/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Stoffer ulovlige i bil
Fra : mfn


Dato : 04-01-07 21:54

Jeg har hørt at man ikke længere må tage stoffer og køre bil som med
alkohol. Hash og så videre. Vi kan hurtigt blive enige om at det en
uhensigstmæssigt og der er sikkert mange som gør det.

Det bliver bare svært at administere. Nogle behandles nemlig medicinsk med
nogle af dem. Amfetamin fx. Og heroin vidst også. Fratages disse så
kørekortet eller får de en bøtte med en advarselstrekant på med deres
"medicin" i.

Og skal stofferne være lovlige hvis de er givet som et led i en eller anden
slags behandling? Hvad med dem med advarselstrekant på? De er jo ikke
ulovlige at køre på men man skal være ekstra opmærksom. Skal vi til at have
Heroin, amfetamin og hash i pilleglas - altså dem som nu får det af den ene
eller anden grund?

Og skal en lægekontrolleret behandling lovliggøre at køre på disse?

Vi skal vel også en tur over og kigge på forskellige sovemidler. Dem skal
folk da heller ikke have lov at køre på...

Jeg har ingen holdning til det her, spørger kun til jeres, da jeg kan se en
del problematikker i tiltaget...



 
 
Jørgen M. Rasmussen (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 04-01-07 22:18


"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:459d6953$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har hørt at man ikke længere må tage stoffer og køre bil som med
> alkohol. Hash og så videre.

Ikke længere?, det har du aldrig måtte!. Uagtet at fx. piloter i kamp er
blevet fyldt med speed, amfetamin ;).

.. Fratages disse så
> kørekortet eller får de en bøtte med en advarselstrekant på med deres
> "medicin" i.
>
Der er masser af medicin, behandliger hvor det ikke er smart at køre bil.
Lige som der er tilsv. sygdomme, hvis de ikke behandles.



Ukendt (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-07 22:25


"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:459d6953$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har hørt at man ikke længere må tage stoffer og køre bil som med
> alkohol. Hash og så videre. Vi kan hurtigt blive enige om at det en
> uhensigstmæssigt og der er sikkert mange som gør det.

Det har aldrig været tilladt at køre bil i "påvirket" tilstand, så der er
ikke noget nyt i at det ikke er tilladt med medicin, narko m.m.


> Det bliver bare svært at administere. Nogle behandles nemlig medicinsk med
> nogle af dem. Amfetamin fx. Og heroin vidst også. Fratages disse så
> kørekortet eller får de en bøtte med en advarselstrekant på med deres
> "medicin" i.

Nogle gange giver lægen et forbud mod kørsel i en bestemt periode.
Kender en enkelt der i årevis har kørt i til tider TOTAL omtåget tilstand.
Ja faktisk så grelt at han virkede som en der havde drukker 10 øl i rap. Han
kører stadig rundt i bil i dag. Ingen i hans omgangskreds gør noget.
Mit skøn er at der hersker meget uklarhed på området. Det er nok kun ved
epelepsi at folk får et decideret køreforbud i de perioder det står på.

--
Tom



Uffe Ravn (04-01-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 04-01-07 23:23

mfn wrote:

> Jeg har hørt at man ikke længere må tage stoffer og køre bil som med
> alkohol. Hash og så videre. Vi kan hurtigt blive enige om at det en
> uhensigstmæssigt og der er sikkert mange som gør det.
>
> Det bliver bare svært at administere. Nogle behandles nemlig
> medicinsk med nogle af dem. Amfetamin fx. Og heroin vidst også.
> Fratages disse så kørekortet eller får de en bøtte med en
> advarselstrekant på med deres "medicin" i.
>
> Og skal stofferne være lovlige hvis de er givet som et led i en eller
> anden slags behandling? Hvad med dem med advarselstrekant på? De er
> jo ikke ulovlige at køre på men man skal være ekstra opmærksom. Skal
> vi til at have Heroin, amfetamin og hash i pilleglas - altså dem som
> nu får det af den ene eller anden grund?
>
> Og skal en lægekontrolleret behandling lovliggøre at køre på disse?
>
> Vi skal vel også en tur over og kigge på forskellige sovemidler. Dem
> skal folk da heller ikke have lov at køre på...
>
> Jeg har ingen holdning til det her, spørger kun til jeres, da jeg kan
> se en del problematikker i tiltaget...

En af problematikkerne er selvfølgelig at der er en grænse på absolut 0

Det vil sige at de mennesker der eksempelvis tager smertestillende medicin,
for at kunne sove, stadig vil have små rester i blodet dagen når de kører
bil, rester som ikke influerer på kørselen, men som pga. en grænse på
absolut 0 vil være ulovligt.

