Problem vedr. salg af bil.
Fra : Thomas Bruun

Dato : 15-01-07 17:10

Hej!

I december satte jeg min VW bus til salg,og kort tid efter henvendte en
ung mand sig sammen med sin far.De var meget interesserede i at købe
men ville gerne have bilen undersøgt på et værksted før der blev
sagt endelig ja.

I salgs-annoncen havde jeg gjort tydeligt opmærksom på at bilen havde
defekt forvarmer-relæ og derfor ikke kunne starte - far og søn
hentede derfor bilen 16/12 med Dansk Autohjælp der skulle bringe den
til et værksted i Ry.

Ugen efter skriver køber til mig at bilen er blevet undersøgt og dens
tilstand ikke er særlig god,hvorefter jeg sætter prisen ned fra
15.000 til 8500 kr - køber skriver tilbage at værkstedet om et par
uger vil give en pris på hvad det vil koste at få bilen køreklar
igen - et par dage efter skriver køber at han har fået lavet bilen
på værksted for 1500 og at transport med Dansk Autohjælp har kostet
1200 kr.

Lørdag aften da jeg kom hjem ser jeg at bilen pludselig står på
p-pladsen hvor jeg bor på nøjagtig samme plads hvor den blev hentet
fra 16/12 - jeg finder min reserve-nøgle og konstaterer at bilen nu
kan starte,men gearkassen er blevet smadret,gearstangen sidder fast som
en pind i en spand størknet cement! Køber har endnu ikke oplyst om
bilen har kørt for egen kraft fra Ry til Århus - søndag skriver
køber at han har nøglerne til bilen og om vi kan mødes i nær
fremtid.

Nu spørger jeg:1.Kan køber forvente at jeg betaler de 1500 kr for
reparation af bilen?(jeg blev ikke informeret først)
2.Kan jeg forlange den defekte gearkasse
erstattet af køber?

Mvh
Thomas

Fra : Kim Olsen

Dato : 15-01-07 18:04

Hej

Selvfølgelig kan den interesserede køber ikke kræve noget som helst, hvis I
ikke har aftalt at du skulle betale en reparation.
At han vil have den undersøgt på et værksted og at han bestiller Dansk
Autohjælp - er bestemt heller ikke dit problem.

I øvrigt synes jeg du har været meget large, ved at låne ham bilen i en
længere periode til undersøgelse.

Om du kan kræve den defekte gearkasse repareret, tvivler jeg på. Ting der
går i stykker pga. alm. slid kan en prøvekører ikke lastes for, med mindre
du kan dokumentere at han har ødelagt den med vilje, eller ved at benytte
den på en måde den ikke er beregnet til.
(og det kan du jo nok ikke)

Men aftal da et møde med manden og hør hvad han vil tilbyde. Du skal ihvert
fald ikke betale noget.

Kim

Fra : Niels Bengaard

Dato : 15-01-07 18:12

Nu spørger jeg:1.Kan køber forvente at jeg betaler de 1500 kr for
reparation af bilen?(jeg blev ikke informeret først)
2.Kan jeg forlange den defekte gearkasse
erstattet af køber?

Har køber betalt noget for bilen og hvor meget?
Alternativt har du haft den lån til ham i en periode og fået den retur med
defekt gearkasse?

Mvh Niels

Fra : Thomas Bruun

Dato : 15-01-07 18:14

Kim Olsen skrev:
> [...]
> du kan dokumentere at han har ødelagt den med vilje, eller ved at benytte
> den på en måde den ikke er beregnet til.

Jeg sagde ihvertfald til ham at gearkassen ikke var for begyndere,og at
jeg gerne ville køre bussen for ham hjem fra Ry eller i det mindste
give et "køre-kursus". Bilen er en VW bus fra 1981 så gearkassen er
relativ ok men svær hvis man ikke lige kender til betjeningen af den.

Mvh Thomas

Fra : Thomas Bruun

Dato : 15-01-07 18:15

Fra : Thomas Bruun

Dato : 15-01-07 18:17

Niels Bengaard skrev:
> [...]
>

> Har køber betalt noget for bilen og hvor meget?
> Alternativt har du haft den lån til ham i en periode og fået den retur med

Ja han betalt 6000 kr ud 8500 - han får selvfølgelig pengene retur
når han ikke vil købe.
Han havde lånt bilen for at få den undersøgt på værksted.

Mvh Thomas

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 15-01-07 18:29

Niels Bengaard skrev:
> [...]

når han ikke vil købe.
Han havde lånt bilen for at få den undersøgt på værksted.

Hvis jeg var dig ville jeg være glad hvis jeg kunne huske hvad km. tælleren
stod på da han "lånte" den, han kan jo i og for sig have fået den lavet dag
1 og derefter kørt x antal km i den, hvis det er sket så skal han efter min
mening ikke have alle pengene tilbage, og jeg vill nu nok også prøve at få
lidt til gearkassen. ( aner ikke om en sådan er til at opdrive ?)

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Arne Riis

Dato : 15-01-07 18:41

Hej Thomas
du har været mere end almindelig large. Og måske en lille smule naiv.
Nu må det være din tur til at være handelsmand: behold de 6000 kr. sørg for
at bilen bliver omregistreret i købers navn. Resp. behold den ene nr. plade
indtil omregistrering har fundet sted.
6000 kr lyder ikke helt tosset for en årgang 81.
mvh Arne

Fra : Thomas Bruun

Dato : 15-01-07 18:51

Kim Olsen (fjerndette) skrev:
> Hej
>
> Selvfølgelig kan den interesserede køber ikke kræve noget som helst, hvis I
> ikke har aftalt at du skulle betale en reparation.

Den eneste form for reperation jeg har givet køber lov til er at
montere et nyt forvarmer-relæ mens bussen stadig holdte på p-pladsen
hvor jeg bor.(hvilket han fik monteret forkert så den gule lampe
først tændte efter man prøvede at starte motoren)

Fra : Thomas Bruun

Dato : 15-01-07 20:29

Af den sidste mail jeg fik fra ham,hvor han nævnte de to beløb på
hhv 1200 og 1500, fik jeg det indtryk at han ikke vil købe bilen - så
jeg tror at hans plan med at sætte bilen tilbage og beholde nøglerne
var at vi så skulle mødes så han kunne få de 6000 kr tilbage og jeg
kunne få nøglerne til bilen og først derefter opdage det med den
defekte gearkasse?

Jeg skrev til ham i dag hvor jeg nævnte det med gearkassen,og han har
ikke svaret mig endnu. Tror ikke han havde regnet med at jeg havde en
reserve-nøgle.