Hvad betyder de tyske kampvognsskilte
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 08-01-07 22:38

Ny har jeg undret mig over, hvad de der skilte med
kampvogne/militærkøretøjer og tal på, man ser i Tyskland betyder stort
set så længe jeg kan huske, så nu må det være på tide at få løst
mysteriet - hvis det er muligt!

Hvad betyder et skilt som dette http://www.mzh.dk/skilt.jpg? Det eneste
svar, jeg har fået indtil videre er, at det er hemmeligt!

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

www.mzh.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-07 23:08

"Mikkel Z. Herold" skriver:

> Hvad betyder et skilt som dette http://www.mzh.dk/skilt.jpg? Det eneste
> svar, jeg har fået indtil videre er, at det er hemmeligt!

Sådan et har der i mange år stået ved broen over Randers fjord (i
Randers by).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 08-01-07 23:15

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> writes:

> [...]
>
> Hvad betyder et skilt som dette http://www.mzh.dk/skilt.jpg? Det
> eneste svar, jeg har fået indtil videre er, at det er hemmeligt!

Tja. Halvdelen af svaret er

NATO military bridge classification signs
Posted near bridges and viaducts and indicates the safe load-carrying
capacity of the bridge for military vehicles

iflg. http://gettingaroundgermany.home.att.net/zeichen2.htm

Mer' står her:

http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/3-34-343/chap5.htm

Og endnu mer' her:

http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/5-170/appf.htm

Kort sagt: Tallene repræsenterer belastningsklasse for broer og
lignende. En pil betyder "ved ensrettet brug", to pile "ved brug i
begge retninger". Et militærkøretøj har en tilsvarende klasse, som
skal være mindre end tallet på broen. Selve klasseberegningen er
højere videnskab, men i en snæver vending tager man 85% af
totalvægten i ton.

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 09-01-07 00:09

On 08-01-2007 23:15 Peter Dalgaard wrote:
> iflg. http://gettingaroundgermany.home.att.net/zeichen2.htm
> http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/3-34-343/chap5.htm
> http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/5-170/appf.htm

Spændende læsning! Et af min barndoms mysterier er endelig løst - så er
spørgsmålet bare, hvorfor de ses overalt i Tyskland og stort set ingen
steder herhjemme (eller i andre lande, så vidt jeg lige erindrer).

Mikkel

Fra : claus b. p.

Dato : 09-01-07 10:33

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote in message

> Spændende læsning! Et af min barndoms mysterier er endelig løst - så er
> spørgsmålet bare, hvorfor de ses overalt i Tyskland og stort set ingen
> steder herhjemme (eller i andre lande, så vidt jeg lige erindrer).

Jo, de ses også herhjemme. Eller har ihvertfald gjort. Måske er de bare mere
diskret placeret.

/Claus

Fra : Bruno

Dato : 09-01-07 19:24

claus b. p. wrote:
> Jo, de ses også herhjemme. Eller har ihvertfald gjort. Måske er de bare mere
> diskret placeret.

Vi har så andre, jeg kender en landevej hvor der står man skal passe på
krydsende Tanks!

Mvh
Bruno

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-01-07 20:00

Bruno brought next idea :

> Vi har så andre, jeg kender en landevej hvor der står man skal passe på
> krydsende Tanks!

Og i Allerød har de "Kampvogn forbudt" skilte :)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-01-07 23:26

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote in news:45a2b9a1$0
$4159$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> [...]
> kampvogne/militærkøretøjer og tal på, man ser i Tyskland betyder stort
> set så længe jeg kan huske, så nu må det være på tide at få løst

Et fuldstændigt vildt gæt:

I mine ører lyder det fornuftigt at en kolonne af militærkøretøjer må køre
100 km/t, en kolonne af tanks må køre 50 km/t, og når 2 militærkolonner
passerer hinanden må de hver især køre max 30 km/t.

Men jeg aner det ikke.

Fra : Aslan

Dato : 09-01-07 01:41

Mikkel Z. Herold wrote:
> Ny har jeg undret mig over, hvad de der skilte med
> kampvogne/militærkøretøjer og tal på, man ser i Tyskland betyder

> Det eneste svar, jeg har fået indtil videre er, at det er hemmeligt!

Broklasse: "Mål for en bros bæreevne givet ved nummeret på det tungeste
standardkøretøj, der kan passere broen uden at overskride fastsatte
grænsetilstande."
http://www.vejregler.dk/html/pdf-filer/NET_VR5_Ordbog_040608.pdf (Side 14)

Hemmeligt?? NEJ, det tror jek ikke . Det er angivet lidt om det bla. her på
Hærens Operative Kommandos hjemmeside
http://www.hok.dk/hsgs/udannels/FAGPLANER/300%20GSU%20TJG%20K%C3%98R.htm

Hvert køretøj har en broklasse, som beregnes ud fra vægt, aksler,
akselafstand mm. Denne broklasse angives af et tal, som forefindes på
flertalllet, hvis ikke alle, af forsvarets tungere køretøjer angivet på
fronten som sort skrift i en gul cirkel:
http://www.hok.dk/galleri/photokorn/index.php?action=showpic&cat=10&pic=2117

Skiltningen er opdelt i hjulkøretøjer og bæltekøretøjer. For hver kategori
vises den maksimale broklasse i din retning for henholdsvis passage med
modkørende eller for passage uden modkørende. Så vidt jeg husker er den
maksimale broklasse kun acceptabel ved lav hastighed og med agtpågivenhed.

Med andre ord: Skiltet angiver hvilke militære køretøjer der må passere en
bro og hvordan.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 09-01-07 08:17

> [...]

> Hvad betyder et skilt som dette http://www.mzh.dk/skilt.jpg? Det
> eneste svar, jeg har fået indtil videre er, at det er hemmeligt!

Det er et broklasseskilt. Alle militære køretøjer har en
broklasse. Skiltene som det du har fotograferet angiver den maksimale
belastning broen kan holde til på en gang.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching