fejlvisning på speedometer
Fra : Gunnar007

Dato : 31-01-07 20:15

Hvis en bil viser 5-6 km/t forkert på speedometer (viser 50, reel hastighed
45)
Hvad størrelse dæk skal man så sætte på, hvis standard størrelsen
hedder 195 x 65 x 15

Hilsen G
Mazda5 '07

Fra : Martin Vollert

Dato : 31-01-07 20:23

Gunnar007 skrev:
> [...]
> 45)
> Hvad størrelse dæk skal man så sætte på, hvis standard størrelsen

Du kan bruge det her link til at regne ud hvilken dæk Str. passer sammen
(rulleomkreds)og hvor meget det vil give i afvigelse af fart.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-01-07 20:28

Gunnar007 wrote:
> Hvis en bil viser 5-6 km/t forkert på speedometer (viser 50, reel
> hastighed 45)
> Hvad størrelse dæk skal man så sætte på, hvis standard størrelsen
> hedder 195 x 65 x 15

Alt for store...

Dit speedometer viser 10 % for lidt svarende til, at dækket skal være 10 %
større.
Det er ikke lovligt, at sætte over 5 % større dæk på.
Jeg synes ikke, at du skal sætte over 2-3 % større dæk på.

Fra : Ivar

Dato : 31-01-07 20:30

Morten Fruergaard skrev:

> Det er ikke lovligt, at sætte over 5 % større dæk på.

Gunnar skal lige bemærke at ændringen vil vær afhængig af hastigheden.
Hvis man øger med 5% vil den reelle hastighed øges med ca. 2,5 km/t
ved visning på 50 km/t og ca. 5 km/t ved visning på 100 km/t.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-01-07 21:25

Ivar wrote:

> Gunnar skal lige bemærke at ændringen vil vær afhængig af hastigheden.
> Hvis man øger med 5% vil den reelle hastighed øges med ca. 2,5 km/t
> ved visning på 50 km/t og ca. 5 km/t ved visning på 100 km/t.

Det behøver ikke at hænge sådan sammen. Jeg har haft en bil der bare viste
et par km mindre hele vejen op igennem registeret til 160 og med km/t.

Procentregningen havde jeg altså ikke brug for dengang :)

Jeg tænker at det er fordi nålens vandring hen over speedometeret ikke er
100% liniær.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ivar

Dato : 31-01-07 22:01

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Det behøver ikke at hænge sådan sammen.

Jo, netop fordi at misvisningen ikke er proportional med hastigheden,
er det vigtigt at vide, at en forøgelse af rullediameteren vil give
en ændring der er proportional med hastigheden.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-01-07 22:33

Ivar wrote:

> [...]
> er det vigtigt at vide, at en forøgelse af rullediameteren vil give
> en ændring der er proportional med hastigheden.

Det gjorde den så ikke på min bil - så forklar lige det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ivar

Dato : 31-01-07 23:13

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Det gjorde den så ikke på min bil - så forklar lige det :)

Misvisningen er typisk ikke proportional med hastigheden, men en
ændring af rullediameteren vil give en ændring der er proportional med
hastigheden. Det bør Gunnar lægge mærke til.

Hvad var det, der var anderledes ved din bil?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-02-07 00:53

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

> [...]
> hastigheden. Det bør Gunnar lægge mærke til.
>
> Hvad var det, der var anderledes ved din bil?

Øhm, Per,

Jeg tror det Ivar siger er at hvis ens speedo viser konstant fx. 4 km
for meget, og man så sætter 5% større hjul på, så kommer det til at
vise rigtigt ved 84 km/t, men når speedo siger 124, så kører du
faktisk 126. Til gengæld siger det 44 når du kører 42. Dvs. du kan
ikke fjerne en konstant fejlvisning ved at skifte dæk fordi det giver
en ændring der er afhængig af hastigheden.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-02-07 04:27

Peter Dalgaard wrote:
> [...]

> ikke fjerne en konstant fejlvisning ved at skifte dæk fordi det giver
> en ændring der er afhængig af hastigheden.

Og jeg forsøger at fortælle at det gjorde min tidligere bil ikke :)

Jeg har lige skiftet dækstørrelse her for en kort periode, men desværre kan
jeg ikke teste det fordi jeg kun kender speedometerfejlvisningen op til 90
km/t - men når jeg skifter tilbage vil jeg have det undersøgt for begge
hjulstørrelser. Så vil jeg vende tilbage med målinger :)

--
Per, Esbjerg

Fra : mfn

Dato : 01-02-07 11:38

Jeg har en Fiat tempra med digitalt speedometer

Jeg fandt bla en biltest på nettet som påstod at netop fordi det var
digitalt ville det altid vise korrekt.

Kan det passe?

Fra : Leonard

Dato : 01-02-07 11:47

"mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:

>Jeg fandt bla en biltest på nettet som påstod at netop fordi det var
>digitalt ville det altid vise korrekt.
>
>Kan det passe?

Nej.

--
Leonard

Fra : SG

Dato : 01-02-07 21:02

Leonard <piper28a@gmail.invalid> skrev i

> Nej.

Og dog.

Min tidligere bil - en Nissan Primera - viste altid 9% for meget på
speedometret i forhold til hvad min GPS viser.

Det spøjse var dog, at bilen faktisk godt "vidste" hvad den præcise
hastighed var.

Slog jeg min fartpilot til, når speedometret viste 110 km/t og kørte fx et
par kilometer og så lod kørecomputeren fortælle mig hvad
gennemsnitshastigheden havde været, så viste den 100 km/t ligesom min gps.

Gennemsnitshastigheden (og triptælleren) var altid 100% præcis uanset
hvilke dæk der var monteret (vinter 16x205x60, Sommer 17x225x45 -
sommerdækkene var mindre i omkreds) og hvilken hastighed jeg kørte.

Noget siger mig derfor, at godt kan lade sig gøre, at måle hastigheden
præcist - selv om nissanens speedometer viste for meget.

-SG

Fra : Leonard

Dato : 01-02-07 21:17

SG <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com> wrote:

>Gennemsnitshastigheden (og triptælleren) var altid 100% præcis uanset
>hvilke dæk der var monteret (vinter 16x205x60, Sommer 17x225x45 -
>sommerdækkene var mindre i omkreds) og hvilken hastighed jeg kørte.

I teorien kan det ikke lade sig gøre da, triptælleren tæller omgange
på enten hjul eller kardanaksel og med mindre dækomkreds vil begge
dele rotere flere omgange på samme distance.
Gennemsnitshastigheden i kørecomputeren udregnes efter triptælleren og
tiden, så det er ikke underligt at den er mere præcis end
speedometerets visning, men der burde også der rent teoretisk være
forskel på de forskellige dækstørrelser.

Jeg kan ikke lige regne omkredsen ud, så jeg kan ikke se hvor stor
forskellen er i %

--
Leonard

Fra : SG

Dato : 02-02-07 20:44

> [...]
> forskel på de forskellige dækstørrelser.
>
> Jeg kan ikke lige regne omkredsen ud, så jeg kan ikke se hvor stor

Jeg har haft to forskellige modeller af den Nissan Primera (en benzin og en
diesel - ikke at det gør nogen forskel), og på begge biler var det det
samme...Speedometret viser næsten 10% for meget, mens triptæller og
gennemsnitshastighed var præcis.

Det kunne måske være fordi, at bilen faktisk er sat til at beregne
hastigheden meget præcis på triptælleren, og speedometret (der er
elektronisk styret) er programmeret til at vise 10 % for meget.

Forskellen på sommer og vinterdækkene er 2,8 % i hastighedsforskel, så det
er muligt, at den forskel er for lille til at jeg har kunnet måle den...

-SG

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-02-07 13:00

mfn wrote:
> Jeg har en Fiat tempra med digitalt speedometer
>
> Jeg fandt bla en biltest på nettet som påstod at netop fordi det var
> digitalt ville det altid vise korrekt.
>
> Kan det passe?

Næh - men det vil sandsynligvis altid vise lige meget forkert - et
analogt kan blive træt i mekanikken, og ændre sig med temperatur m.v.

--
vh
Torben

Fra : mfn

Dato : 01-02-07 14:53

Jamen hvorfor påstås det så? Det er måske kun sandt med org dækmontering?
Altså den skulle ikke have den dersens 5% fejlvisning?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-02-07 18:34

mfn wrote:
> Jamen hvorfor påstås det så? Det er måske kun sandt med org
> dækmontering? Altså den skulle ikke have den dersens 5% fejlvisning?

Et speedometer må ikke vise for lidt. Det må vise mere end 10% for meget.

--
Per, Esbjerg
Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-02-07 08:08

mfn wrote:
> Jamen hvorfor påstås det så?

Det kan være alt fra en dårlig oversættelse, til en marketingbimbo der
har forfattet reklamegøglet. Dit gæt er lige så godt som mit.

--
vh
Torben

Fra : Ivar

Dato : 02-02-07 23:12

mfn skrev:

> Jeg fandt bla en biltest på nettet som påstod at netop fordi det var
> digitalt ville det altid vise korrekt.

> Kan det passe?

Nej, fx slid på dæk vil gøre, at man kan være sikker på, at de
ikke altid kan vise rigtigt.

Et speedometer vil normalt vise for meget. Bilfabrikanterne gør det
med fuldt overlæg. Det er simpelthen for at undgå retsager. Hvis
speedometeret viser for meget, kan ejerene risikere at få fartbøder
selvom speedometret har vist en lovlig hastighed. Hvis det er tilfældet
kan ejerne jo gå videre til bilproducenten og kræve erstatning.

Ivar Magnusson

Fra : Gunnar007

Dato : 01-02-07 14:56

meddelelse news:45c0edb2$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Det er ikke lovligt, at sætte over 5 % større dæk på.
> Jeg synes ikke, at du skal sætte over 2-3 % større dæk på.

Den viser 5 Km/t for meget ved 50
Den viser 6 Km/t for stærkt ved 110

Skal jeg spørge mit Mazda forhandler om det er normalt.
Bilen er jo netop fyldt en uge
Jeg kommer fra min Opel, og der var fejlvisningen 1-2 km/t
Så jeg syntes egentlig at 5-6 Km/t er for meget.
Kan de gøre noget ved det ??

Hilsen G

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-02-07 22:57

Gunnar007 wrote:
> [...]
> Bilen er jo netop fyldt en uge
> Jeg kommer fra min Opel, og der var fejlvisningen 1-2 km/t
> Så jeg syntes egentlig at 5-6 Km/t er for meget.

Lev med det...

Sådan har det været næsten altid...

Fra : Leo_Jensen

Dato : 01-02-07 15:24

On Feb 1, 2:56 pm, "Gunnar007" <0...@teamsos.dk> wrote:
> [...]
> Bilen er jo netop fyldt en uge
> Jeg kommer fra min Opel, og der var fejlvisningen 1-2 km/t
> Så jeg syntes egentlig at 5-6 Km/t er for meget.

Vi kan godt blive enige om at bilfabrikkerne burde kunne gøre dette
bedre, men din fejlvisning er meget normal. Min oplevelse er, at ældre
og simplere biler er mest nøjagtige...

Leo

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-07 19:36

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hastighed 45)
> Hvad størrelse dæk skal man så sætte på, hvis standard størrelsen

Hmm, det må være Ford's politik der her er indført i Mazda's produktion

Her selv en 8-9% fejlvisning på min mondeo med standard dæk montering

--
Tom

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 02-02-07 09:19

On 1 Feb., 14:56, "Gunnar007" <0...@teamsos.dk> wrote:
> [...]
> Bilen er jo netop fyldt en uge
> Jeg kommer fra min Opel, og der var fejlvisningen 1-2 km/t
> Så jeg syntes egentlig at 5-6 Km/t er for meget.

Sådan skal det være på den model.

Jeg har selv en Mazda 5 hvor der godt nok sidder vinterdæk i
størrelsen 205/55 16
Men den viser ca. 8 km/t for meget i forhold til min Garmin.

Mikael