Hvorfor 6-sporede motroveje?
Fra : Fly Christensen

Dato : 10-01-07 23:57

Hvorfor er der 6 sporede motorveje rund om KBH? 4 ville være alt
rigeligt, de inderste (højre) spor bruges alligevel ikke. Så kunne
man i myldretiden indrage nødsporet til kørsel. Havarister får så
stillet en nødbås til rådighed, hvor de kan nyde kaffen indtil, at
hjælpen når frem.

Når jeg skal til og fra KBH, er det hurtigste at sætte cruisen på
140 i det inderste spor. Jeg skal så kun ud i midtersporet, hvis der
kommer en lastbil. Personbilerne så godt som aldrig det inderste spor.
En udbygning af motorvejen til 6 eller 8 spor vil derfor ikke hælpe
noget - udover, at jeg på de 8 sporede kan ligge i anden bane. Så er
jeg helt fri for at skulle skifte vognbane - det bliver sgu
afslappende.

Fly

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 11-01-07 00:19

>Når jeg skal til og fra KBH, er det hurtigste at sætte cruisen på
>140 i det inderste spor. Jeg skal så kun ud i midtersporet, hvis der
>kommer en lastbil.

Og det kan så ikke lade sig gøre i morgentrafikken, i hvert fald ikke der
hvor jeg kører. Og det er så endda på en tresporet motorvej (i en retning -
Lyngbyvejen/Helsingør motorvejen). Her kan du "under"hale i inderste spor,
men ikke trække ud for at overhale de få som ligger korrekt på inderste
spor. Du ken nemlig ikke trække ud til overhaling, fordi de kører for tæt i
de øvrige to sport, så der er ikke megen afstand!!!

Mvh

Emil

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-07 09:41

Fly Christensen wrote:
> Når jeg skal til og fra KBH, er det hurtigste at sætte cruisen på
> 140 i det inderste spor. Jeg skal så kun ud i midtersporet, hvis der
> kommer en lastbil.

Nogen skal jo sige det så here we go... ;)

Husk nu at du ikke må overhale højre om ...

Fra : Henning

Dato : 11-01-07 09:59

On 11 Jan 2007 00:41:14 -0800, "Henrik Stidsen"
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>Nogen skal jo sige det så here we go... ;)
>
>Husk nu at du ikke må overhale højre om ...
Ved tæt trafik hedder det "forbikørsel" og så er det tilladt.
Retspraksis for "tæt trafik" er 5 biler umiddelbart foran dig! Ligger
de i kø i venstre bane er der intet til hinder for at fortsætte i
højre bane.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-07 01:43

Henrik Stidsen skrev:
> Nogen skal jo sige det så here we go... ;)
> Husk nu at du ikke må overhale højre om ...

Det kender de ikke noget til ovre på Djævleøen.

End ikke at man blinker til højre for at skifte spor får dem til at
blive bag ved.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-01-07 10:15

Fly Christensen wrote:
> Hvorfor er der 6 sporede motorveje rund om KBH? 4 ville være alt
> rigeligt, de inderste (højre) spor bruges alligevel ikke. Så kunne
> man i myldretiden indrage nødsporet til kørsel.

Nu kører jeg ikke selv der, men når du snakker om at indrage
nødsporet lyder det da som om der vil mangle et spor. Og nej, man kan
ikke bare inddrage nødsporet, det er ret vigtigt at det er der.

Har du aldrig set hvad der sker, når der holder nogen på kørebanerne
på en fyldt motorvej?

> Havarister får så stillet en nødbås til rådighed, hvor de kan nyde kaffen indtil, at
> hjælpen når frem.

Og hvad er sandsynligheden for at nødsituationer opstår i den dertil
indrettede bås, hvor man ikke må opholde sig før situationen er
opstået?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-01-07 12:38

Niels Andersen wrote:

> Nu kører jeg ikke selv der, men når du snakker om at indrage
> nødsporet lyder det da som om der vil mangle et spor. Og nej, man kan
> ikke bare inddrage nødsporet, det er ret vigtigt at det er der.

I og omkring Hamburg praktiseres det uden nogle problemer. Hvis tyskerne
kan finde ud af det, så burde danskerne også være i stand til det.

> Og hvad er sandsynligheden for at nødsituationer opstår i den dertil
> indrettede bås, hvor man ikke må opholde sig før situationen er
> opstået?

At situationen opstår i båsen er lige så stor som, at en nødsituation
opstår i nødsporet.

Fly

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-01-07 12:42

Fly Christensen wrote:

> At situationen opstår i båsen er lige så stor som, at en nødsituation
> opstår i nødsporet.

Hvis du punktere eller motoren bare dør kan du som regel nå at komme ud
i nødsporet. Hvis der er 2km til nærmeste nødplads så kan det være
pokkers svært at nå derhen uden at være til gene. Jeg vil hvert fald
ikke køre 70+ på et helt fladt dæk.

Et andet problem vil så også være alle dem som i givet fald vil ligge og
køre i nødsporet og der pludselig holder en bil der... <fordomme on>For
de holder jo ikke øjene på vejen men er ved at skrive mail, lægge
makeup, barbere sig, børste tænder osv<fordomme off>

Thomas

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-01-07 13:19

Fly Christensen wrote:

> Når jeg skal til og fra KBH, er det hurtigste at sætte cruisen på
> 140 i det inderste spor.

Det gad jeg godt se dig gøre på E20 klokken 7:30 om morgenen

Ebbe

Fra : Nippo

Dato : 11-01-07 15:39

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> Det gad jeg godt se dig gøre på E20 klokken 7:30 om morgenen
>
> Ebbe

Ville det ikke være meget nemmere hvis danskerne for helvede snart lærte at
bruge det inderspor..
Det er der jo allerede !!!!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-01-07 13:38

Henning wrote:

> [...]
> Retspraksis for "tæt trafik" er 5 biler umiddelbart foran dig! Ligger
> de i kø i venstre bane er der intet til hinder for at fortsætte i

Den tætte trafik skal også være i din egen vejbane, ellers skal dem
i venstre bane trække ind i højre og fortsætte der. Det er
diskuteret til hudløshed så det er der vist ingen grund til at gøre
igen igen igen igen.

Fra : Henning

Dato : 11-01-07 14:20

On 11 Jan 2007 04:37:55 -0800, "Henrik Stidsen"
> [...]

>i venstre bane trække ind i højre og fortsætte der. Det er
>diskuteret til hudløshed så det er der vist ingen grund til at gøre

Enig - men når de nu ikke trækker ind, er der intet i vejen for at du
kører forbi.

Fra : Lars Holst

Dato : 11-01-07 14:57

Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> said in

> Enig - men når de nu ikke trækker ind, er der intet i vejen for at du
> kører forbi.

Kun hvis den øvrige trafik i dit spor tvinger dig til forbikøre køretøjerne
i sporet til venstre for dig kan det kaldes forbikørsel.
Ellers er det overhaling indenom og forbudt.

Men dette underbygger igen min teori om at 1/4 af trafikanterne burde have
frataget pappet.

--
Lars Holst

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-01-07 17:58

Lars Holst wrote:
> [...]

> køretøjerne i sporet til venstre for dig kan det kaldes forbikørsel.
> Ellers er det overhaling indenom og forbudt.

Jeg har i hundredvis af tilfælde kørt 90 km/t i højre spor og er blevet
overhalet venstre om. De overhalende sætter så på et tidspunkt hastigheden
ned og jeg begynder at overhale dem der lige har overhalet mig - min
hastighed er stadig 90 km/t med fartpilot - hvad så? Der er (f.eks.) 500
meter op til trafik i mit højrespor.

> Men dette underbygger igen min teori om at 1/4 af trafikanterne burde
> have frataget pappet.

Nu kan vi jo se om du skal have frataget kørekortet på baggrund af dit svar
på ovenstående.

Hvis du da tør svare :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Holst

Dato : 11-01-07 22:31

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> said in

> [...]
> mig - min hastighed er stadig 90 km/t med fartpilot - hvad så? Der er
> (f.eks.) 500 meter op til trafik i mit højrespor.

Hvad er der galt i at du bliver overhalet venstre om når du kører i højre
spor?

Hvis du så mener at du vedbliver med at være i højre inderste vejbane når
du efterfølgende passerer den samme bil som nyligen overhalede dig, så
kan jeg fortælle dig at det ikke er forbikørsel men overhaling indenom
hvis du ikke er i en situation hvor trafik foran dig og bag dig
nødvendiggør forbikørsel af køretøjer i sporet til venstre for dig.

Du skal i stedet trække ud og overhale i den vejbane der ligger til
venstre for det køretøj du overhaler.

At de trafikanter der overhaler dig ikke trækker ind igen i højre vejbane
er deres omgåelse af lovteksten om at holde til højre og det berettiger
ikke dig at begå en anden lovovertrædelse.

> Nu kan vi jo se om du skal have frataget kørekortet på baggrund af dit
> svar på ovenstående.
>
> Hvis du da tør svare :)

Tør?

Jamen jeg er ikke bekymret for mit kørekort.

Du derimod har, alene på baggrund af dit spørgsmål, erklæret dig uegnet i
trafikken.

Jeg synes at der skal indføres gentagelse af køre- og teoriprøver med 2
års mellemrum.

Og jeg synes at prøven skal omfatte en temperamentstest som sorterer de
elementer fra som hidser sig op over andres færden i trafikken.

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 11-01-07 22:37

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> said in

> [...]
>
> Og jeg synes at prøven skal omfatte en temperamentstest som sorterer
> de elementer fra som hidser sig op over andres færden i trafikken.

Og for lige at bidrage ydermere til forståelsen af min holdning vedr. 1/4
af trafikanterne burde af med pappet, så mener jeg at når dette er
gennemført kan vi genindføre fri hastighed på motorvejene og højere
hastighed på udvalgte landevejsstrækninger uden at uheldsstatistikken
forværres.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-01-07 22:43

Lars Holst skriver:

> Og jeg synes at prøven skal omfatte en temperamentstest som sorterer de
> elementer fra som hidser sig op over andres færden i trafikken.

Så dem der sidder parat med søgerlampen fra båden de får taget pappet ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Holst

Dato : 11-01-07 22:50

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said in

> Lars Holst skriver:

> Så dem der sidder parat med søgerlampen fra båden de får taget pappet ?
>

> Klaus

Nej.
Vi er fredet.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-01-07 22:57

Lars Holst skriver:

> Nej.
> Vi er fredet.

Ja, det forstår jeg......at du mener.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-01-07 01:41

Lars Holst wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> said in

> Du derimod har, alene på baggrund af dit spørgsmål, erklæret dig
> uegnet i trafikken.

Nåda - du _ved_ ligefrem hvad jeg mener er det rigtige svar i ovennævnte
spørgsmål - og at det er modsat dit. Flot!

> Jeg synes at der skal indføres gentagelse af køre- og teoriprøver med
> 2 års mellemrum.

Enhver kan køre pænt i en ½ time 1 gang hvert 2. år og lære lidt teori. Det
er hvad man laver ude i den virkelige verden der tæller.

> Og jeg synes at prøven skal omfatte en temperamentstest som sorterer
> de elementer fra som hidser sig op over andres færden i trafikken.

Samme svar.

--
Per, Esbjerg

Fra : Bjørn W.

Dato : 12-01-07 09:52

On 11 Jan 2007 13:57:16 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

> [...]
>Ellers er det overhaling indenom og forbudt.
>
>Men dette underbygger igen min teori om at 1/4 af trafikanterne burde have

Det burde være som i Tyskland og USA.
Bøder for at hænge og dase i venstre (inderste) bane, med mindre man
benytter den til overhaling af bilster i de(n) højre bane(r).

Steder i USA må man overhale indenom, hvilket helt klart efter min
mening giver et langt mere glidende trafik.
At man så i USA også har drive lanes, hvor der kun må køre biler med
flere passagerer er jo smart, og miljørigtigt, men også pladskrævende.
Men man må da snart begynde at tænke anderledes herhjemme....

Nå man har været en tur i Tyskland og kørt sammen med de gode regler
og bilister dernede, så bliver man så slemt skuffet over at komme hjem
til alle folkene i venstre bane, som ligger der og gør krav på deres
ret til at være der....

Bjørn

Fra : Lars Holst

Dato : 12-01-07 11:01

Bjørn W. <bear@imageREMOVE.dk> said in

> [...]
> og bilister dernede, så bliver man så slemt skuffet over at komme hjem
> til alle folkene i venstre bane, som ligger der og gør krav på deres

Absolut ikke en tosset idé.

Jeg kører tit i Tyskland men mener nu ikke overhaling indenom er lovligt
dernede.

De har bare en anden kørekultur og langt større accept af rettigheden til
at køre stærkt.
Det er egentlig underfundigt at tænke på Tysklands fri hastighed og så
efterfølgende sammenligne uheldsstatistikker set i forhold til antal
biler.

Det viser at det ikke er de latterlige hastighedsbegrænsninger som
begrænser ulykkerne. Det er noget andet der skal til.

--
Lars Holst

Fra : Bjørn W.

Dato : 12-01-07 11:28

On 12 Jan 2007 10:01:11 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

>Absolut ikke en tosset idé.

Nej, vel ;)

>Jeg kører tit i Tyskland men mener nu ikke overhaling indenom er lovligt
>dernede.

Jeg formulerede mig måske heller ikke alt for heldigt. Jeg skrev USA
og Tyskland, og der mente jeg - måske underforstået - at man steder i
USA må overhale inden om, og har drive lanes kun til biler med flere
passagerer og de i Tyskland har deres overhalingsbane med
bødeudskrivning hvis man optager pladsen til den slags kørsel som er
så vanvittig udbredt herhjemme.

Man får sig et chok hvis man kommer ned til Tyskland og tror man kan
gøre krav på at ligge der ;) Så kan man lære det....

>De har bare en anden kørekultur og langt større accept af rettigheden til
>at køre stærkt.

Jeg syntes ikke det som sådan har noget med farten at gøre, mere det
at få trafikken til at glide. Vi kunne lære meget af de tyskere....på
det område.

Bjørn

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-01-07 23:23

Lars Holst wrote:
> Bjørn W. <bear@imageREMOVE.dk> said in

Hvilke gode regler?

> [...]
> Det er egentlig underfundigt at tænke på Tysklands fri hastighed og så
> efterfølgende sammenligne uheldsstatistikker set i forhold til antal

Ja ... hvad får du ud af det?

> Det viser at det ikke er de latterlige hastighedsbegrænsninger som
> begrænser ulykkerne. Det er noget andet der skal til.

Statistik, tak!

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Holst

Dato : 13-01-07 00:43

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> said in news:45a80a34$0
$83847$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Hvilke gode regler?

> Ja ... hvad får du ud af det?

> Statistik, tak!

Statistik som påviser det findes men det kræver krydskobling af
forskellige statistikker.

En statistik viser at der i Danmark er flere trafikdræbte pr. 100.000
indbyggere end i Tyskland.
Vi kom på siden af Tyskland i 2004 men før og siden er det gået den anden
vej i sammenligning.

En anden statistik viser sammenligningen mellem trafikdræbte generelt og
trafikdræbte på motervejene. Her kommer Tyskland bedst ud af det med
forholdsmæssigt færre dræbte på motorvejene.

En tredje statistik viser at Tyskland har forholdsmæssigt flere km
motorvej end Danmark har sammenlignet med vejnet i øvrigt.

En fjerde statistik viser at Tyskland har forholdsmæssig flere der
benytter hver km motorvej end Danmark har.

Det skulle ved krydskobling være nok for at underbygge min påstand.

En femte statistik viser i øvrigt at eneulykker er klart fremherskende
for ulykker på motorveje.
Kom lige med nogle overvejelser om hvad eneulykker kan skyldes.

Jeg synes selv du skal lave benarbejdet som jeg har gjort.
Danmarks statistik er et godt sted at starte for at få de danske tal.
Hvis du kan påvise statistikker som viser det modsatte af det jeg har
fundet, så skal jeg nok henvise til kilder.............til den tid.

--
Lars Holst

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-01-07 14:22

On Jan 11, 12:37 pm, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:
> I og omkring Hamburg praktiseres det uden nogle problemer.

OK

> At situationen opstår i båsen er lige så stor som, at en nødsituation
> opstår i nødsporet.

Hvis bare du får trukket til højre og får standset, så holder du i
nødsporet. Hvor nemt er det at ramme en bås, hvis fx. man er
punkteret, eller motoren er gået i stå? (Reelt spørgsmål, det
fungerer jo åbenbart nogle steder.)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 11-01-07 17:40

[...]

Spørgsmålet er om der kan være tale om tæt trafik hvis man kan køre 140
km/t., der vel også noget der hedder at man skal holde afstand.

Efter min mening er det en smule hasaderet at overhale indenom med 140 km/t,
især hvis man kun må køre 110 km/t.

Men ok, det er bare min mening.

Bjarne

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-01-07 18:42

Bjarne Rosenkrands wrote:

> Spørgsmålet er om der kan være tale om tæt trafik hvis man kan køre 140
> km/t., der vel også noget der hedder at man skal holde afstand.

Der kan så rigeligt være tæt trafik. Tag en tur omkring Frankfurt. Der
kan være tæt trafik, men du kan alligevel køre 140 uden problemer.

> Efter min mening er det en smule hasaderet at overhale indenom med 140 km/t,
> især hvis man kun må køre 110 km/t.

Kun, hvis folk vågner. Så lang tid, at de sidder og sover, så sker der
ikke noget.

Fly

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 11-01-07 20:48

Fly Christensen wrote:
> Hvorfor er der 6 sporede motorveje rund om KBH? 4 ville være alt
> rigeligt, de inderste (højre) spor bruges alligevel ikke.

Pfft... Troll. Alle tre spor er propfulde det meste af dagen. Hvis der
er plads i midten kan jeg godt forstå at personbiler trækker ud. Højre
spor er helt bumlet og smadret af lastbiler.

> Når jeg skal til og fra KBH, er det hurtigste at sætte cruisen på
> 140 i det inderste spor. Jeg skal så kun ud i midtersporet, hvis der
> kommer en lastbil.

Du kører vist kun natten mellem søndage og mandage.

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-01-07 12:08

Lars L. Hansen wrote:

> Pfft... Troll. Alle tre spor er propfulde det meste af dagen. Hvis der
> er plads i midten kan jeg godt forstå at personbiler trækker ud. Højre
> spor er helt bumlet og smadret af lastbiler.

Der er jo så netop ikke plads, for så snart, at bil 3 skal bremse ned
fordi, at bil 1 ligger i midstersporet, så bil 2 skal ud i ydersporet
for at overhale, er bil 1 til unødig gene.