Syn af tunede biler
Fra : Ukendt

Dato : 28-12-06 11:56

Hej

Nu har jeg i lang tid undret mig over at flere hundrede biler i bilgalleriet
åbenbart på en eller anden måde er blevet synet med eftermonteret
turbo/kompressor og lign.

Er der kommet nye regler til med hensyn til hvad en synsmand kan acceptere,
eller er det bare et resultat af den frie konkurrence inden for bilsyn, der
gør at man nu syner biler som tydeligvis har fået lavet voldsomme
effektforøgelser?

--
2m

Fra : jacob johansen

Dato : 28-12-06 12:03

> [...]
> acceptere, eller er det bare et resultat af den frie konkurrence inden for
> bilsyn, der gør at man nu syner biler som tydeligvis har fået lavet

nej jeg tror heller at alle bilerne er godkendt.... men det kan godt lade
sig gøre hvis man har de rigtige papirer iorden. Tüv, DTU og/eller lign.
http://www.jvk-tuning.dk/index.htm her er et eksempel hvor han har papirene
i orden... men han vil også have penge for det

MVH
Jacob

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-12-06 12:26

> [...]
> http://www.jvk-tuning.dk/index.htm her er et eksempel hvor han har
> papirene i orden... men han vil også have penge for det

Synes ikke umiddelbart han har tingene i orden, for hvorfor skirver han
ellers

Vi gør opmærksom på, at tuning kun må foretages på biler, der udelukkende
anvendes til motorsport samt udenlandsk indregistrerede biler og kan have
forsikringsmæssige/garantimæssige konsekvenser, for hvilke JVK-Tuning.dk
ikke kan gøres ansvarlig. Tilbud/priser dækker ikke evt.
godkendelsesprocedurer eller garanti for godkendelse.

Mvh Niels

Fra : Anders Christensen

Dato : 28-12-06 12:31

Niels Bengaard skrev:

> [...]
> ikke kan gøres ansvarlig. Tilbud/priser dækker ikke evt.
> godkendelsesprocedurer eller garanti for godkendelse.

Flere af hans eksempler kræver så vidt jeg kan se at der betales ny
afgift da de overstiger 20% effektforøgelse?

Fra : Klaus G.

Dato : 28-12-06 13:24

> [...]
> ikke kan gøres ansvarlig. Tilbud/priser dækker ikke evt.
> godkendelsesprocedurer eller garanti for godkendelse.
Det er vel fordi at ikke alle hans ting sælges så de kan godkendes. Så når
han sælger en turbo til en privat mand, så kan han ikke stilles til ansvar
for noget som helst, udover købeloven.

Men sælger og montere han derimod et TUV godkendt HGP kit, hvor bremser osv.
bliver opgraderet, så kan han jo godt få det synet. Meeen så skal ejeren jo
lige huske at betale noget mere afgift, eller SKAL afgift og syn hænge
sammen?

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-12-06 14:43

> [...]
> osv. bliver opgraderet, så kan han jo godt få det synet. Meeen så skal
> ejeren jo lige huske at betale noget mere afgift, eller SKAL afgift og syn

Det her vare nu bare skriften under en ganske almindelig chiptuning, ikke
noget med større ombygning af bilen.

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-06 15:07

"jacob johansen" <jjo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.jvk-tuning.dk/index.htm her er et eksempel hvor han har
> papirene i orden... men han vil også have penge for det

Øv det ser ikke ud som om nogen i gruppen har så meget erfaring med det.
Jeg nægter at tro at tuningen bliver af og påmonteret ved hvert syn og at
dømme ud fra hvad der bliver lavet, så kan der næppe være TuV godkendelser
af ret meget.
Jeg opfatter det mere som om at bilinspektøren har begge øjne lukkede og
sagt for egen regning..."stopper x antal sedler i sin egen lomme".
Men på et tidspunkt falder dagspressen vel over dette emne

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-12-06 16:16

> Øv det ser ikke ud som om nogen i gruppen har så meget erfaring med det.

Nej - sådan noget mere eller mindre lyssky, skal man jo nok befinde sig i
"inderkredsen" for at opnå kendskab til.

> Jeg nægter at tro at tuningen bliver af og påmonteret ved hvert syn

Det tror jeg du har ret i, nogle går igennem, hvis ikke synsassitenten ikke
har kendskab til et køretøjs opførsel kan det være overordentlig svært at
opdage en chiptuning, da man jo ikke har mulighed med noget kontroludstyr
udover røggastesteren, Så længe man ved periodisk syn kun laver
røggaskontrol ved hjælp af "fri acceralation" er det meget ofte umuligt at
konstatere noget om chiptuning, da køretøjet er justeret til at overholde
normerne ved testen, det bliver først vanskeligt den dag man ved periodisk
syn kræver den mere omfangsrige 6 X fuldlasttest ved forskellige
omdrejninger.

> og at dømme ud fra hvad der bliver lavet, så kan der næppe være TuV
> godkendelser af ret meget.

Der findes skam TüV g- erklæringer, men - dem jeg til dato har set har ikke
indholdt den krævede 6 X fuldlasttest, og så er TüV erklæringen ikke det
papir værd den er skrevet på.

> Jeg opfatter det mere som om at bilinspektøren har begge øjne lukkede og
> sagt for egen regning..."stopper x antal sedler i sin egen lomme".

Hmmm - kender ikke nogen tilfælde m.h.t. chiptuning.

Dog vil jeg sige at du som kunde i en synsvirksomhed i dag absolut ikke er
dårligere stillet rent sikkerhedmæssigt, end da SBI var eneste aktør på
market. Nu er kontrolfunktionen jo noget Færdselsstyrelsen er ansvarlig for.
Tidligere var det ligesom ræven selv der vogtede gæssene, SBI kontrollerede
sig selv.

> Men på et tidspunkt falder dagspressen vel over dette emne

Det skal de nok hvis der er noget at sælge aviser/TVtid på, bare rolig.

--
MVH Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-12-06 15:48

> [...]
> http://www.jvk-tuning.dk/index.htm her er et eksempel hvor han har
> papirene i orden... men han vil også have penge for det

Hvor på Hans hjemmeside ser du at hans har papirene/godkendelse i orden?

Tværtimod oplyser han følgende.

[Kopi fra hans HP]
[kopi slut]

--
MVH Hans

Fra : jacob johansen

Dato : 28-12-06 18:48

> [...]
> ikke kan gøres ansvarlig. Tilbud/priser dækker ikke evt.
> godkendelsesprocedurer eller garanti for godkendelse.

Jeg har, ved selvsyn, set papirene tilhørende en vento vr6 som er godkendt
med "konstruktive ændringer" hvor alle ændringerne står på hans reg. attest,
der bliver også skrevet numrene fra TÜV papirene, hvorpå bilen stelnummer
også er skrevet.
Så jo han har godkendte sæt til montering, men ja man SKAL omkring skat hvis
det skal være lovligt.
MVH
Jacob

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-12-06 20:24

> [...]
> stelnummer også er skrevet.
> Så jo han har godkendte sæt til montering, men ja man SKAL omkring skat

er det nu bare for at hævde dig at du fortæller sådan en historie som jo
absolut ikke på nogen måde kan danne fornuftig debat på mit indlæg.

Jeg har også selv set TüV godkendelser på chiptuning og bokstuning.

Men til dato har jeg ikke ikke endnu set en eneste godkendelse, som
overholdt de krav der stilles til tuningsgodkendelse af chiptuningsudstyr.
Bl.a. er det et ufravigeligt krav at der ikke blot testen ved en fri
acceleration, men - også en fuldlasttest som skal foregå ved 6 forskellige
omdrejningstal, ligeledes skal der være en brændstofforbrugs test som ikke
overskrider en 20% forøgelse.

Jeg er egentlig ikke så interesseret i de oplysninger om den VR6 som du
nævner, da jeg selv har oplevet synsassistener der falder på halen for alt
hvad der har TüV logo.

Dog ved jeg at såfremt du skal til TüV og have foretaget de krævede prøver
for godkendelse, er udgiften langt over 20kkr..

Så beklager Jacok jeg har nok set for mange uhæderlige forsøg også med TüV
papirer, til at jeg umiddelbart hopper på sådanne limpinde.

--
MVH Hans

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-12-06 21:22

> [...]
>
> Så beklager Jacok jeg har nok set for mange uhæderlige forsøg også med TüV
> papirer, til at jeg umiddelbart hopper på sådanne limpinde.

De større tyske tuningshuse har nu styr på dokumentationen. Er det de
færdige sæt der monteres, er der papirer fra TÜV på det hele.
TÜV laver mange typer dokumenter, nogle kan bruges ved syn, andre ikke. Men
er dokumentet lavet af TÜV, er det lavet af et anerkendt institut, så dækker
dokumentet den form for dokumentation der stilles af færdselsstyrelsen
godkendes bilen.

Niels

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-12-06 21:38

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men er dokumentet lavet af TÜV, er det lavet af et anerkendt institut, så
> dækker dokumentet den form for dokumentation der stilles af

Mon ikke du skal have lidt bedre styr på fakta.

Jeg har set g-erklæringer på med TuV logo på toppen. Men - det i sig selv er
jo ikke nogen garanti for andet end at det er et stykke papir som TüV har
udstedt.

Eksempelvis holder den ingen steder når kravspecifikationer til en
chiptuningsgodkendelse er de som benyttes ved periodisk køretøjssyn.

Her er forskellen som tidliger nævnt.
Ved periodisk syn, der skal foretages en test indeholdene fra en til tre
gange fri acceleration.

For g-erklæring skal der yderligere foreligge resultater af 6 x fuldlasttest
ved forskellige omdrejninger, de udlæste værdier skal være skrevet på
g-erklæringen/typegodkendelsen, ligeledes skal brændstofforbruget
dokumenteres og må ikke at overstige 20% forøgelse.

Er du i tvivl om rigtigheden af det jeg skriver er du velkommen til f.eks.
at kontakte Chr. Hagensen ved færdselsstyrelsen og få det bekræftet på 33
92 91 00.

--
MVH Hans

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-12-06 09:46

> [...]
> at kontakte Chr. Hagensen ved færdselsstyrelsen og få det bekræftet på 33

Det behøver jeg ikke, for vi er jo enige.
TüV kan udfærdige de dokumenter der skal følge med en tuning og de
dokumenter har de lavet på de større tuningsfirmaer i Tyskland, som tuner
BMW, Mercedes, Porsche Audi og lignende.

Niels

Fra : Brian

Dato : 28-12-06 16:49

> [...]
> acceptere, eller er det bare et resultat af den frie konkurrence inden for
> bilsyn, der gør at man nu syner biler som tydeligvis har fået lavet

Det kan gøres meget nemt, man skruer bare ned for ladetrykket til syn

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-06 17:10

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan gøres meget nemt, man skruer bare ned for ladetrykket til syn

Men lidt svært at forklare når en bil der ikke er født med turbo, har en
sådan, incl. intercooler 3" udstødning osv.

--
Tom

Fra : Klaus G.

Dato : 28-12-06 18:55

> Men lidt svært at forklare når en bil der ikke er født med turbo, har en
> sådan, incl. intercooler 3" udstødning osv.
Ja, men de meget populære vag 1.8T 150/163hk motore kan tunes til 300hk
relativt nemt. Og med de motorstyringer han montere på dem, så bliver alt
justere on-the-fly. Der kan inde fra kabinen af justeres ladetryk, og
gearstangen har en knap, hvor man kan skifte mellem højt/lavt ladetryk. Så
hvis man har svært ved at kontrollere 300hk i første og andet gear på en 2wd
bil, så skifter man bare til højt ladetryk når man engang kommer i 3.gear.
Se det er smart :) Såå det burde da være muligt at sænke ladetrykket så
bilen kommer ned på +19% hk.

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-12-06 17:12

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan gøres meget nemt, man skruer bare ned for ladetrykket til syn

Så er det da helt sikkert at den dumper på miljøtesten, såfremt
brændstofforbruget ikke ved samme lejlighed justeres.

--
MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-12-06 18:05

Hans L. Jørgensen wrote:
> "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det da helt sikkert at den dumper på miljøtesten, såfremt
> brændstofforbruget ikke ved samme lejlighed justeres.

Kunne man ikke bare få den til at gå i nødprogram?

De få tuninger jeg kender (benzinbiler) er en anden motor, men med noget
ekstra gejl monteret ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-12-06 20:29

> Kunne man ikke bare få den til at gå i nødprogram?
>
> De få tuninger jeg kender (benzinbiler) er en anden motor, men med noget
> ekstra gejl monteret ..

Hvis den til syn befinder sig i nødprogram vil den sandelig ikke blive
godkendt. Og derudover, når du sænker turbotrykket skal brændstofmængden
også sænket, alt andet vil resultere i en ommer )

--
MVH Hans

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-12-06 21:24

> Hvis den til syn befinder sig i nødprogram vil den sandelig ikke blive
> godkendt. Og derudover, når du sænker turbotrykket skal brændstofmængden
> også sænket, alt andet vil resultere i en ommer )

Man kan have to styrebokse, et med højt tryk og et med lavt. Alternativt
skrues trykket ned og så justerer motorstyringen naturligvis tænding og
indsprøjtning derefter.

Niels

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-12-06 21:42

> Man kan have to styrebokse, et med højt tryk og et med lavt. Alternativt
> skrues trykket ned og så justerer motorstyringen naturligvis tænding og
> indsprøjtning derefter.

Og sådan et setup vil du påstå kan godkedes til syn ???

--
MVH Hans

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-12-06 09:47

> Og sådan et setup vil du påstå kan godkedes til syn ???

Ja, bilen er lovlig ved synet, men piller man bagefter er den ikke ok
længere.
Sådan er det ved ethvert syn, det er den bil der fremstilles der godkendes
eller afvises, ikke hvordan den ser ud dagen efter.

Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-12-06 21:45

Niels Bengaard skriver:

> Man kan have to styrebokse, et med højt tryk og et med lavt.

Hvorfor dog det ?

En ordentlig modificeret motorstyring kan selvfølgelig slås tilbage til
"standardprogrammet" efter chaufførens ønske.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-12-06 21:56

> Niels Bengaard skriver:

> Hvorfor dog det ?
>
> En ordentlig modificeret motorstyring kan selvfølgelig slås tilbage til
> "standardprogrammet" efter chaufførens ønske.

Men - stadig er tale om en modificering som gøre typegodkendelsen ikke
længere er anvendelig, og derfor skal ændringerne på køretøjet lovliggøres
og dokumenteres.

F.eks. BMW og en del andre mærker har en begrænsning af udgangseffekt på
sendeudstyrsom monteres i bilen f.eks. LMR (land mobil radioanlæg), nogle
med begrænsning helt ned til 5 Watt, og med krav om udvendig antenne.

Overskrides disse begrænsninger er typegodkendelsen ikke længere gældende da
der er sket modificering af køretøjet, som overskrider fabrikantens
anvisninger.

--
MVH Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-12-06 22:06

"Hans L. Jørgensen" skriver:

> Men - stadig er tale om en modificering som gøre typegodkendelsen ikke
> længere er anvendelig, og derfor skal ændringerne på køretøjet lovliggøres
> og dokumenteres.

Vi er fuldstændig enige.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-12-06 09:49

> Hvorfor dog det ?
>
> En ordentlig modificeret motorstyring kan selvfølgelig slås tilbage til
> "standardprogrammet" efter chaufførens ønske.

Ok, alle elektriske detalkjer kender jeg ikke. Jeg har bare set folk have to
bokse, hvor den ene var tunet og den anden original, så kan de selv skifte
uden at skulle på værksted. Jeg taler om tunede benzinturbo biler , ikke
bokstuning af dieselbiler.

Niels

Fra : Torben E

Dato : 28-12-06 21:55

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det da helt sikkert at den dumper på miljøtesten, såfremt
> brændstofforbruget ikke ved samme lejlighed justeres.

Det skulle programmet i insprøjtningen gerne tage højde for, ellers
er det da ikke lavet ordentligt.

Torben E

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-12-06 21:59

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det skulle programmet i insprøjtningen gerne tage højde for, ellers
> er det da ikke lavet ordentligt.

Muligvis, men - har dog set nogle som ikke gør det. En simpel TD(I) motor
uden komputerstyring er også en undtagelse.

--
MVH Hans