Kan koblingskablet strammes for meget?
Fra : Morten

Dato : 19-01-07 20:21

Hej.

23. dec. sprang koblingskablet i vores Ibiza II 1.6 fra 99, og af mangel på
mekaniker begyndte jeg selv at skifte det.
Jeg har strammet det en del af frygt for at der ikke bliver koblet
ordentligt ud. Koblingspunktet er ret højt, men den kobler fint til, og der
er ikke det mindste "koblingsfedteri".

Kan kobling, udrykkerleje, gearkasse mm tage skade af at kablet hele tiden
er strammet til.

Hvis der skal være "frigang" i kablet, synes jeg koblingspunktet er MEGET
langt nede, og jeg er ikke sikker på at der bliver koblet 100% ud når der
skal skiftes gear lidt hurtigt.

Mvh
Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-01-07 21:37

Morten wrote:
> [...]
> og der er ikke det mindste "koblingsfedteri".
>
> Kan kobling, udrykkerleje, gearkasse mm tage skade af at kablet hele

Det må gerne være stramt, hvis det bare ikke belaster koblingen.
Stram det, så det er helt stramt og løsne det, så en lille smule...

Fra : Morten

Dato : 20-01-07 06:55

> Det må gerne være stramt, hvis det bare ikke belaster koblingen.
> Stram det, så det er helt stramt og løsne det, så en lille smule...
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk>

Er det "kun" koblingen der kan tage skade hvis den er en smule påvirket?
Påvirkningen er på ingen måde nok til at den kan skride.

Mvh
Morten

Fra : Martin Bak

Dato : 20-01-07 15:38

"Morten" <NoReply@NoReplylkjlkj.xxx> skrev i en meddelelse

> Er det "kun" koblingen der kan tage skade hvis den er en smule påvirket?
> Påvirkningen er på ingen måde nok til at den kan skride.

I så fald går det nok værst ud over udrykkerlejet.

Martin

Fra : Karsten H.

Dato : 21-01-07 00:01

Martin Bak wrote:
> "Morten" <NoReply@NoReplylkjlkj.xxx> skrev i en meddelelse

> I så fald går det nok værst ud over udrykkerlejet.
>
> Martin

Koblingskablet skal da ikke være strammere, end at man er sikker på at
indkoblingen er effektiv. Selvfølgelig skal kablet ikke være stramewre end,
at man sikker en total udkobling - altså lidt af en balancegang.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)