|
| Undertryk i benzin tank Fra : Steen |
Dato : 03-01-07 22:13 |
|
Hej med jer.
Kan det passe at der skal være et så stort undertryk i benzintanken,
at det hvæser når man tager dækslet af, for at fylde benzin på.
Mvh.
Steen
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-01-07 22:15 |
|
Steen skriver:
>
> Kan det passe at der skal være et så stort undertryk i benzintanken,
> at det hvæser når man tager dækslet af, for at fylde benzin på.
På nogle biler er det ganske almindeligt, på andre kan det stope
motoren.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Steen (03-01-2007)
| Kommentar Fra : Steen |
Dato : 03-01-07 22:27 |
|
Det er en Ford Escort 1,6
Mvh.
Steen
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:459C1CD3.27E29EBD@du.kan.finde.den...
> Steen skriver:
>>
>> Kan det passe at der skal være et så stort undertryk i benzintanken,
>> at det hvæser når man tager dækslet af, for at fylde benzin på.
>
> På nogle biler er det ganske almindeligt, på andre kan det stope
> motoren.
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Kim Voss Schrader (03-01-2007)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 03-01-07 22:34 |
|
Hej!
Steen wrote:
> Det er en Ford Escort 1,6
Der kommer et godt sug, jeps. Ihvertfald på min '96'er :)
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-01-07 22:42 |
|
Steen skriver:
>
> Det er en Ford Escort 1,6
Escort 1,6 er vel "kun" blevet lavet i en 20-25 år...
Okay, der kan der godt komme undertryk i, hvis den er af nyere model, så
den har elektrisk benzinpumpe.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Skak (03-01-2007)
| Kommentar Fra : Skak |
Dato : 03-01-07 23:29 |
|
Klaus D. Mikkelsen fremførte:
> Okay, der kan der godt komme undertryk i, hvis den er af nyere model,
> så den har elektrisk benzinpumpe.
Er de andre da med håndpumpe
| |
Klaus D. Mikkelsen (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 04-01-07 06:24 |
| | |
Theo Bregnegaard (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Theo Bregnegaard |
Dato : 04-01-07 11:50 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Steen skriver:
>>
>> Det er en Ford Escort 1,6
>
> Escort 1,6 er vel "kun" blevet lavet i en 20-25 år...
>
> Okay, der kan der godt komme undertryk i, hvis den er af nyere model, så
> den har elektrisk benzinpumpe.
Klaus for hulan da, det har intet at gøre med, om bilen har mekanisk eller
elektrisk benzinpumpe, biler af nyere årgang må ikke lukke benzindampene
ud i det fri.
Det er derfor, at der på nyere biler er monteret et såkaldt trækulsfilter,
der opsuger dampene fra benzintanken når bilen er parkeret, når motoren så er
igang igen, suges de absorberede benzindampe ind i motoren og forbrændes.
Under kørsel, dannes der derfor et svagt vakuum i benzintanken, for at suge
benzindampene væk, både fra benzintanken, samt de akkumulerede benzindampe
fra trækulsfilteret.
Dette vakuum er styret af en ventil et eller andet sted i systemet.
Det er denne ventil der afgør hvor stort vakuumet er, alt efter hvor stram/slap den er.
På nyere biler med OBD II og nyere styring, vil MIL (Malfunction Idicator Lamp)
lampen lyse hvis man f.eks. glemmer at sætte benzindækslet på, eller der er andre
utætheder i brændstofsystemet.
--
Ejvind
Sjov tid vi lever i.
Præsterne prædiker politik - politikerne gør sig hellige.
| |
Benny (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Benny |
Dato : 04-01-07 12:20 |
|
>
> Klaus for hulan da, det har intet at gøre med, om bilen har mekanisk eller
> elektrisk benzinpumpe, biler af nyere årgang må ikke lukke benzindampene
> ud i det fri.
> Det er derfor, at der på nyere biler er monteret et såkaldt trækulsfilter,
> der opsuger dampene fra benzintanken når bilen er parkeret, når motoren så
> er
> igang igen, suges de absorberede benzindampe ind i motoren og forbrændes.
>
> Under kørsel, dannes der derfor et svagt vakuum i benzintanken, for at
> suge
> benzindampene væk, både fra benzintanken, samt de akkumulerede benzindampe
> fra trækulsfilteret.
>
> Dette vakuum er styret af en ventil et eller andet sted i systemet.
> Det er denne ventil der afgør hvor stort vakuumet er, alt efter hvor
> stram/slap den er.
>
> På nyere biler med OBD II og nyere styring, vil MIL (Malfunction Idicator
> Lamp)
> lampen lyse hvis man f.eks. glemmer at sætte benzindækslet på, eller der
> er andre
> utætheder i brændstofsystemet.
Den forklaring har jeg også hørt fra både min fætter der er Volvo mek. og en
af mine venner der er ansat hvor de reparerer alle mærker.
Benny
| |
Klaus D. Mikkelsen (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 04-01-07 17:39 |
| | |
Fam. Olsen (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 04-01-07 20:33 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:459D2D89.13B84F1A@du.kan.finde.den...
> Theo Bregnegaard skriver:
>>
>> Klaus for hulan da, det har intet at gøre med, om bilen har mekanisk
>> eller
>> elektrisk benzinpumpe
>
> Jo i ældre årgange har det.
>
> Klaus
Kan du forklare det nærmere?
MVH Niels
| |
Klaus D. Mikkelsen (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 04-01-07 21:32 |
|
"Fam. Olsen" skriver:
>
> Kan du forklare det nærmere?
I ældre biler med elektronisk benzinpumpe kunne man godt køre med
undertryk i tanken. Dem med mekanisk pumpe fik det også, hvis
udluftningen var stoppet. Da den mekaniske pumpe oftest ikke giver samme
tryk som den elektriske gav en stoppet udluftning mangel på benzin til
motoren.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ib Jakobsen (05-01-2007)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 05-01-07 14:09 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
>
> I ældre biler med elektronisk
Lige netop dig. Ikke elektronisk. Elektrisk. Det er ofte en god
gammeldags elektromotor der driver værket. Med mindre det er en gammel
SU-membranpumpe.
> undertryk i tanken. Dem med mekanisk pumpe fik det også, hvis
> udluftningen var stoppet. Da den mekaniske pumpe oftest ikke giver samme
> tryk som den elektriske gav en stoppet udluftning mangel på benzin til
> motoren.
Mekaniske pumper kan sætte mindst lige så stort vakuum som elektriske.
Og gerne mere da der er tale membrampumper når snakker om mekaniske.
Husk vi taler om pumper der ikke er indbygget i tanken og derfor må føje
fysikkens love. Altså den trykforskel vi snakker er fra barometertrykket
til det absolutte tomrum. Faktisk kørte mange gamle japaner biler med
vakuum i tanken. Efter sigende fra et amerikansk lovkrav om sikkerhed
ved uheld.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Fam. Olsen (05-01-2007)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 05-01-07 14:17 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:459D6429.5CF6D68F@du.kan.finde.den...
> "Fam. Olsen" skriver:
>>
>> Kan du forklare det nærmere?
>
> I ældre biler med elektronisk benzinpumpe kunne man godt køre med
> undertryk i tanken. Dem med mekanisk pumpe fik det også, hvis
> udluftningen var stoppet. Da den mekaniske pumpe oftest ikke giver samme
> tryk som den elektriske gav en stoppet udluftning mangel på benzin til
> motoren.
Jeg er enig med dig i det skriver her, men det har bare intet at gøre med
det du svarede på med din påstand. Til det spørgeren spørger om til at
begynde med er det i bund og grund ligegyldigt om den er har mekanisk eller
elektrisk pumpe. Det at det drejer sig om er om den har det omtalte
kulfilter eller ej. Har den det er den så også så ny at den har indspøjtning
og dermed elektrisk pumpe. Den kan også sagtens have elektrisk pumpe uden at
have kulfilteret. I det tilfælde skal der så ikke være noget undertryk. Er
der det ja så er udluftiningen til tanken stoppet.
MVH Niels
| |
Ejvind Kruse (05-01-2007)
| Kommentar Fra : Ejvind Kruse |
Dato : 05-01-07 10:11 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Theo Bregnegaard skriver:
>>
>> Klaus for hulan da, det har intet at gøre med, om bilen har mekanisk eller
>> elektrisk benzinpumpe
>
> Jo i ældre årgange har det.
Ældre årgange ?
Der har været regler for, hvor mange benzindampe biler må slippe ud
siden 1960'erne. USA var de første der indførte regler, og de kom i 1968.
Europa var lidt langsommere, men fra 1982 har alle europæiske biler
skullet have udstyr, der begrænser benzindampudslippet.
Så jeg ved ikke lige hvor gamle biler du tænker på ?
Veteraner eller ?
Det har ikke en pind at gøre med, om bilen har elektrisk eller mekanisk
benzinpumpe, det har noget at gøre med, hvor hensigtmæssigt
udluftningssystemet var/er konstrueret.
--
Ejvind
Sjov tid vi lever i.
Præsterne prædiker politik - politikerne gør sig hellige.
| |
Peter Dalgaard (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 04-01-07 01:05 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:
> Steen skriver:
> >
> > Kan det passe at der skal være et så stort undertryk i benzintanken,
> > at det hvæser når man tager dækslet af, for at fylde benzin på.
>
> På nogle biler er det ganske almindeligt, på andre kan det stope
> motoren.
Yep, Yarisen har det også indimellem. Mere irriterende er at der
kommer *over*tryk under påfyldning så standeren hele tiden tror at
tanken er ved at løbe over. (Tricket er selvf. ikke at stikke
"snablen" helt ind.)
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Bent Fer (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Bent Fer |
Dato : 04-01-07 20:57 |
|
Peter Dalgaard wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:
>
>> Steen skriver:
>>>
>>> Kan det passe at der skal være et så stort undertryk i benzintanken,
>>> at det hvæser når man tager dækslet af, for at fylde benzin på.
>>
Er du sikker på det er undertryk, det er almindeligt med et lille overtryk.
mvh Bent
| |
Møller (04-01-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 04-01-07 21:37 |
|
"Bent Fer" <bent@FJERNMEDSTORTfernet.dk> wrote in message
news:1a874$459d5be4$551812a5$2253@news.arrownet.dk...
> Peter Dalgaard wrote:
> > "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:
> >
> >> Steen skriver:
> >>>
> >>> Kan det passe at der skal være et så stort undertryk i benzintanken,
> >>> at det hvæser når man tager dækslet af, for at fylde benzin på.
> >>
>
> Er du sikker på det er undertryk, det er almindeligt med et lille
overtryk.
Der kommer mange forslag og nogle er sikkert rigtige
En kollega måtte skifte benzintank, han kunne fylde mindre og mindre benzin
på dyret, det var ikke fordi han var begyndt at køre mere økonomisk.
Plasttanken var suget ind p.g.a fejlfunktion i udluftningssystemet.
Møller
| |
Ib Jakobsen (05-01-2007)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 05-01-07 14:14 |
|
Møller skrev:
>
> Plasttanken var suget ind p.g.a fejlfunktion i udluftningssystemet.
Er også set ved ståltanke. Både på personbiler og store køretøjet.
Egentlig ikke så underligt, hvis man tænker på at kommer man bare ned på
det halve af barometertrykket så trykkes der med 0,5 kg pr kvadratcm.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Fam. Olsen (05-01-2007)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 05-01-07 14:23 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:459e4f17$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Møller skrev:
>
>>
>> Plasttanken var suget ind p.g.a fejlfunktion i udluftningssystemet.
>
> Er også set ved ståltanke. Både på personbiler og store køretøjet.
> Egentlig ikke så underligt, hvis man tænker på at kommer man bare ned på
> det halve af barometertrykket så trykkes der med 0,5 kg pr kvadratcm.
Nej det er faktisk det princip der får en slamsuger til at suge. Og for den
sags skyld også til at puste ud under tømning.
MVH Niels
| |
Ib Jakobsen (06-01-2007)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 06-01-07 19:29 |
|
Fam. Olsen skrev:
>
> Nej det er faktisk det princip der får en slamsuger til at suge. Og for den
> sags skyld også til at puste ud under tømning.
Vi husker nok alle historien om chaufføren på Roskilde festivalen, der
glemte at skifte fra tryk til sug. Stakkels hende der sad på potten.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Fam. Olsen (07-01-2007)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 07-01-07 21:55 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:459fea73$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Fam. Olsen skrev:
>
>>
>> Nej det er faktisk det princip der får en slamsuger til at suge. Og for
>> den sags skyld også til at puste ud under tømning.
>
> Vi husker nok alle historien om chaufføren på Roskilde festivalen, der
> glemte at skifte fra tryk til sug. Stakkels hende der sad på potten.
Nej den har jeg ikke hørt om. Men jeg har hørt om det samme ske i de
forskellige lejre Cirkus milli har og har haft rundt omkring i verden. Sjovt
nok er alle tønderne mennesketomme når bimsevognen kommer forbi.
MVH Niels
| |
|
|