/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvad betyder de tyske kampvognsskilte
Fra : Mikkel Z. Herold


Dato : 08-01-07 22:38

Ny har jeg undret mig over, hvad de der skilte med
kampvogne/militærkøretøjer og tal på, man ser i Tyskland betyder stort
set så længe jeg kan huske, så nu må det være på tide at få løst
mysteriet - hvis det er muligt!

Hvad betyder et skilt som dette http://www.mzh.dk/skilt.jpg? Det eneste
svar, jeg har fået indtil videre er, at det er hemmeligt!

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face
But a galloping line of white horses
Said that soon we were in for a race"
Sting - The Wild Wild Sea

www.mzh.dk

 
 
Klaus D. Mikkelsen (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-01-07 23:08

"Mikkel Z. Herold" skriver:
>
> Hvad betyder et skilt som dette http://www.mzh.dk/skilt.jpg? Det eneste
> svar, jeg har fået indtil videre er, at det er hemmeligt!

Sådan et har der i mange år stået ved broen over Randers fjord (i
Randers by).


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Peter Dalgaard (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 08-01-07 23:15

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> writes:

> Ny har jeg undret mig over, hvad de der skilte med
> kampvogne/militærkøretøjer og tal på, man ser i Tyskland betyder stort
> set så længe jeg kan huske, så nu må det være på tide at få løst
> mysteriet - hvis det er muligt!
>
> Hvad betyder et skilt som dette http://www.mzh.dk/skilt.jpg? Det
> eneste svar, jeg har fået indtil videre er, at det er hemmeligt!

Tja. Halvdelen af svaret er

NATO military bridge classification signs
Posted near bridges and viaducts and indicates the safe load-carrying
capacity of the bridge for military vehicles

iflg. http://gettingaroundgermany.home.att.net/zeichen2.htm

Mer' står her:

http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/3-34-343/chap5.htm

Og endnu mer' her:

http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/5-170/appf.htm

Kort sagt: Tallene repræsenterer belastningsklasse for broer og
lignende. En pil betyder "ved ensrettet brug", to pile "ved brug i
begge retninger". Et militærkøretøj har en tilsvarende klasse, som
skal være mindre end tallet på broen. Selve klasseberegningen er
højere videnskab, men i en snæver vending tager man 85% af
totalvægten i ton.


--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Mikkel Z. Herold (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Mikkel Z. Herold


Dato : 09-01-07 00:09

On 08-01-2007 23:15 Peter Dalgaard wrote:
> iflg. http://gettingaroundgermany.home.att.net/zeichen2.htm
> http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/3-34-343/chap5.htm
> http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/5-170/appf.htm

Spændende læsning! Et af min barndoms mysterier er endelig løst - så er
spørgsmålet bare, hvorfor de ses overalt i Tyskland og stort set ingen
steder herhjemme (eller i andre lande, så vidt jeg lige erindrer).

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face
But a galloping line of white horses
Said that soon we were in for a race"
Sting - The Wild Wild Sea

www.mzh.dk

claus b. p. (09-01-2007)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 09-01-07 10:33


"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote in message
news:45a2cf29$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> On 08-01-2007 23:15 Peter Dalgaard wrote:
>> iflg. http://gettingaroundgermany.home.att.net/zeichen2.htm
>> http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/3-34-343/chap5.htm
>> http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/5-170/appf.htm
>
> Spændende læsning! Et af min barndoms mysterier er endelig løst - så er
> spørgsmålet bare, hvorfor de ses overalt i Tyskland og stort set ingen
> steder herhjemme (eller i andre lande, så vidt jeg lige erindrer).
>
Jo, de ses også herhjemme. Eller har ihvertfald gjort. Måske er de bare mere
diskret placeret.

/Claus



Bruno (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 09-01-07 19:24

claus b. p. wrote:
> Jo, de ses også herhjemme. Eller har ihvertfald gjort. Måske er de bare mere
> diskret placeret.
>

Vi har så andre, jeg kender en landevej hvor der står man skal passe på
krydsende Tanks!

Mvh
Bruno

Henrik Stidsen (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-01-07 20:00

Bruno brought next idea :
>> Jo, de ses også herhjemme. Eller har ihvertfald gjort. Måske er de bare
>> mere diskret placeret.

> Vi har så andre, jeg kender en landevej hvor der står man skal passe på
> krydsende Tanks!

Og i Allerød har de "Kampvogn forbudt" skilte :)

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Kent Oldhøj (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 08-01-07 23:26

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote in news:45a2b9a1$0
$4159$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Ny har jeg undret mig over, hvad de der skilte med
> kampvogne/militærkøretøjer og tal på, man ser i Tyskland betyder stort
> set så længe jeg kan huske, så nu må det være på tide at få løst
> mysteriet - hvis det er muligt!

Et fuldstændigt vildt gæt:

I mine ører lyder det fornuftigt at en kolonne af militærkøretøjer må køre
100 km/t, en kolonne af tanks må køre 50 km/t, og når 2 militærkolonner
passerer hinanden må de hver især køre max 30 km/t.

Men jeg aner det ikke.

Aslan (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Aslan


Dato : 09-01-07 01:41

Mikkel Z. Herold wrote:
> Ny har jeg undret mig over, hvad de der skilte med
> kampvogne/militærkøretøjer og tal på, man ser i Tyskland betyder

> Det eneste svar, jeg har fået indtil videre er, at det er hemmeligt!

Broklasse: "Mål for en bros bæreevne givet ved nummeret på det tungeste
standardkøretøj, der kan passere broen uden at overskride fastsatte
grænsetilstande."
http://www.vejregler.dk/html/pdf-filer/NET_VR5_Ordbog_040608.pdf (Side 14)

Hemmeligt?? NEJ, det tror jek ikke . Det er angivet lidt om det bla. her på
Hærens Operative Kommandos hjemmeside
http://www.hok.dk/hsgs/udannels/FAGPLANER/300%20GSU%20TJG%20K%C3%98R.htm

Hvert køretøj har en broklasse, som beregnes ud fra vægt, aksler,
akselafstand mm. Denne broklasse angives af et tal, som forefindes på
flertalllet, hvis ikke alle, af forsvarets tungere køretøjer angivet på
fronten som sort skrift i en gul cirkel:
http://www.hok.dk/galleri/photokorn/index.php?action=showpic&cat=10&pic=2117

Skiltningen er opdelt i hjulkøretøjer og bæltekøretøjer. For hver kategori
vises den maksimale broklasse i din retning for henholdsvis passage med
modkørende eller for passage uden modkørende. Så vidt jeg husker er den
maksimale broklasse kun acceptabel ved lav hastighed og med agtpågivenhed.

Med andre ord: Skiltet angiver hvilke militære køretøjer der må passere en
bro og hvordan.



Anders Wegge Jakobse~ (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 09-01-07 08:17

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> writes:

> Ny har jeg undret mig over, hvad de der skilte med
> kampvogne/militærkøretøjer og tal på, man ser i Tyskland betyder stort
> set så længe jeg kan huske, så nu må det være på tide at få løst
> mysteriet - hvis det er muligt!
>
> Hvad betyder et skilt som dette http://www.mzh.dk/skilt.jpg? Det
> eneste svar, jeg har fået indtil videre er, at det er hemmeligt!

Det er et broklasseskilt. Alle militære køretøjer har en
broklasse. Skiltene som det du har fotograferet angiver den maksimale
belastning broen kan holde til på en gang.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408871
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste