Skoda Fabia nærlys (halogen) - OK??
Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-06 20:10

Hej gruppe

Hermed endnu et indlæg i føljetonen om familiens formentlig snarlige
anskaffelse af et stk. Fabia.

Konen og jeg sad og kiggede på den laange liste over ekstraudstyr, og så var
det, jeg foreslog, om ikke bilen skulle leveres med Xenon?! Årsagen er, at
vi begge er meget fornøjede med bemeldte type nærlys på vores Mazda6 - og
alt andet lige bør lysudbyttet (for samme bil) være bedre/højere med Xenon
end med halogen.

Spørgsmålet er nu, hvordan Fabia'ens nærlys (standardmonteret halogen)
egentlig er - hører det til i den fornuftige eller svage ende??

PS! Jeg har godt nok aldrig nogensinde set en Fabia derude med Xenon - og
knap 11k ekstra er da også en sjat penge (men skal der være fest, så lad der
være fest - og alt andet lige vil jeg hellere ofre pengene på den slags
sikkerhedsudstyr end på komfortudstyr som f.eks. elruder bag).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Kent Glerup

Dato : 29-12-06 21:13

On Fri, 29 Dec 2006 20:09:53 +0100, "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid>
wrote:

> [...]
>alt andet lige bør lysudbyttet (for samme bil) være bedre/højere med Xenon

Hvis i er vant til Xenon, er jeg bange for at selv gode halogen-lygter
ikke kan gøre jer tilfredse..

>Spørgsmålet er nu, hvordan Fabia'ens nærlys (standardmonteret halogen)
>egentlig er - hører det til i den fornuftige eller svage ende??

Hører klart til i den gode ende. Det er kraftigt med en meget
veldefineret afgrænsning.
Det lange lys er også i den gode ende af skalaen.

> [...]
>være fest - og alt andet lige vil jeg hellere ofre pengene på den slags
>sikkerhedsudstyr end på komfortudstyr som f.eks. elruder bag).

Fornuftig prioritering. Men jeg smed ikke 11k ekstra uden en direkte
sammenligning.

/Kent Glerup

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-06 23:54

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis i er vant til Xenon, er jeg bange for at selv gode halogen-lygter
> ikke kan gøre jer tilfredse..

Vant til og vant til... Mazda'en har som sagt (vores første bil med Xenon -
som vi nu har haft i ½ år) - men min kones nuværende Kadett har bestemt ikke
(selvom den i øvrigt har ganske glimrende lys hele vejen rundt)! Vores
forrige bil (Mondeo Mk. 2) havde et fortrinligt H7-nærlys, så det behøver
bestemt ikke være skidt, fordi det er halogen.

> Hører klart til i den gode ende. Det er kraftigt med en meget
> veldefineret afgrænsning.
> Det lange lys er også i den gode ende af skalaen.

Det lyder godt. Havde du skrevet, at det virkede mat eller noget i den stil,
havde jeg været på vagt!

> Fornuftig prioritering. Men jeg smed ikke 11k ekstra uden en direkte
> sammenligning.

Desværre bliver det nok svært - for ikke at sige umuligt - at foretage en
sammenligning, med mindre forhandleren tilfældigvis har en demo stående med
Xenon, som vi kan låne efter mørkets frembrud...

PS! Vi er i øvrigt forberedt på, at vi _intet_ ekstra får for den slags
"lir", når bilen en gang skal sælges som brugt - så "investeringen" skal
afskrives 100% over vores brugsperiode..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : KASO

Dato : 30-12-06 08:24

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis i er vant til Xenon, er jeg bange for at selv gode halogen-lygter
> ikke kan gøre jer tilfredse..

Tjah - måske. En svensk test af en af Volvo modellerne viste på et
tidspunkt, at bilen havde bedre lys med halogen end med Xenon - men det
tilhører vist også undtagelserne

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-12-06 11:55

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Tjah - måske. En svensk test af en af Volvo modellerne viste på et
> tidspunkt, at bilen havde bedre lys med halogen end med Xenon - men det

Ja, jeg har godt nok også hørt noget lignende - og det er jo ikke kun selve
pæren, men derimod hele lygtekonstruktionen (pære plus parabol, linse osv),
der er "ansvarlig" for at bringe lyset derhen, hvor det skal være (= gør
gavn).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Brian

Dato : 30-12-06 20:21

KASO wrote:

> Tjah - måske. En svensk test af en af Volvo modellerne viste på et
> tidspunkt, at bilen havde bedre lys med halogen end med Xenon - men
> det tilhører vist også undtagelserne

Var det mon ikke i selvsamme modeller, hvor der ikke var en linse i lygten ?

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 30-12-06 18:18

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> PS! Jeg har godt nok aldrig nogensinde set en Fabia derude med Xenon

Hvor jég bor, hitter Fabia RS en del - og de har alle xenonlys.
Jeg synes, den ér nice - men ville aldrig handle een. Iøvrigt er
en ny model af Fabia under opsejling...

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-12-06 18:25

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor jég bor, hitter Fabia RS en del - og de har alle xenonlys.
> Jeg synes, den ér nice - men ville aldrig handle een. Iøvrigt er

Nå ja, RS'en havde jeg glemt (dem har jeg nu heller ikke set så mange af).
Jeg véd, at der er en ny Fabia på vej - men st.car'en kommer først i 2008,
og så længe kan vi nok ikke vente...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow