Rensende additiv
Fra : Carsten Andersen

Dato : 27-12-06 16:11

Hej,

Jeg har googlet rundt for at finde ud af om Redex m.fl. skulle være noget
for min bil. Jeg kan læse at mange kortture ikke er godt. I mit tilfælde er
det en bil som primært har kørt længere ture (ca. 30.000 km pr år). En
kammerat påstår at hvis bilen ofte kører meget ved samme hastighed, og ikke
bliver kørt ud i gearene indimellem, kan samme problem med koks og
aflejringer opstå - er det korrekt, eller er det nok at motoren bliver
gennemvarm under drift?
Bilen er en Mondeo 2,0 st.car fra 2000 - den føles meget sløv hvis ikke den
får nogle omdrejninger, men andres erfaringer i gruppen siger at sådan er
det bare.
Er det iøvrigt mere økonomisk at køre bilen lidt længere ud i gearene, end
skifte ved lave omdrejninger (Pga.momentkurven), Jeg kører benzin på anden
måned, efter at have kørt diesel i længere tid, og kører min mondeo som jeg
gjorde med mine tdi'ere. Jeg er lidt skuffet over brændstoføkonomien - 11,2
km/l i snit, selvom jeg primært kører landevej.

mvh

Carsten Andersen

Fra : claus b. p.

Dato : 27-12-06 17:08

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> jeg gjorde med mine tdi'ere. Jeg er lidt skuffet over brændstoføkonomien -
> 11,2 km/l i snit, selvom jeg primært kører landevej.

For det første er det helt normalt at en benzinmotor skal have flere
omdrejninger for at yde noget, for det andet har man slet ikke samme moment
i bunden som en dieselmotor, så det kræver lidt tilvænning at få den til at
lave noget, når man er vant til diesel. Dernæst er en bil der har kørt lange
ture med fast hastighed ikke specielt tilkokset, mange koldstarter er meget
værre. Med 30000 km om året kan man bare ikke postulere at den kun har kørt
lange ture, et par ferieture sydpå kan godt tælle for de 10000 km. Men sådan
en ferietur eller nogle lange ture hvor bilen er rigtig gennemvarm er
iøvrigt langt bedre for motoren end alskens underlige additiver. Hvis Redex
ol. var så mirakuløse ville alle nok køre med det. Bare sørg for en god
syntetisk olie ved olieskift. Så behøver du intet andet. Jeg synes ikke din
brændstoføkonomi lyder så dårlig. Tænk på du skal flytte 1300 kg bil.

/Claus

Fra : Klaus G.

Dato : 27-12-06 21:02

> Hvis Redex ol. var så mirakuløse ville alle nok køre med det.
Der er faktisk rigtig mange aut. værksteder som standard hælder f.eks.
belladd i tanken på de biler de har til service...

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-12-06 17:13

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:45929a61$0$1334
> [...]
> syntetisk olie ved olieskift. Så behøver du intet andet. Jeg synes ikke
> din brændstoføkonomi lyder så dårlig. Tænk på du skal flytte 1300 kg bil.

Du kan bare tanke V-Power, Nitro ????, Ultra.... ellerhvaddenuhedder. Og de
virker hvis bilen ellers har en hensygnende tilværelse, hvor den sjældent
bliver "brændt af". Biler har kun godt af at blive brugt, bare ikke
misbrugt. Prøv det, det koster ikke mange bass-øre at hælde en flaske på
tanken. Jeg har god erfaring med Biltemas.
BTW Nærmer det sig misbrug, når man lader en benziner slæbe m. små omdr.,
som en diesel ;).

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-06 19:34

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke bliver kørt ud i gearene indimellem, kan samme problem med koks og
> aflejringer opstå - er det korrekt, eller er det nok at motoren bliver

Din kammerat gætter bare.
Min modeo har nu kørt små 330.000 Km og har aldrig set skyggen af redex
eller diverse power/nitro fuel. Den har 'alle' sine heste i stalden endnu.

Jeg kører både lange og korte ture. Der er ikke nævneværdig belægning på
noget i cylindrene og jeg kigger gennem et endoskop i kamrene.

> Bilen er en Mondeo 2,0 st.car fra 2000 - den føles meget sløv hvis ikke
> den får nogle omdrejninger, men andres erfaringer i gruppen siger at sådan
> er det bare.

Sådan er Ford bare

> [...]
> jeg gjorde med mine tdi'ere. Jeg er lidt skuffet over brændstoføkonomien -
> 11,2 km/l i snit, selvom jeg primært kører landevej.

Du har kørt diesel for længe. En benziner skal have flere omdrejninger end
en diesel. Typisk omkring de 2½-3.000 RPM ved økonomikørsel og skal der ske
noget skal den holdes omkring de 4.000.
Der er ikke den store forskel i benzinforbrug ved de forskellige
skiftemønstre jfr. min tripcomputer

--
Tom