Vinterdæk ved lov - Underskrift
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 18:40

Hej

Hvis jeg er OT så giv mig et hak i tuden og lad os komme videre...

Men hvis du synes vinterdæk i DK burde være ved lov, så skriv under her.
Om det gavner kan jeg ikke love, men et eller andet må vi sq gøre.

http://www.vinterdaek-ved-lov.skrivunder.dk

--
Martin

Fra : Mogens...

Dato : 25-01-07 18:41

news.tmp0oby6hrr927@desktop.opasia.dk...

> Men hvis du synes vinterdæk i DK burde være ved lov, så skriv under her.
> Om det gavner kan jeg ikke love, men et eller andet må vi sq gøre.

Statistisk set har der ikke været et behov i vinteren 2006/2007 !

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 18:51

Den 25.01.2007 kl. 18:41 skrev Mogens... <nyhedsgrupper
<FJERNES@jubii.dk>>:

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news.tmp0oby6hrr927@desktop.opasia.dk...

> Statistisk set har der ikke været et behov i vinteren 2006/2007 !

Nope, men kunne dem uden vinterdæk så ikke blive hjemme når sneen har
faldt som den gjorde, ihvertfald i Kolding?

Og jeg tror og håber da vi får mere sne...

Folk bliver jo ikke hjemme når der er sne - "vi skal jo frem" .. uanset
vejr. Men "man" gider ikke klæde sig på til det.

--
Martin

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-01-07 22:56

Martin Johansen [6000] wrote:
> Og jeg tror og håber da vi får mere sne...

Så må du hellere skifte din 4-hjulsbørge ud med en Lupo el.lign. Det ser
nemlig ud til at vi får det lunere de næste mange år :)

Mvh.

Fra : Henrik

Dato : 26-01-07 21:48

On 2007-01-25 18:51:19 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> said:

> [...]
>
> Folk bliver jo ikke hjemme når der er sne - "vi skal jo frem" .. uanset
> vejr. Men "man" gider ikke klæde sig på til det.

Nu har den histore jo mange sider.

Jeg har set folk med vinterdæk køre i grøften, fordi de jo have det
"rigtige" fodtøj på og var usårlige. Hvis man ikke køre desideret
somemdæk, så mener jeg at et godt helårsdæk, men godt mønster (over 2
mm) og lidt omtanke, samt en fornuftig og nuanceret holdning til egne
evner. Så ville meget være hjulpet også de 5 dage om året hvor der er
sne på vejene. De øvrige 360 dage skal det nok gå.

Kør forsigtigt..

Henrik

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-01-07 19:01

Hej

Martin Johansen [6000] wrote:
> Hvis jeg er OT så giv mig et hak i tuden og lad os komme videre...

Det er da absolut ikke OT. Jeg vil gerne diskutere og støtte en lov om
vinterdæk i DK. Specielt når man prøver at komme frem i Vejle og ikke
kan komme op ad bakkerne fordi
"bare-du-kører-langsomt-så-går-det-nok"-billisterne holder i vejen op a
bakkerne.

> Men hvis du synes vinterdæk i DK burde være ved lov, så skriv under her.
> Om det gavner kan jeg ikke love, men et eller andet må vi sq gøre.
>
> http://www.vinterdaek-ved-lov.skrivunder.dk

Argh - hvis det da så bare var noget med noget hold i og ikke en
tilfældig underskriftsindsamling, som forsvinder i mængden af andre
tilfældige underskriftsindsamlinger. Opret en hjemmeside og kør en
rigtig kampagne, så støtter jeg op.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)

Fra : Cyber.

Dato : 25-01-07 19:04

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> [...]
> komme op ad bakkerne fordi
> "bare-du-kører-langsomt-så-går-det-nok"-billisterne holder i vejen op a

ja fuck det er sgu irriterende med alle dem som er forsigtige...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 19:42

Den 25.01.2007 kl. 19:01 skrev Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk>:

> Argh - hvis det da så bare var noget med noget hold i og ikke en
> tilfældig underskriftsindsamling, som forsvinder i mængden af andre
> tilfældige underskriftsindsamlinger.

Det har du nok ret i, og at dømme ud fra de andres kommentarer her i
gruppen så vækker den ikke jubel.

> Opret en hjemmeside og kør en rigtig kampagne, så støtter jeg op.

Nu har jeg aldrig ført en kampagne før, men det skal vel prøves...

Jeg ser lige om jeg kan finde tiden mellem arbejde, hus og skole

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-07 19:03

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> http://www.vinterdaek-ved-lov.skrivunder.dk

Aldrig i livet at jeg vil gøre nogetsomhelst på den latterlige
hjemmeside.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 19:40

Den 25.01.2007 kl. 19:03 skrev Klaus D. Mikkelsen
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den>:

> "Martin Johansen [6000]" skriver:

> Aldrig i livet at jeg vil gøre nogetsomhelst på den latterlige
> hjemmeside.

Du er da også så positiv :)

Sjovt at se - folk hyler op om at de andre ikke har vinterdæk - men støtte
op om et lovforslag, nej fanme nej.

Jeg tror jeg vil tage Karsten på hans ord og lave en hjemmeside. Det er
faktisk en ret god idé...

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-07 19:47

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Du er da også så positiv :)

Jeps

> Sjovt at se - folk hyler op om at de andre ikke har vinterdæk - men støtte
> op om et lovforslag, nej fanme nej.

Det har jeg aldrig skrevet.

Jeg vil bare ikke støtte op om noget som helst på den latterlige

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 19:54

Den 25.01.2007 kl. 19:47 skrev Klaus D. Mikkelsen
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den>:

> Jeg vil bare ikke støtte op om noget som helst på den latterlige
> hjemmeside.

Du vil ikke på den side, en anden vil ikke på en anden side og en tredie
vil godt på den første side...

Kan du se problemet hvis man skal gøre alle tilfredse?

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-07 19:56

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Du vil ikke på den side, en anden vil ikke på en anden side og en tredie
> vil godt på den første side...
>
> Kan du se problemet hvis man skal gøre alle tilfredse?

Ja.

Du er klar over at på skrivunder.dk er det ind til flere
underskriftsindsamlinger for at lukke skrivunder.dk, der har fået
_mange_ underskrifter ?

Siden er der endnu, så siden virker ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 20:01

> Du er klar over at på skrivunder.dk er det ind til flere
> underskriftsindsamlinger for at lukke skrivunder.dk, der har fået
> _mange_ underskrifter ?
>
> Siden er der endnu, så siden virker ikke.

Så støt den underskriftindsamling jeg har oprettet..

http://www.skrotunderskrifterne.underskrifter.dk/

MVH
Thomas H.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 20:06

Den 25.01.2007 kl. 20:00 skrev Thomas H. <ingen>:

> [...]
> meddelelse

> Så støt den underskriftindsamling jeg har oprettet..

Skriv under eller lad være

Jeg opretter en "rigtig" hjemmeside når tiden er til det

Jeg kan allerede se på mange af underskrifterne at det ikke er de
skarpeste knive i skuffen der har været forbi siden

--
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 20:18

news.tmp4nzdbhrr927@desktop.opasia.dk...
> Den 25.01.2007 kl. 20:00 skrev Thomas H. <ingen>:
>
> Jeg kan allerede se på mange af underskrifterne at det ikke er de
> skarpeste knive i skuffen der har været forbi siden

Det er jo det.. Jeg synes det giver et meget godt billede, af sådan
nogle underskriftindsamlinger generelt..

MVH
Thomas H.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 20:06

"Thomas H." <ingen> skrev i en meddelelse
> [...]
> meddelelse news:45B8FD4F.4008D8A@du.kan.finde.den...

> Så støt den underskriftindsamling jeg har oprettet..

Jeg er imod

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 19:30

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
>
> Men hvis du synes vinterdæk i DK burde være ved lov, så skriv under
> her. Om det gavner kan jeg ikke love, men et eller andet må vi sq

Hvis du vil tages det mindste seriøst så ret stavefejlene på sitet....

--
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 19:39

Den 25.01.2007 kl. 19:30 skrev Trekroner <xx>:

> Hvis du vil tages det mindste seriøst så ret stavefejlene på sitet....

Jeg kan finde 1 (i overskriften).

Finder du flere så sig lige til...

Synes dog ikke lige jeg kan finde et sted at rette den/dem, så håber ikke
jeg har ødelagt din dag...

--
Martin

Fra : Gamle

Dato : 25-01-07 20:06

Martin Johansen [6000] wrote:
klip

> Jeg kan finde 1 (i overskriften).
>
> Finder du flere så sig lige til...

Vinterdæk skal være lovlige. Du har da mere end et dæk på bilen.

Mvh.
Torben

Fra : Hr. Jensen

Dato : 25-01-07 22:18

On Thu, 25 Jan 2007 19:38:35 +0100 "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> sent the following smoke signals:

>Jeg kan finde 1 (i overskriften).
>
>Finder du flere så sig lige til...

Uden de manglende kommaer (er sgu heller ikke en ørn selv) er der et par
ting, der stikker i øjnene:

"Nu må det snart være nok med de ignoranter der nægter at sætte
vinteRdæk
*********
på af flere forskellige ligegyldige årsager.
****
Lad Danmark følge trop med Tyskland og lad os få gjort vinterdæk
lovpligtigt NU!
********
Så kan det være vi kan undgå det kaos der slet ikke burde opstå bare der
falder 2 fnug sne..."

I øverste afsnit ville jeg nok selv skrive "....der nægter at
påsætte...", da "på af" lyder 'forkert'.

Men som sagt er det kun et forslag, nu du selv spurgte. Normalt giver
jeg mig ikke af med at kommentere tyrklejf, det kan jo ske for os
alle...

--
Ryd Jagtvej 69 og luk Christiania!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 22:36

Den 25.01.2007 kl. 22:18 skrev Hr. Jensen <aage.er@musikalsk.invalid>:

> Uden de manglende kommaer (er sgu heller ikke en ørn selv) er der et par
> ting, der stikker i øjnene:

Som skrevet andetsted gik det lidt stærkt.

> "Nu må det snart være nok med de ignoranter der nægter at sætte
> vinteRdæk

Jep.

> I øverste afsnit ville jeg nok selv skrive "....der nægter at
> påsætte...", da "på af" lyder 'forkert'.

Tja tjo. Den er bevidst fra min side. Synes det lyder fint nok?

> jeg mig ikke af med at kommentere tyrklejf, det kan jo ske for os
> alle...

Det er jo et janteland vi lever i, og når jeg nu kommer her og er så fræk
at føre mig frem, så er det klart at nogle af de første skal være på tværs
og give modstand som slet ikke har noget med emnet at gøre..

PS: Jeg har ikke dig i mente her, så bare rolig

--
Martin

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-01-07 19:33

Martin Johansen [6000] wrote:
> Men hvis du synes vinterdæk i DK burde være ved lov, så skriv under
> her. Om det gavner kan jeg ikke love, men et eller andet må vi sq
> gøre.
> http://www.vinterdaek-ved-lov.skrivunder.dk

Vinterdæk staves med "r" efter "e" og før "d".

Jeg må desværre sige, at jeg er imod, da jeg ikke har vinterdæk på nogle af
mine biler...
Jeg har terrændæk, som er M+S, men som ikke har et "snefnug". Men jeg
garanterer, at jeg ikke sidder fast!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 19:37

Den 25.01.2007 kl. 19:33 skrev Morten Fruergaard <mit fornavn mit
efternavn . com> :

> Vinterdæk staves med "r" efter "e" og før "d".

Det gik lidt stærkt

> [...]
> af
> mine biler...
> Jeg har terrændæk, som er M+S, men som ikke har et "snefnug". Men jeg

M+S er også vinterdæk/helårsdæk, men bare uden lameller?

Jeg har samme på vores bil og vi sidder med garanti heller ikke fast.

--
Sendt med Operas banebrydende postklient:
http://www.opera.com/mail/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-01-07 19:41

Martin Johansen [6000] wrote:

> M+S er også vinterdæk/helårsdæk, men bare uden lameller?

Tja. Jeg kender ikke kravene til snefnug mærket...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 19:48

Den 25.01.2007 kl. 19:41 skrev Morten Fruergaard <mit fornavn mit
efternavn . com> :

> Tja. Jeg kender ikke kravene til snefnug mærket...

Jeg gør heller ikke.

Jeg ved bare at normale sommerdæk overhovedet ikke har greb

--
Martin

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-01-07 21:38

Martin Johansen [6000] skrev:

> Jeg ved bare at normale sommerdæk overhovedet ikke har greb

Jeg kan love dig for at det gør mange af de vinterdæk jeg ser heller
ikke har. Gamle, møre og hårde. Og mange af dem næsten nedslidte. Men
mange tror at når de har købt et afladsbrev der står vinterdæk på, så
kan de bare køre los. Hvis du så Thorkild Tyrring i fjernsynet, jeg kan
godt nok ikke døje personen, men han sagde for en gang skyld noget
klogt. At hvis folk ville koncentrere sig om at køre bil, glemme alt om
GPS, kaffeklubber og den slags, så ville der ikke have ligget den mængde
biler som ved Køge. Folk tror at har de ABS, antispin og EPS så behøver
de ikke koncentrere sig om vejens beskaffenhed.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-01-07 23:37

Den 26.01.2007 kl. 21:38 skrev Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>:

> [...]
> biler som ved Køge. Folk tror at har de ABS, antispin og EPS så behøver
> de ikke koncentrere sig om vejens beskaffenhed.

Helt enig han sagde virkelig noget klogt, for manden har sq ret...

Desværre taler han for døven øre, da vi i Danmark har en mentalitet der
går på:

"Der er ingen der skal komme her og fortælle mig noget, hvem fanden tror
han egentlig han er".

--
Martin

Fra : Brian

Dato : 25-01-07 20:52

Martin Johansen [6000] wrote:

> M+S er også vinterdæk/helårsdæk, men bare uden lameller?

Nææ, bare med færre lameller end et rigtigt vinterdæk.

M+S er ikke længere nok til at ketogorisere det som et vinterdæk, det er jo
derfor de har tilført det lille snefnug -
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8552BF7A-935E-4C5E-BCDB-EFFF6FBDA33F/0/3843.pdf

Så hvis du vil noget, skal der altså være krav om et "rigtigt" vinterdæk med
snefnug mærket. Hvordan er kravet i Tyskland - skal det bare være M+S eller
skal det være et fuldgylfigt vinterdæk ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 21:23

Den 25.01.2007 kl. 20:52 skrev Brian <nej@tak.du>:

> M+S er ikke længere nok til at ketogorisere det som et vinterdæk, det er
> jo
> derfor de har tilført det lille snefnug -

I know..

> snefnug mærket. Hvordan er kravet i Tyskland - skal det bare være M+S
> eller
> skal det være et fuldgylfigt vinterdæk ?

Så vidt jeg ved er kravet "bare" at man skal have "fodtøj" på til vejret..

--
Martin

Fra : Brian

Dato : 25-01-07 21:36

Martin Johansen [6000] wrote:

> Så vidt jeg ved er kravet "bare" at man skal have "fodtøj" på til
> vejret..

Hmm... eftersom du vil gøre som tyskerne, burde du egentlig have sat dig ind
i det ?

Men det er også sådan jeg har hørt. Linket til FDM forklarer faktisk de
nøjagtige regler, på sidste side. Dernede _skal_ det være et M+S og have
snefnugget - vil dine egne dæk på Hyundai'en være lovlige. så ?

Derudover skal dækkene være efter _vejrforholdene_ og ikke vejforholdene.
Altså kan du risikere at møde sne på din vej rundt i Tyskland, skal du have
M+S dæk med et snefnug.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 21:47

Den 25.01.2007 kl. 21:36 skrev Brian <nej@tak.du>:

> Hmm... eftersom du vil gøre som tyskerne, burde du egentlig have sat dig
> ind
> i det ?

Jeg har sat mig "så meget" ind i det, at jeg kan udtale mig som jeg gør.

Hvis du lægger mærke til det (og det ved jeg du gør) så er det sjældent
jeg udtaler mig 10000% skråsikkert om noget jeg ikke selv har erfaret...
og jeg er ikke tysker og forstår ikke tysk som en tysker. Derfor min lille
usikkerhed.

> nøjagtige regler, på sidste side. Dernede _skal_ det være et M+S og have
> snefnugget - vil dine egne dæk på Hyundai'en være lovlige. så ?

Hvis snefnugget er et krav, så nej de vil ikke være lovlige dernede.

> Derudover skal dækkene være efter _vejrforholdene_ og ikke vejforholdene.
> Altså kan du risikere at møde sne på din vej rundt i Tyskland, skal du
> have
> M+S dæk med et snefnug.

Yeps. Så nej jeg må faktisk ikke køre dernede.

Mit udgangspunkt er som minimum M+S. Jeg har gode erfaringer med M+S.
Synes faktisk ikke mine Alpin A2 står/stod bedre fast.

--
Martin

Fra : Brian

Dato : 25-01-07 21:55

Martin Johansen [6000] wrote:

> Mit udgangspunkt er som minimum M+S. Jeg har gode erfaringer med M+S.
> Synes faktisk ikke mine Alpin A2 står/stod bedre fast.

Så synes jeg at det er nytteløst og en smule useriøst. Det skal være enten
eller, ikke de der mellemting.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 22:32

Den 25.01.2007 kl. 21:55 skrev Brian <nej@tak.du>:

> Så synes jeg at det er nytteløst og en smule useriøst. Det skal være
> enten
> eller, ikke de der mellemting.

Jeg er der skam allerede. Jeg har vinterdæk på. De er bare ikke af nyeste
afstamning med bjerge, snefnug og brennerpasser.

--
Martin

Fra : Brian

Dato : 25-01-07 22:48

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg er der skam allerede. Jeg har vinterdæk på. De er bare ikke af
> nyeste afstamning med bjerge, snefnug og brennerpasser.

Så skal du ikke nævne den tyske lovgivning som eksempel eller ideal, for der
er snefnugget jo påkrævet.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 22:51

Den 25.01.2007 kl. 22:48 skrev Brian <nej@tak.du>:

> Så skal du ikke nævne den tyske lovgivning som eksempel eller ideal, for
> der
> er snefnugget jo påkrævet.

Er vi enige om Tyskland har indført krav om vinterdæk?

Hvordan de gør det er så op til dem - de kræver så et snefnug, hvilket jeg
ikke mener bør være nødvendigt, men omvendt hellere det end ingenting.

Jesus da jeg tror snart jeg går i seng. Folk har mere travlt med at svine
initiativet til end bakke op om noget vi alle sammen godt ved vil gavne
sikkerheden på vejene i glat føre.

Folk og fæ er mærkeligt...

Skal nok svare på det sidste i tråden, men ellers må det foregå på privat
mail - over and out i denne tråd.

--
Martin

Fra : Brian

Dato : 25-01-07 23:01

Martin Johansen [6000] wrote:

> Er vi enige om Tyskland har indført krav om vinterdæk?

Ja... eller ihvertfald krav om at der skal være egnede dæk efter hvordan
vejret er.

> Hvordan de gør det er så op til dem - de kræver så et snefnug,
> hvilket jeg ikke mener bør være nødvendigt, men omvendt hellere det
> end ingenting.

M+S er IMO for udvandet et begreb - men det var dig selv der lagde op til at
følge tyskerne.

> Jesus da jeg tror snart jeg går i seng. Folk har mere travlt med at
> svine initiativet til end bakke op om noget vi alle sammen godt ved
> vil gavne sikkerheden på vejene i glat føre.

Initiativet er fint nok, jeg satte bare spørgsmålstegn ved hvad et vinterdæk
er... og der er vi så ikke enige.

Det vil være fint for mig at følge tyskerne, som du selv ligger op til. Det
vil du så alligevel ikke helt, så jeg er forvirret omkring hvad du egentlig
vil.

> Folk og fæ er mærkeligt...

Og så gætter vi os selv frem til, hvem der er folk, og hvem der er et fæ

> Skal nok svare på det sidste i tråden, men ellers må det foregå på
> privat mail - over and out i denne tråd.

Der er ingen grund til at tage sådan på vej, fordi folk (eller fæ) sætter
spørgsmål tegn ved, hvad du vil.

De fleste er nok enige i, at et fast regelsæt på området er tiltrængt

/Brian

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 25-01-07 22:54

On Thu, 25 Jan 2007 22:32:08 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Jeg er der skam allerede. Jeg har vinterdæk på. De er bare ikke af nyeste
>afstamning med bjerge, snefnug og brennerpasser.

Snefnug symbolet er ikke nyt, jeg købte mine dæk lettere brugt i
efteråret 2001 og de har det.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-01-07 12:44

Den 25.01.2007 kl. 22:54 skrev Morten From Søndergaard <from@nospam.dk>:

> Snefnug symbolet er ikke nyt, jeg købte mine dæk lettere brugt i
> efteråret 2001 og de har det.

For mig er det nyt - jeg så det først sidste år.

--
Martin

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 26-01-07 13:06

On Fri, 26 Jan 2007 12:43:44 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>For mig er det nyt - jeg så det først sidste år.

Det er også nyt for mig, jeg kiggede på det link der er her i tråden
til FDM og synes at det det "snefnug og bjerg symbol" virkede bekendt,
så jeg var ude med lommelygten og kigge på dækket

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 25-01-07 22:12

On Thu, 25 Jan 2007 19:33:26 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Jeg må desværre sige, at jeg er imod, da jeg ikke har vinterdæk på nogle af
>mine biler...
>Jeg har terrændæk, som er M+S, men som ikke har et "snefnug". Men jeg
>garanterer, at jeg ikke sidder fast!

Hvad kører du på af dæk. Mine BF Goodrich All Terrain har snefnugget,
hvilket mine BFG Mud Terrain ikke har.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 22:38

Den 25.01.2007 kl. 22:11 skrev Morten From Søndergaard <from@nospam.dk>:

> Hvad kører du på af dæk.

Jeg har nogle dæk på som er fra før snefnugget, altså stadig vinterdæk.
Mærket er Hankook. Fantastisk også på tør vej. Er dog eneste dæk jeg har
erfaringer med på denne bil.

> Mine BF Goodrich All Terrain har snefnugget,
> hvilket mine BFG Mud Terrain ikke har.

Har du gode erfaringer med dine AT-dæk? Jeg overvejer nemlig et andet dæk
som er lidt bedre i mudder.. jeg sidder jo fast på noget der ligner en våd
græsplæne.. men sne kan jeg grave mig igennem og klatrer op og ned af som
var det sommer...

--
Martin

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 26-01-07 08:31

On Thu, 25 Jan 2007 22:37:51 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>græsplæne.. men sne kan jeg grave mig igennem og klatrer op og ned af som

Ja, jeg havde kun AT-dæk de første 3 år jeg havde Land-Rover'en. De er
utroligt holdbare det skulle ikke være muligt at slide dem op på under
100.000 km regn snarere med 150.000 km. De står også fint fast i
terræn, ikke så godt som MT-dæk naturligvis, i løs sand er de dog
bedre end MT-dæk da de ikke så nemt graver sig ned.

Til det du formentlig kommer til at køre i terræn, ville jeg købe et
sæt AT istedet for MT-dæk, så får du samtidigt et sæt gode vinterdæk.

Jeg har ikke selv prøvet MT-dæk på snedækkede veje, men en af rødderne
fra klubben købte en Land-Rover på MT-dæk, han havde 60 km på arbejde
via småveje og mødte kl kvalme om morgenen, han var ikke begejstret
for at kørsel op ad bakke foregik med låst centerspær og hjulspin, det
hjalp dog da han fik skåret lameller i dem.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-01-07 12:47

Den 26.01.2007 kl. 08:30 skrev Morten From Søndergaard <from@nospam.dk>:

> [...]
> terræn, ikke så godt som MT-dæk naturligvis, i løs sand er de dog
> bedre end MT-dæk da de ikke så nemt graver sig ned.

Hvordan er det med støj? Vi kører utrolig meget motorvej, og det ville
være abnormt lækket hvis de ikke "sang" ligesom man måske kunne forvente
af tærrendæk.

> Til det du formentlig kommer til at køre i terræn, ville jeg købe et
> sæt AT istedet for MT-dæk, så får du samtidigt et sæt gode vinterdæk.

Ja det er begrænset med vores terrænkørsel.

--
Martin

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 26-01-07 13:11

On Fri, 26 Jan 2007 12:47:09 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Hvordan er det med støj? Vi kører utrolig meget motorvej, og det ville
>være abnormt lækket hvis de ikke "sang" ligesom man måske kunne forvente
>af tærrendæk.

Støj, tja, jeg kører jo i en bil der fylder 20 år om 2½ måned
Efter hvad jeg hører fra folk der kører Range Rover og Discovery, så
er der ikke ret meget støj fra dem, det er ihvertfald væsentligt
mindre end fra Mud Terrain dækkene.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-01-07 17:38

Den 26.01.2007 kl. 13:11 skrev Morten From Søndergaard <from@nospam.dk>:

> Støj, tja, jeg kører jo i en bil der fylder 20 år om 2½ måned

Hehe ja der er nok andet der overdøver støjen i så fald

--
Martin

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-01-07 05:42

Morten From Søndergaard wrote:

> Hvad kører du på af dæk. Mine BF Goodrich All Terrain har snefnugget,
> hvilket mine BFG Mud Terrain ikke har.

Jeg har BFG M/T på en Jeep, og Yokohama M/T på en Toyota, GY F1 på min
Supra...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-01-07 20:22

> [...]
>
> Men hvis du synes vinterdæk i DK burde være ved lov, så skriv under her.
> Om det gavner kan jeg ikke love, men et eller andet må vi sq gøre.

Hvad med at lave en underskriftindsamling _mod_ vinterdæk? Hvis du har kørt
på vinterdæk f.eks. siden november og jeg har kørt med sommerdæk på min
Honda, så har jeg i 98 % af tiden haft markant kortere bremseafstand end
dig.

--

Thomas Landberg - www.landberg.dk
Chiptuning/OBD-tuning inkl. måling på felt: 3.995kr.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 20:32

Den 25.01.2007 kl. 20:21 skrev Thomas Landberg
<Thomas@LandbergFJERN2DETTE.dk>:

> Hvad med at lave en underskriftindsamling _mod_ vinterdæk?

Hvis du starter en, så skal jeg nok lade være med at skrive under

> Hvis du har kørt
> på vinterdæk f.eks. siden november og jeg har kørt med sommerdæk på min
> Honda, så har jeg i 98 % af tiden haft markant kortere bremseafstand end
> dig.

Det er jeg ikke uenig i. Men læg mærke til at jeg snakker om vinterdæk til
brug i sne.

--
Martin

Fra : -=JF=- priv

Dato : 25-01-07 22:31

Følgende er skrevet af Martin Johansen [6000]:

> Det er jeg ikke uenig i. Men læg mærke til at jeg snakker om vinterdæk til
> brug i sne.

Hvad er det du vil have?
Skal vi nu skifte dæk flere gange om ugen?

På en dansk gennemsnitsvinter er det altså ikke mange dage med sneføre
på det overordnede vejnet.

--
Mvh. John

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 22:39

Den 25.01.2007 kl. 22:30 skrev -=JF=- priv <invalid@invalid.invalid>:

> Hvad er det du vil have?

1million.

> Skal vi nu skifte dæk flere gange om ugen?

Enten det, eller (se nedenfor)

> På en dansk gennemsnitsvinter er det altså ikke mange dage med sneføre
> på det overordnede vejnet.

Så vil jeg håbe dem uden egnet fodtøj bliver hjemme de dage.

--
Martin

Fra : -=JF=- priv

Dato : 25-01-07 22:47

Den 25-01-2007, skrev Martin Johansen [6000]:
> Den 25.01.2007 kl. 22:30 skrev -=JF=- priv <invalid@invalid.invalid>:
>
> 1million.
You and me both
Den ville lune sidst på måneden

> Enten det, eller (se nedenfor)
Det er jo paktisk ula'sigørligt.

> Så vil jeg håbe dem uden egnet fodtøj bliver hjemme de dage.
Det er jo li'så paktisk ula'sigørligt.

--
Mvh. John

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 22:54

Den 25.01.2007 kl. 22:46 skrev -=JF=- priv <invalid@invalid.invalid>:

> Den ville lune sidst på måneden

Og gerne hver måned

> Det er jo paktisk ula'sigørligt.

Jep.

> Det er jo li'så paktisk ula'sigørligt.

Ikke helt enig. Hvis folk anser det som en menneskeret, at komme frem
overalt når som helst, så må de finde vintertøjet frem.

Hvis de et par gange om året kan ringe til chefen og lave en Chris og
dermed blive hjemme, så kan de fint beholde sommersutterne på.

Kørsel på sneglatte veje er ikke smart på sommerdæk. Jeg har selv været en
af dem da jeg var yngre og fedt anlæg i bilen var vigtigere end "fede"
dæk... og man skøjter altså rundt.

--
Martin

Fra : -=JF=- priv

Dato : 25-01-07 23:04

Martin Johansen [6000] forklarede:

> Og gerne hver måned

> Jep.

> Ikke helt enig. Hvis folk anser det som en menneskeret, at komme frem overalt
> når som helst, så må de finde vintertøjet frem.

Fint nok - Men jeg var på vej fra Fyn til Sjælland.
Kører fra Fyn i kold men absolut snefrit vejr... På vej over broen
bryder snevejret ud i fuld flor...
Fortæl mig lige om du synes at det er særligt praktisk at finde den
første rasteplads på Sjælland. Finde vej til København med det
offentlige, for senere at hente bilen når motorvejene igen er snefri!
Personligt stemmer jeg Nej

> Hvis de et par gange om året kan ringe til chefen og lave en Chris og dermed
> blive hjemme, så kan de fint beholde sommersutterne på.

Som ovenfor beskrevet, starter snevejret ikke altid mens du holder
hjemme i indkørslen.

> Kørsel på sneglatte veje er ikke smart på sommerdæk. Jeg har selv været en af
> dem da jeg var yngre og fedt anlæg i bilen var vigtigere end "fede" dæk... og
> man skøjter altså rundt.

Jeg har da også kørt på sommerdæk om vinteren, men de udskridninger jeg
havde var nu med vilje.

--
Mvh. John

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-01-07 12:45

Den 25.01.2007 kl. 23:04 skrev -=JF=- priv <invalid@invalid.invalid>:

> Fint nok - Men jeg var på vej fra Fyn til Sjælland.
> Kører fra Fyn i kold men absolut snefrit vejr... På vej over broen
> bryder snevejret ud i fuld flor...

Og af det har du så lært at i vinterhalvåret kører man med egnet fodtøj
selvom der måske ikke ligefrem loves sne

> Som ovenfor beskrevet, starter snevejret ikke altid mens du holder
> hjemme i indkørslen.

Se ovenfor.

--
Martin

Fra : ShutEye

Dato : 28-01-07 19:52

> Og af det har du så lært at i vinterhalvåret kører man med egnet fodtøj
> selvom der måske ikke ligefrem loves sne

Det egnede fodtøj indtil videre denne vinter (bortset fra MEGET få dage) har
været sommersutter.
Regn regn og atter regn er altså ikke godt for grebet når man har vinterdæk
på.
Vinterdæk har kun bedre fat i sne og lidt bedre på isglat.

> Se ovenfor.

Se ovenfor.

Fra : alexbo

Dato : 25-01-07 20:37

"Martin Johansen skrev

> Men hvis du synes vinterdæk i DK burde være ved lov, så skriv under her.
> Om det gavner kan jeg ikke love, men et eller andet må vi sq gøre.

Tja, hvis man mener at alt skal være reguleret ved lov, så er det sikkert en
god ide,
måske samtidig forbyde ændringer i undervogn og hjul.

Sommerdæk som sådan er ikke det helt store problem, først når de også er
brede kan de hverken styre eller bremse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 20:47

Den 25.01.2007 kl. 20:36 skrev alexbo <alexbo@email.dk>:

> Tja, hvis man mener at alt skal være reguleret ved lov, så er det
> sikkert en
> god ide,

Det mener jeg ikke, men når folk ikke selv kan finde ud af det..

Vi kan også vende den lidt om...

Dem på sommerdæk som laver skader i snevejr betaler hele gildet uanset
deres skyld i uheldet...

> Sommerdæk som sådan er ikke det helt store problem, først når de også er
> brede kan de hverken styre eller bremse.

Hvordan er det lige bredde og profil er på "moderne" sommerdæk? Godt så

--
Martin

Fra : alexbo

Dato : 25-01-07 21:23

"Martin Johansen skrev

> Dem på sommerdæk som laver skader i snevejr betaler hele gildet uanset
> deres skyld i uheldet...

Og dem på vinterdæk på tør vej det samme.
Så mangler vi bare en snevejrsmåler, og en vådvejsmåler og nogle folk til at
køre rundt for at måle.

>Hvordan er det lige bredde og profil er på "moderne" sommerdæk? Godt så

Der mangler noget i din sætning, den giver slet ikke mening.
Først et spørgsmål, og så ingenting.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 21:31

Den 25.01.2007 kl. 21:22 skrev alexbo <alexbo@email.dk>:

> Og dem på vinterdæk på tør vej det samme.

Det kan du sq ikke sammenligne og det ved du også udemærket godt. Du kan
bare godt lide at være lidt på tværs

> Så mangler vi bare en snevejrsmåler, og en vådvejsmåler og nogle folk
> til at
> køre rundt for at måle.

Ikke nødvendig. Ligger der sne, så på med vinterdæk.

> Der mangler noget i din sætning, den giver slet ikke mening.

Det giver masser af mening og du forstår det udemærket godt.

--
Martin

Fra : alexbo

Dato : 25-01-07 21:51

"Martin Johansen skrev

> Det kan du sq ikke sammenligne og det ved du også udemærket godt. Du kan
> bare godt lide at være lidt på tværs
> Det giver masser af mening og du forstår det udemærket godt.

Det er fantastiske argumenter du kommer med, de er svære at gendrive.
Så er det bare at sige held og lykke med dit vinterdækprojekt, du får brug
for det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-07 22:33

Den 25.01.2007 kl. 21:51 skrev alexbo <alexbo@email.dk>:

> Det er fantastiske argumenter du kommer med, de er svære at gendrive.

Nej men jeg kender din måde at skrive på herinde, og du er en blandt mange
som bare dybt i dig selv er overbevist om at du alene vide og har ret.

Derfor får du den som du gør. Deal with it.

Jeg mindes endda vi før har haft diskutionen...

--
Martin

Fra : alexbo

Dato : 26-01-07 09:44

"Martin Johansen skrev

> Nej men jeg kender din måde at skrive på herinde, og du er en blandt mange
> som bare dybt i dig selv er overbevist om at du alene vide og har ret.

Muligvis, men jeg skriver dog kun om hvad jeg mener, du skriver "vi alle
sammen godt ved", uden videre har du besluttet hvad vi andre ved.
At man ikke kan komme op af en bakke, p.g.a af andre bilister har sommerdæk
på skader ikke trafiksikkerheden.

Næh, ulykkerne sker fordi folk kører for stærkt i glat føre, man skal
halvere hastighedsgrænserne i glat føre og fordoble straffen for at
overtræde dem.
men så er det vi skal bruge vores glatføremåler, men man kunne begynde at
bruge "køre efter forholdene paragraffen".

Jeg brugte 4 timer på at køre fra City 2 til Solrød, ca 10-12 km. forleden
dag, Tåstrupvejen var een lang næsten stillestående kø, fordi folk bankede
ind i hinanden på motorvejen, vinter eller sommerdæk mellem hinanden.

Det eneste der hjælper når det er glat er at sætte farten ned.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-01-07 11:00

On Jan 25, 6:39 pm, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:
> [...]
>
> Men hvis du synes vinterdæk i DK burde være ved lov, så skriv under her.
> Om det gavner kan jeg ikke love, men et eller andet må vi sq gøre.

Initiativet er godt, men hjemmesiden eller afstemningen eller hvad vi
skal kalde den er for useriøs.
Desuden så synes jeg at det bare skal være som i Tyskland. Man skal
være "påklædt" efter verjforholdene.
Måske man kunne lade autohjælpsfirmaerne differentiere så dem med
sommerdæk i første omgang kun trækkes til side så de ikke er i
vejen og når der er overskud af kapasitet så kan de bugseres helt
væk.
Så kan folk måske lære det.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-01-07 11:02

Så opret http://www.dropskrotunderskrifterne.underskrifter.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-01-07 11:15

On Jan 25, 8:21 pm, "Thomas Landberg" <Tho...@LandbergFJERN2DETTE.dk>
wrote:

> [...]
> på vinterdæk f.eks. siden november og jeg har kørt med sommerdæk på min
> Honda, så har jeg i 98 % af tiden haft markant kortere bremseafstand end

Nej, lidt kortere.
Det er på sne og glatte veje at bremseegenskaberne er markant
kortere....men til vinterdækkenes fordel

Fra : ShutEye

Dato : 28-01-07 19:56

Kig her: http://www.sikkertrafik.dk/35e13e80

Fra : ShutEye

Dato : 28-01-07 20:29

Hovsa, der gik ged i citat-etellerandet....
Skulle ha set sådan ud:

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-01-07 11:23

On Jan 26, 9:43 am, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> dag, Tåstrupvejen var een lang næsten stillestående kø, fordi folk bankede
> ind i hinanden på motorvejen, vinter eller sommerdæk mellem hinanden.

Det passer jo så meget godt med at det er dem med sommerdæk som
banker op i dem med vinterdæk.
Dem med vinterdæk kan oftere nå at bremse hvis de ikke bruger deres
bedre grip til en kortere afstand.

Fra : alexbo

Dato : 26-01-07 11:42

"Christian B. Andresen" skrev

>Det passer jo så meget godt med at det er dem med sommerdæk som
>banker op i dem med vinterdæk.

Det er muligt, eller måske dem med vinterdæk tror deres dæk kompenserer for
det dårlige føre.

Det er ikke fordi jeg ikke mener at vinterdæk er gode om vinteren, når det
er vinter, men jeg synes ikke at en lovgivning er nødvendig.
Hele initiativet er jo også på baggrund af bare een dags vinter.
Hvis det havde været længe undervejs havde det nok været bedre forberedt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-01-07 14:07

On Jan 26, 11:41 am, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" skrev

> Det er muligt, eller måske dem med vinterdæk tror deres dæk kompenserer for
> det dårlige føre.

Det er jo nemt at se. Hvis der er flest af dem med vintertdæk som er
ramt bagfra, af biler med sommerdæk, så er det fordi at dem med
sommerdæk burde have skiftet eller blevet hjemme.

> Det er ikke fordi jeg ikke mener at vinterdæk er gode om vinteren, når det
> er vinter, men jeg synes ikke at en lovgivning er nødvendig.
> Hele initiativet er jo også på baggrund af bare een dags vinter.

Hvad så sidste år, der var da meget vintervejr ?

Fra : alexbo

Dato : 26-01-07 14:16

"Christian B. Andresen" skrev

> Hele initiativet er jo også på baggrund af bare een dags vinter.
Hvad så sidste år, der var da meget vintervejr ?

Jeg tror nu ikke denne underskrift-opfordring er resultatet af et helt års
arbejde

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-01-07 14:45

> Hvad så sidste år, der var da meget vintervejr ?

<joke.on>
Jeg synes biler skulle forbydes.
Der er folk der er døde pga. biler.
<joke.off>

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Broegger

Dato : 26-01-07 15:23

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev news.tmp0oby6hrr927
@desktop.opasia.dk:

> http://www.vinterdaek-ved-lov.skrivunder.dk

Der står i overskriften på siden at: "Vintedæk skal være lovpligtigt!"

Hvad er Vintedæk?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 21:45

> [...]
>
> Men hvis du synes vinterdæk i DK burde være ved lov, så skriv under her.
> Om det gavner kan jeg ikke love, men et eller andet må vi sq gøre.

Ok du vil simpelthen ha en lov der gør at vi SKAL køre med usikre dæk ??

I år har der i næstved INTET brug været for vinterdæk, der var en dag med
sne, og det blev til ren is på vejende, og her hjælper vinterdæk ikke en
krone.. men alle de andre dage bremser sommerdækkene bedst, og det vil du så
tvinge folk væk fra?? er du fra soc. dem. regler for reglers skyld, fuck om
det er smart eller ej.. underligt...

SKAL der være noget i den stil, skal man på forsikrings niveau kræver
vinterdæk når man kører ud i sne, og laver man en skade uden vinterdæk i
sne, så er det 3doppelt selvrisiko..

Så kan folk også selv vælge..

Mvh
Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-01-07 10:53

On Jan 28, 7:52 pm, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:

> Det egnede fodtøj indtil videre denne vinter (bortset fra MEGET få dage) har
> været sommersutter.

Indtil videre ja.
Men så længe jeg kører på vinterdæk slider jeg ikke på sommerdækkene.
Og mine sommerdæk er udprægede sommerdæk med sikkert livsfarlige
egenskaber på glatte veje.

> Regn regn og atter regn er altså ikke godt for grebet når man har vinterdæk
> på.
> Vinterdæk har kun bedre fat i sne og lidt bedre på isglat.

Meget bedre i sne og noget bedre på is.
Kun lidt ringere på våd og tør vej.

Fra : ShutEye

Dato : 29-01-07 18:51

>Indtil videre ja.
>Men så længe jeg kører på vinterdæk slider jeg ikke på sommerdækkene.
>Og mine sommerdæk er udprægede sommerdæk med sikkert livsfarlige
>egenskaber på glatte veje.

Det er altså omvendt tankegang.
Vinterdæk er farligere end sommedæk på våd vej, så kom ikke og forsvar dit
valg med at der har været 3(?) dage hvor du har haft gavn af vinterdæk.
Hvad så med de andre 98(?) dage her til vinter?

>Meget bedre i sne og noget bedre på is.
>Kun lidt ringere på våd og tør vej.

På isglat er vinterdæk ikke så pokkers meget bedre end sommerdæk.
Sne og sjap er deres domæne.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-01-07 11:00

On Jan 28, 8:29 pm, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:
> Hovsa, der gik ged i citat-etellerandet....
> Skulle ha set sådan ud:

> Kig her:http://www.sikkertrafik.dk/35e13e80

Der står fx. "Du kan leve med at lade bilen stå, hvis der en dag
kommer meget sne "
Men det gør folk jo ikke.

FDM har testet vinter og helårsdæk og helårsdækkene klaree sig markant
dårligere med undtagelse af tør vej.
men jeg vil mene at næsten alle dæk kan bremse optimalt (til ABS
grænsen) på tør vej.

Dette er fra en FDM undersøgelse og det viser med al tydelighed
forskellen:
Målingerne er gennemført med to ens udgaver af en Toyota Corolla med
ABS - den ene monteret med sommerdæk, den anden monteret med
vinterdæk, begge i størrelsen 195/60 R15 og begge tilkørte.

Glat vej (sne/is), 60 km/t
Sommerdæk 105,0 m.
Vinterdæk 60,3 m.

Våd asfalt, 80 km/t
Sommerdæk 28,0 m.
Vinterdæk 31,5 m.

Fra : ShutEye

Dato : 29-01-07 19:00

>Der står fx. "Du kan leve med at lade bilen stå, hvis der en dag
>kommer meget sne "
>Men det gør folk jo ikke.

Enig i at det er en fejl fra 'folks' side.
Hvis der sidder sommersutter på og der ligger sne, ja så lad bilen stå.
Egentlig burde man bare have råd til en vinterførebil OG en sommerførebil :)

>FDM har testet vinter og helårsdæk og helårsdækkene klaree sig markant
>dårligere med undtagelse af tør vej.
>men jeg vil mene at næsten alle dæk kan bremse optimalt (til ABS
>grænsen) på tør vej.

Helårsdæk?
Sommerdæk bremser bedre også i vådt føre.

> [...]
>ABS - den ene monteret med sommerdæk, den anden monteret med
>vinterdæk, begge i størrelsen 195/60 R15 og begge tilkørte.

Dette understøtter jo bare at det har været dumt at køre med vinterdæk denne
vinter!
Hvor mange dage har du kørt i sne eller på is denne vinter?
ALLE de andre dage har du været farligere end mig, da jeg har sommerdæk på!

ps skiftede til vinterdæk engang i oktober/november (husker ikke helt
hvornår), men skiftede tilbage da det eneste jeg kørte i var regn regn regn.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-07 09:22

ShutEye wrote:

> [...]
> valg med at der har været 3(?) dage hvor du har haft gavn af vinterdæk.
> Hvad så med de andre 98(?) dage her til vinter?

Sidste år var der da mange flere dage. Man ved det jo ikke før man
står i det, og jeg gider altså ikke skifte rundt flere gange.
Og da forskellen er som herunder garderer jeg mig med vinterdæk om
vinteren.
Jeg gengiver lige det jeg skrev i et andet indlæg:
[...]

Forskel på 44,7 m, ret stor sansynlighed for buler.

Våd asfalt, 80 km/t
Sommerdæk 28,0 m.
Vinterdæk 31,5 m.

Forskel på 3,5 m betyder ofte intet.

Men dog bedre.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-01-07 14:04

Den 30.01.2007 kl. 09:22 skrev Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk>:

> Forskel på 3,5 m betyder ofte intet.

Enig. Den forskel kan der være på 2 sommerdæk også..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-07 09:28

ShutEye wrote:

> Enig i at det er en fejl fra 'folks' side.
> Hvis der sidder sommersutter på og der ligger sne, ja så lad bilen stå.

Ja, men det gør folk jo ikke.

> Helårsdæk?
> Sommerdæk bremser bedre også i vådt føre.

Se de jeg skrev nedenunder, se forskellen.

> Dette understøtter jo bare at det har været dumt at køre med vinterdæk denne
> vinter!

Ja, men ikke ret dumt.
Sidste vinter var der meget sne.
Man ved det jo ikke før det er for sent, og jeg gider ikke sfte dæk
hver weekend.

> Hvor mange dage har du kørt i sne eller på is denne vinter?

3 dage med sne og et par dage mere med rimglatte veje.

> ALLE de andre dage har du været farligere end mig, da jeg har sommerdæk på!

Ja 3,5 m ved 80 km/t, højest
Jeg holder alligevel så meget afstand så de 3,5 m betyder intet.

> ps skiftede til vinterdæk engang i oktober/november (husker ikke helt
> hvornår), men skiftede tilbage da det eneste jeg kørte i var regn regn regn.

Hvad gjorde du så de dage med sne ?

Fra : ShutEye

Dato : 30-01-07 10:00

<klip en diskussion der alligevel ikke vil stoppe :)

<hellig>
Lod bilen stå.
</hellig>

Har heldigvis ikke langt på arbejde.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-07 15:19

On Jan 30, 2:03 pm, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> Enig. Den forskel kan der være på 2 sommerdæk også..

Sagtens.
Men de over 30 m med vinterdæk kontra sommerdæk på glat vej er
overbevisende.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-01-07 16:17

Den 30.01.2007 kl. 15:18 skrev Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk>:

> Sagtens.
> Men de over 30 m med vinterdæk kontra sommerdæk på glat vej er
> overbevisende.

Det er nemlig det, det er.

Det er intet problem at skøjte rundt på vinterdæk, bare tryk på speederen.
Men der er betydelig mere styr over sagerne.