/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Brændstoføkonomi på en Skoda Octavia
Fra : Claus.l.Andersen@gma~


Dato : 28-12-06 21:23

Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
Jeg havde egentlig forventet at den gik lidt længere på literen.
Er der nogle som har erfaringer fra lignende ??

Mvh Claus


 
 
Klaus D. Mikkelsen (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-12-06 21:36

Claus.l.Andersen@gmail.com skriver:
>
> Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
> Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
> Jeg havde egentlig forventet at den gik lidt længere på literen.
> Er der nogle som har erfaringer fra lignende ??

Samme motor i en Golf V går ca 20 over en tankfuld.

Kortere når den kun bruges på korte ture, men snittet holdes let, hvis
der på hver tankfuld er en tur over til svigermor (115 km hver vej
hovedsageligt på landevej med fartpiloten på).

Kørselsmønstret er meget afgørende


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

C. Caspersen (28-12-2006)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 28-12-06 23:23

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45942ACB.280B395E@du.kan.finde.den...

> Samme motor i en Golf V går ca 20 over en tankfuld.

Den vejer svjv ca. 100 kg mindre i egenvægt.

/Caspersen



Klaus D. Mikkelsen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-12-06 08:27

"C. Caspersen" skriver:
>
> Den vejer svjv ca. 100 kg mindre i egenvægt.

Og når jeg kommer i er den ligning ophævet.

Vægten har tilnærmelsesvis intet at sige. Kørestil derimod.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

C. Caspersen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 29-12-06 09:24

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4594C32B.C8B3D1FC@du.kan.finde.den...

> Og når jeg kommer i er den ligning ophævet.

Øhh, jeg kender ikke spørgeren, men mon ikke han også vejer et eller andet ?
Så er din ligning ødelagt igen

/Caspersen



Klaus D. Mikkelsen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-12-06 09:52

"C. Caspersen" skriver:
>
> Øhh, jeg kender ikke spørgeren, men mon ikke han også vejer et eller andet ?

Måske ikke så meget som mig

> Så er din ligning ødelagt igen

Jeps, men som jeg også skrev har de sidste 100 kg ikke så meget at sige.

Hos mig betød fartpilot 2km/l ekstra.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

C. Caspersen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 29-12-06 10:20

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4594D744.2A55C383@du.kan.finde.den...

> Hos mig betød fartpilot 2km/l ekstra.

Kørte bilen 2 km ekstra på literen eller 2 km mindre ?

Min erfaring er, at den kører kortere på literen ved fartpilot - man kan jo
også se på kørecomputeren, at den aldrig laver fuelcutoff på fartpiloten.

/Caspersen



Martin Johansen [600~ (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 29-12-06 11:01

In article <4594ddc7$0$49204$14726298@news.sunsite.dk>,
"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
> news:4594D744.2A55C383@du.kan.finde.den...
>
> > Hos mig betød fartpilot 2km/l ekstra.
>
> Kørte bilen 2 km ekstra på literen eller 2 km mindre ?
>
> Min erfaring er, at den kører kortere på literen ved fartpilot - man kan jo
> også se på kørecomputeren, at den aldrig laver fuelcutoff på fartpiloten.

Min erfaring er, at den kører længere på literen og endda også laver
cutoff når der er påløb.

Dette på en SAAB 9000.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Lars [6710] (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 29-12-06 14:10

C. Caspersen skrev:

>
> Min erfaring er, at den kører kortere på literen ved fartpilot

Sjovt nok har den stik modsattte oplevelse

- man kan jo
> også se på kørecomputeren, at den aldrig laver fuelcutoff på fartpiloten.
>

Du laver vel kun fuel cut off når du slipper speederen helt..ikk ?
Under normal kørsel på motor-/landevej hvor man tilsigter at holde en
jævn hastighed (enten manuelt eller med fartpilot) vil det da aldrig ske !



--

Mvh

Lars

C. Caspersen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 29-12-06 14:27

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse
news:4595139e$0$61945$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Du laver vel kun fuel cut off når du slipper speederen helt..ikk ?
> Under normal kørsel på motor-/landevej hvor man tilsigter at holde en jævn
> hastighed (enten manuelt eller med fartpilot) vil det da aldrig ske !

Har du aldrig hørt om bakker ?

/Caspersen



Kent Glerup (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 29-12-06 14:39

On Fri, 29 Dec 2006 14:27:02 +0100, "C. Caspersen"
<cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

>"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse
>news:4595139e$0$61945$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Du laver vel kun fuel cut off når du slipper speederen helt..ikk ?
>> Under normal kørsel på motor-/landevej hvor man tilsigter at holde en jævn
>> hastighed (enten manuelt eller med fartpilot) vil det da aldrig ske !
>
>Har du aldrig hørt om bakker ?

Der skulle det være mest økonomisk at lade bilen rende nedad med let
gas, og deraf følgende forhøjet hastighed. Hvis vejen derefter er
flad, kan vognen rende hastigheden af lige så stille. Går det opad, så
spares der lidt på brændstoffet.

/Kent Glerup

Lars [6710] (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 29-12-06 15:43

C. Caspersen skrev:
> "Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse
> news:4595139e$0$61945$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Du laver vel kun fuel cut off når du slipper speederen helt..ikk ?
>> Under normal kørsel på motor-/landevej hvor man tilsigter at holde en jævn
>> hastighed (enten manuelt eller med fartpilot) vil det da aldrig ske !
>
> Har du aldrig hørt om bakker ?
>
> /Caspersen
>
>
Jo da i udlandet

Men her i DK er det vist ret så få bakker hvor du kan opnå 100 %
motorbremsning, og dermed fuel cut off, på landevej eller motorvej....

Og det gi'r da ikke bedre økonomi at lade bilen bremse i gear nedad for
blot at skulle hælde mere diesel/benzin på når det går opad igen...

Jeg går ud fra at hele denne diskussion omhandler steder hvor det er
muligt at køre med fartpilot sat til ...
ikke op og ned af bakkerne omkring Vejle og lign

--

Mvh

Lars

Klaus D. Mikkelsen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-12-06 18:17

"Lars [6710]" skriver:
>
> Men her i DK er det vist ret så få bakker hvor du kan opnå 100 %
> motorbremsning, og dermed fuel cut off, på landevej eller motorvej....

Kom til Hammel

> Og det gi'r da ikke bedre økonomi at lade bilen bremse i gear nedad for
> blot at skulle hælde mere diesel/benzin på når det går opad igen...

Men vil du overholde fartgrænserne kan du ikke ukritisk lade den tage
fart nedad.

> Jeg går ud fra at hele denne diskussion omhandler steder hvor det er
> muligt at køre med fartpilot sat til ...

Strækningen Hammel - Randers og Hammel - Hadsten, begge på landevej med
80 km/t begrænsning opnår du fule cutoff flere steder.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars [6710] (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 29-12-06 18:43

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Strækningen Hammel - Randers og Hammel - Hadsten, begge på landevej med
> 80 km/t begrænsning opnår du fule cutoff flere steder.
>

Ja den kender jeg godt

Købt

--

Mvh

Lars

Klaus D. Mikkelsen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-12-06 19:03

"Lars [6710]" skriver:
>
> Ja den kender jeg godt

Okay, er du ligefrem fra områdekendt



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars [6710] (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 29-12-06 19:56

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Okay, er du ligefrem fra områdekendt

Nogenlunde... Kommer af og til på de kanter

--

Mvh

Lars

Klaus D. Mikkelsen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-12-06 15:29

"C. Caspersen" skriver:
>
> Kørte bilen 2 km ekstra på literen eller 2 km mindre ?

Mere

> Min erfaring er, at den kører kortere på literen ved fartpilot - man kan jo
> også se på kørecomputeren, at den aldrig laver fuelcutoff på fartpiloten.

Underlig bil du har. Det har min gjort hele tiden. Så længe det går
hurtigere end fastsat hastighed bruges der ingen brændstof (=
0,0L/100km)

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars [6710] (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 29-12-06 15:50

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Underlig bil du har. Det har min gjort hele tiden. Så længe det går
> hurtigere end fastsat hastighed bruges der ingen brændstof (=
> 0,0L/100km)
>

Hmmm

Min, En Octi 90HK TDI, går nu godt nok aldrig på 0,0L/100km når det går
almideligt nedad
(har aldrig prøvet det på Kassel bakkerne, men der ville den nok gå på nul)
Men man kan da tydeligt se at forbruget falder til noget meget mindre.

--

Mvh

Lars

Klaus D. Mikkelsen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-12-06 18:18

"Lars [6710]" skriver:
>
> Min, En Octi 90HK TDI, går nu godt nok aldrig på 0,0L/100km når det går
> almideligt nedad

Definer "almindeligt nedad".

Hvor bor du ?

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars [6710] (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 29-12-06 18:43

Klaus D. Mikkelsen skrev:
>
> Definer "almindeligt nedad".
>
> Hvor bor du ?
>
> Klaus

Almindeligt nedad er vel sådan noget som max 2-3 % stigning

Jeg bor i Esbjerg og på min færden i det sydjyske og over omkring Vejle
er det da kun bakkerne omkring den sidste nævnte by der kan gøre det så
"godt" at der står 0,00 l/100km i forbrugsmåleren.


--

Mvh

Lars

Klaus D. Mikkelsen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-12-06 19:05

"Lars [6710]" skriver:
>
> Almindeligt nedad er vel sådan noget som max 2-3 % stigning

Det er der maser af her i området.

Knudhulevej ved Ry som jeg befærder dagligt kræver noget mere end
motorbremsen i både 1,9 og 2,0 TDI kan klare

> Jeg bor i Esbjerg og på min færden i det sydjyske og over omkring Vejle
> er det da kun bakkerne omkring den sidste nævnte by der kan gøre det så
> "godt" at der står 0,00 l/100km i forbrugsmåleren.

Naaah, du bor "å æ flachland". Så forstår jeg bedre at du ikke kan finde
bakker med fuel cutoff.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Per Henneberg Kriste~ (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 31-12-06 05:40

Lars [6710] wrote:

> Jeg bor i Esbjerg og på min færden i det sydjyske og over omkring
> Vejle er det da kun bakkerne omkring den sidste nævnte by der kan
> gøre det så "godt" at der står 0,00 l/100km i forbrugsmåleren.

Mellem Sjælborg og Kokspang burde du kunne få din bil til at vise 0,0 i
forbrug.

Hvis ikke - så check lige om den hænger i bremserne ;)

--
Per, Esbjerg



Lars Knudsen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 29-12-06 20:04

On Fri, 29 Dec 2006 10:20:10 +0100, "C. Caspersen"
<cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

>> Hos mig betød fartpilot 2km/l ekstra.
>Kørte bilen 2 km ekstra på literen eller 2 km mindre ?
>Min erfaring er, at den kører kortere på literen ved fartpilot - man kan jo
>også se på kørecomputeren, at den aldrig laver fuelcutoff på fartpiloten.

Det i det mindste _ikke_ tilfældet i en Octavia 2.0TDI DSG - der har
jeg også med fartpilot 0 L/100km når det går tilstrækkelig meget ned
af bakke.

** Lars


Kasper Christensen (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 28-12-06 21:58

Claus.l.Andersen@gmail.com skrev:
> Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
> Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.

Jeg har en 2.0 FSI 1½ uge gammel. Den har gået 9,3 i gennemsnit. :(

Mvh

Kasper

Leif Langgaard (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 28-12-06 22:10

"Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev i en meddelelse
news:45942fdf$0$1379$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Claus.l.Andersen@gmail.com skrev:
>> Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
>> Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
>
> Jeg har en 2.0 FSI 1½ uge gammel. Den har gået 9,3 i gennemsnit. :(
>

Kan man stadigvæk købe benzinbiler?



--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"
(L. Langgaard 2006)
Skandinaviens største fotoarkiv www.fotomedia.se



Kasper Christensen (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 28-12-06 22:22

Leif Langgaard skrev:
> "Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev i en meddelelse
> news:45942fdf$0$1379$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Claus.l.Andersen@gmail.com skrev:
>>> Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
>>> Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
>> Jeg har en 2.0 FSI 1½ uge gammel. Den har gået 9,3 i gennemsnit. :(
>>
>
> Kan man stadigvæk købe benzinbiler?

Ork ja, det er til dem som ikke gider lyden af en traktor

Godt nytår

Mvh

Kasper

JS (28-12-2006)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 28-12-06 23:15

Kasper Christensen wrote:
> Leif Langgaard skrev:
>> "Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev i en
>> meddelelse news:45942fdf$0$1379$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Claus.l.Andersen@gmail.com skrev:
>>>> Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
>>>> Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
>>> Jeg har en 2.0 FSI 1½ uge gammel. Den har gået 9,3 i gennemsnit. :(
>>>
>>
>> Kan man stadigvæk købe benzinbiler?
>
> Ork ja, det er til dem som ikke gider lyden af en traktor

Benzinbiler er til kællinger



Martin Johansen [600~ (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 28-12-06 23:25

In article <459441cc$0$3476$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

> Benzinbiler er til kællinger

Siger dem der ikke har prøvet en med skud i...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Henrik (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 29-12-06 01:15


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:martinlj-BA455C.23245628122006@sunsite.dk...
> In article <459441cc$0$3476$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:
>
>> Benzinbiler er til kællinger
>
> Siger dem der ikke har prøvet en med skud i...
>
En bevæbnet kvinde i en bil - uha :)

Godt nytår
/Henrik



Martin Johansen [600~ (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 29-12-06 11:00

In article <45945e18$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Henrik" <oz5adx@not_hotmail.com> wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:martinlj-BA455C.23245628122006@sunsite.dk...
> > In article <459441cc$0$3476$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> > "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:
> >
> >> Benzinbiler er til kællinger
> >
> > Siger dem der ikke har prøvet en med skud i...
> >
> En bevæbnet kvinde i en bil - uha :)
>
> Godt nytår
> /Henrik

Hehe

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

JS (29-12-2006)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 29-12-06 11:12

Martin Johansen [6000] wrote:
> In article <459441cc$0$3476$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:
>
>> Benzinbiler er til kællinger
>
> Siger dem der ikke har prøvet en med skud i...

Ja okay. Så lad os sige: Biler (med fire cylindre eller derunder) uden turbo
er til kællinger!



Martin Johansen [600~ (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 29-12-06 11:37

In article <4594e9d3$0$3491$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

> Martin Johansen [6000] wrote:
> > In article <459441cc$0$3476$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> > "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:
> >
> >> Benzinbiler er til kællinger
> >
> > Siger dem der ikke har prøvet en med skud i...
>
> Ja okay. Så lad os sige: Biler (med fire cylindre eller derunder) uden turbo
> er til kællinger!

Så er vi ved at være enige

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Lars Knudsen (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 28-12-06 22:49

On Thu, 28 Dec 2006 21:58:09 +0100, Kasper Christensen
<news_fjerndette@kasperc.dk> wrote:

>> Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
>> Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
>Jeg har en 2.0 FSI 1½ uge gammel. Den har gået 9,3 i gennemsnit. :(

Avs-da... Det lyder som vores pug 406 coupe 3.0 V6 aut?!? Men den er
så også kørt til.

** Lars

Kim Kristensen (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 30-12-06 00:33


"Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev i en meddelelse
news:45942fdf$0$1379$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Claus.l.Andersen@gmail.com skrev:
> > Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
> > Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
>
> Jeg har en 2.0 FSI 1½ uge gammel. Den har gået 9,3 i gennemsnit. :(
>
> Mvh
>
> Kasper

På den første optankning gik min nye (15/12) bil 14,1 km/l og den næste
optankning peger efter ca. 250 km på 15,2 km/l (som er det producenten
lover), men det er også på smallere (205) vinterdæk. Det bliver nok bedre
hen af vejen når i har vendt jer til bilen og den er kørt til, selv om mange
hævder at det at køre en bil til ikke findes mere.

Med venlig hilsen Kim



Morten (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 28-12-06 22:25

Har hørt at en chip tuning vil få den til at gå lidt længere

Morten

<Claus.l.Andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1167337392.112030.155620@h40g2000cwb.googlegroups.com...
Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
Jeg havde egentlig forventet at den gik lidt længere på literen.
Er der nogle som har erfaringer fra lignende ??

Mvh Claus


----------------------------------------------------------------------------
----
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 2813 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Lars [6710] (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 28-12-06 22:30

Morten skrev:
> Har hørt at en chip tuning vil få den til at gå lidt længere
>

Jeg har hørt at en lettere højrefod kan gøre det samme


--

Mvh

Lars

Klaus D. Mikkelsen (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-12-06 22:36

Morten skriver:
>
> Har hørt at en chip tuning vil få den til at gå lidt længere

Jeg har hørt at det paser ikke.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kent Glerup (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 28-12-06 22:57

On Thu, 28 Dec 2006 22:24:56 +0100, "Morten" <bladlus@get2net.dk>
wrote:

>Har hørt at en chip tuning vil få den til at gå lidt længere

Folk skal jo helst kunne retfærdiggøre deres chiptuning med et eller
andet fornuftigt :)

Følgende virkede i en Touran TDI 105HK:

1. Accelerer med en forholdsvis let fod.
2. Tidlige gearskift, gerne under 2000 o/min hvis muligt.
3. Gør op med en eventuel urolig højrefod, og lær at køre forudseende.
4. Udnyt motorbremsning når muligt. (Omdiskuteret fif, som nok ikke
giver det store...)
5. Sørg for at dæktryk er i orden.

Jeg kunne holde omkring 18 km/l i Touran'en ved at køre sådan :)
Det var pænt kedeligt egentlig....

/Kent Glerup

Lars Knudsen (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 28-12-06 22:47

On 28 Dec 2006 12:23:12 -0800, Claus.l.Andersen@gmail.com wrote:

>Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
>Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
>Jeg havde egentlig forventet at den gik lidt længere på literen.
>Er der nogle som har erfaringer fra lignende ??

Hmm... Jeg syntes det lyder i underkanten - vores 2006 TDI 2.0 140 HK
DSG Octavia stc går 16-17 km/L. Ved motorvej med fartpiloten låst på
130 km/t tættere på 16 end 17. Kører lange ture, 110 km hvor langt
størstedelen er reel vej uden lyskryds og andre stop. Dog lige tværs
igennem København hvilket nok trækker ned.

Husker du at køre den som en diesel bør køres med skift ved lave
omdrejninger osv? Hvis jeg accelererer blødt i vores skifter den ved
cirka 2.100 omdr.


** Lars


C. Caspersen (28-12-2006)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 28-12-06 23:17

<Claus.l.Andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1167337392.112030.155620@h40g2000cwb.googlegroups.com...
Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
Jeg havde egentlig forventet at den gik lidt længere på literen.
Er der nogle som har erfaringer fra lignende ??


Har samme bil. Ligger på ca. 16 km/l ved blandet kørsel.

Hvis du vil have den til at køre længere er der 2 muligheder:

1) Brug tallene fra kørecomputeren. Den er mere optimistisk end metoden med
triptæller og antal tankede liter. Den bruger svigerfar når han skal prale
med forbruget.

2) Når du tanker så fjern pistolen fra tankstudsen så snart den klikker. Så
redder du 2-3 liter til kørselsregnskabet - ergo kører den længere på
literen

3) Kørestil som nævnt i de andre indlæg.

Har du lige fået bilen ? Jo flere km den har kørt, jo mere økonomisk bliver
den. Det er nok mere et spørgsmål om at føreren bliver bedre til at køre
bilen end at den bliver kørt til .

PS: Der er vitterligt folk som siger, at de kan køre 15 km/l med aircon til
Italien og retur - med en 1400 kg´s campingvogn vel at mærke!. Dit tal er
nok realistisk.


/Caspersen



Thomas Olesen (28-12-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Olesen


Dato : 28-12-06 23:17

>Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
>Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
>Jeg havde egentlig forventet at den gik lidt længere på literen.
>Er der nogle som har erfaringer fra lignende ??

Desværre ja... Jeg har nøjagtigt den samme bil som du, og har også ligget på
15-16. Det har dog hjulpet lidt efter at have skiftet til vinterdæk (væk
brede alu). Nu ligger jeg vist på 16-17 i snit. Det skal sammenlignes med
min forrige Octavia (gl. model, Combi 90HK) hvor jeg i snit kørte 20-21 (med
std. dæk). Og det altså med samme kørsel.

Det skal dog siges at det lykkedes mig at holde et snit ca. 22 på en udvalgt
strækning, men hvor jeg med den gl. Octavia lykkedes at køre med 27.

Mvh.

Thomas



Kurt B. Andersen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 29-12-06 00:09

> >Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
>>Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
>>Jeg havde egentlig forventet at den gik lidt længere på literen.
>>Er der nogle som har erfaringer fra lignende ??
>
Vi har samme men fra 2002. Den kører ca. 17 og det er på daglige meget korte
ture (5 km hver vej). På en tur til Kroatien holdt den et snit på ca. 22.
Hvis vi herhjemme kører længere ture er det ikke usædvanligt, at vi kører
over 20 i snit.
Med campingvogn (1300 kg) bagpå - også til Kroatien - holdt den knap 12 på
literen. Vi kørte mellem 90 og 100 hele vejen.
Vi har prøvet at have en tunboks på, og det gav præcis 1 km længere på
literen.
Så sådan en boks burde retteligt være lovlig. Hvis jeg husker rigtigt stod
den til ca. 60-65%, bl.a. for at undgå at den røg under acceleration. Det er
iøvrigt noget der kan mærkes med sådan en boks.
Det er absolut ikke tomme heste den leverer.

Kurt



Klaus D. Mikkelsen (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-12-06 08:28

"Kurt B. Andersen" skriver:
>
> Så sådan en boks burde retteligt være lovlig. Hvis jeg husker rigtigt stod
> den til ca. 60-65%, bl.a. for at undgå at den røg under acceleration. Det er
> iøvrigt noget der kan mærkes med sådan en boks.
> Det er absolut ikke tomme heste den leverer.

Nej, men forurening.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars [6710] (29-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 29-12-06 08:39

Kurt B. Andersen skrev:

> Vi har prøvet at have en tunboks på, og det gav præcis 1 km længere på
> literen.

Målte du det på tankede liter kontra kørte kilometre eller er det tal
fra kørecomputeren ??
Computeren i bilen bliver voldsomt forvirret af en sådan boks og bliver
noget mere optimistisk end den allerede er i forvejen.
Så det eneste konkrete vi har til sammenligninger er manuelle målinger.

> Så sådan en boks burde retteligt være lovlig.

Ja det ka' jo diskuteres. det er jo nok de færreste der monterer en
sådan og så IKKE skruer helt op

> Det er absolut ikke tomme heste den leverer.

Enig ... Been there
Men det er heller ikke gratis
Flere kræfter koster mere brændstof... That's it


--

Mvh

Lars

Kurt B. Andersen (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 30-12-06 00:52


"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse
news:4594c604$0$844$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Kurt B. Andersen skrev:
>
>> Vi har prøvet at have en tunboks på, og det gav præcis 1 km længere på
>> literen.
>
> Målte du det på tankede liter kontra kørte kilometre eller er det tal fra
> kørecomputeren ??
> Computeren i bilen bliver voldsomt forvirret af en sådan boks og bliver
> noget mere optimistisk end den allerede er i forvejen.
> Så det eneste konkrete vi har til sammenligninger er manuelle målinger.
>
Det var tankede liter. Jeg er opmærksom på, at computeren ikke viser det
rigtige.

Kurt



Kim Kristensen (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 30-12-06 00:26


<Claus.l.Andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1167337392.112030.155620@h40g2000cwb.googlegroups.com...
Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
Jeg havde egentlig forventet at den gik lidt længere på literen.
Er der nogle som har erfaringer fra lignende ??

Mvh Claus

Mon ikke det er et spørgsmål om tilvænning (chaufføren ikke bilen), når det
er sket skulle den da gerne gå længere. Forkert dæktryk eller nogle voldsomt
store (brede) hjul kan selvfølgelig godt gøre noget.

Med venlig hilsen Kim



Per Henneberg Kriste~ (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 31-12-06 05:48


Claus.l.Andersen@gmail.com wrote:
> Jeg har en octavia fra 2005 TDI 1.9 105 HK Stationcar
> Den går ca 15-16 km/l ved almindelig pæn kørsel.
> Jeg havde egentlig forventet at den gik lidt længere på literen.
> Er der nogle som har erfaringer fra lignende ??

Kør med så lave omdrejninger som muligt - i din bil burde det ikke være
noget problem at holde sig under 2.000 omdrejninger under accelleration. Jeg
har en 110HK, jeg kører ikke over 1.800 omdrejninger. Dette omdrejningstal
svarer til 80 km/t. Kør altid i så højt gear som muligt. 50 km/t i 5. gear
er ingen problem.

Luft i dækkene - så på dæksiderne hvor meget de kan tåle og kør så med det
tryk.

Når du er kommet i højeste gear, så kør så langsomt som muligt!

Ved nedsættelse af fart sæt bilen i frigear og lad farten løbe af.
Motorbremsning betaler sig ikke, fordi du skal køre en strækning med
"almindeligt" forbrug og selv om du derefter kører en strækning på f.eks.
300 meter med motorbremsning, så bruger denne metode mere brændstof end
frigearsmodellen. Ved 60 km/t i frigear og tomgang kører du nemt 100
km/literen.

Min TDI 110HK er kun under 20 km/t når jeg har kørt med
trailer/campingvogn - eller ser bort fra ovenstående regler.

--
Per, Esbjerg



Brian (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 01-01-07 20:00

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Luft i dækkene - så på dæksiderne hvor meget de kan tåle og kør så
> med det tryk.

Altså 8 bar i dækkene ?

> Min TDI 110HK er kun under 20 km/t når jeg har kørt med
> trailer/campingvogn - eller ser bort fra ovenstående regler.

Hvordan sætter man bilen i gang med 20km/t ? Det lyder som et fantastisk
partytrick

Eller var du oppe langt over din sengetid ?

/Brian



Jørgen M. Rasmussen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 02-01-07 22:30


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:45995a3f$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvordan sætter man bilen i gang med 20km/t ? Det lyder som et fantastisk
> partytrick
>
Kun et sprgs om at lillemor skubber nok :).



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste