FDM synshaller og nærlys
Fra : Torben Scheel

Dato : 19-01-07 10:01

Jeg har den overvældende statistik at min bror og jeg har samme
oplevelse med FDM's synshaller (2 forskellige) - de vil have nærlyset
helt ned i tågelyslængde (vi taler absolut max. 30m). Er det generelt,
eller har vi bare været uheldige med synsassistenterne?

--
vh
Torben - der skal ud med skruetrækkeren en aften med mere tørt vejr.

Fra : Menabra

Dato : 19-01-07 10:14

> [...]
>
> --
> vh
> Torben - der skal ud med skruetrækkeren en aften med mere tørt vejr.

Hej
Bruger de et lygteapparat?
Hvis de gør, og det gør de vel, så forstår jeg altså ikke, at lygterne ikke
står korrekt.

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-01-07 10:51

Menabra wrote:

> Bruger de et lygteapparat?
> Hvis de gør, og det gør de vel, så forstår jeg altså ikke, at lygterne ikke
> står korrekt.

Det gør de. Mon ikke det viser 30m linien - derefter er det vel op til
synsassistenten og de (an)befalinger de har ovenfra.

--
vh
Torben

Fra : Menabra

Dato : 19-01-07 13:20

> Det gør de. Mon ikke det viser 30m linien - derefter er det vel op til
> synsassistenten og de (an)befalinger de har ovenfra.

> [...]

Hej igen
Når man stiller lygter stiller man dem altså efter apparatet .
(an)befalinger ovenfra ????
Mener du at FDM skulle anbefale deres folk, ikke at rette sig efter
apparatet?
Hvis du ikke kan se med dine lygter er vel noget galt med dem.

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-01-07 13:33

Menabra wrote:

> [...]
> apparatet?
> Hvis du ikke kan se med dine lygter er vel noget galt med dem.

Jeg kan da godt prøve at uddybe det : Jeg tror at FDM's ledende
teknikere har valgt at deres synshaller skal sørge for at nærlyslygter
giver en lyslængde på 30-35m (som apparatet sikkert viser som minimum).
I loven er der SVJV mulighed for at de kan lyse længere ganske lovligt.
Correct me if I'm wrong.

Jeg kan sagtens se 30m med mit nærlys, men ville ærlig talt gerne kunne
køre hurtigere end 40 km/t forsvarligt. Sagen er bare at man ryger til
omsyn hos FDM hvis lygterne lyser længere (det er i hvert fald min og
brormands erfaring). Lygterne fejler således ikke noget, men justeringen
er IMHO ikke optimal. Også fjernlyset virker "for lavt" i mine bilux
lygter - for meget tæt på bilen, for lidt langt fra.

--
vh
Torben

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-01-07 15:06

> Sagen er bare at man ryger til omsyn hos FDM hvis lygterne lyser længere
> (det er i hvert fald min og brormands erfaring).

Hej

Jeg har lige fået synet en bil, med påtale om at nærlyset lyste under 10m
frem!

Det var ikke ved FDM!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Kent Nielsen

Dato : 19-01-07 18:41

> Jeg kan da godt prøve at uddybe det : Jeg tror at FDM's ledende teknikere
> har valgt at deres synshaller skal sørge for at nærlyslygter giver en
> lyslængde på 30-35m (som apparatet sikkert viser som minimum).

Så tror jeg du skal tro om igen. (Jeg ved hvad jeg taler om!)
FDM følger reglerne udstukket fra færdselsstyrrelsen, som alle andre
synsviksomheder gør, eller burde gøre.
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/Vejledning_oktober06.pdf

> I loven er der SVJV mulighed for at de kan lyse længere ganske lovligt.
> Correct me if I'm wrong.

Lyset skal falde med 1%
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap06.pdf
Side 13

> [...]
> køre hurtigere end 40 km/t forsvarligt. Sagen er bare at man ryger til
> omsyn hos FDM hvis lygterne lyser længere (det er i hvert fald min og

Forkert, en justeringsfejl på nærlys kan ikke udløse omsyn.
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap14.pdf
Side 57.

Hvis du har en synrapport hvor det er tilfældet vil jeg gerne høre om det.
Send lige løbenummeret.

Kent Nielsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-01-07 19:42

Kent Nielsen wrote:

> Så tror jeg du skal tro om igen. (Jeg ved hvad jeg taler om!)
> FDM følger reglerne udstukket fra færdselsstyrrelsen, som alle andre
> [...]

Fint - så kommer der lidt lovstof på bordet. Som jeg læser det i
6.02.003 er det kun minimumsgrænser, lyset skal oplyse vejen mindst 30
meter frem, og falde med mindst 1%. Det udelukker ikke som sådan at FDM
generelt vælger at lade lyset være kortere end nødvendigt. Men det
betyder jo så også at jeg kan sætte nærlyset op til et fald på 1% lovligt.

> Lyset skal falde med 1%
> http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap06.pdf
> Side 13

_mindst_ 1%, så mit udsagn er korrekt (op til mellem 50-120m alt efter
nærlyslygternes højde)

> [...]
> Side 57.

> Hvis du har en synrapport hvor det er tilfældet vil jeg gerne høre om det.

Lygtejusteringsskruen på den ene lygte sad fast, ellers havde han
justeret den på stedet (som han gjorde med den anden), så han var mere
end rimelig. Der var også en defekt lambdasonde der meget vel kan have
udløst omsynet, så jeg var nok lidt for firkantet med den udmelding.

--
vh
Torben

Fra : Kent Nielsen

Dato : 19-01-07 20:20

> Det udelukker ikke som sådan at FDM generelt vælger at lade lyset være
> kortere end nødvendigt.

Tro mig nu når jeg fortæller dig at det gør FDM generelt ikke.

> Men det betyder jo så også at jeg kan sætte nærlyset op til et fald på 1%
> lovligt.

Det kan du i hvert fald.

> Lygtejusteringsskruen på den ene lygte sad fast, ellers havde han justeret
> den på stedet (som han gjorde med den anden), så han var mere end rimelig.

Ja det må man sige, det må han faktisk ikke hvis det skal være helt rigtigt.
Skrev han fejlen?

> Der var også en defekt lambdasonde der meget vel kan have udløst omsynet,
> så jeg var nok lidt for firkantet med den udmelding.

Bingo! En defekt lamdasonde, det er en "ommer"

Kent Nielsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-01-07 13:01

Torben Scheel skrev:

> Fint - så kommer der lidt lovstof på bordet. Som jeg læser det i
> 6.02.003 er det kun minimumsgrænser, lyset skal oplyse vejen mindst 30
> meter frem, og falde med mindst 1%.

Prøv så lige at overveje de to tal. 1% må så kræve at lygterne kun
sidder 30 cm over jorden. Derfor kan du sagtens have lygter der lyser
over 30 meter.

> Det udelukker ikke som sådan at FDM generelt vælger at lade lyset være kortere end nødvendigt. Men det
> betyder jo så også at jeg kan sætte nærlyset op til et fald på 1% lovligt.

Forstår slet ikke folk der gider bruge til på den jammerforening der
hedder FDM. Mange gange bliver deres meninger og holdninger ophævet til lov.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 20-01-07 13:18

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv så lige at overveje de to tal. 1% må så kræve at lygterne kun sidder
> 30 cm over jorden. Derfor kan du sagtens have lygter der lyser over 30
> meter.

Ja, da mindstehøjden på nærlyslygter er 50 cm giver det sig selv.

> Forstår slet ikke folk der gider bruge til på den jammerforening der
> hedder FDM. Mange gange bliver deres meninger og holdninger ophævet til
> lov.

Du er beskæftiger dig måske med salg og/eller rep. af biler og FDM har
hjulpet en af dine utilfredse kunder?

Kent Nielsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-01-07 14:49

Kent Nielsen skrev:

> Ja, da mindstehøjden på nærlyslygter er 50 cm giver det sig selv.

Ja.

> Du er beskæftiger dig måske med salg og/eller rep. af biler og FDM har
> hjulpet en af dine utilfredse kunder?

Også det. Er bare træt af at kan man ikke andet så nævner man FDM som
den skindbarlige sandhed som man kan true med. Men har da set flere
udtalelser, som de ikke vil stå ved når importører truer med at gå
rettens vej. Men gik den så gik den, over for værkstederne. Selv har jeg
set en hvor de lige havde synet. Den havde blandt andet en knækket
bagfjeder, og et par andre fejl som går over småtingsgrænsen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-01-07 13:54

Ib Jakobsen skrev:
> Prøv så lige at overveje de to tal. 1% må så kræve at lygterne kun
> sidder 30 cm over jorden. Derfor kan du sagtens have lygter der lyser
> over 30 meter.

Nu gik det vist på at der blev stillet krav om størrere fald end 1%.
Således at lygter der sad mere end 30 cm over vejen stadig ikke måtte
lyse mere end 30 m frem.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-01-07 14:06

Finn Guldmann <n@a.invalid> writes:

> Nu gik det vist på at der blev stillet krav om størrere fald end 1%.
> Således at lygter der sad mere end 30 cm over vejen stadig ikke måtte
> lyse mere end 30 m frem.

....MINDRE end...!!!!

Det eneste du kan udlede er at lygterne i hvert fald ikke må sidde
under 30 cm over kørebanen (regnet fra øverste kant). På de fleste
biler er det vist nærmere 60 cm.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-01-07 15:36

Peter Dalgaard skrev:

> ...MINDRE end...!!!!

....ikke... mere. (Lig det samme med andre ord.)

> Det eneste du kan udlede er at lygterne i hvert fald ikke må sidde
> under 30 cm over kørebanen (regnet fra øverste kant). På de fleste
> biler er det vist nærmere 60 cm.

Det var vist 50 cm var der en der skrev. Det kan jeg så bare ikke få til
at passe med at jeg mener at der er biler hvor lygterne ikke sidder 50
cm over vejen.

Men sidder lygten 50 cm over vejen og synsmanden forlanger at keglen
skal "lande" 30 m fra bilen kommer den jo også langt over 1% i fald.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-01-07 15:49

> ...ikke... mere. (Lig det samme med andre ord.)

Ikke når det er ikke mindre og ikke ikke mere! Ikke?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-01-07 18:15

Peter Dalgaard skrev:
> Ikke når det er ikke mindre og ikke ikke mere! Ikke?

Du glemte vist en smiley, Ikk?

Fra : Karsten H.

Dato : 19-01-07 22:05

Torben Scheel wrote:

> [...]
> er IMHO ikke optimal. Også fjernlyset virker "for lavt" i mine bilux
> lygter - for meget tæt på bilen, for lidt langt fra.

Uanset hvor langt eller kort nærlyset er, så er der da den justeringslinie,
der knækker i centrum i lygtejusteringsapparatet. Når nærlyset er
indsgtillet til at følge den linie, må det vel være korrekt justeret?

Desværre er der alt for mange, der alt for få gange får lyset (alt lys)
checket og justeret - ligefrem skiftet defekte pærer. I forhold til det,
synes ovennævnte at være flueknepperi.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-01-07 13:09

Karsten H. skrev:

> [...]
> justeringslinie, der knækker i centrum i lygtejusteringsapparatet. Når
> nærlyset er indsgtillet til at følge den linie, må det vel være korrekt

Ja, forudsat at lygteapparatet er kontrolleret og ikke mindst gulvet er
korrekt. Og manden der betjener det kender brugen af det.

> Desværre er der alt for mange, der alt for få gange får lyset (alt lys)
> checket og justeret - ligefrem skiftet defekte pærer. I forhold til det,
> synes ovennævnte at være flueknepperi.

Ja, i gamle dage da FDM kom rundt i landet holdt folk i kø. Samtidig
holdt mange værksteder også gratis lygtekontrol. Der kunne man endda få
skiftet pærer og lysteret lygterne gratis. Meget få kom. Da FDM stoppede
kom der nogle få til værkstederne. Sidst vi holdt gratis lygtekontrol
for et par år siden kom der 1 (EN) på 14 dage!. En pensionist, der kører
få km om året, og som lige havde været til syn.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-07 10:42

Torben Scheel wrote:

> [...]
> helt ned i tågelyslængde (vi taler absolut max. 30m). Er det generelt,
> eller har vi bare været uheldige med synsassistenterne?

_Mindste_afstanden er mig bekendt 30 meter.

Min synsmand har ikke interesseret sig overhovedet for min nærlyslængde de
sidste mange år. Måske fordi den kan justeres fra kabinen?

--
Per, Esbjerg

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-01-07 11:03

Per Henneberg Kristensen wrote:
> _Mindste_afstanden er mig bekendt 30 meter.

Det har den sikkert opfyldt på dagen - men næppe over. Det er muligt at
de nye fjedre har sat sig lidt efterfølgende.

> Min synsmand har ikke interesseret sig overhovedet for min nærlyslængde de
> sidste mange år. Måske fordi den kan justeres fra kabinen?

Nej, dovenskab. De skal sgisme stadig stå ens og korrekt med en person i
bilen når reguleringen er på nul. Jeg ved det fordi jeg skiftede til
længere forfjedre kort før syn og kørte med knappen på ét - det første
han gjorde var at dreje den til nul.

--
vh
Torben

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-01-07 12:51

On Jan 19, 11:02 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Jeg ved det fordi jeg skiftede til
> længere forfjedre kort før syn og kørte med knappen på ét - det første
> han gjorde var at dreje den til nul.

Nemlig. Den knap er IKKE til at justere lygter med, den er til at
kompensere for tungt læs.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : ena

Dato : 19-01-07 20:13

> [...]
>
> --
> vh
> Torben - der skal ud med skruetrækkeren en aften med mere tørt vejr.

Tja vi får synet 100 vis af lastbiler om året der hvor jeg arbejder - vi
justerer altid lygterne med et lygteaparat - vi har oplevet et synssted hvor
de lavede anmærkninger over vores justering - så vi kontrolerede det efter
synet - der var ingen fejl - så vi kørte derned igen og klagede. Det viste
sig at de havde et deffekt lygteaparat - så måske det er det der er
tilfældet

At stå og forsøge justering uden et plant gulv og et lygteaparat er svært
(har prøvet det) med et plant gulv og et lygteaparat er det en smal sag - så
find du et sted hvor du kan låne det rigtige udstyr - og husk at indstille
lygteaparatet rigtigt (fald mv. skal stilles på skale(erne)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-01-07 08:00

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så find du et sted hvor du kan låne det rigtige udstyr - og husk at
> indstille lygteaparatet rigtigt (fald mv. skal stilles på skale(erne)
Med ny-just lygter sætter du et par streger på bagvæggen i carporten, så har
du dem at trille ind efter en anden gang :).

Fra : JBH

Dato : 21-01-07 04:25

> [...]

> find du et sted hvor du kan låne det rigtige udstyr - og husk at indstille
> lygteaparatet rigtigt (fald mv. skal stilles på skale(erne)

Hæ, jeg kører ned til det lokale supermarked en sen aften. De har en dejlig
flad parkeringsplads med en murstensmur for enden. Front mod muren i ca 30
meters afstand og se at lyskeglerne rammer muren for neden, kør langsomt
frem mod muren og se at lyskeglerne ikke flytter sig til siden og ellers
stiger til lygtehøjden,når bilen når frem til muren .

Den metode har aldrig svigtet mig og jeg har været i mange synshaller.

mvh
JBH