effekt??
Fra : Ukendt

Dato : 24-01-07 22:08

Hej,

Nogen der kan huske hvad betegnelsen er for effekten af følgende:
En bil kører ca. 110km/t på motorvej og trykker let på bremsen og kører
herefter 100km/t.
Man må gå ud fra at der er rimelig med trafik.
Flere biler bagved må også bremse....
Flere km bagude og noget senere er trafikken nærmest gået i stå pga.
førstnævnte opbremsning.. Her er det så jeg mangler et ord for den effekt..
Håber nogen kan hjælpe

På forhånd tak

/HB

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-07 22:15

HB skriver:

> Flere km bagude og noget senere er trafikken nærmest gået i stå pga.
> førstnævnte opbremsning.. Her er det så jeg mangler et ord for den effekt..

Kaosteori.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-07 22:31

> HB skriver:

> Kaosteori.
>

> Klaus
> --

Yes takker!

The Butterfly Effect

/HB

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-07 22:38

HB skriver:

> Yes takker!
>
> The Butterfly Effect

Jeg kan forstå på vejrsituationen tidligere på året at der er for mange
sommerfugle....

Fra : GK

Dato : 24-01-07 23:34

> HB skriver:

> Kaosteori.

jeg mener at ordet er en kædereaktion da det er en effect der forplanter sig
kæden af biler
mvh gk

Fra : claus b. p.

Dato : 24-01-07 22:36

"HB" <nomail(snabela)service.dk> wrote in message
> [...]
> Flere km bagude og noget senere er trafikken nærmest gået i stå pga.
> førstnævnte opbremsning.. Her er det så jeg mangler et ord for den

Margrethe Auken teorien?

/Claus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-01-07 23:26

"HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Flere km bagude og noget senere er trafikken nærmest gået i stå pga.
> førstnævnte opbremsning.. Her er det så jeg mangler et ord for den

Opvågningseffekt?....et større antal søvnbilister vågner op, og lader
afstanden til forankørende stige til måske 1/2 - 3/4 af den mindst
tilladelige. Efter nogen tid falder de tilbage til de normale 1,5
vognlængde, og der kan atter køres lidt friskt igen....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Karsten H.

Dato : 25-01-07 00:43

HB wrote:
> [...]
> Flere km bagude og noget senere er trafikken nærmest gået i stå pga.
> førstnævnte opbremsning.. Her er det så jeg mangler et ord for den

Tja, det ene gæt kan vel være lige så godt som det andet, så jeg vil sige,
at den effekt, du søger begrebet på, er omvendt proportional med kvadratet
på afstandendene i n-1 potens (anuitetsrække) de enkelte biler imellem
relativt friktionen (vejens art og tørhed) og med forbehold for optimalt
dækmønster, samt den variable reaktionsevne involveret i de implicerede
tilfælde.

Man kan også anvende begrebet anuitetsrække ved afvikling af nyværdien på et
tilsvarende autobil som afdrag i n-1 potens.

Nuuuu -- jeg er altså ikke særlig god til matematik, men overdrivelse
fremmer forståelsen, hvor omvendt dybden i det sikkert kan udregnes
matematisk ved en fraktal.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 25-01-07 00:52

> [...]
> Flere km bagude og noget senere er trafikken nærmest gået i stå pga.
> førstnævnte opbremsning.. Her er det så jeg mangler et ord for den

Domino efekten

Bjarne

Fra : Bjarne Haug

Dato : 25-01-07 13:28

en kø?

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 21:32

"Bjarne Haug" <bFJERN_DETTE@haug.co.uk> skrev i en meddelelse
> en kø?

Ja nemlig ;)
Betegnelsen var gjort noget mere videnskablig end det, og det var så den jeg
søgte.

/HB

Fra : GK

Dato : 01-02-07 14:12

> [...]
> Flere km bagude og noget senere er trafikken nærmest gået i stå pga.
> førstnævnte opbremsning.. Her er det så jeg mangler et ord for den

mener det er en kædereaktion

gk