Det er rigtigt at vi skal have narkomanerne ud af bilerne, men som det er nu
erlovforslaget slet ikke gennemtænkt.

Mvh. Uffe Ravn



mfn (05-01-2007)
Kommentar
Fra : mfn


Dato : 05-01-07 00:16

Nej vel.

Der er også masser af medicin som fx er doping-listet, men ikke ulovlige
udskrevet af en læge.

Det må blive svært at skælne mellem for hvem der sknu end skal bruge sin tid
på det. Skal en amfetamin-skud eller hvad det nu hedder udskrevet af læge
være lovlig, og en fra sort marked ulovlig? Virkningen på personen er nok
den samme...



Ole Thomsen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Ole Thomsen


Dato : 05-01-07 06:30

"mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
news:459d6953$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Det bliver bare svært at administere. Nogle behandles nemlig medicinsk med
> nogle af dem. Amfetamin fx. Og heroin vidst også. Fratages disse så
> kørekortet eller får de en bøtte med en advarselstrekant på med deres
> "medicin" i.
>
> Og skal stofferne være lovlige hvis de er givet som et led i en eller
> anden
> slags behandling? Hvad med dem med advarselstrekant på? De er jo ikke
> ulovlige at køre på men man skal være ekstra opmærksom. Skal vi til at
> have
> Heroin, amfetamin og hash i pilleglas - altså dem som nu får det af den
> ene
> eller anden grund?
>
> Og skal en lægekontrolleret behandling lovliggøre at køre på disse?

De sagde i nyhederne at lægeordineret medicin er undtaget.

Ole Thomsen



Christian B. Andrese~ (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 05-01-07 09:42


mfn wrote:
> Jeg har hørt at man ikke længere må tage stoffer og køre bil som med
> alkohol. Hash og så videre. Vi kan hurtigt blive enige om at det en
> uhensigstmæssigt og der er sikkert mange som gør det.
>
> Det bliver bare svært at administere. Nogle behandles nemlig medicinsk med
> nogle af dem. Amfetamin fx. Og heroin vidst også. Fratages disse så
> kørekortet eller får de en bøtte med en advarselstrekant på med deres
> "medicin" i.

Ja det burde de.

> Og skal en lægekontrolleret behandling lovliggøre at køre på disse?

Nej.

> Vi skal vel også en tur over og kigge på forskellige sovemidler. Dem skal
> folk da heller ikke have lov at køre på...

Nej.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Amasing GeoMag constructions:
http://textodigital.com/P/GG/bindex.php


Christian B. Andrese~ (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 05-01-07 09:44


Tom (snabela) wrote:
> Kender en enkelt der i årevis har kørt i til tider TOTAL omtåget tilstand.
> Ja faktisk så grelt at han virkede som en der havde drukker 10 øl i rap. Han
> kører stadig rundt i bil i dag. Ingen i hans omgangskreds gør noget.

Heller ikke dig ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Amasing GeoMag constructions:
http://textodigital.com/P/GG/bindex.php


Ukendt (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-01-07 18:33


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1167986657.671592.251280@v33g2000cwv.googlegroups.com...

Tom (snabela) wrote:
> Kender en enkelt der i årevis har kørt i til tider TOTAL omtåget tilstand.
> Ja faktisk så grelt at han virkede som en der havde drukker 10 øl i rap.
> Han
> kører stadig rundt i bil i dag. Ingen i hans omgangskreds gør noget.

Heller ikke dig ?

---------------
Nej

--
Tom



Niels Andersen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 05-01-07 10:09

On Jan 4, 9:53 pm, "mfn" <jada...@hotmail.com> wrote:
> Det bliver bare svært at administere. Nogle behandles nemlig medicinsk med
> nogle af dem. Amfetamin fx. Og heroin vidst også. Fratages disse så
> kørekortet eller får de en bøtte med en advarselstrekant på med deres
> "medicin" i.

Jeg kan ikke se at det skulle have nogen betydning hvor stofferne
kommer fra. Om det er købt på det sorte marked, eller om man har
fået det af en læge, påvirker vel evnen til at køre lige meget.

Det burde ikke være nødvendigt ligefrem at fratage kørekortet. Man
mister jo heller ikke kørekortet bare fordi man bliver fuld til en
fest, så længe du lader være med at køre før du er ædru igen.

> Og skal stofferne være lovlige hvis de er givet som et led i en eller anden
> slags behandling? Hvad med dem med advarselstrekant på? De er jo ikke
> ulovlige at køre på men man skal være ekstra opmærksom.

Det handler vel om hvorvidt man er i stand til at køre. I nogle
tilfælle må det være nok at være ekstra opmærksom, og i øvrigt
lade være med at køre hvis det er unødvendigt. I andre tilfælle må
man erkende at man slet ikke skal køre. Det kommer vel an på typen og
mængden af stoffet.

> Skal vi til at have
> Heroin, amfetamin og hash i pilleglas - altså dem som nu får det af den ene
> eller anden grund?

Det må være et medicinsk spørgsmål. Først hvis evnen til at køre
bil ændres, bliver det relevant.

> Vi skal vel også en tur over og kigge på forskellige sovemidler. Dem skal
> folk da heller ikke have lov at køre på...

Det er vel i samme kategori som alt andet, som påvirker din evne til
at køre. Jeg skal i hvert fald ikke bag rettet på sovemedicin!

> Jeg har ingen holdning til det her, spørger kun til jeres, da jeg kan se en
> del problematikker i tiltaget...

For mig ser problematikken simpel nok ud. Problemet bliver at
kategorisere og definere grænseværdier.

--
Mvh.

Niels Andersen


Peter Dalgaard (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 05-01-07 10:40

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> On Jan 4, 9:53 pm, "mfn" <jada...@hotmail.com> wrote:
> > Det bliver bare svært at administere. Nogle behandles nemlig medicinsk med
> > nogle af dem. Amfetamin fx. Og heroin vidst også. Fratages disse så
> > kørekortet eller får de en bøtte med en advarselstrekant på med deres
> > "medicin" i.
>
> Jeg kan ikke se at det skulle have nogen betydning hvor stofferne
> kommer fra. Om det er købt på det sorte marked, eller om man har
> fået det af en læge, påvirker vel evnen til at køre lige meget.

Nej. Dvs. jo, men...

Hvis stoffet er lægeordineret er der jo normalt en grund, ellers er
det "for sjov". Hvis fx. amfetamin er givet for at korrigere
DAMP eller lignende "attention deficit" (hvad hedder det på dansk?)
syndrom kan det betyde at patienten ved passende dosering bliver langt
mindre farlig i trafikken end uden.

Bilister på speed skal man som bekendt holde sig langt fra.


--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Uffe Bærentsen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 05-01-07 11:53


"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:x2wt414xs9.fsf@viggo.kubism.ku.dk...

> Hvis stoffet er lægeordineret er der jo normalt en grund, ellers er
> det "for sjov". Hvis fx. amfetamin er givet for at korrigere
> DAMP eller lignende "attention deficit" (hvad hedder det på dansk?)
> syndrom kan det betyde at patienten ved passende dosering bliver langt
> mindre farlig i trafikken end uden.

Hvis personen er farlig i trafikken, så er personen svjks farlig i
trafikken.
At personen i det hele taget har kørekort, kan jeg slet ikke forstå.



> Bilister på speed skal man som bekendt holde sig langt fra.

De skal bare holde sig langt væk fra bilen!


At køre i påvirket tilstand, er noget jeg hverken kan eller vil se gennem
fingrene med.



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Peter Dalgaard (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 05-01-07 13:50

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> writes:

> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
> news:x2wt414xs9.fsf@viggo.kubism.ku.dk...
>
> > Hvis stoffet er lægeordineret er der jo normalt en grund, ellers er
> > det "for sjov". Hvis fx. amfetamin er givet for at korrigere
> > DAMP eller lignende "attention deficit" (hvad hedder det på dansk?)
> > syndrom kan det betyde at patienten ved passende dosering bliver langt
> > mindre farlig i trafikken end uden.
>
> Hvis personen er farlig i trafikken, så er personen svjks farlig i
> trafikken.

Den køber jeg ikke. Det kan godt tænkes at man kan bringes til at køre
"godt nok" med lidt medicinsk hjælp mod koncentrationsbesvær. Men lægen
har et stort ansvar.

> At personen i det hele taget har kørekort, kan jeg slet ikke forstå.

Sygdommene kan jo komme snigende.


> > Bilister på speed skal man som bekendt holde sig langt fra.
>
> De skal bare holde sig langt væk fra bilen!

Jada, men vil du eller skal jeg sørge for det?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Uffe Bærentsen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 05-01-07 14:59


"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:x2odpd4ozh.fsf@viggo.kubism.ku.dk...

>> Hvis personen er farlig i trafikken, så er personen svjks farlig i
>> trafikken.
>
> Den køber jeg ikke. Det kan godt tænkes at man kan bringes til at køre
> "godt nok" med lidt medicinsk hjælp mod koncentrationsbesvær. Men lægen
> har et stort ansvar.

Dvs at personen _ikke_ er farlig i trafikken længere.


>> At personen i det hele taget har kørekort, kan jeg slet ikke forstå.
>
> Sygdommene kan jo komme snigende.

Det er faktisk et stort ansvar at være bilist.
Derfor bør du være så bevidst omkring din egen person, at du siger:
Desværre, jeg kan ikke køre bil pt.
Som bilist har du ansvar for et mordvåben.
Nogen vil sikkert sige at det er et potentielt mordvåben,
men den seneste tids ulykker, mener jeg justificerer at ordet potentielt
bliver fjernet, desværre


>> > Bilister på speed skal man som bekendt holde sig langt fra.
>>
>> De skal bare holde sig langt væk fra bilen!
>
> Jada, men vil du eller skal jeg sørge for det?

Ingen af os, medmindre du tilfældigvis er dommer eller politibetjent.



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Ole Mogensen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Ole Mogensen


Dato : 05-01-07 18:22

Uffe Bærentsen wrote:
> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
> news:x2wt414xs9.fsf@viggo.kubism.ku.dk...
>
>> Hvis stoffet er lægeordineret er der jo normalt en grund, ellers er
>> det "for sjov". Hvis fx. amfetamin er givet for at korrigere
>> DAMP eller lignende "attention deficit" (hvad hedder det på dansk?)
>> syndrom kan det betyde at patienten ved passende dosering bliver langt
>> mindre farlig i trafikken end uden.
>
> Hvis personen er farlig i trafikken, så er personen svjks farlig i
> trafikken.
> At personen i det hele taget har kørekort, kan jeg slet ikke forstå.

Vi kan ikke være mere enige, folk der er på stoffer, smertestillende
eller alkohol har /intet/ at gøre i en bil eller på en MC.

Jeg fik rigeligt af morfin i to år fordi begge hofter skulle skiftes,
jeg havde valget, smerter eller MC, jeg blev kørt meget i bil af min
kone de to år.

Der er /INGEN/ undskyldning for at køre i påvirket tilstand, hvis man
har en sygdom som kræver sløvende medicin, synes jeg faktisk det
ville være i orden hvis lægerne havde indberetningspligt til at
vedkommende i den periode som medicinen tages, fik lagt kortet på "is"

>
>
>
>> Bilister på speed skal man som bekendt holde sig langt fra.
>
> De skal bare holde sig langt væk fra bilen!
>
>
> At køre i påvirket tilstand, er noget jeg hverken kan eller vil se gennem
> fingrene med.
Ditto
>
Ole

mfn (05-01-2007)
Kommentar
Fra : mfn


Dato : 05-01-07 13:21


> DAMP eller lignende "attention deficit" (hvad hedder det på dansk?)

Øhhh... DAMP



Peter Dalgaard (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 05-01-07 13:42

"mfn" <jadahva@hotmail.com> writes:

> > DAMP eller lignende "attention deficit" (hvad hedder det på dansk?)
>
> Øhhh... DAMP

Hov, det er faktisk rigtigt.

DAMP er paraplybetegnelsen: Deficits in Attention, Motor Control and
Perceptual Abilities, og der er mange varianter. Dem man på dansk
kalder DAMP-børn er vist i reglen ADHD (Attention Deficit Hyperactive
Disorder = kan ikke høre efter og ikke sidde stille).

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

mfn (05-01-2007)
Kommentar
Fra : mfn


Dato : 05-01-07 10:53


>Jeg kan ikke se at det skulle have nogen betydning hvor stofferne
>kommer fra. Om det er købt på det sorte marked, eller om man har
>fået det af en læge, påvirker vel evnen til at køre lige meget.

Ja fysisk. Men det giver problemer i forhold til loven. Der findes vist også
visse andre typer af medicin som efterlader rester i blodet lang tid efter
indtagelse. Og man kan vidst også måle hash i blodet en uge efter indtagelse
selvom rusen er væk. Man skal vel heller ikke have lov at køre på tømmermænd
eller hvis man er forkølet. Når man nyser er det jo fysisk umuligt ikke at
lukke øjnene og så ser man jo ikke trafikken i 1 sekund. Er det det sekund
en forankørende katastrofebremser kan det blive en grim ulykke. Og så er der
også masser på stærk gigtmedicin. Og en person i min svigerfamilie har
rygsmerter i en sådan grad at hun efter hvad jeg har hørt, får 12 slags
piller om dagen. Hun har stadig kørekort - og endda handicap-bil betalt af
det offentlige.

>Det burde ikke være nødvendigt ligefrem at fratage kørekortet. Man
>mister jo heller ikke kørekortet bare fordi man bliver fuld til en
>fest, så længe du lader være med at køre før du er ædru igen.

Næhh... men kronisk syge eller misbrugere af det ene eller andet tager jo
ofte et eller andet stof hver eneste dag.

>
Det handler vel om hvorvidt man er i stand til at køre. I nogle
tilfælle må det være nok at være ekstra opmærksom, og i øvrigt
lade være med at køre hvis det er unødvendigt. I andre tilfælle må
man erkende at man slet ikke skal køre. Det kommer vel an på typen og
mængden af stoffet.

Uha. Hvem skal så bestemme om man rent faktisk ER i stand til at køre. Nogle
mennesker kan nemt fejlvurdere det spg, eller politiet kan blot vurdere det
anderledes end en selv. Noget af en "gummi-paragraf" det ville blive.

>
Det må være et medicinsk spørgsmål. Først hvis evnen til at køre
bil ændres, bliver det relevant.

Det tror jeg nu den gør på alle som indtager et af nævnte stoffer. Det
gjorde den i al fald i væsentlig grad den ene gang jeg har prøvet at ryge
hash - bare rolig den dag kørte jeg bestemt ikke ;)

> Vi skal vel også en tur over og kigge på forskellige sovemidler. Dem skal
> folk da heller ikke have lov at køre på...

Det er vel i samme kategori som alt andet, som påvirker din evne til
at køre. Jeg skal i hvert fald ikke bag rettet på sovemedicin!

Næhhh... men ulovligt er det jo ikke. Først hvis du rent faktisk falder i
søvn kan man vist få en bøde... altså hvis man overlevede turen i grøften...

>
For mig ser problematikken simpel nok ud. Problemet bliver at
kategorisere og definere grænseværdier.

Netop, og det bliver da alt andet end simpelt....?





Niels Andersen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 05-01-07 14:37

On Jan 5, 10:40 am, Peter Dalgaard <p.dalga...@biostat.ku.dk> wrote:
> > Jeg kan ikke se at det skulle have nogen betydning hvor stofferne
> > kommer fra. Om det er købt på det sorte marked, eller om man har
> > fået det af en læge, påvirker vel evnen til at køre lige meget.Nej. Dvs. jo, men...
>
> Hvis stoffet er lægeordineret er der jo normalt en grund, ellers er
> det "for sjov". Hvis fx. amfetamin er givet for at korrigere
> DAMP eller lignende "attention deficit" (hvad hedder det på dansk?)
> syndrom kan det betyde at patienten ved passende dosering bliver langt
> mindre farlig i trafikken end uden.

Hvis man er farlig i trafikken med stoffet i blodet, så er man vel
ikke mindre farlig, bare fordi man er mere farlig uden medicinen.

Man hvis ikke kan køre bil uden medicin, og medicinen gør at man ikke
kan køre, så kan man aldrig køre bil, uanset hvilken tilstand der er
bedst. Skide ærgeligt, men det kan vel ikke være anderledes.

--
Mvh.

Niels Andersen


Niels Andersen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 05-01-07 14:53

On Jan 5, 10:52 am, "mfn" <jada...@hotmail.com> wrote:
> >Jeg kan ikke se at det skulle have nogen betydning hvor stofferne
> >kommer fra. Om det er købt på det sorte marked, eller om man har
> >fået det af en læge, påvirker vel evnen til at køre lige meget.
> Ja fysisk. Men det giver problemer i forhold til loven. Der findes vist også
> visse andre typer af medicin som efterlader rester i blodet lang tid efter
> indtagelse.

Det må vel være ligesom alkohol. En smule gør ikke noget, uanset om
det er fordi man har drukket meget lidt, eller om det er fordi det er
længe siden man har drukket.
For meget alkohol går ikke, uanset om man lige har drukket sig fuld,
eller om man drak så svine-meget i forgårs, at man stadig er fuld.

> Og man kan vidst også måle hash i blodet en uge efter indtagelse
> selvom rusen er væk.

Hvis man efter rusen fint kan køre bil, så kan man vel også måle at
der er meget lidt af stoffet tilbage, ligesom alkohol.

> Man skal vel heller ikke have lov at køre på tømmermænd
> eller hvis man er forkølet. Når man nyser er det jo fysisk umuligt ikke at
> lukke øjnene og så ser man jo ikke trafikken i 1 sekund. Er det det sekund
> en forankørende katastrofebremser kan det blive en grim ulykke.

1 sekunds fravær kan være nok til en alvorlig ulykke, men normalt er
det fordi der er noget andet galt samtidigt. Fx. for lidt afstand, folk
går ud foran bilen osv. Der skal være plads til at nyse, se på
klokken, se på speedometeret, se på skilte osv.

Hvis man er så forkølet, at man nyser meget tit, kan det godt være
for farligt at køre bil. 5 nys i træk og snot over det hele, kan
påvirke køreevnen ganske væsentligt.

> Og så er der
> også masser på stærk gigtmedicin. Og en person i min svigerfamilie har
> rygsmerter i en sådan grad at hun efter hvad jeg har hørt, får 12 slags
> piller om dagen. Hun har stadig kørekort - og endda handicap-bil betalt af
> det offentlige.

Jeg kan kun gå ud fra at den medicin ikke gør, at hun ikke kan køre
bil. I så fald, så må grænseværdien for virkemidlet formentlig
sættes højere end hvad man kan måle i hende.

Hvis medicinen gør, at hun ikke kan køre bil, må hun lade den stå.
Er det et permanent problem, burde hun aflevere bilen, og nok også
kørekortet.

Ret simpelt, ikke? :)

> > Det handler vel om hvorvidt man er i stand til at køre. I nogle
> > tilfælle må det være nok at være ekstra opmærksom, og i øvrigt
> > lade være med at køre hvis det er unødvendigt. I andre tilfælle må
> > man erkende at man slet ikke skal køre. Det kommer vel an på typen og
> > mængden af stoffet.
> Uha. Hvem skal så bestemme om man rent faktisk ER i stand til at køre.. Nogle
> mennesker kan nemt fejlvurdere det spg, eller politiet kan blot vurdere det
> anderledes end en selv. Noget af en "gummi-paragraf" det ville blive.

Ja, men sådan er det jo. Det starter med at det skal vurderes før du
overhovedet kan få kørekort. Og hvis politiet opdager én på vejen,
som ikke kan køre bil, så får vedkommende problemer uanset årsagen.
Man må ikke køre bil, hvis man ikke kan gøre det forsvarligt. Også
selv om årsagen ikke direkte gør det forbudt. Fx. er det ikke forbudt
at køre bil bare fordi man er forkølet. Men hvis du nyser så meget,
at det bliver uforsvarligt, så må du altså ikke.

Skal vi have mindre "gummi", må der fastsættes nogle grænseværdier
for hvor meget af de forskellige stoffer vi må have i blodet.

> > > Vi skal vel også en tur over og kigge på forskellige sovemidler.
> > Jeg skal i hvert fald ikke bag rettet på sovemedicin!
> Næhhh... men ulovligt er det jo ikke. Først hvis du rent faktisk falder i
> søvn kan man vist få en bøde... altså hvis man overlevede turen i grøften...

Når man har taget sovemedicin er der temmelig stor risiko for at falde
i søvn, det er jo formålet. Og så er det ulovligt at køre bil, da
det ikke er forsvarligt.
At det først får konsekvenser når man ER faldt i søvn, er så en
detalje. :)

> > For mig ser problematikken simpel nok ud. Problemet bliver at
> > kategorisere og definere grænseværdier.
> Netop, og det bliver da alt andet end simpelt....?

Nemlig. Det er trods alt subjektivt, ligesom for alkohol. Er det ikke
præcist samme problematik, bortset fra at vi har nogenlunde styr på
det med alkoholen? (Lovgivning, tests osv.)

--
Mvh.

Niels Andersen


Uffe Ravn (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 05-01-07 22:39

Niels Andersen wrote:

> Jeg kan kun gå ud fra at den medicin ikke gør, at hun ikke kan køre
> bil. I så fald, så må grænseværdien for virkemidlet formentlig
> sættes højere end hvad man kan måle i hende.
>
> Hvis medicinen gør, at hun ikke kan køre bil, må hun lade den stå.
> Er det et permanent problem, burde hun aflevere bilen, og nok også
> kørekortet.
>
> Ret simpelt, ikke? :)

Slet ikke, mange invalidebilsindehavere har slet ikke kørekort, de har bilen
for at deres mand/kone/søn/datter/far/mor kan køre dem.

Det vil da være for dumt at de skulle aflevere bilen.

Mvh. Uffe Ravn



mfn (06-01-2007)
Kommentar
Fra : mfn


Dato : 06-01-07 18:36


> Slet ikke, mange invalidebilsindehavere har slet ikke kørekort, de har
bilen
> for at deres mand/kone/søn/datter/far/mor kan køre dem.
>
> Det vil da være for dumt at de skulle aflevere bilen.

Jeg har dog manjge eksempler på at invalidebilsindehavere selv kører.
Faktisk en hel del.



Ole Mogensen (05-01-2007)
Kommentar
Fra : Ole Mogensen


Dato : 05-01-07 17:51

mfn wrote:
> Jeg har hørt at man ikke længere må tage stoffer og køre bil som med
> alkohol. Hash og så videre. Vi kan hurtigt blive enige om at det en
> uhensigtsmæssigt og der er sikkert mange som gør det.

Jep det er uhensigtsmæssigt at vi ikke længer ikke må det....

>
> Det bliver bare svært at administere. Nogle behandles nemlig medicinsk med
> nogle af dem. Amfetamin fx. Og heroin vidst også. Fratages disse så
> kørekortet eller får de en bøtte med en advarselstrekant på med deres
> "medicin" i.
Hvorfor tror /du/ at der er en trekant på ?
>
> Og skal stofferne være lovlige hvis de er givet som et led i en eller anden
> slags behandling? Hvad med dem med advarselstrekant på? De er jo ikke
> ulovlige at køre på men man skal være ekstra opmærksom. Skal vi til at have
> Heroin, amfetamin og hash i pilleglas - altså dem som nu får det af den ene
> eller anden grund?
>
> Og skal en lægekontrolleret behandling lovliggøre at køre på disse?
>
> Vi skal vel også en tur over og kigge på forskellige sovemidler. Dem skal
> folk da heller ikke have lov at køre på...
>
> Jeg har ingen holdning til det her, spørger kun til jeres, da jeg kan se en
> del problematikker i tiltaget...
>
>
Er du dum ? eller tager du bare for mange piller med en trekant på ?

Ole

mfn (05-01-2007)
Kommentar
Fra : mfn


Dato : 05-01-07 20:41


"Ole Mogensen" <ole.mogensen@fysik.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:enlvph$pvh$1@news.net.uni-c.dk...
> mfn wrote:
> > Jeg har hørt at man ikke længere må tage stoffer og køre bil som med
> > alkohol. Hash og så videre. Vi kan hurtigt blive enige om at det en
> > uhensigtsmæssigt og der er sikkert mange som gør det.

Jeg vælger et LOL her. Kan se den kan misforstås.

> Er du dum ? eller tager du bare for mange piller med en trekant på ?

Jeg er sgu nok ikke meget dummere end dig. Jeg har en enkelt kort periode
for 4 år siden fået piller med advarselstrekant. Lægen siger man skal vente
et døgn og se på virkningen og så vurdere om man kan køre.

Faktisk er du endnu dummere hvis du ikke kan se at ordet "uhensigtsmæssigt"
var i forhold til det at køre bil og ikk til at der ikke skulle/er lovgivet
imod det.

Advarselstrekanten gør det hverken ulovligt eller umulig at betjene hverken
biler eller farlige maskiner. Man skal bare være mere opmærksom. Der er j
obare lige den detalje at det kan være svært med sløvende medicin. På kun få
sekunder kan din skæbne afgøres.

Men man kunne vel så indføre advarselstrekanter på alt der indeholdt alkohol
også, øl osv....

Jeg vil lige pointere at jeg IKKE er fortaler for bilkørsel under påvirkning
af noget som helst, men regelerne bbliver mere og mere kringlede synes jeg.

Er det ok at køre på 1 øl FX? Ikke ulovligt, men er det moralsk OK?



Christian B. Andrese~ (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 08-01-07 09:41


Tom (snabela) wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:1167986657.671592.251280@v33g2000cwv.googlegroups.com...
>
> Tom (snabela) wrote:
> > Kender en enkelt der i årevis har kørt i til tider TOTAL omtåget tilstand.
> > Ja faktisk så grelt at han virkede som en der havde drukker 10 øl i rap.
> > Han
> > kører stadig rundt i bil i dag. Ingen i hans omgangskreds gør noget.
>
> Heller ikke dig ?
>
> ---------------
> Nej

Og det har du det fint nok med ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Amasing GeoMag constructions:
http://textodigital.com/P/GG/bindex.php


Ukendt (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-01-07 22:33


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1168245673.960347.181390@s80g2000cwa.googlegroups.com...

Tom (snabela) wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:1167986657.671592.251280@v33g2000cwv.googlegroups.com...
>
> Tom (snabela) wrote:
> > Kender en enkelt der i årevis har kørt i til tider TOTAL omtåget
> > tilstand.
> > Ja faktisk så grelt at han virkede som en der havde drukker 10 øl i rap.
> > Han
> > kører stadig rundt i bil i dag. Ingen i hans omgangskreds gør noget.
>
> Heller ikke dig ?
>
> ---------------
> Nej

Og det har du det fint nok med ?

---------------
Jeg har valgt ikke at gøre noget ved det. Jeg er heller ikke ANSVARLIG for
hvad andre voksne mennesker laver.

--
Tom



Christian B. Andrese~ (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-01-07 09:18


Tom (snabela) wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:1168245673.960347.181390@s80g2000cwa.googlegroups.com...
>
> Tom (snabela) wrote:
> > "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > news:1167986657.671592.251280@v33g2000cwv.googlegroups.com...
> >
> > Tom (snabela) wrote:
> > > Kender en enkelt der i årevis har kørt i til tider TOTAL omtåget
> > > tilstand.
> > > Ja faktisk så grelt at han virkede som en der havde drukker 10 øl i rap.
> > > Han
> > > kører stadig rundt i bil i dag. Ingen i hans omgangskreds gør noget.
> >
> > Heller ikke dig ?
> >
> > ---------------
> > Nej
>
> Og det har du det fint nok med ?
>
> ---------------
> Jeg har valgt ikke at gøre noget ved det. Jeg er heller ikke ANSVARLIG for
> hvad andre voksne mennesker laver.

Fint nok.
Så må man håbe at dine børn ikke kommer i vejen.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Amasing GeoMag constructions:
http://textodigital.com/P/GG/bindex.php


Ukendt (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-01-07 17:27


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1168330703.329410.264140@38g2000cwa.googlegroups.com...

Tom (snabela) wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:1168245673.960347.181390@s80g2000cwa.googlegroups.com...
>
> Tom (snabela) wrote:
> > "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > news:1167986657.671592.251280@v33g2000cwv.googlegroups.com...
> >
> > Tom (snabela) wrote:
> > > Kender en enkelt der i årevis har kørt i til tider TOTAL omtåget
> > > tilstand.
> > > Ja faktisk så grelt at han virkede som en der havde drukker 10 øl i
> > > rap.
> > > Han
> > > kører stadig rundt i bil i dag. Ingen i hans omgangskreds gør noget.
> >
> > Heller ikke dig ?
> >
> > ---------------
> > Nej
>
> Og det har du det fint nok med ?
>
> ---------------
> Jeg har valgt ikke at gøre noget ved det. Jeg er heller ikke ANSVARLIG for
> hvad andre voksne mennesker laver.

Fint nok.
Så må man håbe at dine børn ikke kommer i vejen.

-------------------------------
Ja det har du ret i.
Jeg kan dog ikke redde hele verden og det er heller ikke min opgave. Jeg
møder vel en million andre som kører som idioter på de danske veje og jeg
tror oprigtigt at de udgør en endnu større fare end dem som er påvirkede af
medicin. Jeg gider i hvert fald ikke installere videokamera og ringe til
politiet hver gang jeg ser en lovovertrædelse....som jeg næsten oplever
dagligt.

--
Tom



Christian B. Andrese~ (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 10-01-07 09:04


Tom snabela wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:1168330703.329410.264140@38g2000cwa.googlegroups.com...
>
> Tom (snabela) wrote:
> > "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > news:1168245673.960347.181390@s80g2000cwa.googlegroups.com...
> >
> > Tom (snabela) wrote:
> > > "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:1167986657.671592.251280@v33g2000cwv.googlegroups.com...
> > >
> > > Tom (snabela) wrote:
> > > > Kender en enkelt der i årevis har kørt i til tider TOTAL omtåget
> > > > tilstand.
> > > > Ja faktisk så grelt at han virkede som en der havde drukker 10 øl i
> > > > rap.
> > > > Han
> > > > kører stadig rundt i bil i dag. Ingen i hans omgangskreds gør noget.
> > >
> > > Heller ikke dig ?
> > >
> > > ---------------
> > > Nej
> >
> > Og det har du det fint nok med ?
> >
> > ---------------
> > Jeg har valgt ikke at gøre noget ved det. Jeg er heller ikke ANSVARLIG for
> > hvad andre voksne mennesker laver.
>
> Fint nok.
> Så må man håbe at dine børn ikke kommer i vejen.
>
> -------------------------------
> Ja det har du ret i.
> Jeg kan dog ikke redde hele verden og det er heller ikke min opgave. Jeg
> møder vel en million andre som kører som idioter på de danske veje og jeg
> tror oprigtigt at de udgør en endnu større fare end dem som er påvirkede af
> medicin. Jeg gider i hvert fald ikke installere videokamera og ringe til
> politiet hver gang jeg ser en lovovertrædelse....som jeg næsten oplever
> dagligt.

Det kan jeg godt forstå.
Men ikke desto mindre vil jeg altid ringe til politiet ved begrundet
mistanke om fx. en spritbillist.
2 gange har jeg ringet til dem en eftermiddag på vej hjem.
Begge gange var det håndværkere som sad og drak øl i bilen på vej
hjem.
Begge var fra Nordjylland (ikke at nordjyder drikker mere, det var mere
det faktum at de havde langt hjem) og kunne derfor tænkes at ville
drikke mere, og måske allerede havde drukket for meget.
Den ene kørte tilmed ca. 70 km/t og kørte usikkert. Jeg ringede ved
Hadsten afkørslen og han blev stoppet ved Randers N, så politiet tog
det skam alvorligt.
Jeg havde det godt med det og føler mig absolut ikke som en stikker.
Og jeg gør det gerne igen.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Amasing GeoMag constructions:
http://textodigital.com/P/GG/bindex.php


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste