de er blot uenige om, hvornår 'oliealderen' slutter.
>
> > Enten om ca. 100 år eller om ca. 300 år.
>
> Man kan jo give sig til at regne på forbruget, når Kina rigtig tager fat.
>
> Så lad os antage en ca. 40 år, hvis ikke der omlægges til alternative
> energikilder.
>
> Nu får vi at se om den store "olieguru" får ret.
>
> Han varsler oliepris pr. tønde omkring de 180 dollars mellem 2009 og 2012.

Det kunne måske få gang i USA og EU mht. forskning i alternative
energikilder.
Og sætte sandfyrsterne lidt under pres.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Christian B. Andrese~ (05-02-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 05-02-07 10:21

On Feb 3, 10:33 am, "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
> "Jes Vestervang" <jes.vesterv...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:87tzy43wsa.fsf@gmail.com...
>
> > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:
>
> >> "Jes Vestervang" <jes.vesterv...@gmail.com> skrev...
> >>> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:
> >> Jeg tilskriver mere brændstoføkonomien at det kan måles på
> >> pengepungen end hvordan fremtidige generationer vil have det.
>
> > Jeg er også sikker på at det er pengepungen, der får folk til at
> > spekulere i økonomi, men samtidig er jeg også ret sikker på at en god
> > brændstoføkonomi vil gavne miljøet.
>
> Set over tid, så udleder vi desværre mere CO2 end nogenside. Det hænger
> sammen med at flere får bil og vi kører længere end før. Men enig hvis
> bilerne havde samme økonomi som f.eks for 30 år siden, så ville det hele nok
> være endnu værre.

Så bare vent til biler bliver hvermandseje i Kina.

> >>>> For mit eget vedkommende så tror jeg, jeg vil holde mig til biler
> >>>> under 2.0. Men jeg bliver nok ved i en del år endnu med at tage
> >>>> bilen de 2x5 Km på arbejde
> >>> .... Seriøst, hvis miljøet er en prioritet for dig og du ikke skal
> >>> transportere andet end dig selv, så burde du virkelig at
> >>> cykle. Alternativt kunne du købe dig en lille tohjuler med
> >>> firetaktsmotor (knallert eller mc) -- jeg tror at de lider mindre
> >>> under koldstartsøkonomi end relativt store bilmotorer.
>
> >> Ikke at miljøet fylder så meget at jeg vil købe en cykel,
>
> > Så slemt er det jo heller ikke at cykle. du kan jo bare nøjes med at
> > køre når vejret er komfortabelt -- lidt har også ret
>
> Mit bedste argument er at jeg skal hente den lille i dagsinstitution og at
> den bærbare er tung og ikke tåler vand. Jeg har aldrig set på tekniske
> løsninger af disse problemer

Pst... har du hørt om PC rygsæk og cykelanhængere ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste