Bagbremsen har sat sig / hænger voldsomt p~
Fra : Henrik Olsen

Dato : 28-06-01 20:31

Min bagbremse har fra sidste weekend hylet lidt. Jeg har forsigtigt haft
fjernet lyden ved at holde bremsen kortvarigt på og slippe igen.

Men i dag, efter en vask/voksning og en efterfølgende køretur på omkring 5
km er den helt tosset. Da jeg hjem og ville bakke K100'eren ind i garagen
kunne jeg ikke få skubbet den ind. Kørte lidt frem igen (med motoren tændt
igen) til plant underlag, smed den på centralstøttebenet og skubbede til det
hævede baghjul. Uha! Det er næsten ikke til at dreje rundt mere, og skiven
er meget varm.

Der er bremsevæske på, og kontrollampen for bremserne går korret ud, når
begge bremser har været aktiveret.

Kan også se den ikke har gået så langt på den sidste tank benzin denne gang
(omkring 255 km ved 4L lampen i instrumentpanelet).

Hvordan får jeg løst problemet? Kan jeg selv gøre noget for at løsne
bremsen?

Tør næsten køre på værksted med den i den stand - ca. 110 km til BMW
Service/Rødovre.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 28-06-01 21:13

"Henrik Olsen" <ho_maps@e-box.dk> wrote in message
> [...]
> bremsen?
>
> Tør næsten køre på værksted med den i den stand - ca. 110 km til BMW

Din bremse hænger. Det skyldes sikkert at stemplerne ikke glider tilbage på
plads efter aktivering, sfa. skidt, stive pakninger, mm. Renovering af
caliber med pakningsskift, muligvis stempelsskift er sikkert løsningen.
Når skiven bliver varm, udvider den sig lidt, og forværrer problemet. Prøv
at gå ud og dreje baghjulet når den er kølet af igen. Hvis det glider frit
kan du køre på værksted, problemet kommer sandsynligvis først når du bruger
bremsen igen. Er det der stadig, kan du lave en nødløsning ved at afmontere
caliberen og tvinge stemplet tilbage, evt. ved hjælp af en skruetvinge. Men
pas på, du kan let ødelægge noget.
Alternativt, ring til Falck.

Asger
ZX-10

Fra : Brian Lænø

Dato : 28-06-01 21:21

"Henrik Olsen" skrev
> [...]
> bremsen?
>
> Tør næsten køre på værksted med den i den stand - ca. 110 km til BMW

Har du set efter om du har mere bremsebelægning tilbage?
Hvis bremserne er slidt ned til metallet, så er stemplet måske kommet så
langt ud at det går i spænd.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Henrik Olsen

Dato : 28-06-01 21:36

"Brian Lænø" <brianla@worldonline.dk> wrote in message
> Har du set efter om du har mere bremsebelægning tilbage?
> Hvis bremserne er slidt ned til metallet, så er stemplet måske kommet så
> langt ud at det går i spænd.

Jeg synes den havde en mere skurende lyd idag, da jeg anvendte bagbremsen.
Den har også virket lidt død i det, forstået sådan at der skal trykkes godt
og vel til før den virker. Kan den skurende lyd betyde at der er slidt helt
ned til metallet. Er skiven så i givet fald blevet ødelagt af at bremse?

Er ny MC-ist og har ingen mekanisk erfaring, så at skille mine bremsekalibre
ad er nok en lidt stor mundfuld...

Fra : Brian Lænø

Dato : 28-06-01 21:44

"Henrik Olsen" skrev
> [...]
> ned til metallet. Er skiven så i givet fald blevet ødelagt af at bremse?
>
> Er ny MC-ist og har ingen mekanisk erfaring, så at skille mine

Der skal en del til at ødelægge en bremseskive.
Hvis du kører med metal mod metal, så vil du nok kunne se nogle riller på
skiverne.
Tag og få skifter bremseklodserne hurtigst muligt, undlad at bruge
bagbremsen (med mindre det er nødvendig) indtil du får dem skiftet.
For en mekaniker vil det nok tage 5 - 15 minutter at skifte bremseklodserne.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Gunnar

Dato : 28-06-01 23:40

Hej Henrik
Hvis din K100 er en ældre model og bremseslangerne er originale, så kan det
være at slangen til caliperen i bag er "svulmet op" indvendig og dermed
blokerer for bremsevædskens tilbageløb, et hurtigt check er, at sætte et
stykke klar plastslange på udluftningsskruen, træde og slippe bremsepedalen,
prøv at dreje hjulet. Hvis hjulet er blokeret/ svært at dreje så løsn
udluftningsskruen ganske let og se om der kommer bremsevædske ud i slangen
samtidig med at hjulet drejer let, i så fald er returløbet blokeret og
sandsynligvis af en defekt/blokeret bremseslange.
Hvis ikke hjulet drejer let er årsagen klar, stemplet i
caliperen/bremsebelægningen "hænger", studer det lidt og Du kan med lidt
omhu selv skifte belægningen og motionere stemplets gang (pres ind på
stemplet med egnet værktøj f. eks. plade under skruetvinge MEN forsigtigt,
skruetvingen er for jævnt pres IKKE for voldelig , så hellere aflevere en
afmonteret caliper på kvalificeret værksted til renovering, bremsen redder
trods alt vores skind hver gang den virker
Held og lykke med opgaven
mvh Gunnar
DMCN#400
Honda CB750K2 (næsten solgt, snøft)
Suzuki GS750DB
Honda CB360G (til salg)
Honda CB250G5 osv..........

Fra : Armand

Dato : 29-06-01 12:27

Henrik Olsen <ho_maps@e-box.dk> skrev i en
> Min bagbremse har fra sidste weekend hylet lidt.
>....................... Uha! Det er næsten ikke til at dreje rundt
> mere, og skiven er meget varm.

I tillæg til alle øvrigt afgivne bud og forklaringer, som jeg helt
tilslutter mig, slår det mig at du/den tidligere ejer kan have justeret
bremsepedalen ved. hjælp af den stopskrue der sidder som anslag for
pedalen :-/
Dette er forkert at gøre idet man derved "træder på bremsen mekanisk"
(har skruen til det) - Justerer man hvilepunktet for pedalen skal man i
tilgift løsne (= korte) den stangforbindelse der går fra bremsepedalen
og til bremsecylinderen, ellers vil bremsen bremse ("slæbe") af sig
selv!!!

For kontrollens skyld: prøv at løsn stopskruen helt og se om det hjælper
på hjulets rotations-villighed !

Slidt skive p.g.a. nedslidte bremseklodser:
Hvis ikke at du kan se at skiven har fået en nopret/ruflet overflade,
har den
ikke taget skade!
Prøv forøvrigt lige at checke priserne på bremseskiver til Bimsen, før
du begynder at udnytte klodserne til metallet ! =

--
Armand.