Serviceaftale eller ej (Skoda Fabia) ??
Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-06 13:13

Hej gruppe

Inden for en overskuelig fremtid skal bilparken formentlig udvides med en
(fabriksny) Skoda Fabia.

I den sammenhæng er der jo gang i den store budgetlægning, og både de
forudsete og - især! - de uforudsete udgifter skal gerne være indeholdt i
budgettet!

Skoda tilbyder tilsyneladende nogle ganske fordelagtige serviceaftaler (ca.
30 øre per km @ 5 år @ 75000 km for at give et eksempel). Dette skal dog
sammenholdes med, at garantien er 2 år (dvs. "alt" er alligevel dækket inden
for de første 2 år), og at Fabia'en kører med "forlængede
serviceintervaller" på 2 år / max. 30000 km
(http://www.skoda.dk/Kundeservice/serviceinterval.asp) (dvs. man "slipper"
kun for at betale 2 gange service (v. hhv. 2 og 4 år) ved at tegne en
serviceaftale).

FDM mener svjv, at man bør tegne serviceaftaler, hvor man kan - derved
kender man i videst muligt omfang sine udgifter i en længere periode. Dog
anbefalede Skoda-forhandleren faktisk, at vi undlod at tegne aftale, men i
stedet sparede pengene op (fordi der er så relativt få problemer med
Fabia'en).

Hvad mener I?? Har I haft gavn af serviceaftaler (som rækker ud over
garantien/reklamationsretten)), og vil I anbefale/fraråde at tegne en sådan
på en Fabia 1.4 Combi (80 HK eller 101 HK - den beslutning er ikke truffet
endnu)??

PS! Hvad koster service på en Fabia hos autoriseret værksted?? Jeg skal
selvfølgelig selv have undersøgt dette, når købet nærmer sig - men derfor er
det alligevel rart at have nogle indikationer

Godt nytår!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : C. Caspersen

Dato : 29-12-06 13:24

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> (http://www.skoda.dk/Kundeservice/serviceinterval.asp) (dvs. man "slipper"
> kun for at betale 2 gange service (v. hhv. 2 og 4 år) ved at tegne en
> serviceaftale).

Du har jo også støddæmpere, bremser, viskerblade og uforudsete reparationer,
f.eks. kobling og udstødning med i prisen, så det er kun dæk du selv skal
betale i 5 år.

> [...]
> garantien/reklamationsretten)), og vil I anbefale/fraråde at tegne en
> sådan på en Fabia 1.4 Combi (80 HK eller 101 HK - den beslutning er ikke

Der var en VW forhandler (det er Semler-gruppen der tilbyder aftalen) i
København, som var så smart, at han opsage aftalen efter 24 mdr. Det må de
godt - og så tjener forhandleren kassen, for der er jo ingen reparationer de
første 24 mdr. Og hvis der er, dækker importøren jo vha garantien.

Så vær opmærksom på, at de gerne vil snyde (nogen vil)

/Caspersen

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-06 14:47

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de første 24 mdr. Og hvis der er, dækker importøren jo vha garantien.
>
> Så vær opmærksom på, at de gerne vil snyde (nogen vil)

Det var dog en kreativ gut! Har du mulighed for at lægge navnet, så vi kan
undgå at komme dér forbi??

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : C. Caspersen

Dato : 29-12-06 15:18

> Det var dog en kreativ gut! Har du mulighed for at lægge navnet, så vi kan
> undgå at komme dér forbi??

Svend Christensens Autohus, Ellebjergvej i København.

http://ekstrabladet.dk:80/biler/bil_nyheder/article236128.ece

/Caspersen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-12-06 19:26

> Svend Christensens Autohus, Ellebjergvej i København.
>
> http://ekstrabladet.dk:80/biler/bil_nyheder/article236128.ece

SCAutocirkus er der mange som har dårlige erfaringer med, også ifb. med rep.
af skader.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-06 20:03

On Fri, 29 Dec 2006 19:26:22 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

>SCAutocirkus er der mange som har dårlige erfaringer med, også ifb. med rep.
>af skader.

Han havde på et tidspunkt sin helt egen "fanside" - "Svend
Christensens Galehus". Desværre er den pillet ned

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Kent Glerup

Dato : 29-12-06 14:07

On Fri, 29 Dec 2006 13:13:17 +0100, "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid>
wrote:

> [...]
>på en Fabia 1.4 Combi (80 HK eller 101 HK - den beslutning er ikke truffet

Jeg ville ikke ofre en serviceaftale på en Fabia.
Vi har kun ofret almindelig service samt sliddele på vores, gennem
omkring 3 år. Den sidste tid er den serviceret ved et godt
uautoriseret værksted.

Har du prøvet de to motorer?
Min mening: 101HK'eren køber man kun hvis man er villig til at bruge
motoren for alvor. Kører man aldrig motoren _helt_ ud i gearene, føles
101'eren på ingen måde kraftigere end 75/80'eren.

>PS! Hvad koster service på en Fabia hos autoriseret værksted?? Jeg skal
>selvfølgelig selv have undersøgt dette, når købet nærmer sig - men derfor er
>det alligevel rart at have nogle indikationer

Hvis autoriseret er = SMC, så er service/garantiting efter min mening
en rendyrket plage! Når du spørger efter en pris på et service, ja så
får du en-eller-anden standardpris. Når du så får regningen finder du
ud af at de forskellige vædkser/filtre/fejludlæsninger/miljøtillæg
ikke er med i den opgivne pris... Nøj jeg har råbt af de idioter :(
Så jeg håber for jer at der stadig findes ikke-SMC Skoda steder med et
godt ry. Så burde der være grundlag for et rigtig dejlig ejerskab.

/Kent Glerup
(Fabia 101HK (114HK scantune edition :)))

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-06 14:57

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville ikke ofre en serviceaftale på en Fabia.
> Vi har kun ofret almindelig service samt sliddele på vores, gennem
> omkring 3 år. Den sidste tid er den serviceret ved et godt
> uautoriseret værksted.

OK. Af nysgerrighed: Hvad har den post (service, sliddele, rep.) kostet per
km gennem tiden??

> [...]
> motoren for alvor. Kører man aldrig motoren _helt_ ud i gearene, føles
> 101'eren på ingen måde kraftigere end 75/80'eren.

Vi har kun prøvet 80'eren - og den gjorde det ganske udmærket! Dog vil min
kone gerne have én, der ikke "skal skubbes op ad bakkerne", som hun
udtrykker det (hun véd godt, at man skal accelerere helt op til det røde
felt, hvis det skal gå stærkt, så det er ikke fordi, hun normalt sejtrækker
deruda' i 5. gear! Dog er det jo nok ret sjældent, man får behov for
"paradediscipliner" som 0-100) - meeen jeg synes altså, 80'eren er ganske
kvik (og i øvrigt har den en anelse højere moment end 101'eren, så den vil
alt andet lige være lidt smidigere under "almindelige" forhold).

> [...]
> Så jeg håber for jer at der stadig findes ikke-SMC Skoda steder med et
> godt ry. Så burde der være grundlag for et rigtig dejlig ejerskab.

OK. Vi har tænkt os at handle hos Græse Auto i Frederikssund
(http://www.graeseauto.dk/) - han er vist ikke en del af SMC, og umiddelbart
virker de meget reelle (men ord er jo som bekendt taknemmelige...!).

Tak for info!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Kent Glerup

Dato : 29-12-06 15:13

On Fri, 29 Dec 2006 14:56:40 +0100, "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid>
wrote:

>OK. Af nysgerrighed: Hvad har den post (service, sliddele, rep.) kostet per
>km gennem tiden??

Det har jeg ingen anelse om! Jeg fører helst ikke regnskab over
sådanne ting, da det intet godt gør for mit humør
Jeg kan kun sige at jeg har haft nul "megaregningsoplevelser". Min
største regning venter jeg pt på. Den bliver på omkring 4000-5000
kroner og inkluderer: Oliefilter, tændrør, begge tandremme,
stramerhjul for tandremme, V-rem, pollenfilter, luftfilter,
positionslydpærer samt arbejdsløn.
Bremserne holder godt, blot man husker at motionere de bagerste
bremser jævnligt (hvis der er skivebremser bagerst).
Luftfilter skal efter mine erfaringer skiftes oftere end de
foreskrevne 30000 km.

> [...]
>kvik (og i øvrigt har den en anelse højere moment end 101'eren, så den vil
>alt andet lige være lidt smidigere under "almindelige" forhold).

Præcis.

>OK. Vi har tænkt os at handle hos Græse Auto i Frederikssund
>(http://www.graeseauto.dk/) - han er vist ikke en del af SMC, og umiddelbart
>virker de meget reelle (men ord er jo som bekendt taknemmelige...!).

Man kan jo altid håbe :)

>Tak for info!

Du spørger bare!

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-06 15:39

> [...]
> (http://www.graeseauto.dk/) - han er vist ikke en del af SMC, og
> umiddelbart virker de meget reelle (men ord er jo som bekendt

Er det en ny Fabia I kigger på?

--
Michael

Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-06 15:47

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
>

> Er det en ny Fabia I kigger på?

Nej, det er den "gamle" (= nuværende) model. Det skal være en Combi, og da
den først kommer engang i '08 i den "nye" model, er det nok ikke en
mulighed.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-06 15:56

> Nej, det er den "gamle" (= nuværende) model. Det skal være en Combi, og da
> den først kommer engang i '08 i den "nye" model, er det nok ikke en
> mulighed.

Det var også en ny i nuværende model jeg mente.

Har I fået nogle priser?

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-06 18:10

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
>

> Det var også en ny i nuværende model jeg mente.
>
> Har I fået nogle priser?

Njah... ikke noget konkret, men en indikation af, at der ikke er _så_
forfærdelig meget at komme efter. Uden at have særlig meget at have det i,
vil jeg tro, at vi kan hente måske 10000,- - 15000,- i alt på en bil, der
kommer til at koste 172000,- + ~30 k i ekstraudstyr, lev.omkostn.,
vinterhjul mv. - men det skal da prøves af!!

Dog venter vi formentlig med at handle, til den nye model er kommet på
markedet - måske kører Skoda videre parallelt med den "gamle" model, og
måske påvirker det prisen gunstigt på denne (dog fortsætter den nuværende
Combi jo endnu et år, så når ikke der er noget alternativ, kan det jo være,
de ikke rører ved prisen på denne?!).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-06 20:10

> [...]
> kommer til at koste 172000,- + ~30 k i ekstraudstyr, lev.omkostn.,
> vinterhjul mv. - men det skal da prøves af!!

Hvis du kan bruge det til noget, gav vi 179.500.- for en 101HK med en
listepris på 180.000.-

Med i købet fulgte aircon./fartpilot, metallak, træk og levering. Sparet
ialt ca. 16.500.-

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-06 23:55

> [...]
> listepris på 180.000.-
>
> Med i købet fulgte aircon./fartpilot, metallak, træk og levering. Sparet

OK; perfekt - tak for info'en! Svarer lidt til mine forventninger - men nu
må vi se. Vores liste over ekstraudstyr ser således ud:
A/C-fartpilot-pakken; metallak; træk; sportspakke (desværre syntes vi ikke
særlig godt om standardsæderne - men så prøvede vi en "Tour de
France"-kampagnemodel med sportssæder, og det var noget helt andet. Disse
sæder får man dog kun som del af "sportspakken"); vinterhjul;
bagagerumsbakke og et par andre småting. Hvor handlede I, om jeg må spørge??

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-06 10:17

> [...]
> sæder får man dog kun som del af "sportspakken"); vinterhjul;
> bagagerumsbakke og et par andre småting. Hvor handlede I, om jeg må

Det var hos en forhandler i midtjylland. Jeg havde ringet lidt rundt i
landsdelen for at høre hvad der var på lager til omg. levering. Så fandt jeg
vores, sagde hvad jeg skulle bruge af udstyr, og så ville de ringe tilbage
med en god pris...

Det var ren handel, da jeg selv solgte den gamle.

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 29-12-06 15:11

Bo Velschow skrev:
> "C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> Det var dog en kreativ gut! Har du mulighed for at lægge navnet, så vi kan
> undgå at komme dér forbi??

Mener det var VW forhandleren i Valby, har glemt navnet, men ham der
ligger ved Valbyhallen. SVJH.

Mikael

Fra : Anders Majland

Dato : 02-01-07 13:57

> Skoda tilbyder tilsyneladende nogle ganske fordelagtige serviceaftaler
> (ca. 30 øre per km @ 5 år @ 75000 km for at give et eksempel).

De skal jo også tjene penge på serviceaftalerne så det er nok op til ens
held/uheld om man har glæde af at tegne en eller ej. Vores 2004'er har
rundet 60000km og har fået de to første gange ordinær service plus et ekstra
bremsecheck (det laves normalt først ved 3. service - men der var røget et
følerledning så den tændte en advarselslampe). Det har kostet under
10øre/km.

Selvfølgelig kan der komme nogle ting det næste år hvor vi er udover
garantien, men man skal imho kun vælge en serviceaftale hvis man sover bedre
om natten med den økonomiske tryghed mod uforudsete udgifter. Gennemsnitligt
tror jeg ikke det kan betale sig .

Fra : Jan Vennike

Dato : 02-01-07 19:43

> [...]
> bedre om natten med den økonomiske tryghed mod uforudsete udgifter.
> Gennemsnitligt tror jeg ikke det kan betale sig .

Og det gælder egentlig også de service med "faste" priser - jeg har haft
stor fornøjelse/besparelse ved at vælge et autoriseret VW værksted som kørte
på timesats til service på min VW Lupo - besparelsen har (næsten) altid lagt
mellem 25 og 50 % i forhold til en forespørgsel på et værksted som KUN ville
køre med faste priser.

--
Jan

(Remove the Cat in the email to reach me)