Hvad med olien?
Fra : Carsten Andersen

Dato : 24-01-07 16:38

Hej,

Jeg har netop købt en Octavia 1,9 tdi combi (2004), som har stået ved
forhandleren i mindst 2 måneder. Vil det på baggrund af dette være en ide at
forlange olien skiftet, eller har stilstanden ingen betydning?

Carsten Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-07 18:54

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhandleren i mindst 2 måneder. Vil det på baggrund af dette være en ide
> at forlange olien skiftet, eller har stilstanden ingen betydning?

Har ikke den store praktiske betydning

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 24-01-07 20:46

> "Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har ikke den store praktiske betydning

Afhængig af, hvor længe den har stået stille, ville jeg være mere bekymret
for rustne bremseskiver og dæk, der var trykket flade. Har den trillet en
tur i ny og næ, er det næppe et problem.

Kør den stille og roligt i starten, så den "kommer igang igen"....

Fra : Karsten H.

Dato : 25-01-07 00:48

Carsten Andersen wrote:
> [...]
> forhandleren i mindst 2 måneder. Vil det på baggrund af dette være en ide
> at forlange olien skiftet, eller har stilstanden ingen betydning?

Næh - ikke nødvendigvis. Det er ikke de 2 mdr.s stilstand, men hvor gammel
olien er i det hele taget. Tag du blot oliepinden op og se, om den er for
kort. Hvis ikke så se om olien er helt sort. Så ville jeg nok forlange
olieskift.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 01:37

"Karsten H." <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> olien er i det hele taget. Tag du blot oliepinden op og se, om den er for
> kort. Hvis ikke så se om olien er helt sort. Så ville jeg nok forlange

Det bliver den da hurtigt i en diesel, altså sort, olien altså

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Carsten Andersen

Dato : 25-01-07 08:02

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:8b614$45b7fbbf$55183f7d$6607@news.arrownet.dk...

> "Karsten H." <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Det bliver den da hurtigt i en diesel, altså sort, olien altså

Ok, og tak.

Jeg ta'r lige en tur igen inden levering, og tjekker oliestand og evt.
flader på dæk, så jeg ved hvordan bilen har det. Jeg vil dog alligevel
forsøge et få et service incl. A/C tjeck. Er der stor forskel på hvor meget
autoriserede forhandlere gør ud af klargøring inden overlevering? Jeg har
netop haft en Ford Mondeo - købt hos Nellemann, og der var ofret service og
nye dele for 15.000,- iflg. en specificeret faktura, ting som jeg havde
påtalt efter prøvekørslen.

mvh

Carsten Andersen

Fra : Martin

Dato : 25-01-07 09:07

> Er der stor forskel på hvor meget autoriserede forhandlere gør ud af
> klargøring inden overlevering?

JA rigtig meget.

Tag nu www.fiat-manniche.dk der skal man virkelig passe på når man køber
brugt bil, der består klargøring nemlig i følgende:

1. skifte nummerplade holdere til nogen med eget logo
2. skifte P skiven til en med eget logo
3. sætte logo klistermærke i bagruden.

også selvom det var aftalt at bilen skulle have service, dog var det kun
aftalt mundtligt med forhandleren, det var så min store fejl.

Følgende fejl blev efterfølgende fundet på bilen.

de store ting:
1. kølervæsken kunne kun klare - 4
2. foreste højre skive var skæv, bremseklodsen var nedslidt
3. de bagerste bremsere var så fyldte med skidt at de ikke havde nogen
funktion
4. abs sensoren var defekt
5. der manglede olie (der kan normalt være 4,5l på, men der var kun 2) jeg
troede jo at jeg havde aftalt med forhandleren at der skulle laves service.
6. sensoren til airbagen i rattet var defekt

de små ting:
1. radioen virkede kun ind i mellem (tændte ikke for radioen under prøve
turen)
2. låsen til højre dør virkede ikke (åbenede ikke højre dør)
3. nummerplade lyset virkede ikke
4. speedometeret gik i stykker på vejen hjem, måske virkde det hellere ikke
da jeg kørte fra forhandleren.

Jeg har selvfølgelig konfrontere forhandleren med ovenstående, men han kan
ikke "huske" at vi aftalte at der skulle laves service.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 17:24

"Martin" <dsl8595@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har selvfølgelig konfrontere forhandleren med ovenstående, men han kan
> ikke "huske" at vi aftalte at der skulle laves service.

Det er jo heldigvis ikke noget problem, fordi man skal jo bare sørge for at
ALT hvad man aftaler bliver skrevet ind i købsaftalen/kontrakten

--
Tom

Fra : Hans

Dato : 25-01-07 18:40

On 2007-01-25 17:24:09 +0100, "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> said:

> "Martin" <dsl8595@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo heldigvis ikke noget problem, fordi man skal jo bare sørge
> for at ALT hvad man aftaler bliver skrevet ind i købsaftalen/kontrakten

Ja og hvad med sevicehæfte - medfølger det?

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 18:49

"Hans" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ja og hvad med sevicehæfte - medfølger det?

Det kan man da se inden man underskriver. Den plejer at ligge i
handskerummet

--
Tom

Fra : Martin Neergaard

Dato : 26-01-07 22:30

> Det er jo heldigvis ikke noget problem, fordi man skal jo bare sørge for
> at ALT hvad man aftaler bliver skrevet ind i købsaftalen/kontrakten

Rigtigt, det var også hvad jeg lærte af den handel.