Øv, øv - totalskadet ?
Fra :    ab©

Dato : 18-01-07 11:41

Min kones bil er blevet påkørt og sandsynligvis totalskadet (venter på
taksator), modpartens forsikringsselskab er Fomo, har underskrift af
modparten om at han påtager sig hele skylden - hvilket også kan bekræftes af
vidner.

Er der mon noget vi skal foretage os / absolut ikke må gøre i den
forbindelse. Har ikke indtryk af, at Fomo lige er det selskab, der udbetaler
de højeste erstatninger ?

Var noget overrasket over, at vores forsikringsselskab (Codan) meddelte, at
erklæringen fra modparten kunne de ikke bruge til noget :) ?

En tilsvarende bil har vi kunnet finde på nettet til priser mellem kr.
20.000,- og kr. 120.000,- :-/

Input modtages med tak.

ab©

Fra : Leonard

Dato : 18-01-07 11:53

"   ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote:

>Var noget overrasket over, at vores forsikringsselskab (Codan) meddelte, at
>erklæringen fra modparten kunne de ikke bruge til noget :) ?

Det er helt almindeligt. En forsikringstager kan ikke påtage sig
skylden på vegne af et forsikringsselskab. Det eneste der kan bruges
overfor forsikringsselskabet er en beskrivelse af hændelsesforløbet,
gerne underskrevet af alle parter og vidner.
Skyldsfordelingen er noget forsikringsselskaberne handler om efter
interne (og tildels hemmelige) aftaler.

--
Leonard

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-01-07 12:10

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
> " ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote:
>
> Skyldsfordelingen er noget forsikringsselskaberne handler om efter
> interne (og tildels hemmelige) aftaler.

Hej

Ja, og på mystisk vis har de evner til _meget_ ofte at dele skylden således
at der er to forsikringstagere der får forhøjet præmie

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Anders Majland

Dato : 18-01-07 14:57

> Det eneste der kan bruges
> overfor forsikringsselskabet er en beskrivelse af hændelsesforløbet,
> gerne underskrevet af alle parter og vidner.

Lige præcist - og en rigtig god iden at få lavet kort tid efter ulykken
inden en skyldig modpart får tid til at regne på hvad det koster ham i tabt
ancienitet .... Om den er underskrevet eller ej er mindre vigtigt - det
vigtigste er noget dokumentation så den skyldige modpart ikke får god tid
til at digte en historie.

Så skriv hændelsesforløbet (så kort, præcist og objektivt som det er dig
muligt) og bed så modparten om at at bekræfte at det var sådan det skete ...
SMS eller email er også dokumentation....

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-07 22:25

> [...]
> gerne underskrevet af alle parter og vidner.
> Skyldsfordelingen er noget forsikringsselskaberne handler om efter

Som man selvfølgelig IKKE finder sig i, hvis man ved at man er uden skyld i
uheldet.
De fleste som har kaskoforsikring har også gratis retshjælp og
advokatbistand, så det er da en naturlig følge at sende den i retten når det
ikke koster en noget )

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-07 12:05

Leonard wrote:

> [...]
> gerne underskrevet af alle parter og vidner.
> Skyldsfordelingen er noget forsikringsselskaberne handler om efter

Hvor specielt mulighedenfor at dele skyld og dermed præmiestigning og
selvrisiko vejer meget tungt.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Sættenissen

Dato : 18-01-07 15:41

..

Hvor specielt mulighedenfor at dele skyld og dermed præmiestigning og
selvrisiko vejer meget tungt.

Mon ikke det er noget af en ammestuehistorie! Forsikringsselskaberne deler
iht. de ansvarsmæssige regler som findes for området - og disse regler er
ikke altid lige logiske for menigmand.

Knud

Fra : Anders Majland

Dato : 18-01-07 15:43

> Mon ikke det er noget af en ammestuehistorie! Forsikringsselskaberne deler
> iht. de ansvarsmæssige regler som findes for området - og disse regler er
> ikke altid lige logiske for menigmand.

Jeg ville ihvertfald have svært ved at akceptere forsikringsmæssig skyld
hvis der er politi på og de strafferetsligt pålægger modparten hele skylden

Fra : Leonard

Dato : 18-01-07 16:40

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Jeg ville ihvertfald have svært ved at akceptere forsikringsmæssig skyld
>hvis der er politi på og de strafferetsligt pålægger modparten hele skylden

Men det kan du så blive nødt til.
Jeg har oplevet det modsatte, at modparten fik hele den
forsikringsmæssige skyld, mens jeg fik en bøde af politiet. Jeg ved
ikke om modparten også fik en bøde.
Det var forøvrigt samme selskab både jeg og modpart var forsikret i.

--
Leonard

Fra : alexbo

Dato : 18-01-07 13:09

" ab©" skrev

> [...]
>
> Er der mon noget vi skal foretage os / absolut ikke må gøre i den
> forbindelse. Har ikke indtryk af, at Fomo lige er det selskab, der

Det er ligegyldigt, Fomo får ikke noget med jeres bil at gøre, det gør kun
Codan.
Jeg vil tage alle de ammestuehistorier om forsikringsselskabernes hemmelige
loge og fordeling af skyld med et stort smil.

Problemet med de erklæringer er at en forsikringstager ikke kan forpligte
sit selskab, der er også for mange tilfælde hvor en bilist nærmest er blevet
presset til at underskrive en sådan erklæring.
Man kan nemt forestille sig en bilist der er chokeret over ulykken, og inden
han/hun er kommet sig, står modparten og råber ind i ansigtet at der lige
skal skrives under her.

Codan slår din bil op i en database for at se hvad sådan een er solgt for i
den senere tid, men derfor er det alligevel en god ting selv at have en ide
om hvad en fair pris skal være.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Frost

Dato : 18-01-07 13:48

alexbo skrev:
> Codan slår din bil op i en database for at se hvad sådan een er solgt for
> i den senere tid, men derfor er det alligevel en god ting selv at have en
> ide om hvad en fair pris skal være.

Er Codan så fløjtende om man lige har skiftet stortset alle dele ? Incl. en
gearkasse til 32K ? Sådan ting er jo med til at ligge bilen i toppen af de
priser der kan findes ?

Altså tager de højde for stand, og helt ny udførte renoveringer ?

-Peter Frost

Fra : Deaster

Dato : 18-01-07 14:12

Peter Frost skrev:

> [...]
> priser der kan findes ?
>
> Altså tager de højde for stand, og helt ny udførte renoveringer ?

De skal tage udgangspunkt i hvad en tilsvarende bil koster i
anskaffelse, og der er en bil med nyrenoveret/ny gearkasse jo sikkert
dyrere end en med original gearkasse.

--
Ny godbid fra Knud Thomsen:
Af os du er du den største idiot og i hvert fald mindst lige så

Fra : alexbo

Dato : 18-01-07 15:04

"Peter Frost" skrev

> Er Codan så fløjtende om man lige har skiftet stortset alle dele ? Incl.
> en gearkasse til 32K ? Sådan ting er jo med til at ligge bilen i toppen af
> de priser der kan findes ?

Tja, som grundsynspunkt skal bilen jo være i orden, om ejeren lige har brugt
20.000 kr for at syne hæver ikke værdien, den skal jo i princippet være i
orden hele tiden.

En gearkase til 32.000 kr. på en bil til 60-70.000 kr det vil ingen køber
betale ekstra, heller ikke forsikringen.
Det samme gælder nye dæk o.s.v., man kan ikke få prisen på bilen plus alt
det man har lavet.

Man kan bare spørge sig selv om man ville betale ekstra for sælgers
reparationsudgifter, hvis man selv skulle købe bilen.

Det er det der skaber rygterne om at forsikringen "snyder" ejeren kan ikke
forstå at han ikke får noget for det han har ofret.
Men han har jo kun ofret det, fordi bilen var i ringere stand en normalt, så
det er først efter reparationen at bilen er i normal stand.

En bil stiger ikke ret meget i værdi fordi man har lavet bremser, styretøj,
gearkasse for 20.000 kr.
Måske kan de pågældende ting få en køber til at købe den bil frem for en
anden, men man får ikke pengene hjem.

Vil man selv betale 30.000 mere for en bil i 70.000 kr´s klassen fordi den
er nymalet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 18-01-07 15:42

> [...]
> så det er først efter reparationen at bilen er i normal stand.
>
> En bil stiger ikke ret meget i værdi fordi man har lavet bremser,

Erstatningen skal lægges efter hvad en tilsvarende bil i samme stand kan
købes ved hos en forhandler - Og netop det med standen kan jo give nogle
diskussioner da det er knapt så nemt som bare at vurder at det er X model
årgang Y der har Z km ...

Derudover er taksators prisfastsættelse jo et forhandlingsoplæg - Er man
tilfreds siger man ja tak til checken, ellers bliver man nødt til selv at
dokumentere at prisen er for lav. Med et spænd fra 20 til 120kkr på den
omtalte bil her det nok i ab's egen interesse at gøre hvad han kan for at
dokumentere det taksatoren. Det er det nok ikke dumt lige at samle en mappe
med til ham... Er det faktuelt iorden gør det også arbejdet nemmere for ham

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 18-01-07 18:31

Anders Majland skrev:
> [...]

En bil stiger måske ikke ved at man ofrer penge på bremser og styretøj,
idet det iflg. færdselsloven er et krav at de skal virke under aller
omstændigheder. Men at man renoverer en bil med en ny gearkasse vil jeg
helt klart mene giver en forhøjelse af værdien på bilen, og man derfor
skal se, om man ikke kan snakke taksatoren op i pris, og bevise man har
renoveret denne. Det er både set og hørt før, at prisen går op, når man
renoverer bilen, uanfægtet om den er i meget dårlig stand, inden man
begyder projektet.

Jesper

Fra : Bo Velschow

Dato : 18-01-07 19:19

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de priser der kan findes ?
>
> Altså tager de højde for stand, og helt ny udførte renoveringer ?

Tjah, jeg fik i min tidligere Mondeo '99 spritny motor lagt i i efteråret
'02 (kostede vist en 40000,- eller deromkring; Ford betalte per kulance, så
jeg kender ikke den eksakte pris). Bilen havde da kørt 150000 km. Da bilen
så blev solgt i foråret '06 med yderligere 45000 km på tælleren efter den
nye motor blev lagt i, gav den (synes jeg) stadigt relativt nye motor præcis
0,00 ekstra - så man må nok desværre se i øjnene, at mange penge kan være
"spildt", hvis man er så uheldig, at bilen af den ene eller anden årsag
(salg, skade og lign.) skal værdifastsættes kort efter, at man har puttet en
større sum i den..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-07 22:31

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> anden årsag (salg, skade og lign.) skal værdifastsættes kort efter, at man

En ny motor burde nu nok kunne give en højere pris ved salg. Men enhver
forhandler har jo en klar interesse i at give så lidt som muligt for det han
køber
Jeg som kunde ville helt klart give "noget" mere for en bil med ny motor

--
Tom

Fra : Henning

Dato : 18-01-07 15:33

>Var noget overrasket over, at vores forsikringsselskab (Codan) meddelte, at
>erklæringen fra modparten kunne de ikke bruge til noget :) ?

Det er vel egentlig fair nok - forestil dig du er chokeret, modparten
grifler hurtigt noget ned og beder dig underskrive. Senere får du
tænkt over tingene - og du hænger på den!
Aldrig, aldrig, aldrig skrive noget som helst under, truer modparten
dig ringer du til politiet!

Fra : claus b. p.

Dato : 18-01-07 16:31

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> [...]
> tænkt over tingene - og du hænger på den!
> Aldrig, aldrig, aldrig skrive noget som helst under, truer modparten

Nu var det jo modparten der havde påtaget sig skylden!
Men om det er den ene eller den anden er for så vidt underordnet, for som
der står skrevet, er det ikke bindende for forsikringsselskabet, og kan i
bedste/værste fald være værdiløst.
Det er måske værd at overveje denne situation: En cyklist kommer kørende,
skidefuld og uden lys på en mørk aften, på en iøvrigt rimeligt belyst vej.
Han rammer en parkeret bil, vælter og rammer hovedet ned i asfalten, kommer
slemt til skade. Hvem har skylden? Det har bilisten. Han kunne bare lade
være at parkere der. At udbetale, -stor erstatning fra bilens
forsikringsselskab. Tab af bonus og selvrisiko.
Dette er en virkelig historie.

/Claus

Fra : alexbo

Dato : 18-01-07 19:23

"claus b. p." skrev

> [...]
> lade være at parkere der. At udbetale, -stor erstatning fra bilens
> forsikringsselskab. Tab af bonus og selvrisiko.

Ja men den er ikke så enkel.
hvis bilisten fik skylden, er det fordi hans parkering var ulovlig, enten
måtte han slet ikke holde der, eller han skulle have brugt parkeringslyset.

Der er en anden mulighed hvor bilisten ikke får skylden men
erstatningsansvaret, ved simple ulykker mellem biler og svage trafikanter er
det bilens forsikring der dækker, det er det samme når f.eks. heste løber ud
på en vej, det er bilens forsikring der betaler både bil og hest.
Jeg er ikke helt sikker på om det også gælder parkerede biler,
men en parkeret bil på offentlig vej er underlagt færdselsloven, så mon
ikke.

Jeg kan ikke komme på nettet nu, så jeg kan ikke henvise til de relevante
bestemmelser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen Andersen

Dato : 18-01-07 22:58

> [...]
> ud
> på en vej, det er bilens forsikring der betaler både bil og hest.

Lige den med hesten har vi en kedelig sag om i Nordjylland for tiden. Her
døde to unge mænd fordi hesten løb ud på vejen..... Politiets undersøgelser
peger på at hegnet ikke var i orden, så der snakker man om at hesteejeren
bliver ansvarlig

-Steen

Fra : claus b. p.

Dato : 20-01-07 14:18

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
>
> Der er en anden mulighed hvor bilisten ikke får skylden men
> erstatningsansvaret, ved simple ulykker mellem biler og svage trafikanter
//
Det er måske også en overdrivelse at kalde det skyld, den rigtige juridiske
term er objektivt ansvar. Bilen holdt lovligt parkeret, og bilisten der
parkerede den havde intet ansvarspådragende gjort, men bare det at bilen var
tilstede, gjorde den ansvarlig. Hvad jeg mener med det er, at det er mig
komplet ubegribeligt at man i dansk lovgivning kan blive holdt ansvarlig for
noget man har gjort, som er helt normalt og i overenstemmelse med lov og
praksis. Mens tumpen som kører døddrukken på cykel blot er et stakkels
offer, som skal have erstatning på trods af sin dumhed. Men relevansen til
denne tråd er, at man skal ikke selv dømme om forsikringsansvaret i
forbindelse med et uheld, men blot beskrive begivenheden over for
forsikringsselskabet, og sikre sig nogle vidner om muligt. Så gør det
forøvrigt sjældent noget, at man diskuterer forklaringen igennem med en
forsikringskyndig inden man sender den til forsikringsselskabet, for der kan
være visse formuleringer der er mere heldige end andre. Og det vil jo være
ærgerligt hvis man får mindre i erstatning pga. en formuleringsfejl, ik'?

/Claus

Fra : Henning

Dato : 19-01-07 15:05

On Thu, 18 Jan 2007 16:30:47 +0100, "claus b. p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>der står skrevet, er det ikke bindende for forsikringsselskabet, og kan i
Eller omvendt - forsikringsselskabet sendere regning videre til
bilisten, fordi han har påtaget sig skylden.

Fra :    ab©

Dato : 19-01-07 15:32

> Eller omvendt - forsikringsselskabet sendere regning videre til
> bilisten, fordi han har påtaget sig skylden.

- Sidste udvikling er nu, at taksatorer fra Codan har sat en værdi på bilen
/ erstatningsbeløb til kr. 25.000,- - At vi på www.skat.dk kan se, at
man vurderer en billigere model af samme bil til værende mellem kr. 38.000,-
og mere end kr. 100.000,- kunne han "ikke bruge til noget" Heller ikke at 2
sælgere fra mærkevare-firmaet - hvor bilen står - vurderede bilen til
50-60.000,- bed på ham. Bilen var ikke pæn i lakken, et hul i
læderindtrækket og div. småting gør efter hans mening at den ville have
været usælgelig. Og det var ikke forsikringsselskabets pligt at finde en
tilsvarende / at sætte prisen efter. Ny frontrude, nye dæk, nyt
tændingssystem til en samlet dokumenterbar pris på ca. 20.000,- var han også
kold overfor.

Jeg bad om at få Codans tilbud skriftligt for at gå videre med sagen til
forsikringsankenævnet (det lød ikke specielt glad for), men nu må vi se,
hvad der sker.

Taksatoren ville også have, at jeg sender ham den originale
registreringsattest , men det må vi nok lige vente med, indtil den sidste
streg er slået.

ab©

Fra : Deaster

Dato : 19-01-07 15:41

ab© skrev:
> [...]
>
> Taksatoren ville også have, at jeg sender ham den originale
> registreringsattest , men det må vi nok lige vente med, indtil den sidste

Hvad er det for en bil, årgang, kilometer osv.?

Fra :    ab©

Dato : 19-01-07 16:32

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for en bil, årgang, kilometer osv.?

Det er en Saab "9000 2.3 Griffin" årg. 1993, der har kørt 300.000 km synet
for ½ år siden ....

ab©

Fra : JBH

Dato : 20-01-07 13:22

" ab©" <ingen@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilsvarende / at sætte prisen efter. Ny frontrude, nye dæk, nyt
> tændingssystem til en samlet dokumenterbar pris på ca. 20.000,- var han

Lyder som Nykredit/Østifterne ...

> Jeg bad om at få Codans tilbud skriftligt for at gå videre med sagen til
> forsikringsankenævnet (det lød ikke specielt glad for), men nu må vi se,
> hvad der sker.

Mon ikke de byder 5000-10000 mere.

> Taksatoren ville også have, at jeg sender ham den originale
> registreringsattest , men det må vi nok lige vente med, indtil den
sidste
> streg er slået.

Ja, for så kan han afmelde bilen og få noget af afgiften retur (en slags
"lokumsaftale" som eksisterer mellem forsikringsselskaberne og Staten)

mvh
JBH

Fra :    ab©

Dato : 20-01-07 16:59

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja, for så kan han afmelde bilen og få noget af afgiften retur (en slags
> "lokumsaftale" som eksisterer mellem forsikringsselskaberne og Staten)

Tak for info - ved du om man har mulighed for (evt. efterfølgende) af kikke
forsikringsselkabet i kortene ? Sagen kan jo vise sig at være helt
"gak-gak", hvis det viser sig, at forsikringsselskabet får det samme retur,
som man har betalt os.

ab©

Fra : Deaster

Dato : 20-01-07 19:38

ab© skrev:
> [...]
> forsikringsselkabet i kortene ? Sagen kan jo vise sig at være helt
> "gak-gak", hvis det viser sig, at forsikringsselskabet får det samme retur,

Fatter ikke lige hvordan forsikringsselskaberne kan få noget af afgiften
retur, det sker svjv. kun ved eksport ud af landet?

--
NY godbid fra Knud Thomsen: Pjat med dig
- at udfylde en pasanmodning,aflevere et billede

Fra : alexbo

Dato : 20-01-07 19:48

"JBH" skrev

> Ja, for så kan han afmelde bilen og få noget af afgiften retur (en slags
> "lokumsaftale" som eksisterer mellem forsikringsselskaberne og Staten)

Det er da det rene vås.
Hvor i alverden har du samlet sådan noget sludder op.

mvh
Alex Christensen

Fra : JBH

Dato : 21-01-07 04:11

> "JBH" skrev

> Det er da det rene vås.

Har jeg læst en fugl pippe om på usenet, men det er åbenbart noget man går
stille med dørene med.

> Hvor i alverden har du samlet sådan noget sludder op.

Tjaa, nu har jeg selv prøvet at stå i en situation med en gammel bil som
skulle vurderes ifbm totalskade. Taksatoren var meget forhippet på at få
den originale registeringsattest og jeg måtte indskærpe at de altså IKKE
måtte fjerne pladerne før jeg gav dem lov (det var jo min bil indtil
forsikringsselskabet havde købt den) . Det var en klog disposition for det
viste sig ( sælfølgelig) at forsikringsselskabet (Nykredit/østifterne) ikke
ville give en skid for bilen, i alt fald slet ikke det som tilsvarende
handles til. Det endte med jeg selv måtte reparere bilen og taksatoren måtte
give mig registreringsattesten igen.
Om det er taksatoren eller forsikringsselskabet som får noget ud af at
afmelde en bil ved jeg ikke, men det kræver ikke den store ledvogtereksamen
at se at der er nogen som har noget ud af det (og det er i alt fald ikke
forsikringstager)

ab©'s bil har allerede fået fjernet pladerne (=afmeldt) Jeg kender til et
andet eksempel hvor pladerne også blev fjernet før ejeren gav lov. hvilket
stillede ejeren i en meget træls situation, da kaskoen efterfølgende ikke
ville dække pga. spirituskørsel. Ejeren kunne ikke engang få bilen, da den
var solgt videre til en ophugger.
Ikke for på nogen måde at retfærdiggøre spirituskørsel, men den bil kunne
sagtens have været lavet.

mvh
JBH

Fra : alexbo

Dato : 21-01-07 11:13

"JBH" skrev

> Har jeg læst en fugl pippe om på usenet,
Ja, og nu er der mange der har læst det her, så nu kan de sige at de har
læst det på nettet.

> [...]
> den originale registeringsattest og jeg måtte indskærpe at de altså IKKE
> måtte fjerne pladerne før jeg gav dem lov (det var jo min bil indtil
Ja, men når de har købt den er det forsikringens bil, og derfor skal de have
reg. attesten.

> [...]
> ville dække pga. spirituskørsel. Ejeren kunne ikke engang få bilen, da den

Vil det sige du mener at forsikringen både får noget af reg. afgiften igen,
udover de sælger bilen til en ophugger?

mvh
Alex Christensen

Fra : JBH

Dato : 21-01-07 23:19

> [...]

> reg. attesten.

hvilket

> Vil det sige du mener at forsikringen både får noget af reg. afgiften

Jeg ved ikke hvordan systemet er skruet sammen. Du kan som privat godt få en
sum penge (arbejdsløn) og selv udskifte f.eks et defekt lokum. (selvom det
vist ikke VVS messigt er lovligt) . Jeg har selv fået lov at udbedre en
el-skade (lyn) for mange år siden, Men du kan IKKE som privat få penge til
at udbedre en skade på din bil. Det er noget med afgifter og moms. Det kan
være det er momsen forsikringsselskaberne får igen når de totalskader en
bil.
Hvorfor flår taksatorerne nummerpladerne af bilen før man er blevet enige om
forsikringssummen ?

mvh
JBH

Fra : alexbo

Dato : 22-01-07 11:31

"JBH" skrev

> Jeg ved ikke hvordan systemet er skruet sammen.

Nej, men det forhindrer dig ikke i at skrive, at forsikringsselskaberne har
en lokumsaftale med staten.

Nu kan de fleste nok høre hvor usandsynligt det lyder, en hemmelig aftale
mellem staten og F.selskaberne,
men ligesom med mange andre rygter eller vandrehistorier, så vil der altid
være nogen der bringer det videre, og til sidst har så mange hørt så meget
at det må være rigtigt.

>Det kan være det er momsen forsikringsselskaberne får igen når de
>totalskader en bil.

Nu kommer du så med momsen eller afgifter, et eller andet hemmeligt er du
sikker på der er.
Det er lige så forkert.
På en gulpladebil hvor ejeren er momset, betaler han
selv momsen, og kan så trække den fra i momsregnskabet.
Det skyldes at F.selskaber ikke er momsreg. der er ikke moms på forsikring,
så de kan ikke fradrage den moms som værkstedet opkræver.

En ganske alm. personbil der er totalskadet, bliver solgt til ophug, og
F.selskabet får hverken moms, afgifter eller andet retur.

At taksator vil have reg. attesten skyldes bare at han ikke kan afslutte
sagen, uden at have attesten, han kan ikke få udskrevet en check.
Men det var da bedre at forsikringen og ejeren bliver enige, inden man
afmelder og afleverer
attesten, så må ejeren jo bare vente det længere på pengene.

Forøvrigt bliver bilen heller ikke omreg. i selskabets navn,
når man køber en totalskade af forsikringen får man den tidligere ejers reg.
attest med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Deaster

Dato : 22-01-07 12:11

alexbo skrev:
> [...]
>
> Forøvrigt bliver bilen heller ikke omreg. i selskabets navn,
> når man køber en totalskade af forsikringen får man den tidligere ejers reg.

Tak for opklaringen.

Fra : Deaster

Dato : 21-01-07 11:56

JBH skrev:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> slags
>
> Har jeg læst en fugl pippe om på usenet, men det er åbenbart noget man går
> stille med dørene med.

Ja, for det kan ikke lade sig gøre svjv.

> [...]
> at se at der er nogen som har noget ud af det (og det er i alt fald ikke

Der er altså et eller andet som ikke hænger sammen, var den totalskadet
eller ikke totalskadet?

Fra : JBH

Dato : 21-01-07 23:09

> Ja, for det kan ikke lade sig gøre svjv.

ikke

> Der er altså et eller andet som ikke hænger sammen, var den totalskadet
> eller ikke totalskadet?

Forsikringen dødsdømte den, men ville ikke betale hvad en i tilsvarende
stand kostede, jeg kunne så vælge at slå en streg over det hele og selv lave
bilen uden at forsikringen så havde noget med det at gøre.

/JBH

Fra : Deaster

Dato : 22-01-07 10:10

JBH skrev:
> [...]
> stand kostede, jeg kunne så vælge at slå en streg over det hele og selv lave
> bilen uden at forsikringen så havde noget med det at gøre.

Dvs. du slet ikke fik nogle penge fra forsikringen? Derudover lader det
til at den har ligger på 65-75% grænsen af genanskaffelsesværdien, og
derfor har du selv kunne vælge om den skulle totalskades eller blive
repararet.

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-07 22:37

> [...]
>
> Taksatoren ville også have, at jeg sender ham den originale
> registreringsattest , men det må vi nok lige vente med, indtil den

Proceduren er ellers at man beder en overtaksator om at foretage en
revurdering. Det koster dig ikke noget og det er bestemt ikke noget
taksatoren er glad for. Jeg kunne flytte "min" taksator noget der lignede
30% ved at lade det gå til overtaksator og ved at fremsende detaljeret
dokumentation for bilens stand, samt hvad markedsprisen for tilsvarende
biler var.

--
Tom

Fra :    ab©

Dato : 21-01-07 01:55

> [...]
> 30% ved at lade det gå til overtaksator og ved at fremsende detaljeret
> dokumentation for bilens stand, samt hvad markedsprisen for tilsvarende

Den "rare" taksator fra Codan svarede mig herpå, at en overtaksator ikke
længere findes :-/ ?

Men på mandag tager vi kontakt til vores forsikringsselskab, som ikke er
Codan, men et selskab ejet af Codan - sagen er slet ikke oprettet endnu hos
selskabet, så taksatoren må være inviteret af værkstedet, hvor vi har
indleveret bilen.

Nummerpladerne var i dag fjernet fra bilen (da vi ude og tømme den for
private ejendele), mon man så kan gå ud fra, at bilen også er afmeldt ?

ab©

--

- Tak for de mange svar og indputs

Fra : Brian

Dato : 21-01-07 10:12

ab© wrote:

> Nummerpladerne var i dag fjernet fra bilen (da vi ude og tømme den for
> private ejendele), mon man så kan gå ud fra, at bilen også er afmeldt

Nej, det kan du ikke. Mine forældre fik for nogle måneder siden totalskadet
deres bil. Her var taksator også hurtigt ude at vurdere bilen, og blive enig
om en pris med min far. Pladerne blev pillet af ved samme lejlighed, men
alligevel måtte min far ringe 2 gange til taksatoren, for at få ham til at
afmelde bilen. Der gik næste 3 uger, før han fik den omregistreret.

/Brian

Fra : Deaster

Dato : 21-01-07 11:55

Brian skrev:

> [...]
> alligevel måtte min far ringe 2 gange til taksatoren, for at få ham til at
> afmelde bilen. Der gik næste 3 uger, før han fik den omregistreret.

Hmm lyder mærkeligt at man omregistrerer en totalskade?

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 12:15

> Hmm lyder mærkeligt at man omregistrerer en totalskade?

Den er god nok. Det gøres for at man (forsikringsselskaber) juridisk er ejer
af bilen og kan bestemme hvad der efterfølgende skal ske med bilen. Inden
den er omregistreret har de ingen ret til at fjerne noget som helst fra
bilen.

--
Tom

Fra : Deaster

Dato : 21-01-07 14:30

Tom skrev:
> [...]
> af bilen og kan bestemme hvad der efterfølgende skal ske med bilen. Inden
> den er omregistreret har de ingen ret til at fjerne noget som helst fra

Ok, så er det mere af tekniske årsager, tak for opklaringen.

Fra : alexbo

Dato : 21-01-07 11:17

" ab©" skrev

> Nummerpladerne var i dag fjernet fra bilen (da vi ude og tømme den for
> private ejendele), mon man så kan gå ud fra, at bilen også er afmeldt ?

I princippet ja,
men som du kan læse af Brians svar så sker det ikke altid lige hurtigt.
det skyldes at det sjældent er taksatoren der afmelder, han beder værkstedet
om at pille pladerne af og aflevere dem.
Det gør de nogen gange ved at give dem til en af sælgerne og sige når du
skal på motorkontoret så tag dem her med.
Så ligger pladerne i salgsafdelingen og bliver måske nærmest glemt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Deaster

Dato : 21-01-07 11:57

ab© skrev:

> Den "rare" taksator fra Codan svarede mig herpå, at en overtaksator ikke
> længere findes :-/ ?

Nu hedder det bare cheftaksator, nyt navn stort set samme funktion.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-01-07 10:49

Sættenissen wrote:
> [...]
> iht. de ansvarsmæssige regler som findes for området - og disse regler er

Jeg har oplevet det en gang selv.
Jeg holdt på en parkeringsplads og en bil bakkede ind i min bil.
Vi udvekslede bilnumre og forsikringsselskaber, det vidste jeg at hun
havde Danske Forsikring lige som mig.
Allerførst skrev forsikringsselskabet til mig at skylden skulle
fordeles 50% / 50%, men det ville jeg ikke finde mig i, så jeg skrev
tilbage at jeg fastholdt at jeg holdt stille og hun bakkede ind i mig.
Det endte med at hun fik 100% skyld. Hvis jeg bare havde accpteret de
50% / 50% så ville de have tjent 2 x selvrisiko + 2 x
præmiestigninger.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-01-07 10:37

ab© wrote:
> [...]
>
> Taksatoren ville også have, at jeg sender ham den originale
> registreringsattest , men det må vi nok lige vente med, indtil den sidste

Klag til Ankenævnet for Forsikring, det tager godt nok lang tid, men
mon ikke I har en godt sag.
Sørg for dokumentation fra bilforhandlere, autocom og lign. steder.

Fra :    ab©

Dato : 05-02-07 12:27

Nu har jeg så indgået den endelige aftale med Over-taksatoren - Erstatningen
blev sat op fra kr. 25.000,- til kr. 32.000,- og jeg er velkommen til at
"ribbe" bilen for de nye dele, som jeg har "beriget" bilen med i det sidste
halve års tid.
Nye dæk, tændingsmodul, batteri m.v. - det var åbebart alt, hvad der var
kunne "malkes" ud af situationen - og vi gider næsten herller ikke at kæmpe
for måske kun at få nogle få tusinde yderligere.

ab©

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-01-07 10:44

Tom (snabela) wrote:
> [...]
> af bilen og kan bestemme hvad der efterfølgende skal ske med bilen. Inden
> den er omregistreret har de ingen ret til at fjerne noget som helst fra

Og så eksporterer forsikringsselskabet den og for reg. afgiften retur.

Eller er jeg på ved ud på konspirationsteoriernes overdrev ?

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 18:30

Tom (snabela) wrote:
> [...]

Og så eksporterer forsikringsselskabet den og for reg. afgiften retur.

Eller er jeg på ved ud på konspirationsteoriernes overdrev ?

Normalt sælger forsikringen, bilen til højst bydende ophugger.

--
Tom

Fra : Deaster

Dato : 22-01-07 19:12

Tom skrev:

> Og så eksporterer forsikringsselskabet den og for reg. afgiften retur.
>
> Eller er jeg på ved ud på konspirationsteoriernes overdrev ?
>
> Normalt sælger forsikringen, bilen til højst bydende ophugger.

Og hvem i udlandet ville købe en totalskadet bil + at forsikringen næppe
gider bruge tid på det, de bruger stort set allesammen
www.forsikringsbiler.dk bortset fra dem der har deres egne sites.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-02-07 09:59

On Feb 5, 12:27 pm, " ab©" <i...@email.dk> wrote:
> [...]
> kunne "malkes" ud af situationen - og vi gider næsten herller ikke at kæmpe
> for måske kun at få nogle få tusinde yderligere.

Lyder også som en hæderlig løsning.