Mazda 323 går i stå efter at have kørt et ~
Fra : CAH

Dato : 01-02-07 22:43

Hej

Jeg har nu er 2 gange kunne køre nogen få kilometer i min Mazda, så
går den i stå, efter et par min. har den kunne starte igen. Men ikke
denne gang, denne gang måtte jeg have fat i autohjælp som heller ikke
kunne få gang i den. Der er så et par andre problemer, nogen gange har
jeg oplevet ikke at kunne slukke bilen!!! Når jeg drejer nøglen sker
der ikke noget, et par forsøg giver så som oftes resultat. Endelig
virker lyset på bilen ikke i perioder. Det er altsammen fejl der er
opstået nogenlunde samtidigt?

Er der nogen der har et forslag til hvad der kan være galt?

En 323 fra 93

Tak for evt. hjælp.

Mange hilsner
Mads

Fra : Mureren

Dato : 02-02-07 08:28

[...]

Har du træk på bilen?
Prøv at kigge efter kortslutninger/dårlige ledninger/samlinger dér!

Mvh.
Mureren

Fra : CAH

Dato : 02-02-07 08:30

> Har du træk på bilen?
> Prøv at kigge efter kortslutninger/dårlige ledninger/samlinger dér!

Hej Mureren

Nej, der er ikke træk på bilen. Men jeg har fået forslået at skifte
tændspolen, kan der være en sammenhæng mellem den og de problemer jeg
har?

Mange hilsner
Mads

Fra : Mureren

Dato : 02-02-07 08:36

> [...]

Nej, der er ikke træk på bilen. Men jeg har fået forslået at skifte
tændspolen, kan der være en sammenhæng mellem den og de problemer jeg

Aner det ikke
Jeg skrev bare fordi min kæreste lige har haft noget nær de samme problemer
med lyset (det "forsvandt" når hun kørte, og oftest når hun bremsede), og
det var bare trailer-stikket der skulle efterses.

Mvh.
Mureren

Fra : FJ

Dato : 02-02-07 08:46

"CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Prøv at kikke ind i forummet på: www.Mazda-style.dk
Der er en masse kloge Mazda folk som sikkert kan hjælpe dig.

Mvh
Frank
Mazda 626

Fra : alexbo

Dato : 02-02-07 09:35

"CAH" skrev

[...]

Ikke at kunne slukke er ofte noget hjemmelavet kørelys.
Når du skriver virker lyset ikke, er det så kørelyset, eller kan du slet
ikke tænde lyset.
Motorstoppene kan hænge sammen med det, hvis man har taget kørelyset fra
tænding og relæet er ved at koge sammen så kan det kortslutte tænding

Prøv at se i motorrum og under instrumentbræt efter en uoriginal boks eller
relæ.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens

Dato : 02-02-07 12:32

[...]

Det lyder altsammen som de typiske symptomer på slidt bundstykke i
tændingslåsen, nu ved jeg ikke om mazda har den svaghed.
MVH
Jens

Fra : CAH

Dato : 02-02-07 14:19

> Det lyder altsammen som de typiske symptomer på slidt bundstykke i
> tændingslåsen, nu ved jeg ikke om mazda har den svaghed.
> MVH
> Jens

Hej Jens

Det lyder et eller andet sted bare helt rigtigt, kan det også forklare
at den går i stå?

Mange hilsner
Mads

Fra : CAH

Dato : 03-02-07 10:07

On Feb 2, 9:34 am, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> Motorstoppene kan hænge sammen med det, hvis man har taget kørelyset fra
> tænding og relæet er ved at koge sammen så kan det kortslutte tænding

Det lyder faktisk som noget der kunne være noget om, det er ikke så
længe siden at jeg var med i et biluheld, hvor fronten fik et godt
stød og den ene forlygte gik i stykker. Det er så siden blevet lavet,
men kan det være lavet på en måde som er forkert og hvor fejlen så
først viser sig 1 måned efter?

Tak for tips,
Mads

Fra : CAH

Dato : 03-02-07 12:02

> Ikke at kunne slukke er ofte noget hjemmelavet kørelys.
> Når du skriver virker lyset ikke, er det så kørelyset, eller kan du slet
> ikke tænde lyset.

Det er faktiak parkeringslyset som ikke har virket i perioder, når jeg
har sat den på kørelys så har der altid været lys på bilen.

> [...]
> tænding og relæet er ved at koge sammen så kan det kortslutte tænding
>
> Prøv at se i motorrum og under instrumentbræt efter en uoriginal boks eller

Hej Alex

Det ser mere og mere ud til at det er dig som er mesteren. Jeg fik
gang i motoren, men da jeg satte bilen væk fra kørelys og over på
parkeringslys så gik mortoren i stå. Så gav jeg mig til at kigge på
relæ'er til kørelyset, og jeg fandt et defekt relæ til kørelyset, som
jeg har pillet fra. Men bilen vil stadig ikke starte, kan det defekte
relæ have brændt noget andet af?

Tak for de gode tips.

Mange hilsner
Mads

Fra : alexbo

Dato : 03-02-07 12:35

"CAH" skrev

>Men bilen vil stadig ikke starte, kan det defekte relæ have brændt noget
>andet af?

Om tændingen er væk finder du ud af ved at stikke en skruetrækker ned i et
tædrørskabel, holde tæt på stel, og få en hjælper til at starte.

Hvis ikke det gnister er der ingen tænding.

Jeg mener ikke du har separat tændspole, men hvis du har går der en tyk
ledning fra samme dæksel som tændrørsledningerne, den ender i tændspolen.
På en af de tynde ledninger på spolen skal være fast strøm med tænding på,
det må du prøve med en prøvelampe eller multimeter.

Så må vi tage det derfra.

mvh
Alex Christensen

Fra : CAH

Dato : 03-02-07 18:42

On Feb 3, 12:34 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> På en af de tynde ledninger på spolen skal være fast strøm med tænding på,
> det må du prøve med en prøvelampe eller multimeter.

Hej Alex

Jeg har ikke tjekket det med gnist en som du forslår, det lyder ellers
som et rigtig godt råd. Men der kommer ikke benzin op til motoren,
benzin pumpen kører simpelthen ikke. Jeg må indrømme at jeg tør ikke
pille ved mere, er bange for om jeg faktisk har ødelagt mere end jeg
har lavet. Kan jeg have ødelagt noget?
Under alle omstændigheder, så jeg har kørt den ud til en mekaniker, og
så krydser jeg fingre.

Mange tak til alle dem som er kommet med hjælp.

Mange hilsner
Mads

Fra : Kell Petersen

Dato : 05-02-07 08:05

Prøv at tjekke om du ikke har et benzinfilter helt nede/omme ved tanken som
er totalt sort og tilstoppet,,
På mange biler er der nemlig både et filter i motor-rummet og et nede ved
tanken ,,