/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Autopærer i Aldi - Er de da blevet helt hj~
Fra : Henrik B.


Dato : 19-01-07 07:48

Disse må være et eksempel på, at indkøbsfolk ikke har spændt fjeder forstand
på det de sidder med!! De pærer kommer sgu da til at smadre folks paraboler
og ledningsnet. For ikke at snakke om risikoen for brand (130W/120W).

http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_04/OFF15.HTM

--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...



 
 
Bo Velschow (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 19-01-07 08:59


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45b06998$0$37734$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Disse må være et eksempel på, at indkøbsfolk ikke har spændt fjeder
> forstand på det de sidder med!! De pærer kommer sgu da til at smadre folks
> paraboler og ledningsnet. For ikke at snakke om risikoen for brand
> (130W/120W).
>
> http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_04/OFF15.HTM
>
>
Jamen, det er da fuldstændig parallelt til dem, der sælger Xenon til
eftermontering: De er da flintrende ligeglade med, om det blænder de
modkørende som ind i h*lvede - hvis bare de kan tjene nogle kroner på det
(og det ikke er ulovligt at sælge dem), så rækker deres (forretnings)moral
ikke længere end dertil! Sådan er det!

Det er i øvrigt rigtigt, rigtigt træls, at ulovligt lys bliver mere og mere
udbredt (godt hjulpet på vej af ovenstående eksempler): Nu er det ikke kun
udbollede Golf'er, der ræser rundt med alt for meget lys, der havner de
forkerte steder - også "familiefædre" i "familiebiler" har åbenbart fundet
det attraktivt at eftermontere ulovligt Xenon - til stor gene for os andre.

Folk FATTER ikke, at der er en GRUND til, at der er regler for hvor meget
lys, man må have tændt på bilen - og at Xenon/HID f.eks. skal kombineres med
niveauregulering og lygtespulere: Man har den så ufatteligt udbredte, typisk
danske holdning om, at bare det er godt for mig selv (ego!), så er det sgu'
ligegyldigt, hvordan andre har det - og reglerne er jo typisk åndsvage og
opfundet af bureaukrater, der ikke har forstand på virkeligheden, så hvorfor
skal jeg da følge dem?! "Modkørende kan jo bare lade være med at kigge ind i
mine lygter" - ja, klaphat - men så lad du være med at kigge ind i MIT
fjernlys, når vi mødes på landevejen, og jeg "glemmer" at blænde ned (for
jeg kan nemlig godt li' at køre med fjernlyset tændt - så kan JEG nemlig se
meget bedre fremefter! :-/ ).



--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Sættenissen (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Sættenissen


Dato : 19-01-07 09:13

Nu er der jo ingen grund til at fare op fordi det er en god ide at have lys
på bilen.
Naturligvis skal det være inden for lovens rammer og ikke genere unødigt -
men det skal altså stadig være muligt at se, hvor man færdes.

Knud




"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:45b07a59$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:45b06998$0$37734$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Disse må være et eksempel på, at indkøbsfolk ikke har spændt fjeder
>> forstand på det de sidder med!! De pærer kommer sgu da til at smadre
>> folks paraboler og ledningsnet. For ikke at snakke om risikoen for brand
>> (130W/120W).
>>
>> http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_04/OFF15.HTM
>>
>>
> Jamen, det er da fuldstændig parallelt til dem, der sælger Xenon til
> eftermontering: De er da flintrende ligeglade med, om det blænder de
> modkørende som ind i h*lvede - hvis bare de kan tjene nogle kroner på det
> (og det ikke er ulovligt at sælge dem), så rækker deres (forretnings)moral
> ikke længere end dertil! Sådan er det!
>
> Det er i øvrigt rigtigt, rigtigt træls, at ulovligt lys bliver mere og
> mere udbredt (godt hjulpet på vej af ovenstående eksempler): Nu er det
> ikke kun udbollede Golf'er, der ræser rundt med alt for meget lys, der
> havner de forkerte steder - også "familiefædre" i "familiebiler" har
> åbenbart fundet det attraktivt at eftermontere ulovligt Xenon - til stor
> gene for os andre.
>
> Folk FATTER ikke, at der er en GRUND til, at der er regler for hvor meget
> lys, man må have tændt på bilen - og at Xenon/HID f.eks. skal kombineres
> med niveauregulering og lygtespulere: Man har den så ufatteligt udbredte,
> typisk danske holdning om, at bare det er godt for mig selv (ego!), så er
> det sgu' ligegyldigt, hvordan andre har det - og reglerne er jo typisk
> åndsvage og opfundet af bureaukrater, der ikke har forstand på
> virkeligheden, så hvorfor skal jeg da følge dem?! "Modkørende kan jo bare
> lade være med at kigge ind i mine lygter" - ja, klaphat - men så lad du
> være med at kigge ind i MIT fjernlys, når vi mødes på landevejen, og jeg
> "glemmer" at blænde ned (for jeg kan nemlig godt li' at køre med
> fjernlyset tændt - så kan JEG nemlig se meget bedre fremefter! :-/ ).
>
>
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
> Danmark
>



Per Henneberg Kriste~ (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 19-01-07 10:02

Sættenissen wrote:
> Nu er der jo ingen grund til at fare op fordi det er en god ide at
> have lys på bilen.
> Naturligvis skal det være inden for lovens rammer og ikke genere
> unødigt - men det skal altså stadig være muligt at se, hvor man
> færdes.

Som sædvanlig - KT - er det en sludder for en sladder du kommer med. Kan du
ikke bare springe de emner over hvor du bare gætter eller kommer med en
sludder for en sladder. Så slipper vi da for 99,99% af dit spild af tid.

Og toppostning .... hvor mange gange skal du have det at vide?

--
Per, Esbjerg



Karsten H. (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Karsten H.


Dato : 19-01-07 09:47



Bo Velschow wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:45b06998$0$37734$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Disse må være et eksempel på, at indkøbsfolk ikke har spændt fjeder
> > forstand på det de sidder med!! De pærer kommer sgu da til at smadre
> > folks paraboler og ledningsnet. For ikke at snakke om risikoen for brand
> > (130W/120W).
> >
> > http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_04/OFF15.HTM
> >
> >
> Jamen, det er da fuldstændig parallelt til dem, der sælger Xenon til
> eftermontering: De er da flintrende ligeglade med, om det blænder de
> modkørende som ind i h*lvede - hvis bare de kan tjene nogle kroner på det
> (og det ikke er ulovligt at sælge dem), så rækker deres (forretnings)moral
> ikke længere end dertil! Sådan er det!
>
> Det er i øvrigt rigtigt, rigtigt træls, at ulovligt lys bliver mere og
> mere udbredt (godt hjulpet på vej af ovenstående eksempler): Nu er det
> ikke kun udbollede Golf'er, der ræser rundt med alt for meget lys, der
> havner de forkerte steder - også "familiefædre" i "familiebiler" har
> åbenbart fundet det attraktivt at eftermontere ulovligt Xenon - til stor
> gene for os andre.
> Folk FATTER ikke, at der er en GRUND til, at der er regler for hvor meget
> lys, man må have tændt på bilen - og at Xenon/HID f.eks. skal kombineres
> med niveauregulering og lygtespulere: Man har den så ufatteligt udbredte,
> typisk danske holdning om, at bare det er godt for mig selv (ego!), så er
> det sgu' ligegyldigt, hvordan andre har det - og reglerne er jo typisk
> åndsvage og opfundet af bureaukrater, der ikke har forstand på
> virkeligheden, så hvorfor skal jeg da følge dem?! "Modkørende kan jo bare
> lade være med at kigge ind i mine lygter" - ja, klaphat - men så lad du
> være med at kigge ind i MIT fjernlys, når vi mødes på landevejen, og jeg
> "glemmer" at blænde ned (for jeg kan nemlig godt li' at køre med
> fjernlyset tændt - så kan JEG nemlig se meget bedre fremefter! :-/ ).
>
>
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
> Danmark

Jeg kører stadig med de traditionelle gødelamper, hvor det endog ikke er
udskiftet de sidste 5-6 år - lige bortset fra "tåge"lygten, som jeg bruger
som kørelys. Billigere at skifte en H1 end en H4. Ved lygtekontrol ved
sidste syn fik jeg at vide, at lyset (i øvrigt korrekt justeret) var lang
over lovens minimumskrav/normalen ved syn, så jeg således fortsat ikke grund
til at ofre penge på alternative lygter/pærer - og jeg har ingen
besværligheder med at se med dem i mørke. I øvrigt kan jeg stille lyskeglen
op og ned afhængig af, om fru Hyasinth er på bagsædet eller ej.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Kim Frederiksen (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 19-01-07 10:15

"Karsten H." <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:12r11c3429lvmf2@corp.supernews.com...
>
>
> Jeg kører stadig med de traditionelle gødelamper, hvor det endog ikke er
> udskiftet de sidste 5-6 år

Hvad kører de på? Grisemøg?

mvh.
Kim Frederiksen



Kim Frederiksen (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 19-01-07 09:56

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:45b07a59$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> Det er i øvrigt rigtigt, rigtigt træls, at ulovligt lys bliver mere og
> mere udbredt (godt hjulpet på vej af ovenstående eksempler): Nu er det
> ikke kun udbollede Golf'er, der ræser rundt med alt for meget lys, der
> havner de forkerte steder - også "familiefædre" i "familiebiler" har
> åbenbart fundet det attraktivt at eftermontere ulovligt Xenon - til stor
> gene for os andre.
>

Hvis de så i det mindste bare kunne finde ud af justere deres lygter
korrekt, når de kører med eftermonteret Xenon.

mvh.
Kim Frederiksen



Bo Velschow (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 19-01-07 10:24


"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
news:45b087bf$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:45b07a59$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>
>> Det er i øvrigt rigtigt, rigtigt træls, at ulovligt lys bliver mere og
>> mere udbredt (godt hjulpet på vej af ovenstående eksempler): Nu er det
>> ikke kun udbollede Golf'er, der ræser rundt med alt for meget lys, der
>> havner de forkerte steder - også "familiefædre" i "familiebiler" har
>> åbenbart fundet det attraktivt at eftermontere ulovligt Xenon - til stor
>> gene for os andre.
>>
>
> Hvis de så i det mindste bare kunne finde ud af justere deres lygter
> korrekt, når de kører med eftermonteret Xenon.
>

Njah... uden niveauregulering opnår man stadigvæk, at modkørende får lyset
lige i øjnene, når der accelereres, bilen er lidt hårdere lastet end normalt
osv osv. - men jo, du har selvfølgelig ret et stykke hen ad vejen, idet
ukorrekt justerede lygter kun gør ondt værre.

Jeg er begunstiget med originalt Xenon i min Mazda6 - og det er faktisk
tankevækkende at bemærke, hvor meget niveaureguleringen egentlig arbejder
under normal kørsel, for at sikre, at lyset konstant peger tilstrækkeligt
nedad. Alligevel oplever jeg, at folk af og til blinker af mig "derude" -
formentlig fordi, lygterne opleves som meget kraftige, stort set
punktformige kilder pga. linsesystemet (opleves også på 6'ere med
almindeligt halogen).


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Morten Fruergaard (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 19-01-07 21:30

Bo Velschow wrote:
> Njah... uden niveauregulering opnår man stadigvæk, at modkørende får
> lyset lige i øjnene, når der accelereres

Sig mig... Hvor hurtigt tror du at sådan noget niveauregulering virker???
Det virker altså ikke i løbet af det spiltsekund en bil sætter sig på numsen
under en acc...

> Jeg er begunstiget med originalt Xenon i min Mazda6 - og det er
> faktisk tankevækkende at bemærke, hvor meget niveaureguleringen
> egentlig arbejder under normal kørsel, for at sikre, at lyset
> konstant peger tilstrækkeligt nedad. Alligevel oplever jeg, at folk
> af og til blinker af mig "derude" - formentlig fordi, lygterne
> opleves som meget kraftige, stort set punktformige kilder pga.
> linsesystemet (opleves også på 6'ere med almindeligt halogen).

Jeg har eftermonteret xenon på min 4x4. Det har jeg kørt med i ca 3 måneder
og jeg har ALDRIG oplevet at nogen har blinket af mit lys!

Hvem tror du så genere vores medtrafikkanter mest?
Dig, som har oplavet at folk "af og til" blinker
Mig, som aldrig har oplevet det?

Puds lige glorien, ik... :-|

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Bo Velschow (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 19-01-07 23:14


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45b12a66$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
> Bo Velschow wrote:
>> Njah... uden niveauregulering opnår man stadigvæk, at modkørende får
>> lyset lige i øjnene, når der accelereres
>
> Sig mig... Hvor hurtigt tror du at sådan noget niveauregulering virker???
> Det virker altså ikke i løbet af det spiltsekund en bil sætter sig på
> numsen under en acc...
>

Jeg har ikke de konkrete tider - men for min bils vedkommende regulerer den
i løbet af brøkdele af et sekund. Jeg afprøvede det for sjov forleden: Holdt
i kø bag en bil (så jeg tydeligt kunne se lyskeglen på den forankørende), og
foretog så en rask tilkobling ved igangsætning (så bilen hoppede frem med et
ryk, og bagenden satte sig) - og reguleringen sørgede pænt hurtigt
(tiendedele sekund) for, at lyset var på plads igen. Tilsvarende hvis man
lige dabber hårdt på bremsen: Lyset regulerer hurtigt op på plads (og ned
igen, når bilen igen er i ro). Systemet kører i øvrigt et selv-check, når
lyset tændes: Begge lygter kører først til den ene yderstilling, og derefter
til den anden - og så tilbage "på plads" igen - og det tager vel et par
sekunder alt i alt - og der er _langt_ mellem de 2 yderstillinger, rent
vinkelmæssigt. Så jo, der er tale om en rimeligt kvik servoregulering.

>> Jeg er begunstiget med originalt Xenon i min Mazda6 - og det er
>> faktisk tankevækkende at bemærke, hvor meget niveaureguleringen
>> egentlig arbejder under normal kørsel, for at sikre, at lyset
>> konstant peger tilstrækkeligt nedad. Alligevel oplever jeg, at folk
>> af og til blinker af mig "derude" - formentlig fordi, lygterne
>> opleves som meget kraftige, stort set punktformige kilder pga.
>> linsesystemet (opleves også på 6'ere med almindeligt halogen).
>
> Jeg har eftermonteret xenon på min 4x4. Det har jeg kørt med i ca 3
> måneder og jeg har ALDRIG oplevet at nogen har blinket af mit lys!
>

Sjovt nok oplevede jeg også den slags i min gamle Mondeo (med H7'er i
nærlyset - selvfølgelig korrekt indstillet), når jeg accelererede kraftigt -
modkørende kunne føle sig generet af lyset, specielt ved gearskift. Havde
jeg haft Xenon uden niveauregulering, havde generne selvfølgelig været
væsentligt større.

> Hvem tror du så genere vores medtrafikkanter mest?
> Dig, som har oplavet at folk "af og til" blinker
> Mig, som aldrig har oplevet det?
>
> Puds lige glorien, ik... :-|
>

Hehe, den skinner såmænd allerede - og så har jeg fået sat Xenon-spots på
den!


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Morten Fruergaard (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 19-01-07 23:23

Bo Velschow wrote:
> Jeg har ikke de konkrete tider - men for min bils vedkommende
> regulerer den i løbet af brøkdele af et sekund. Jeg afprøvede det for
> sjov forleden: Holdt i kø bag en bil (så jeg tydeligt kunne se
> lyskeglen på den forankørende), og foretog så en rask tilkobling ved
> igangsætning (så bilen hoppede frem med et ryk, og bagenden satte
> sig) - og reguleringen sørgede pænt hurtigt (tiendedele sekund) for,
> at lyset var på plads igen. Tilsvarende hvis man lige dabber hårdt på
> bremsen: Lyset regulerer hurtigt op på plads (og ned igen, når bilen
> igen er i ro). Systemet kører i øvrigt et selv-check, når lyset
> tændes: Begge lygter kører først til den ene yderstilling, og
> derefter til den anden - og så tilbage "på plads" igen - og det tager
> vel et par sekunder alt i alt - og der er _langt_ mellem de 2
> yderstillinger, rent vinkelmæssigt. Så jo, der er tale om en rimeligt
> kvik servoregulering.

Det lyder til, at dit virker meget hurtigt - men det er ikke noget krav om,
hvor hurtigt det skal være...
Der er heller ikke noget krav om, om det skal være lygten eller hele bilen,
der har niveauregulering.


> Sjovt nok oplevede jeg også den slags i min gamle Mondeo (med H7'er i
> nærlyset - selvfølgelig korrekt indstillet), når jeg accelererede
> kraftigt - modkørende kunne føle sig generet af lyset, specielt ved
> gearskift. Havde jeg haft Xenon uden niveauregulering, havde generne
> selvfølgelig været væsentligt større.

Sikkert - men de vil også være væsentligt større med dit nuværende xenon end
med en alm. halogen.

> Hehe, den skinner såmænd allerede - og så har jeg fået sat
> Xenon-spots på den!




--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Jørgen M. Rasmussen (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-01-07 08:17


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45b144d0$0

> Det lyder til, at dit virker meget hurtigt - men det er ikke noget krav
> om, hvor hurtigt det skal være...
> Der er heller ikke noget krav om, om det skal være lygten eller hele
> bilen, der har niveauregulering.
>

Jo, det skal være typegodkendt = der er krav til hast. .En Citrobang med HID
skal også have regulering af lygterne, og den er om nogen nivileret, NETOP
fordi det er for langsomt ;). Hvis ingen blinker til dig, er det enten fordi
du køre bag dem el. fordi de "bære over med dig"- 90% af 4x4,SUV køre med
ulovlige lygter. Jeg har ikke set EN uden i denne uge, det er 100% :(, men
der kan gemme sig nogen etsted- derfor kun 90% ;)).



Morten Fruergaard (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 20-01-07 10:35

Jørgen M. Rasmussen wrote:
>> Det lyder til, at dit virker meget hurtigt - men det er ikke noget
>> krav om, hvor hurtigt det skal være...
>> Der er heller ikke noget krav om, om det skal være lygten eller hele
>> bilen, der har niveauregulering.
>>
>
> Jo, det skal være typegodkendt = der er krav til hast.

OK.

> Hvis ingen blinker til
> dig, er det enten fordi du køre bag dem el. fordi de "bære over med
> dig"- 90% af 4x4,SUV køre med ulovlige lygter. Jeg har ikke set EN
> uden i denne uge, det er 100% :(, men der kan gemme sig nogen etsted-
> derfor kun 90% ;)).

Arh. Tror du selv på det?
At folk ikke blinker fordi at det er en 4x4 og alle 4x4'er kører med
ulovlige lygter, så der er ingen grund til at blinke...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Jørgen M. Rasmussen (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-01-07 12:02


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45b1e260$0

> Arh. Tror du selv på det?
> At folk ikke blinker fordi at det er en 4x4 og alle 4x4'er kører med
> ulovlige lygter, så der er ingen grund til at blinke...
>
Det er sådan jeg tænker, "fjolserne er uden for pædagogisk rækkevidde, så
hvorfor spilde krudt på dem?". Husk på andre bliver generet af blinkeriet.
Det eneste som kan få mig til at "ringe", er hvis de ligger og gnaver i
kofangeren :(.



Bo Velschow (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 20-01-07 12:19


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:45b1f688$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:45b1e260$0
>
>> Arh. Tror du selv på det?
>> At folk ikke blinker fordi at det er en 4x4 og alle 4x4'er kører med
>> ulovlige lygter, så der er ingen grund til at blinke...
>>
> Det er sådan jeg tænker, "fjolserne er uden for pædagogisk rækkevidde, så
> hvorfor spilde krudt på dem?". Husk på andre bliver generet af blinkeriet.

Ja, jeg blinker typisk heller ikke, hvis der f.eks. kommer 10 biler i mod
mig, og én af dem kører med forkert lys - for de 9 andre er jo sagesløse i
den sammenhæng. Møder jeg derimod en enlig modkørende klaphat på landevejen,
er sagen en helt anden...


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Morten Fruergaard (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 20-01-07 13:01

Bo Velschow wrote:
> Ja, jeg blinker typisk heller ikke, hvis der f.eks. kommer 10 biler i
> mod mig, og én af dem kører med forkert lys - for de 9 andre er jo
> sagesløse i den sammenhæng. Møder jeg derimod en enlig modkørende
> klaphat på landevejen, er sagen en helt anden...

På min gamle 4x4 kørte jeg med lygterne forkert indstillet i ca. 1 timer -
der blinkede næsten hver anden af mig...
Så jeres teori om, at folk ikke blinker passer ikke...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Ukendt (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-01-07 22:49


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:45b1c1d3$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:45b144d0$0
>
>> Det lyder til, at dit virker meget hurtigt - men det er ikke noget krav
>> om, hvor hurtigt det skal være...
>> Der er heller ikke noget krav om, om det skal være lygten eller hele
>> bilen, der har niveauregulering.
>>
>
> Jo, det skal være typegodkendt = der er krav til hast. .

Kan du ikke vise hvor det står mht. hastigheden. Jeg har selv læse meget EU
lovgivning omkring emnet og har intet steds kunne finde noget som helst mht.
hastigheden på reguleringen.

--
Tom



Morten Fruergaard (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 19-01-07 21:35

Bo Velschow wrote:
> Jamen, det er da fuldstændig parallelt til dem, der sælger Xenon til
> eftermontering:

Den sammenligning kan jeg ikke se...

130 W pære kan brænde ledningssnet, parabol mv. af. Det gør eftermonteret
xenonkit altså ikke...

> De er da flintrende ligeglade med, om det blænder de
> modkørende som ind i h*lvede - hvis bare de kan tjene nogle kroner på
> det (og det ikke er ulovligt at sælge dem), så rækker deres
> (forretnings)moral ikke længere end dertil! Sådan er det!

Nu er jeg en af "dem". Og sådan er det ikke!

En forkert indstillet lygte med alm. halogen pære i kan uden problemer
blænde mere end en bil med eftermontere xenonkit.
Skal dem der sælger pære til folk med alm. halogen pære så også beskyldes
for dårlig moral?

Eftermonteret xenonkit blænder ikke - SÅFREMT lygter bliver korrekt
indstillet. Det samme er gældende for halogen pære..


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Bo Velschow (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 19-01-07 23:26


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45b12b79$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
> Bo Velschow wrote:
>> Jamen, det er da fuldstændig parallelt til dem, der sælger Xenon til
>> eftermontering:
>
> Den sammenligning kan jeg ikke se...
>
> 130 W pære kan brænde ledningssnet, parabol mv. af. Det gør eftermonteret
> xenonkit altså ikke...
>

Nej, det var nu heller ikke det, jeg kommenterede på - men i stedet det
faktum, at der med 130W halogen bliver sendt alt for meget lys de forkerte
steder hen. Nøjagtigt som med Xenon uden korrekte paraboler/linser,
niveaureulering, lygtespulere osv.

>> De er da flintrende ligeglade med, om det blænder de
>> modkørende som ind i h*lvede - hvis bare de kan tjene nogle kroner på
>> det (og det ikke er ulovligt at sælge dem), så rækker deres
>> (forretnings)moral ikke længere end dertil! Sådan er det!
>
> Nu er jeg en af "dem". Og sådan er det ikke!
>
> En forkert indstillet lygte med alm. halogen pære i kan uden problemer
> blænde mere end en bil med eftermontere xenonkit.
> Skal dem der sælger pære til folk med alm. halogen pære så også beskyldes
> for dårlig moral?
>

Nu skriver du "forkert indstillet lygte" - men alle former for lygter vil jo
blænde, såfremt de er forkert indstillet (lyser lige op i himlen)?! Min
eneste pointe er, at for kraftige pærer i den forkerte typer paraboler
uvægerligt vil sende for meget lys (direkte eller indirekte) de forkerte
steder hen - f.eks. ind i de modkørendes øjne.

> Eftermonteret xenonkit blænder ikke - SÅFREMT lygter bliver korrekt
> indstillet. Det samme er gældende for halogen pære..
>

Jamen, det ændrer stadig ikke på det faktum, at såfremt der sættes for meget
lyseffekt (halogen med for høj effekt - eller Xenon) i en given parabol (der
ikke er beregnet til dette), vil der blive sendt for meget lys de forkerte
steder hen - og det vil genere de modkørende (og for den sags skyld også de
forankørende).

Folk kan sætte lige så meget uoriginalt Xenon i deres fjernlys, de lyster -
men fsv. angår nærlyset burde man holde sig til det, loven foreskriver - for
vores andres skyld :-/

PS! Vi er vist på vej mod amerikanske tilstande: Dér hersker der totalt
anarki mht. lys på bilerne; stort set alle kører rundt med både nær- og
tågelys tændt - og tilsyneladende er automatisk niveauregulering på selv
originalt Xenon en by i Rusland (den Infinity FX35, jeg kørte i forleden
"over there" havde Xenon - men med manuel regulering! Så kunne man selv
bestemme, hvor meget man ville blænde de andre trafikanter).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Morten Fruergaard (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 20-01-07 10:27

Bo Velschow wrote:
> Nu skriver du "forkert indstillet lygte" - men alle former for lygter
> vil jo blænde, såfremt de er forkert indstillet (lyser lige op i
> himlen)?!

Nemlig. Og det er _det_ der blænder - ikke kraftigere pære...

> Min eneste pointe er, at for kraftige pærer i den forkerte
> typer paraboler uvægerligt vil sende for meget lys (direkte eller
> indirekte) de forkerte steder hen - f.eks. ind i de modkørendes øjne.

Ikke enig.

> Jamen, det ændrer stadig ikke på det faktum, at såfremt der sættes
> for meget lyseffekt (halogen med for høj effekt - eller Xenon) i en
> given parabol (der ikke er beregnet til dette), vil der blive sendt
> for meget lys de forkerte steder hen - og det vil genere de
> modkørende (og for den sags skyld også de forankørende).

Det er ikke et faktum - hvis det var, så ville der nok være en masse, som
ville blinke af mig...

> Folk kan sætte lige så meget uoriginalt Xenon i deres fjernlys, de
> lyster - men fsv. angår nærlyset burde man holde sig til det, loven
> foreskriver - for vores andres skyld :-/


Tak. Det har jeg også i 66 % af mit fjernlys...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Bo Velschow (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 20-01-07 12:17


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45b1e057$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
> Bo Velschow wrote:
>> Nu skriver du "forkert indstillet lygte" - men alle former for lygter
>> vil jo blænde, såfremt de er forkert indstillet (lyser lige op i
>> himlen)?!
>
> Nemlig. Og det er _det_ der blænder - ikke kraftigere pære...
>
>> Min eneste pointe er, at for kraftige pærer i den forkerte
>> typer paraboler uvægerligt vil sende for meget lys (direkte eller
>> indirekte) de forkerte steder hen - f.eks. ind i de modkørendes øjne.
>
> Ikke enig.
>

Hmmm... fysikken støtter nu min påstand!

Et tænkt eksempel: En given lygte (dvs. parabol og/eller linse) sørger for,
at f.eks. 80% af lyskildens lyseffekt rammer vejen hvor det skal, og de
resterende 20% sendes (som "strølys" eller hvad man nu kalder det) forkerte
steder hen (f.eks. op i luften og over i de modkørendes øjne).

Disse (tænkte) procentsatser er _uafhængige_ af den pågældende lyskilde
(pære)! Hvis vi for nemheds skyld antager at afgiven lyseffekt = pærens
optagne elektriske effekt (hvilket slet ikke passer i den virkelige verden,
idet en masse af den optagne effekt bliver til varme), har vi altså (vi
antager en alm. H1'er eller H7'er):
Lyseffekt 55W - dvs. 44W rammer vejen hvor det skal, mens 11W ryger uønskede
steder hen.

Sætter vi nu en af de omtalte 130W pærer i samme lygter, får vi, at:
104W rammer vejen, mens 26W ender steder, hvor det ikke gør nytte (eller
direkte generer andre!).

Samme effekt opnås naturligvis med Xenon'er. Disse er vist på 35W optagen
effekt, men giver 2-3 gange så meget lys som tilsvarende halogen (dvs.
svarer til 70-100W halogen).

Ydermere skal reflekteret lys fra vejbanen tages i betragtning: En del af de
ovenfor nævnte 80% vil blive reflekteret fra vejbanen (specielt når den er
våd), og havne f.eks. i de modkørendes øjne. Mængden af reflekteret lys er
selvfølgelig proportional med den afgivne lyseffekt - dvs. med en 120W
halogenpære fås dobbelt så meget reflekteret (og typisk generende) lys som
med en 60W (i samme lygte).

Konklusion: I _samme_ lygte vil højere lyseffekt (dvs. enten halogen med
højere effekt - f.eks. de oprindeligt omtalte Aldi-pærer, eller Xenon'er)
uvægerligt give mere lys de forkerte steder - og det uanset, hvor korrekt
lyset i øvritgt er instillet (med korrekt fald osv.).

PS! Ovenstående argumentation gælder også brug af tåbeforlygter: Hér er
procentsatserne typisk således, at en stor del af lyset sendes direkte i
hovedet på de modkørende (eller i nakken på de forankørende), idet
parabolerne/linserne slet ikke har samme beskaffenhed som typiske
nærlys-paraboler mht. asymmetri osv.(her er specielt franske biler
storeslemme!) - og derfor er de så generende!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Morten Fruergaard (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 20-01-07 13:03

Bo Velschow wrote:
> Konklusion: I _samme_ lygte vil højere lyseffekt (dvs. enten halogen
> med højere effekt - f.eks. de oprindeligt omtalte Aldi-pærer, eller
> Xenon'er) uvægerligt give mere lys de forkerte steder - og det
> uanset, hvor korrekt lyset i øvritgt er instillet (med korrekt fald
> osv.).


Dermed intet om lygterne blænder. Du mener det er 80/20. Hvis det nu er
99/1, så blænder det ikke en modkørende om han får 0,5 W eller 1,5 W mod
sig...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Bo Velschow (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 20-01-07 13:10


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45b20512$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
> Bo Velschow wrote:
>> Konklusion: I _samme_ lygte vil højere lyseffekt (dvs. enten halogen
>> med højere effekt - f.eks. de oprindeligt omtalte Aldi-pærer, eller
>> Xenon'er) uvægerligt give mere lys de forkerte steder - og det
>> uanset, hvor korrekt lyset i øvritgt er instillet (med korrekt fald
>> osv.).
>
>
> Dermed intet om lygterne blænder. Du mener det er 80/20. Hvis det nu er
> 99/1, så blænder det ikke en modkørende om han får 0,5 W eller 1,5 W mod
> sig...
>

Njah... hvis man lige netop føler sig blændet ved 0,5W - så føler man sig 3
gange så blændet ved 1,5W! Det kommer an på, hvor koncentreret lyset
opleves (prøv at kigge ind i en laser med 1,5W udgangseffekt - det bliver
det sidste, det pågældende øje ser, og det giver sådan et grimt "plop", når
øjeæblet koger....!).

PS! 80/20 var et tænkt eksempel, og vil afhænge af den enkelte
lygtekonstruktion. Derfor vil man også opleve, at nogle biler (lygter) vil
blænde væsentligt mere end andre, fordi strølyset (mængden af "uønsket" lys)
procentvis er større end på andre biler - selv med korrekt indstillede
lygter og korrekte pærer (de franske er slemme - også hvad angår nærlyset!).
Sætter man så halogen med for høj effekt eller Xenon i, ja så bliver
problemet alt andet lige endnu større!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Morten Fruergaard (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 20-01-07 13:14

Bo Velschow wrote:
> Njah... hvis man lige netop føler sig blændet ved 0,5W - så føler man
> sig 3 gange så blændet ved 1,5W!

Ja, men for dem er der ingen hjælp... .-)

> PS! 80/20 var et tænkt eksempel, og vil afhænge af den enkelte
> lygtekonstruktion. Derfor vil man også opleve, at nogle biler
> (lygter) vil blænde væsentligt mere end andre, fordi strølyset
> (mængden af "uønsket" lys) procentvis er større end på andre biler -
> selv med korrekt indstillede lygter og korrekte pærer (de franske er
> slemme - også hvad angår nærlyset!). Sætter man så halogen med for
> høj effekt eller Xenon i, ja så bliver problemet alt andet lige endnu
> større!

Tænkt ja. Men så er en af løsningerne at justere lyset lidt mere ned end med
halogen, således at modkørende ikke bliver blændet mere end med alm. halogen
i alm. højde. Dette giver stadig et bedre lys på bilen og modkørende bliver
ikke blændet mere...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Bo Velschow (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 20-01-07 14:48


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45b2079d$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...
> Bo Velschow wrote:

>> PS! 80/20 var et tænkt eksempel, og vil afhænge af den enkelte
>> lygtekonstruktion. Derfor vil man også opleve, at nogle biler
>> (lygter) vil blænde væsentligt mere end andre, fordi strølyset
>> (mængden af "uønsket" lys) procentvis er større end på andre biler -
>> selv med korrekt indstillede lygter og korrekte pærer (de franske er
>> slemme - også hvad angår nærlyset!). Sætter man så halogen med for
>> høj effekt eller Xenon i, ja så bliver problemet alt andet lige endnu
>> større!
>
> Tænkt ja. Men så er en af løsningerne at justere lyset lidt mere ned end
> med halogen, således at modkørende ikke bliver blændet mere end med alm.
> halogen i alm. højde. Dette giver stadig et bedre lys på bilen og
> modkørende bliver ikke blændet mere...
>

Hmm.... lige pludselig opfylder man så ikke kravene om nærlysets rækkevidde
osv. - så er vi ude i dén med, at tåbeforlygter også er rigtig gode, fordi
de lyser vejen op 5-10 meter foran bilen (hvad man så end skal bruge lyset
dér til??!). Well, har man alligevel sat ulovligt lys i lygterne, kan man
selvfølgelig også bare køre videre ud af den tangent... )

Nå, men hvorom alting er, så er problemerne også størst med dem, der _ikke_
gør noget aktivt for at modvirke, at andre føler sig generet - som nævnt
tidligere kan folk endda føle sig generet af mit (Xenon-)nærlys, på trods
af, at det vist er så lovligt, som det kan være (jeg er ikke selv generet af
andre Mazda6'ere med Xenon - men nu véd jeg så også, at 1) det er nærlyset
(de 2 yderste lygter) og ikke fjernlyset, de har tændt, og 2) at der er
relativt mange af 6'erne (2.3'eren), der har originalt Xenon)...


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Morten Fruergaard (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 20-01-07 15:32

Bo Velschow wrote:
> Hmm.... lige pludselig opfylder man så ikke kravene om nærlysets
> rækkevidde osv.

Selvfølgelig gør de stadig det...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Ukendt (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-01-07 23:01


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:45b1fa20$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...

> Konklusion: I _samme_ lygte vil højere lyseffekt (dvs. enten halogen med
> højere effekt - f.eks. de oprindeligt omtalte Aldi-pærer, eller Xenon'er)
> uvægerligt give mere lys de forkerte steder - og det uanset, hvor korrekt
> lyset i øvritgt er instillet (med korrekt fald osv.).

Hele din konklusion er ikke underbygget af ret meget fakta omend noget. Man
måler lysstyrken i Lux eller Calenda (Cd) og så er det specificeret hvordan
lysfordelingen skal være ud fra centerlinien.

Originalt HID kan også sagtens blænde. Hvis bilen med HID kører på en lige
stykke vej og kommer hen til dal hvor en modkørende kommer, så får den
kodkørende også HID lyset lige i fjæset.

--
Tom



Henrik Stidsen (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 20-01-07 23:06

Tom wrote on 20-01-2007 :
> Originalt HID kan også sagtens blænde. Hvis bilen med HID kører på en lige
> stykke vej og kommer hen til dal hvor en modkørende kommer, så får den
> kodkørende også HID lyset lige i fjæset.

Det gælder vel for alle lygter...

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Bo Velschow (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 21-01-07 11:32


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45b29136$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:45b1fa20$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Konklusion: I _samme_ lygte vil højere lyseffekt (dvs. enten halogen med
>> højere effekt - f.eks. de oprindeligt omtalte Aldi-pærer, eller Xenon'er)
>> uvægerligt give mere lys de forkerte steder - og det uanset, hvor korrekt
>> lyset i øvritgt er instillet (med korrekt fald osv.).
>
> Hele din konklusion er ikke underbygget af ret meget fakta omend noget.
> Man måler lysstyrken i Lux eller Calenda (Cd) og så er det specificeret
> hvordan lysfordelingen skal være ud fra centerlinien.
>

Fakta og fakta.... jeg argumenterer ud fra en simpel fysisk betragtning. Jeg
mener stadig, den "holder i byretten": Højere lyseffekt i en given lygte vil
give mere "strølys" (forudsat naturligvis, at det reflekterende/fokuserende
materiale (parabol/linse) i lygten ikke ændrer
refleksionsgrad/transmissionskoeffeicent ved stigende effekt!). Svjv er
kravene til lygtearrangementet mht. lysfordelingen skrappere for originale
HID-lygter, end de er for halogen - netop fordi, strølyset skal minimeres -
og bl.a. derfor du'r det ikke med uoriginale Xenon-pærer, der blot klampes i
"almindelige" lygter (beregnet til halogen)

> Originalt HID kan også sagtens blænde. Hvis bilen med HID kører på en lige
> stykke vej og kommer hen til dal hvor en modkørende kommer, så får den
> kodkørende også HID lyset lige i fjæset.
>

Ja, det er så én af livets små uretfærdigheder. Det kan vist ikke være meget
anderledes. Har man tilsvarende en Cayenne, Touareg el. lign. med Xenon
liggende lige i r*ven, så bliver man nok også blændet via bakspejlet, fordi
den bagvedkørende er det mere højbenet end én selv, og sender lyset lige ind
i bakspejlet. Det samme vil gælde med lastbiler med originalt Xenon.

PS! Candela er et udtryk for afgiven lysmængde, mens Lux er et udtryk for
indfaldende lysmængde (illuminance).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Jørgen M. Rasmussen (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-01-07 12:22


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45b1e057$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
> Bo Velschow wrote:

>> Min eneste pointe er, at for kraftige pærer i den forkerte
>> typer paraboler uvægerligt vil sende for meget lys (direkte eller
>> indirekte) de forkerte steder hen - f.eks. ind i de modkørendes øjne.
>
> Ikke enig.
>
Hvis lygten ikke er typegodkendt, og dermed designet til det, er der ikke
garanti for det ikke sker. Selv om "højden" er rigtig. Fabrikationsfejl,
tolerancer, kan give et diffust lys med større lysstyrke.



Morten Fruergaard (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 20-01-07 13:04

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Hvis lygten ikke er typegodkendt, og dermed designet til det, er der
> ikke garanti for det ikke sker. Selv om "højden" er rigtig.
> Fabrikationsfejl, tolerancer, kan give et diffust lys med større
> lysstyrke.

_kan_...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Jørgen M. Rasmussen (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-01-07 14:36


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45b20537$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
> Jørgen M. Rasmussen wrote:
>> Hvis lygten ikke er typegodkendt, og dermed designet til det, er der
>> ikke garanti for det ikke sker. Selv om "højden" er rigtig.
>> Fabrikationsfejl, tolerancer, kan give et diffust lys med større
>> lysstyrke.
>
> _kan_...
>
Om den _gør_ er du vist ikke den rette til at afgøre. Og den metode du vil
bruge finde ud af det; "antal blik fra modkørende"....... :((. Som skrevet,
jeg har opgivet at kæmpe imod, bare du ikke genere i mine spejle. Det gælder
forøvrigt alle med forkert lygteføring..



Bo Velschow (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 20-01-07 14:48


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:45b1fb52$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:45b1e057$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...
>> Bo Velschow wrote:
>
>>> Min eneste pointe er, at for kraftige pærer i den forkerte
>>> typer paraboler uvægerligt vil sende for meget lys (direkte eller
>>> indirekte) de forkerte steder hen - f.eks. ind i de modkørendes øjne.
>>
>> Ikke enig.
>>
> Hvis lygten ikke er typegodkendt, og dermed designet til det, er der ikke
> garanti for det ikke sker. Selv om "højden" er rigtig. Fabrikationsfejl,
> tolerancer, kan give et diffust lys med større lysstyrke.
>
- samt skidt på lygteglassene. Derfor skal Xenon som bekendt monteres
samtidig med lygtespulere/-vaskere, for netop at hindre, at lyset spredes
uhensigtsmæssigt af diverse partikler på glassene.


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Jørgen M. Rasmussen (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-01-07 15:11


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:45b21d92$0$49206

>> Hvis lygten ikke er typegodkendt, og dermed designet til det, er der ikke
>> garanti for det ikke sker. Selv om "højden" er rigtig. Fabrikationsfejl,
>> tolerancer, kan give et diffust lys med større lysstyrke.
>>
> - samt skidt på lygteglassene. Derfor skal Xenon som bekendt monteres
> samtidig med lygtespulere/-vaskere, for netop at hindre, at lyset spredes
> uhensigtsmæssigt af diverse partikler på glassene.
>
Bingo, der er en som har set "lyset" :).



Ukendt (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-01-07 22:56


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:45b1459a$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...

> PS! Vi er vist på vej mod amerikanske tilstande: Dér hersker der totalt
> anarki mht. lys på bilerne; stort set alle kører rundt med både nær- og
> tågelys tændt -

Hmm, på nogle områder synes jeg nu slet ikke at usa er ringere end danmark,
hvor man f.eks ikke engang kan montere en kontere fjeder i undervognen uden
at det skal dokumenteres fra udenlandske prøvestationer og lign.
I danmark kan en synsmand jo ikke godkende en sk*d andet end et par
alufælge.

Jeg ser ikke nødvendigvis at vi i danmark er forgangsland mht. biler og
tuning/styling

--
Tom



Henrik B. (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-01-07 22:35

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:45b07a59$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...

> Jamen, det er da fuldstændig parallelt til dem, der sælger Xenon til
> eftermontering: De er da flintrende ligeglade med, om det blænder de
> modkørende som ind i h*lvede - hvis bare de kan tjene nogle kroner på det
> (og det ikke er ulovligt at sælge dem), så rækker deres (forretnings)moral
> ikke længere end dertil! Sådan er det!

Du har ikke fattet en skid af, hvad mit indlæg går ud på...

--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...



Bo Velschow (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 19-01-07 22:59


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45b1398a$0$44981$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:45b07a59$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Jamen, det er da fuldstændig parallelt til dem, der sælger Xenon til
>> eftermontering: De er da flintrende ligeglade med, om det blænder de
>> modkørende som ind i h*lvede - hvis bare de kan tjene nogle kroner på det
>> (og det ikke er ulovligt at sælge dem), så rækker deres
>> (forretnings)moral ikke længere end dertil! Sådan er det!
>
> Du har ikke fattet en skid af, hvad mit indlæg går ud på...
>

Du har vist desværre heller ikke helt forstået, hvad _mit_ indlæg gik ud
på....?!

- men for at forklare: Jeg kommenterede udelukkende på, at man vælger at
sælge et produkt, som er særdeles uegnet til brug i bilen - deraf analogien
mellem halogener med alt for meget power og uoriginale Xenon'er. Beklager,
hvis du fik mit indlæg galt i halsen..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Brian (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-01-07 23:03

Henrik B. wrote:
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
>> Jamen, det er da fuldstændig parallelt til dem, der sælger Xenon til
>> eftermontering: De er da flintrende ligeglade med, om det blænder de
>> modkørende som ind i h*lvede - hvis bare de kan tjene nogle kroner
>> på det (og det ikke er ulovligt at sælge dem), så rækker deres
>> (forretnings)moral ikke længere end dertil! Sådan er det!
>
> Du har ikke fattet en skid af, hvad mit indlæg går ud på...

Mon ikke du mener det, fordi han ikke bifalder dit eftermonterede xenon?

/Brian



Henrik B. (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-01-07 23:41

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:45b1402e$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...

>> Du har ikke fattet en skid af, hvad mit indlæg går ud på...
>
> Mon ikke du mener det, fordi han ikke bifalder dit eftermonterede xenon?
>

Har skam alm. H1 pærer i de nye forlygter. ))

--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...



Brian (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-01-07 23:55

Henrik B. wrote:

>> Mon ikke du mener det, fordi han ikke bifalder dit eftermonterede
>> xenon?
>
> Har skam alm. H1 pærer i de nye forlygter. ))

Go' dreng - hvor længe varer det så

/Brian



Henrik B. (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-01-07 00:15

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:45b14c3c$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...

>> Har skam alm. H1 pærer i de nye forlygter. ))
>
> Go' dreng - hvor længe varer det så

Indtil jeg får min næste bil.. ;-p

--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...



Torben Scheel (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 19-01-07 09:58

Henrik B. wrote:
> Disse må være et eksempel på, at indkøbsfolk ikke har spændt fjeder forstand
> på det de sidder med!! De pærer kommer sgu da til at smadre folks paraboler
> og ledningsnet. For ikke at snakke om risikoen for brand (130W/120W).
>
> http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_04/OFF15.HTM
>
Eller også er det bare markedsføring. "lyser så meget som en rigtig
dårlig pære ville gøre hvis den var på 130w". Lidt ligesom +80% pærer -
de er mig bekendt stadig på samme watt-tal, så hvad sammenlignes der
med; den dårligste pære producenten har? Den dårligste de kunne finde på
markedet? Eller er det bare en klassifikation af kvalitet; normal, +30,
+50, +80, +blue oysterXenon on a sunny LEDday?

--
vh
Torben


claus b. p. (20-01-2007)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 20-01-07 13:50


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:45b08805$0$49200$14726298@news.sunsite.dk...
> Henrik B. wrote:
>> Disse må være et eksempel på, at indkøbsfolk ikke har spændt fjeder
>> forstand på det de sidder med!! De pærer kommer sgu da til at smadre
>> folks paraboler og ledningsnet. For ikke at snakke om risikoen for brand
>> (130W/120W).
>>
>> http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_04/OFF15.HTM
>>
> Eller også er det bare markedsføring. "lyser så meget som en rigtig dårlig
> pære ville gøre hvis den var på 130w". Lidt ligesom +80% pærer - de er mig
> bekendt stadig på samme watt-tal, så hvad sammenlignes der med; den
> dårligste pære producenten har? Den dårligste de kunne finde på markedet?
> Eller er det bare en klassifikation af kvalitet; normal, +30, +50, +80,
> +blue oysterXenon on a sunny LEDday?
>
Ja, er der overhovededet nogen der har været forbi ALDI og set om det
overhovedet er de pærer der er på billedet der sælges?
Men de der køber så billige pærer vil nok alligevel ikke have problemer med
dem ret længe...

/Claus



Christian B. Andrese~ (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 19-01-07 10:33


Kim Frederiksen wrote:
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:45b07a59$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> >
> > Det er i øvrigt rigtigt, rigtigt træls, at ulovligt lys bliver mere og
> > mere udbredt (godt hjulpet på vej af ovenstående eksempler): Nu er det
> > ikke kun udbollede Golf'er, der ræser rundt med alt for meget lys, der
> > havner de forkerte steder - også "familiefædre" i "familiebiler" har
> > åbenbart fundet det attraktivt at eftermontere ulovligt Xenon - til stor
> > gene for os andre.
> >
>
> Hvis de så i det mindste bare kunne finde ud af justere deres lygter
> korrekt, når de kører med eftermonteret Xenon.

Hvis man vil køre med eftermonteret xenon skal man have automatisk
niveauregulering og lygtevaskere, eller er det ulovligt og det vil
enten lyse for langt ned og man får ikke udnytte af det eller det
blænder de andre billister.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Kim Frederiksen (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 19-01-07 10:36

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1169199159.706343.131710@l53g2000cwa.googlegroups.com...
>
>Hvis man vil køre med eftermonteret xenon skal man have automatisk
>niveauregulering og lygtevaskere, eller er det ulovligt og det vil
>enten lyse for langt ned og man får ikke udnytte af det eller det
>blænder de andre billister.

Det ved jeg ... men det bliver langt værre hvis lygterne er justeret for
langt op

mvh.
Kim Frederiksen



Christian B. Andrese~ (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 19-01-07 10:35


Henrik B. wrote:
> Disse må være et eksempel på, at indkøbsfolk ikke har spændt fjeder forstand
> på det de sidder med!! De pærer kommer sgu da til at smadre folks paraboler
> og ledningsnet. For ikke at snakke om risikoen for brand (130W/120W).
>
> http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_04/OFF15.HTM

Jeg har én gang købt pærer i Aldi.
Det var nogle russiske H7 pærer og de holdt en uge.
Så selv om de kostede 14,95 for 2 var det stadig meget dyrt.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Christian B. Andrese~ (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 19-01-07 10:44


Kim Frederiksen wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:1169199159.706343.131710@l53g2000cwa.googlegroups.com...
> >
> >Hvis man vil køre med eftermonteret xenon skal man have automatisk
> >niveauregulering og lygtevaskere, eller er det ulovligt og det vil
> >enten lyse for langt ned og man får ikke udnytte af det eller det
> >blænder de andre billister.
>
> Det ved jeg ... men det bliver langt værre hvis lygterne er justeret for
> langt op

Helt sikkert.
Det er meget irriterende at have sådan en padde kørende bag ved en
flere kilometre i en kø.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Kim Frederiksen (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 19-01-07 11:56

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1169199836.281045.230100@a75g2000cwd.googlegroups.com...
>
>Helt sikkert.
>Det er meget irriterende at have sådan en padde kørende bag ved en
>flere kilometre i en kø.

Amen!

mvh.
Kim Frederiksen



Per O. (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Per O.


Dato : 19-01-07 23:12

> >Hvis man vil køre med eftermonteret xenon skal man have automatisk
> >niveauregulering og lygtevaskere, eller er det ulovligt og det vil
> >enten lyse for langt ned og man får ikke udnytte af det eller det
> >blænder de andre billister.
>
> Det ved jeg ... men det bliver langt værre hvis lygterne er justeret for
> langt op

Helt sikkert.
Det er meget irriterende at have sådan en padde kørende bag ved en
flere kilometre i en kø.

Det er så en af de få gange hvor man virkelig har brug for sine
tågebaglygter

--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!



Ukendt (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-01-07 15:49

De bedste pærer i billig klassen er de blue som HN har, de holder, og giver
et lækkert klart lys..

Mv
Morten



Ukendt (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-01-07 17:47

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:45b0da7b$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
> De bedste pærer i billig klassen er de blue som HN har, de holder, og
> giver et lækkert klart lys..

Ja, men de kan ikke fåes til H1... dammit.



Ukendt (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-01-07 18:53

> Ja, men de kan ikke fåes til H1... dammit.

haha det har jeg da løst, det var nemt... jeg købte bare en anden bil ))

Mvh
Morten
Polo Coupé 1.3i
Golf 1 Cabriolet 16v



Torben Scheel (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 19-01-07 19:56

Morten Juel wrote:
>> Ja, men de kan ikke fåes til H1... dammit.
>
> haha det har jeg da løst, det var nemt... jeg købte bare en anden bil ))
>
Jeg synes ikke jeg kan filtrere på pæretype på bilbasen?

--
vh
Torben

John Sahl (20-01-2007)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 20-01-07 10:57

Morten Juel wrote:
> De bedste pærer i billig klassen er de blue som HN har, de holder, og
> giver et lækkert klart lys..

Og de bedste pærer jeg har prøvet overhovedet - Ud over Xenon/HID - er
Philips Nightvision Longlife versionen, som lige er kommet på markedet - Vær
dog 100% sikker på, at få nyeste version som er pakket i en lilla æske.

P.S. De pærer fra Aldi har intet med Xenon/HID-pærer at gøre....

--
John Sahl




Per O. (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Per O.


Dato : 19-01-07 23:13

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45b06998$0$37734$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Disse må være et eksempel på, at indkøbsfolk ikke har spændt fjeder
> forstand på det de sidder med!! De pærer kommer sgu da til at smadre folks
> paraboler og ledningsnet. For ikke at snakke om risikoen for brand
> (130W/120W).
>
> http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_04/OFF15.HTM
>
Det største problem er da i hovederne på dem som kan finde på at købe
bildele i ALDI!

--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!



Christian B. Andrese~ (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 22-01-07 12:17


Per O. wrote:
> > >Hvis man vil køre med eftermonteret xenon skal man have automatisk
> > >niveauregulering og lygtevaskere, eller er det ulovligt og det vil
> > >enten lyse for langt ned og man får ikke udnytte af det eller det
> > >blænder de andre billister.
> >
> > Det ved jeg ... men det bliver langt værre hvis lygterne er justeret for
> > langt op
>
> Helt sikkert.
> Det er meget irriterende at have sådan en padde kørende bag ved en
> flere kilometre i en kø.
>
> Det er så en af de få gange hvor man virkelig har brug for sine
> tågebaglygter

Ja
Men de fatter det ikke.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Christian B. Andrese~ (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 22-01-07 12:37


Tom (snabela) wrote:
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:45b1c1d3$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> > "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> > meddelelse news:45b144d0$0
> >
> >> Det lyder til, at dit virker meget hurtigt - men det er ikke noget krav
> >> om, hvor hurtigt det skal være...
> >> Der er heller ikke noget krav om, om det skal være lygten eller hele
> >> bilen, der har niveauregulering.
> >>
> >
> > Jo, det skal være typegodkendt = der er krav til hast. .
>
> Kan du ikke vise hvor det står mht. hastigheden. Jeg har selv læse meget EU
> lovgivning omkring emnet og har intet steds kunne finde noget som helst mht.
> hastigheden på reguleringen.

Du må selv finde EF direktiverne, men dette er klippet fra
Detailforskrifter for køretøjer:
citat start
6.02.020 Bil
(1) Bil skal være forsynet med
a) to fjernlyslygter og
b) to nærlyslygter.
70 Detailforskrifter for køretøjer 2006
(2) Bil kan være forsynet med:
a) Fire fjernlyslygter.
b) To tågeforlygter.
c) En eller to baklygter.
d) En søgelygte.
e) En eller flere arbejdslygter.
(3) Nærlyslygte må ikke være således indrettet, at den følger
forhjulenes drejning.
(4) Nærlyslygte og lampe hertil skal være godkendt og mærket i
henhold til:
a) ECE-regulativ nr. 1,
b) ECE-regulativ nr. 2,
c) ECE-regulativ nr. 5,
d) ECE-regulativ nr. 8,
e) ECE-regulativ nr. 20,
f) ECE-regulativ nr. 31,
g) ECE-regulativ nr. 37,
h) ECE-regulativ nr. 98,
i) ECE-regulativ nr. 99,
j) ECE-regulativ nr. 112 eller
k) Rådets direktiv nr. 76/761/EØF.
Originalmonterede nærlyslygter og lamper hertil kan dog være udført
i overensstemmelse
med amerikansk standard FMVSS 108 og mærket "DOT".
(5)Nærlyslygte med gasudladningslampe
a) skal være forsynet med lygtevasker,
b) skal forblive tændt, når fjernlyset er tændt og
c) skal være forsynet med lygteindstillingssystem, jf. pkt. 6.02.021
(1). Systemet
skal fungere automatisk.
6.02.021 Personbil M1
(1) Personbil M1 skal være forsynet med lygteindstillingssystem for
nærlyslygter i
henhold til EF-direktiv 76/756/EØF, som ændret ved 97/28/EF eller
ECE-regulativ
48-01, såfremt lastning af køretøjet medfører større ændring end
de i omtalte
direktiver og regulativ nævnte værdier for nærlysets fald.
citat slut
De interessante punkter er 6.02.020 (5) og 6.02.021 (1)

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste