/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Positions lygter??
Fra : Ukendt


Dato : 07-01-07 23:06

Hvor mange af dem må man ha foran??

Må man f.eks. sætte en 5W pære i tågelygterne, og bruge dem sammen med
kørelyset??

Mvh
Morten



 
 
Matthias H Matthiess~ (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 08-01-07 05:39


"Morten Juel" <SpAmSnAbElAsTaRcHiLd.Dk> skrev i en meddelelse
news:45a16ee4$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvor mange af dem må man ha foran??
>
> Må man f.eks. sætte en 5W pære i tågelygterne, og bruge dem sammen med
> kørelyset??
>
Hvis du kan kalde dem for makeringslygter, så er der vist nok ikke nogen
begrænsninger for antallet. Jeg skriver vist nok, for jeg kan ikke se det
fremgår af lovteksten. Se evt. her: http://www.dioder.dk/info.aspx?infoid=10
Hilsen Matthias



mr j (08-01-2007)
Kommentar
Fra : mr j


Dato : 08-01-07 08:14

>> Hvor mange af dem må man ha foran??
>>
>> Må man f.eks. sætte en 5W pære i tågelygterne, og bruge dem sammen med
>> kørelyset??
>>
> Hvis du kan kalde dem for makeringslygter, så er der vist nok ikke nogen
> begrænsninger for antallet. Jeg skriver vist nok, for jeg kan ikke se det
> fremgår af lovteksten. Se evt. her:
> http://www.dioder.dk/info.aspx?infoid=10
> Hilsen Matthias

Hmm Det må jeg gøre så, har planer om i dagslys at bruge tågelygter som
kørelys, og de sidste 6 lygter som markeringslygter
Og om aftenen bruge alm kørelyslygter som lys, og de 6 andre som
markeringslygter

Det er vel lovligt nok?

Mvh
Morten



Leonard (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-01-07 09:58

"mr j" <Spam@spam.dk> wrote:

>Og om aftenen bruge alm kørelyslygter som lys, og de 6 andre som
>markeringslygter

Nej, i lygtetændingstiden skal du bruge mindst nærlys. Der er kørelys
ikke nok.

--
Leonard

mr j (08-01-2007)
Kommentar
Fra : mr j


Dato : 08-01-07 10:04

> Nej, i lygtetændingstiden skal du bruge mindst nærlys. Der er kørelys
> ikke nok.

Hehe det var nu også det jeg mente, det er jo en gammel bil, der er ikke
forskel på de to :)

Mvh
Morten



alexbo (08-01-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 08-01-07 09:52


"Morten Juel" skrev


> Hvor mange af dem må man ha foran??

2.

mvh
Alex Christensen

6.03.021 Personbil M1
(1) Personbil M1 skal være forsynet med
a) to positionslygter,
b) to baglygter,
c) en eller flere nummerpladelygter,
d) to fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets
bredde overstiger 2,10 m, og
e) sidemarkeringslygter, såfremt køretøjets længde overstiger 6,00 m.
(2) Personbil M1 kan være forsynet med:
a) Fire baglygter.
b) En eller to tågebaglygter.
c) Parkeringslygter, såfremt køretøjets bredde ikke overstiger 2,00 m, og
dets længde ikke overstiger 6,00 m.
d) To fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets
bredde er mindst 1,80 m.
e) Sidemarkeringslygter.
f) Tagreklameskilt.




Leonard (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-01-07 11:24

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>> Hvor mange af dem må man ha foran??
>
>2.

Næh, for herunder står, hvormange, der SKAL være.

>6.03.021 Personbil M1
>(1) Personbil M1 skal være forsynet med
>a) to positionslygter,

Det er noget andet, hvormange, der MÅ være.

--
Leonard

mr j (08-01-2007)
Kommentar
Fra : mr j


Dato : 08-01-07 11:27

> Det er noget andet, hvormange, der MÅ være.

Ja det står der ikke noget om

Mvh
Morten



alexbo (08-01-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 08-01-07 11:40


"Leonard" skrev


> Næh, for herunder står, hvormange, der SKAL være.

Skal og KAN.
Hvis der skal råbes.

Kan læses som tilladt.

mvh
Alex Christensen





Leonard (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-01-07 12:42

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Skal og KAN.
>Hvis der skal råbes.

Nu var det ikke for at råbe, men for at understrege ...

>Kan læses som tilladt.

Nej, det er der forskel på:

Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til
belysning.

Og den liste du viste er de påbudte, altså dem der skal være der.
Så er der de tilladte, dem skal man lede lidt mere efter og her kommer
det interessante spørgsmål om hvad man skal kalde lygterne. For
tilsyneladende er det kun tilladt med 2 positionslygter, men
markeringslygter må der være alle dem af man lyster, bare de sidder
parvis og har den rigtige farve i forhold til den vej de kan ses.

--
Leonard

mr j (08-01-2007)
Kommentar
Fra : mr j


Dato : 08-01-07 12:44

>For
> tilsyneladende er det kun tilladt med 2 positionslygter, men
> markeringslygter må der være alle dem af man lyster, bare de sidder
> parvis og har den rigtige farve i forhold til den vej de kan ses.

dvs i teorien, må man skrive sit navn med hvide dioder foran, bare de sidder
i et lige antal, så det er "parvis"

Mvh
Morten



Klaus D. Mikkelsen (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-01-07 15:25

mr j skriver:
>
> dvs i teorien, må man skrive sit navn med hvide dioder foran, bare de sidder
> i et lige antal, så det er "parvis"

Bare man hed OTTO....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

mr j (08-01-2007)
Kommentar
Fra : mr j


Dato : 08-01-07 15:33

>> dvs i teorien, må man skrive sit navn med hvide dioder foran, bare de
>> sidder
>> i et lige antal, så det er "parvis"
>
> Bare man hed OTTO....

HEHE



alexbo (08-01-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 08-01-07 14:05


"Leonard" skrev

> Og den liste du viste er de påbudte.

Er det din påstand at nedenstående er påbudt?
At sådanne lygter skal være monteret.

2) Personbil M1 kan være forsynet med:
a) Fire baglygter.
b) En eller to tågebaglygter.
c) Parkeringslygter, såfremt køretøjets bredde ikke overstiger 2,00 m, og
dets længde ikke overstiger 6,00 m.
d) To fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets
bredde er mindst 1,80 m.
e) Sidemarkeringslygter.
f) Tagreklameskilt.

Der må være to positionslygter på en personbil, og hvis den er mere end
180cm bred
må der være 2 markeringslygter.

mvh
Alex Christensen







Leonard (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-01-07 19:02

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Er det din påstand at nedenstående er påbudt?

Nej, jeg opdagede ikke at du havde begge lister med, da de stod i en
lang liste. Min fejl.

--
Leonard

Ole Gaarde Kristense~ (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 08-01-07 14:22

"Morten Juel" <SpAmSnAbElAsTaRcHiLd.Dk> skrev i en meddelelse
news:45a16ee4$0$49201$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvor mange af dem må man ha foran??
>
> Må man f.eks. sætte en 5W pære i tågelygterne, og bruge dem sammen med
> kørelyset??
>
Hej Morten
Jeg tror din bibel i dette tilfælde er
http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2003.pdf
fra side 62 og frem (også den Alex har citeret fra).

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved



mr j (08-01-2007)
Kommentar
Fra : mr j


Dato : 08-01-07 14:34

> Hej Morten
> Jeg tror din bibel i dette tilfælde er
> http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2003.pdf
> fra side 62 og frem (også den Alex har citeret fra).
>
> --
> Med venlig hilsen
> Ole Gaarde Kristensen
> Taxavognmand i Næstved

Hej Ole

Perfekt, jamen så er det bare mine 6 arbejds lygter på 5W

6.02.006 SØGE-/ARBEJDSLYGTER

(1) Søge-/arbejdslygte skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul)
farve.

(2) Søgelygte skal være anbragt således, at den kan bevæges i forhold til
køretøjet.

(3) Søge-/arbejdslygte skal kunne tændes uafhængigt af andre lygter til
belysning.

Det er jo perfekt, jeg kan godt lave dem så de tænder uafhængigt )

Mvh

Morten



Torben Scheel (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 08-01-07 14:43

mr j wrote:

> Perfekt, jamen så er det bare mine 6 arbejds lygter på 5W
>
> 6.02.006 SØGE-/ARBEJDSLYGTER
>
> (1) Søge-/arbejdslygte skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul)
> farve.
>
> (2) Søgelygte skal være anbragt således, at den kan bevæges i forhold til
> køretøjet.
>
> (3) Søge-/arbejdslygte skal kunne tændes uafhængigt af andre lygter til
> belysning.
>
> Det er jo perfekt, jeg kan godt lave dem så de tænder uafhængigt )
>
Husk de skal kunne bevæges.

Tillykke med juletræet

--
vh
Torben - der ikke helt forstår pointen.

mr j (08-01-2007)
Kommentar
Fra : mr j


Dato : 08-01-07 15:11

> Perfekt, jamen så er det bare mine 6 arbejds lygter på 5W
>>
>> 6.02.006 SØGE-/ARBEJDSLYGTER
>>
>> (1) Søge-/arbejdslygte skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv
>> gul) farve.
>>
>> (2) Søgelygte skal være anbragt således, at den kan bevæges i forhold til
>> køretøjet.
>>
>> (3) Søge-/arbejdslygte skal kunne tændes uafhængigt af andre lygter til
>> belysning.
>>
>> Det er jo perfekt, jeg kan godt lave dem så de tænder uafhængigt )
>>
> Husk de skal kunne bevæges.

Nej det er kun Søge lyset der skal, ikke arbejdslyset

> Tillykke med juletræet

Taarkk

Det er min cabriolet, som er under den helt store resturering pt.. godt man
har et svejseværk men den bliver som ny, når den er klar til sommerens
spæde stråler, og hvad de forudser som det varmeste år nogensinde..
Cabrioen, kæresten og jeg glæder os

Mvh
Morten



Klaus D. Mikkelsen (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-01-07 15:26

mr j skriver:
>
> Nej det er kun Søge lyset der skal, ikke arbejdslyset

Hvornår må man køre med arbejdslys tændt ?



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-01-07 16:40

> Hvornår må man køre med arbejdslys tændt ?

Står der intet om



Brian (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 08-01-07 20:23

Morten Juel wrote:
>> Hvornår må man køre med arbejdslys tændt ?
>
> Står der intet om

Jeg har på fornemmelsen, at du er ham i byen alle scooterhovederne ser op
til

/Brian



Torben Scheel (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 09-01-07 10:39

Brian wrote:

> Jeg har på fornemmelsen, at du er ham i byen alle scooterhovederne ser op
> til
>
Jeg faldt tilfældigvis over et billede af Juels Kadett :
http://www.load.dk/pic/picstor.php?id=1747&katid=21

--
vh
Torben

mr j (09-01-2007)
Kommentar
Fra : mr j


Dato : 09-01-07 12:53

> Jeg faldt tilfældigvis over et billede af Juels Kadett :

HAHA opel ??? NEVER....

Mvh
Morten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408871
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste