Vurdering af Mercedes E220 (210)
Fra : NHF

Dato : 11-01-07 19:31

Hej

Min nabo er på udkig efter en Mercedes E220 (Model 210) fra årgang 2002 med
346 TKM. på tælleren, rigtig pæn med læderintræk. Sælger påstår at der ikke
er rustproblemer med denne årgang, og han vil udbedre alle FDM fejl, dog
skal naboen selv betale for FDM.Jeg kan se mange af dem lige har skiftet
gearkasse, er der problemer med dem? En gl. taxa fra sønderjylland!

For / imod alle kommentarer modtages med kyshånd.

Bilen kan ses på link:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=47800156

Mvh.

NHF, Århus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-01-07 19:58

"NHF" <lamper@mail.dk> skrev i en meddelelse news:45a68254$0$14010
Sælger påstår at der ikke
> er rustproblemer med denne årgang, og

Allerede her bør du være på vagt, det er løgn :(.

Fra : TDN

Dato : 11-01-07 21:21

> [...]
> sønderjylland!
>
> For / imod alle kommentarer modtages med kyshånd.

2002 ruster også se her:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/BCA5D6AD-9E88-4BC2-A4FA-76EA311468FF/0/8991.pdf

Brugttest fra FDM, tre ud af seks stjerner....:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8C00E416-05D8-4D1E-9E43-9623107575CE/0/8082.pdf

Elektroniken er heller ikke for god mener ejerne:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/B32A3394-09E3-4D0E-ABA8-682E039D1AD1/0/5051.pdf

Nå ja amerikanerne er heller ikke så vilde med Mercedes kvaliteten:
http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4092078/

Mon ikke Stjernen er falmet lidt....

Mvh
Thomas

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 12-01-07 16:32

Man kan virkelig få meget god bil for de penge
Audi Vw med forhjulstræk m.mindre km tal.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 13-01-07 00:04

> Man kan virkelig få meget god bil for de penge
> Audi Vw med forhjulstræk m.mindre km tal.
Men med ESP er baghjulstrækket vel ikke noget problem? Der er mange der
mener at en "rigtig" bil har baghjulstræk... Ikke at jeg selv kan få øje på
nogen

mvh

Jasper (MB 220CDi 2002

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-01-07 16:00

> [...]
> sønderjylland!
>
> For / imod alle kommentarer modtages med kyshånd.

Umiddelbart en pæn bil at se på, og prisen er heller ikke helt skæv.
Billederne er dog ikke nær nok til at vurdere om den er et fornuftigt køb.

Rust er et problem i 210'erne. Dog ikke så slemt i årgang 2002 som i nogen
af de tidligere.
Gearkasserne kan stå af, men hvis den skifter som den skal nu, er det
nærmest umuligt at vide hvordan den har det.
Problemet med de gearkasser var i høj grad at de i starten var dømt
vedligeholdelsesfrie. Siden at serviceintervallerne på dem skiftede hver
anden dag.
Mener man havde lavet det om i 2002 fordi man havde fundet ud af at de
naturligvis ikke var vedligeholdelsesfri- men er ikke helt sikker.
Det vil i den forbindelse være særdeles interessant at vide om der i det
hele taget er skiftet olie og filter på gearkassen.
Skulle det værste ske koster en ny gearkasse i omegnen af 50.000 kr incl
moms og montering på et aut. MB-værksted.
Check den ved at den - selv når den er kold - ikke må give et mærkbart ryk i
bilen når du skifter fra N til D. Eller fra R til D - eller omvendt. I alle
tilfælde naturligvis med foden solidt plantet på bremsen. Kør så en lang tur
i den og mærk om den skifter som den skal.

Det næste er: Har den fået passet alle sine service hos et autoriseret
værksted?
De vil have holdt øje med evt rust - specielt i døre, tag og bagklap.
Hvis du letter lidt på en gummiliste i en af dørene skal der være noget
lysebrunt snask hele vejen hen mellem gummiliste og dørramme.
Det er noget siliconeholdigt stads som MB bruger til at rustsikre de steder
med der er særligt udsatte.
Hvis der ikke er sådan noget snask i dørene skal den gås igennem med lup.
Ned på knæ/mave (eller bil på lift og kig i bunden af dørene under
gummilisten. Der vil rusten typisk ramme først.

Hvad er der sket med den efter den er frikørt som taxa? Er den så holdt op
med at komme hos MB? (eller kommer den direkte fra vognmanden nu)

Hvis den f.eks. er gråimporteret (for nu at bruge MB-termen for det) og
aldrig har set et autoriseret værksted er det tvivlsomt om man har holdt øje
med rust.
Samtidig er der en lang række andre ting et uautoriseret værksted ikke
holder øje med/bliver gjort opmærksom på fra fabrikken, og som derfor ikke
er skiftet/vedligeholdt.
Endelig er der den meget afgørende faktor at MB ikke er særligt villige til
at lave rust i den hvis ikke *alle* service er foretaget hos dem.

Så er de sædanlige småting.
- Check at alle felter i det ergonomiske førersæde virker (altså at alt kan
pustes op). Et nyt sæde koster svjh i omegnen af 16.000 kr.
- Check om sædevarmen og den elektriske indstilling af sæderne virker (kan
komme til skade når man piller taxaudstyret ud af den)
- Hvad har den af ridser og småskader rundt omkring. Kig også lige på
inderbeklædningen i specielt bagdørene. Dem kan kunderne godt være noget
hårde ved
- Check om der er trukket strøm til hængertrækket - meget almindeligt at der
ikke er det på en taxa. Faktisk var det en overgang forbudt at trække strøm
til det hvis det sad på en taxa fordi vi ikke måtte kunne køre med en
trailer - men kun måtte bruge det til cykelstativ.
- Check om klimaanlægget virker som det skal. Det er ofte motioneret som det
skal i en taxa, men hvis den ikke har været på autoriseret værksted er der
en tendens til at de relevante filtre ikke er skiftet.

Alt i alt er der ingen tvivl om at det er en dejlig bil hvis den er i orden.
Ovenstående skal forøvrigt ikke tages som udtryk for hvad der *er* galt med
den, men hvad jeg ville checke hvis jeg skulle købe den.
De 143 heste arbejder fint selvom det er en stor bil, og man bliver hurtig
afhængig af et dejligt regulært og rummeligt bagagerum.
Håber naboen blev lidt klogere

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : NHF

Dato : 13-01-07 22:25

Hej Ole

Tusind tak for den grundige besvarelse, der kom lige et par aspekter mere.
Bilen kommer direkte fra vognmand, og er endnu ikke afmeldt. Den har i snit
være til service for hver 22.000 km, og det er noget med at vognen selv
melder service mellem 15000 - 30000 efter behov og kørsel. Føresædet virker
efter alle kunstens regler og det kan holde tryk.

Med venlig hilsen

NHF, Århus

Fra : TDN

Dato : 13-01-07 23:37

> [...]
> selv melder service mellem 15000 - 30000 efter behov og kørsel. Føresædet
> virker efter alle kunstens regler og det kan holde tryk.

Har den overholdt alle rusteftersyn ved MB, ellers kan du godt vinke farvel
til rustgarantien.

Mvh
Thomas

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 15-01-07 01:09

> [...]
> selv melder service mellem 15000 - 30000 efter behov og kørsel. Føresædet
> virker efter alle kunstens regler og det kan holde tryk.

Var så lidt - glad for at kunne hjælpe Sig til hvis der dukker andet op.
Som Thomas (TDN) har skrevet er det *enormt* vigtigt at alle
rustinspektioner hos MB er overholdt.
Hvis den kommer direkte fra vognmanden er det fordi han har haft den som
privatbil efter den er frikørt.
Det kan ses fordi de plader der er på bilen i din første post er ganske
almindelige plader, og ikke 20%-plader som det ville være hvis den stadig
var taxa (og så ville der naturligvis også være taxaudstyr i den).
Bed om at se servicebogen - hvis du ikke allerede har set den. *Alle*
stempler skal være fra MB hvis rustgarantien skal holde.
Og servicecomputeren (som hedder Assyst) holder ganske rigtigt selv styr på
hvornår det er tid til service, og hvilken form for service der er tale om
(A eller B-service). Du kan selv følge med i displayet og når der er under
4000 km til service minder den dig om det hver gang du starter bilen.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved