Golf 3 på literen
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-01-07 16:07

Har lige været nede i den anden ende af Tyskland for at købe lidt ind - det
blev til en tur på 2.000 km. Jeg havde ingen trailer eller cv med :)

Golf III TDI 1.9, 97 - hvad gik den på literen?

Hastighed maks. 90 km/t. Ca. 150 km uden for motorvejen i meget vekslende
terræn :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-01-07 16:32

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Har lige været nede i den anden ende af Tyskland ..
> Jeg havde ingen trailer eller cv med :)
> Hastighed maks. 90 km/t.

Du er en meget tålmodig mand, Per. Jeg forstår det simpelthen ikke.

vh
Torben

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-01-07 16:45

> Har lige været nede i den anden ende af Tyskland for at købe lidt
ind - det
> blev til en tur på 2.000 km. Jeg havde ingen trailer eller cv med :)
>
> Golf III TDI 1.9, 97 - hvad gik den på literen?

21Km/l

> Hastighed maks. 90 km/t. Ca. 150 km uden for motorvejen i meget
vekslende
> terræn :)

Gosh - du har haft god tid.......
jeg tror ikke fartpiloten i Völlen kan aktiveres under 100Km/t

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : P Kaasing

Dato : 04-01-07 17:03

Vil gætte på omkring 25 km/l, på en almindelig tur mellem silkeborg og århus
hvor jeg bare følger trafikken og kører 130+ går min Golf IV 1.9 TDI ca 23
km/l, så på sådan en lang tur og med så lille en fart burde den gå ret langt
pr liter.

/Poul

Fra : Il Duce

Dato : 04-01-07 18:29

> [...]
> ca 23 km/l, så på sådan en lang tur og med så lille en fart burde den gå

Din Golf går 23km/l ved hastigheder over 130km/t?

--

MVH

Thomas

Fra : P Kaasing

Dato : 04-01-07 18:58

"Il Duce" <not@valid.dk> skrev i en meddelelse
> Din Golf går 23km/l ved hastigheder over 130km/t?
>

> --
>
> MVH
>
> Thomas

Nej, de 23 km/l er gennemsnit på turen mellem århus og silkeborg (bopæl og
arbejde), men undervejs når hastigheden nogle steder op på 130+. Blot
skrevet for at fortælle at jeg ikke ligger og spærer med 90 på motorvejen.
Når jeg kører de 130 km/t ligger forbruget på omkring 6-8 l/100km.

/Poul

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-01-07 11:57

P Kaasing wrote:
> [...]

> (bopæl og arbejde), men undervejs når hastigheden nogle steder op på
> 130+. Blot skrevet for at fortælle at jeg ikke ligger og spærer med

De eneste du spærrer for ved at køre 90 km/t er dem der vil køre 91.

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 04-01-07 17:48

> [...]
> med :)
> Golf III TDI 1.9, 97 - hvad gik den på literen?

3,9l/100Km ifølge MFA'en, 24,6km/l udregnet på god gammeldags måde

> Hastighed maks. 90 km/t. Ca. 150 km uden for motorvejen i meget
> vekslende terræn :)

Med dén tålmodighed, skulle man tro at du er uddannet pædagog!

/Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 04-01-07 21:45

> Med dén tålmodighed, skulle man tro at du er uddannet pædagog!

Eller brugt en del år i grønne klæder med at sidde vagt

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-01-07 12:09

Brian wrote:

> 3,9l/100Km ifølge MFA'en, 24,6km/l udregnet på god gammeldags måde

Nemlig - dén har jeg også set - resultatet af den udregning er så godt nok
25,6 :)

Tallet jeg kom frem til i går var lidt dårligere end sidste gang jeg var ude
på langtur, idet jeg kørte 25.35. Sidste gang jeg prøvede - det var en tur
til det tidligere DDR og retur - var gennemsnittet 26,78, men vejret var
også betydeligt bedre, 35 grader i dagtimerne (heldigvis uden solskin).
Brændstoffet er nok også bedre om sommeren. Og dengang var jeg ikke så meget
på afveje (=væk fra motorvejen) som denne gang.

Til resultatet skal tillæges 2% i en direkte sammenligning, idet andre dæk
betød at odometeret viste 1% mindre end den egentlig skulle efter gps´en.
Den plejer at vise 1% for meget.

Normalt kører jeg med 215/40x16, i går 205/50x15. Jeg ved godt at forskellen
ifølge http://www.miata.net/garage/tirecalc.html ikke er 2%, men 1.3%.

> Med dén tålmodighed, skulle man tro at du er uddannet pædagog!

Det er skam udelukkende et spørgsmål om at have en bil, hvor man nyder at
bevæge sig igennem landskabet :)

Spørgsmål til dét? :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-01-07 13:07

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Det er skam udelukkende et spørgsmål om at have en bil, hvor man nyder at
> bevæge sig igennem landskabet :)
>
> Spørgsmål til dét? :)

Hvorfor valgte du så autobahn?

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-01-07 13:11

In article <459e3f6b$0$49207$14726298@news.sunsite.dk>,
Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor valgte du så autobahn?

Samme spørgsmål som ovenstående plus et tillæg:

Med al respekt for folks bilvalg.. hvordan kan en Golf 3 blive en bil
man bevæger sig så mange km i med så lav fart og så nyde det? Det skulle
da kun lige være det faktum at den gik langt på literen - anden
fornøjelse kan jeg ikke lige få øje på? :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-01-07 14:39

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]

Fordi det er langt den hurtigste og mindst frustrerende måde - ingen
småbyer, blinklys og andre hastighedsnedsættende objekter. Og ikke så meget
stress som der er uden for Autobahnen. Tyskerne vil gerne køre hurtigt, også
uden for Autobahnen.

> [...]

> skulle da kun lige være det faktum at den gik langt på literen - anden
> fornøjelse kan jeg ikke lige få øje på? :)

Du har ret - man kan nemlig godt bevæge sig med høj fart og nyde det.

Og stadig køre langt på literen ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 05-01-07 17:45

Martin Johansen [6000] wrote:

> Med al respekt for folks bilvalg.. hvordan kan en Golf 3 blive en bil
> man bevæger sig så mange km i med så lav fart og så nyde det?

Det er et spørgsmål om at have sig en Golf 3'er med nok legetøj - og så er
den ulidelig på den anden side af 120km/t

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-01-07 18:46

In article <459e8080$0$49198$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Det er et spørgsmål om at have sig en Golf 3'er med nok legetøj - og så er
> den ulidelig på den anden side af 120km/t

Hehe :=)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-01-07 12:25

Brian wrote:

> 3,9l/100Km ifølge MFA'en, 24,6km/l udregnet på god gammeldags måde

Min mfa måler iøvrigt 10% for lidt - jeg tror det er fordi motoren er
modificeret :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 05-01-07 17:49

> Min mfa måler iøvrigt 10% for lidt - jeg tror det er fordi motoren er
> modificeret :)

Hvad har du fået gjort ved motoren ? Er den ikke bare chiptunet ?

Min måler også lidt skævt, og min er blevet chippet ved Abt.

Jeg tror dog ikke det er derfor den måler skævt, selv helt nye VAG potter
ligger omkring 8% (så vidt jeg husker) for optimistisk.

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-01-07 10:36

Brian wrote:
> Per Henneberg Kristensen wrote:

>>> 3,9l/100Km ifølge MFA'en, 24,6km/l udregnet på god gammeldags måde

> Hvad har du fået gjort ved motoren ? Er den ikke bare chiptunet ?

Jow :)

> Min måler også lidt skævt, og min er blevet chippet ved Abt.

Min måler 0,3 liter forkert ved lav belastning (f.eks. turen den anden dag)
op til lidt over en liter ved kørsel med campingvogn. Alt i alt dog omkring
10-12%.

> Jeg tror dog ikke det er derfor den måler skævt, selv helt nye VAG
> potter ligger omkring 8% (så vidt jeg husker) for optimistisk.
'
Jeg vil prøve at montere de originale chips, og se hvad den så siger - men
jeg kan ikke lige finde dem :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Il Duce

Dato : 04-01-07 18:28

> [...]
>
> Golf III TDI 1.9, 97 - hvad gik den på literen?
>
> Hastighed maks. 90 km/t. Ca. 150 km uden for motorvejen i meget vekslende

Var menuen "Los i løgene" udsolgt og du måtte nøjes med det næstbedste -
Esbjerg-Sydtyskland med 90km/t i en gammel Golf?

--

MVH

Thomas

Fra : spamsen

Dato : 04-01-07 22:34

"Il Duce" wrote in message

> Var menuen "Los i løgene" udsolgt og du måtte nøjes med
> det næstbedste - Esbjerg-Sydtyskland med 90km/t i en
> gammel Golf?
hah, det må have smagt skægt begge dele...
@per: sælg/reperer dog bilen hvis du ikke har råd/kan køre max hastighederne
bare på alm. landevej, kan det kun have været dyrere end en alm køretur på
motorvejen (minimum 1 overnatning mere i tyskland.. sikke en besparelse) :)
så du har sparet 20L diesel? á 7kr/L altså lige nok til aftensmaden for
2pers. på en god tysk kro :)

--
vh.
Flemming

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-01-07 12:21

spamsen wrote:
> [...]

> tyskland.. sikke en besparelse) :) så du har sparet 20L diesel? á
> 7kr/L altså lige nok til aftensmaden for 2pers. på en god tysk kro :)

Jeg kørte onsdag morgen kl. 04:30 og kom hjem torsdag kl. 15:30. Overnatning
foregik i bilen. Det var egentlig ikke specielt koldt - nattemperatur 7-8
grader.

20 liter?

90 km/t = 25.x km/l
100 km/t = 23.5 km/l
120 km/t = 18,75 km/l.

Turen blev på 2000 km. Det bliver vist en besparelse på 28,5 liter. Diesel
til 7 kr. per liter i Tyskland er en drøm, regn med 8. Overnatning kan godt
findes til 30 Euro og det var egentlig mening - problemet er at finde dem
uden at bruge alt for meget tid på det. Links und rechts der Autobahn på
nettet kan bruges ..

--
Per, Esbjerg

Fra : KASO

Dato : 06-01-07 12:38

> [...]
> dem uden at bruge alt for meget tid på det. Links und rechts der Autobahn

Forstår jeg dig ret: For at spare 26.8 Euro, bruger du 30 Euro + (mindst) et
ekstra restaurantmåltid?
(Jeg ved godt, at du endte med at sove i bilen - men det var jo ikke planen,
iflg. det du skriver)

Et forbrug på 18,75 km/l lyder iøvrigt højt i mine ører for en "lille"
GolfIII. I sommer på turen sydpå kørte vi ca. det samme i en Renault Grand
Scénic 1.9dCi (120hk/300Nm), med stort frontareal, og som vejer 1550kg + 2
voksne + 2 børn + feriebagage til 2 uger. Bilen var endda knapt tilkørt
(ca.25.000km).

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-01-07 11:28

KASO wrote:

> Forstår jeg dig ret: For at spare 26.8 Euro, bruger du 30 Euro +
> (mindst) et ekstra restaurantmåltid?

Nej, jeg havde 2 madpakker med og lidt til den søde tand og brugte ingen
penge på mad derudover.

Ca.(!) det samme?

--
Per, Esbjerg

Fra : KASO

Dato : 08-01-07 08:54

> Nej, jeg havde 2 madpakker med og lidt til den søde tand og brugte ingen
> penge på mad derudover.

OK - men du planlagde alligevel at bruge 30 Euro for at spare 26,8?!?

> Ca.(!) det samme?

Jeg kunne ikke huske det nøjagtigt - jeg har nu konsulteret mit Excel-ark på
min PDA, hvor jeg holder statistik: 18,6km/l ved en marchhastighed på
120km/t (vi skulle følges med 3 andre biler (heraf 2 med markant ringere
motorkraft), så fartpiloten blev sat til 120 (ifht. GPS - 124 km/t på
speedometeret)). Jeg undrede mig derfor over at du i en mindre/lettere bil
ikke kunne køre længere på literen ved den hastighed.

Fra : Brian

Dato : 08-01-07 20:37

KASO wrote:
> Jeg undrede mig derfor over
> at du i en mindre/lettere bil ikke kunne køre længere på literen ved
> den hastighed.

Der er sgu nok sket en udvikling, skal du se

Sådan en Golf 3 TDI med 110Hk, er også gearet lige lavt nok. Ved 90km/t
render den tæt på 2000rpm. Din render sikkert de 120km/t omkring de 2000rpm
?

/Brian

Fra : KASO

Dato : 09-01-07 08:02

> Der er sgu nok sket en udvikling, skal du se

Ja - det har du nok ret i...

> Sådan en Golf 3 TDI med 110Hk, er også gearet lige lavt nok. Ved 90km/t
> render den tæt på 2000rpm. Din render sikkert de 120km/t omkring de
> 2000rpm ?

Ca. 110km/t v. 2.000rpm i 6. gear - det gør selvfølgelig også en forskel!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-01-07 18:19

KASO wrote:
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse

> Ja - det har du nok ret i...

> Ca. 110km/t v. 2.000rpm i 6. gear - det gør selvfølgelig også en
> forskel!

Jeg kører ægte 90 km/t ved 2.000 rpm i 5. gear, - og jeg ville meget gerne
have et ekstra gear.

I en Golf I Diesel har jeg sat 5-trinsgearkasse i. Omdrejningstallet var det
samme i de 4. første gear, og når man så gik i 5. sparede man 25%
omdrejninger (jeg havde omdrejningstæller i). Men man sparede kun 10%
brændstof når man kørte efter færdselsloven (ikke motorvej). Jeg vil dog tro
at besparelsen har været større ved motorvejshastighed.

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-01-07 18:17

KASO wrote:

> OK - men du planlagde alligevel at bruge 30 Euro for at spare 26,8?!?

Nej - når jeg nu alligevel skulle derned, så ville jeg se hvad den gik på
literen - fordi jeg ved hvad den går på literen om sommeren :)

> [...]
> (ifht. GPS - 124 km/t på speedometeret)). Jeg undrede mig derfor over
> at du i en mindre/lettere bil ikke kunne køre længere på literen ved

Der er mange ting der spiller ind - f.eks. i hvor stor en del af tiden man
får lov til at køre 120 km/t.

Skal der måles og sammenlignes, så skal det ske på samme tidspunkt med
samtidig ankomst til et eller andet mål - det er svært i praksis.

Der er en verden til forskel på at gennemføre en tur med 120 km/t i Italien
påskedag og en mandag i Tyskland. Der skal jo omkring 1.000 km´s kørsel til,
før tanken er tom.

--
Per, Esbjerg

Fra : spamsen

Dato : 07-01-07 21:40

"Per Henneberg Kristensen" wrote in
message news:459e34bc$0$1407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Jeg kørte onsdag morgen kl. 04:30 og kom hjem torsdag kl.
> 15:30. Overnatning foregik i bilen. Det var egentlig ikke
> specielt koldt - nattemperatur 7-8 grader.
hehe, kan gå om sommeren, meeen om "vinteren" :|

> 20 liter?
>
> 90 km/t = 25.x km/l
> 100 km/t = 23.5 km/l
> 120 km/t = 18,75 km/l.
v.180->=?

> Turen blev på 2000 km. Det bliver vist en besparelse på
> 28,5 liter. Diesel til 7 kr. per liter i Tyskland er en
> drøm, regn med 8.
ok godt det ikke var en benzin-bil der kun kørte 5-7,5km pr/L? :)

> Overnatning kan godt findes til 30 Euro
> og det var egentlig mening - problemet er at finde dem
> uden at bruge alt for meget tid på det. Links und rechts
> der Autobahn på nettet kan bruges ..
ja og netop på de tidspunkter du siger du kører på burde du kunne have
klaret tyskland hjem om natten?
jeg synes det er fint folk kører økonomisk, men altså først når hele
"tanken" er tænkt igennem :)
så at spare de par hundre.. ville jeg nok foretrække min egen seng..

--
vh.
Flemming

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-01-07 18:21

spamsen wrote:

> v.180->=?

Ved jeg ikke - det vil jeg ikke byde min motor :)

Og for at imødegå alle de indslag der kommer nu - hvorfor så køre i en
chippet diesel - fordi så kan jeg "følge med" GTI´erne m.m. i
www.clubgolf.dk, når vi kører tidskørsel :)

> [...]
> "tanken" er tænkt igennem :)
> så at spare de par hundre.. ville jeg nok foretrække min egen seng..

Det var også for at prøve økonomien af ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : spamsen

Dato : 10-01-07 22:31

"Per Henneberg Kristensen" wrote in
message news:45a5207f$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

>>> 100 km/t = 23.5 km/l
>
> Ved jeg ikke - det vil jeg ikke byde min motor :)
ok? man siger da ellers bare max 80% af ydelsen i længere tid tager det ikke
skade af.

> Og for at imødegå alle de indslag der kommer nu - hvorfor
> så køre i en chippet diesel - fordi så kan jeg "følge
> med" GTI´erne m.m. i www.clubgolf.dk, når vi kører
> tidskørsel :)
hehe det var nu ikke for den sags skyld, for man kan vel godt nøjes med at
chippe for at køre længere på litteren? (at der så måske følger flere
NM+heste med er jo nok bare en sidegevinst?) :)

ja så har du jo også prøvet det :)

--
vh.
Flemming

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-01-07 20:41

spamsen wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" wrote in
> message news:45a5207f$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> ok? man siger da ellers bare max 80% af ydelsen i længere tid tager
> det ikke skade af.

Da jeg fik min tunet havde den kørt 300.000+ - ham jeg fik tunet den ved,
Papmahl ved München, havde en VW der havde kørt lige så meget - han var i
gang med 3. motor.

Tyskerne _kører_ hurtigere :)

> hehe det var nu ikke for den sags skyld, for man kan vel godt nøjes
> med at chippe for at køre længere på litteren? (at der så måske
> følger flere NM+heste med er jo nok bare en sidegevinst?) :)

Jeg tror ikke på det udsagn hvad min motor angår.

Jeg har ikke kørt benzinbil siden oliekrisen sidst i halvfjerdserne :)

Jeg havde ærinder på vej hjem også, så det var helt bevidst. Besøg hos
www.conrad.de i Hamburg.

Som sagt var det ikke for at spare, men for at se hvor sparsommelig bilen
var og for at få en tur ud af det.

> ja så har du jo også prøvet det :)

Det er ikke første gang ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 04-01-07 22:41

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in

> Hastighed maks. 90 km/t. Ca. 150 km uden for motorvejen i meget
> vekslende terræn :)

27 km/l

/E

Fra : tom jensen

Dato : 05-01-07 00:39

> [...]
>
> Golf III TDI 1.9, 97 - hvad gik den på literen?
>
> Hastighed maks. 90 km/t. Ca. 150 km uden for motorvejen i meget vekslende

hej

jeg er da helt sikkert på at når det er din golf 3 har den nok kørt omkring
33km/l .

for den er jo lidt speciel ,eller hva

mvh tom

--