Firma- kontra privatbil
Fra : ct

Dato : 24-12-06 10:46

Står i den heldige situation at jeg kan vælge mellem begge dele. Håber nogen
her kan hjælpe mig med en vurdering af, hvad der bedst svarer sig.

Har en 6 år gl. Mondeo 2.0 st.c. der har kørt under 100.000km, som jeg er
glad for - men den kører ikke meget mere end 10km på literen. Den har en
brugtværdi af omkring 155.000. Den kostede for 2 år siden 235.000 med
60000km på tælleren, altså en afskrivning på 80000,- (40000,- /år eller 2,-
/km). Mit private kørselsbehov er altså omkring 20000 km /år, og jeg regner
med at erhverv bliver yderligere 20000 km /år, altså i alt 40000 km pr. år
fremover.

En tilsvarende firmabil, dog i diesel, koster vel omkring 400.000 kr., altså
skal jeg beskattes af kr. 8334,- pr. måned, hvilket giver en reel udgift på
(?) 4200,- pr. måned (eller?)

Umiddelbart ser det jo ud til at det er i fordel for firmabil når man tager
afskrivningen med i regnestykket, men hvad siger I herinde, andre faktorer?
Hvad hvis privat/erhverv behovet skyder til den ene eller anden side, f.eks.
15000km privat og 10000km erhverv? Fabrikat og model af firmabil bestemmer
jeg selv, så det er heller ikke dét der bestemmer valget.

ct

Fra : Lauge

Dato : 24-12-06 10:56

> Umiddelbart ser det jo ud til at det er i fordel for firmabil når man
> tager afskrivningen med i regnestykket, men hvad siger I herinde, andre
> faktorer?

Hvordan ser din lønpakke ellers ud - får du samme løn med og uden firmabil?
Jeg kunne godt forstille mig at virksomheden får en større udgift, ved at
lease en firmabil til dig, end ved at betale kørselsgodtgørelse til dig.

Mvh.

Lauge

Fra : ct

Dato : 24-12-06 11:00

> [...]
> lease en firmabil til dig, end ved at betale kørselsgodtgørelse til dig.

Ja lønnen er den samme...

Fra : BJ

Dato : 24-12-06 11:02

"ct" <claus@-fjern-kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> side, f.eks. 15000km privat og 10000km erhverv? Fabrikat og model af
> firmabil bestemmer jeg selv, så det er heller ikke dét der bestemmer

Det er lige før, jeg ville sige "godt forsøgt FDM"..

Kører du overvejende privat i din firmabil, vil det normalt være en fordel
med firmabetalt bil.

Er det omvendt, betaler du en hulens masse i skat for at stille en bil til
rådighed for firmaet.

Jeg går ud fra hvidpladebil, da det er det jeg har.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : ct

Dato : 24-12-06 11:22

> Det er lige før, jeg ville sige "godt forsøgt FDM"..

Øh?

> Jeg går ud fra hvidpladebil, da det er det jeg har.

Ja der skal være plads til hele den pukkelryggede, vi har st.car' en, og så
en voldsom 1.0' er som konebil...

ct

Fra : BJ

Dato : 24-12-06 11:58

"ct" <claus@-fjern-kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øh?

Jeg bemærkede blot din detaljerede beskrivelse og desuden har der været en
udregning i FDM´s motor desangående..

> Ja der skal være plads til hele den pukkelryggede, vi har st.car' en, og
> så en voldsom 1.0' er som konebil...

Det er forholdsvis nemt at regne ud, når du kender beskatningen af den
ønskede firmabil.

Jo færre private kilometer, des dyrere er disse.

Er du eks. tandlæge, har du normalt ingen firmakilometer så her er en
firmabil det helt rette.

Jeg kører selv ca. 10.000 km privat årligt i firmabilen og det er en rigtig
dårlig forretning.

Den bliver da også skiftet over til privat med statens takster i 2007.

Havde jeg kørt eks. 30.000/40.000 privat, havde løsningen været fin.

Vi har således i 2007 2 stk. private biler, der vil blive anvendt til
erhverv også efter statens takster.

Prøv blot at regne på skatten af 1 x Volvo S40(n) 2.4i og en 1 x Volvo S80
T6 begge mit dass ganze mollevitten...;-(

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-12-06 12:05

> Prøv blot at regne på skatten af 1 x Volvo S40(n) 2.4i og en 1 x Volvo S80
> T6 begge mit dass ganze mollevitten

Og sammenlign så udregningen med den sum, den private afskrivning
pr år vil udgøre på se samme biler !

Fra : BJ

Dato : 24-12-06 12:09

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og sammenlign så udregningen med den sum, den private afskrivning
> pr år vil udgøre på se samme biler !

Det kan stadig ikke gå at have 2 x firmabiler i husstanden.

Det rigtige ville være 2 x billige (så meget som mulig) dieselpotter på gule
plader og så køre efter statens takster.

Vi kan så efterfølgende regne på tabt arbejdsfortjeneste og ødelagte rygge
mv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-12-06 12:16

> Det kan stadig ikke gå at have 2 x firmabiler i husstanden.

Sikkert ikke - vi har kun een. Men jeg har ikke betænkt mig eet
sekund på at få firmabil, idet alle småturene (samt dét at købe en
ny bil)koster een nada...

> Det rigtige ville være 2 x billige (så meget som mulig) dieselpotter på
> gule plader og så køre efter statens takster.

Jow jow

> Vi kan så efterfølgende regne på tabt arbejdsfortjeneste og ødelagte rygge
> mv.

Får man vel ikke af det?

Fra : BJ

Dato : 24-12-06 12:18

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Får man vel ikke af det?

Jow, elendige sæder og siddestilling.

Hvis du vidste, hvor meget min kone har døjet med dårligt ben (speederfod)
og ondt i nakken grundt elendige fimabetalte potter, så ville du nok se
anderledes på tingene.

HUSK: Arbejdsbiler er et område, der rager Arbejdstilsynet en døjt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-12-06 12:36

> Jow, elendige sæder og siddestilling.

Du kan da blot vælge et ordentligt interiør

> [...]
> anderledes på tingene.
> HUSK: Arbejdsbiler er et område, der rager Arbejdstilsynet en døjt.

Normalt vælger man selv sin bil - min er et fint eksempel
på, hvor godt det kan gøres...

Fra : BJ

Dato : 24-12-06 12:52

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du kan da blot vælge et ordentligt interiør

Det har jeg også selv gjort...

> Normalt vælger man selv sin bil - min er et fint eksempel
> på, hvor godt det kan gøres...

Sikkert, men det er stadig ikke optimalt og der er _ingen_ retningslinier
for det.

Selv en simpel stol er omfattet af Arbejdstilsynets regler og samtidig
findes der ingen biler, hvor kan stå op eller endsige have et "hævesænke
instrumentbordpedalerkontakter" som de indsatte har.

Nå, de skide sælgere kommer jo også sent, går tidligt og laver i det hele
taget ikke noget..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-06 11:38

> [...]
> regner med at erhverv bliver yderligere 20000 km /år, altså i alt 40000 km

Hmm ud fra dine oplysninger så lyder brugtværdien nu som sat temmelig høj.
Jeg ville max tippe sådan en til 110.000 Kr.
For 150.000 Kr kan jeg få en ST200 st.car som er 6 år gammel, så det lyder
lidt vel optimistisk at du kan få så meget for en 2.0

--
Tom

Fra : ct

Dato : 24-12-06 12:39

> [...]
> For 150.000 Kr kan jeg få en ST200 st.car som er 6 år gammel, så det lyder
> lidt vel optimistisk at du kan få så meget for en 2.0

Det er taget fra www.bilpriser.dk - så jeg tror da det passer rimeligt.

ct

Fra : ct

Dato : 24-12-06 12:43

> For 150.000 Kr kan jeg få en ST200 st.car som er 6 år gammel, så det lyder
> lidt vel optimistisk at du kan få så meget for en 2.0

Checkede lige bilbasen - det er den gamle model du ser til den pris (-2000)

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-06 13:28

> Checkede lige bilbasen - det er den gamle model du ser til den pris
> (-2000)

Næh, det var nu en mk3 årgang 2000 med 145 HK, men du kan jo prøve om du kan
sælge den for så meget

--
Tom

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-12-06 11:50

"ct" <claus@-fjern-kjerkegaard.dk> wrote in message
> [...]
> side, f.eks. 15000km privat og 10000km erhverv? Fabrikat og model af
> firmabil bestemmer jeg selv, så det er heller ikke dét der bestemmer

Gå ind på http://www.businessdanmark.dk og vælg menu "løn, skat, bil" der
har de et fint lille program til at beregne hvad der bedst kan betale sig.

Hvis du vælger firmabil, så vælg en der kører på benzin. Som bruger bliver
du beskattet af bilens anskaffelsespris som typisk er højere for en
dieselbil, mens det er firmaet, som betaler brændstoffet, der får glæde af
den bedre brændstofsøkonomi.

Fra : Mogens...

Dato : 24-12-06 12:25

--
/Mogens
www.break.com/index/michael_schumacher_gas_station_prank.html
"ct" <claus@-fjern-kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

> Står i den heldige situation at jeg kan vælge mellem begge dele. Håber
> nogen her kan hjælpe mig med en vurdering af, hvad der bedst svarer sig.

Ikke alt kan kalkuleres - en frimabil er langt hen af vejen en god idé.
Især da du sjældent får lønkompensation, hvis du ikke vælger den.
Jeg valgte - ikke mindst fordi jeg kører mange private km :)

> En tilsvarende firmabil, dog i diesel, koster vel omkring 400.000 kr.,
> altså skal jeg beskattes af kr. 8334,- pr. måned, hvilket giver en reel
> udgift på (?) 4200,- pr. måned (eller?)

Prøv at tage ned til en Mazdaforhandler og spørg ham, om du endnu
kan få følgende superbil til kampagnepris. Denne ligger LANGT un-
der den officielle udsalgspris på 611.000 DKK - langt under...
www.mazda.dk/Showroom/Mazda6/Mazda6-MPS

Fra : Henning

Dato : 24-12-06 12:49

On Sun, 24 Dec 2006 11:25:17 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

MPS'eren fåes dog ikke i stationcar-udgave

Fra : ct

Dato : 24-12-06 13:30

> MPS'eren fåes dog ikke i stationcar-udgave

Skulle lige til at sige det - og der er også lige det med typen af
brændstof...Skal være Diesella...

Fra : MD

Dato : 25-12-06 09:34

> [...]
> kan få følgende superbil til kampagnepris. Denne ligger LANGT un-
> der den officielle udsalgspris på 611.000 DKK - langt under...

Nogen ide om hvor meget - hvis det er til firmapotte?

--
MD

Fra : Mogens...

Dato : 26-12-06 17:17

"MD" <MD2000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nogen ide om hvor meget - hvis det er til firmapotte?

Jeg har kendskab til een, som skiftede sin C5 V6 firmabil
ud til denne Mazda 6 MPS - og han har ikke fået andet
job eller et højere beløb at købe bil for...

Fra : ena

Dato : 24-12-06 13:10

> [...]
> side, f.eks. 15000km privat og 10000km erhverv? Fabrikat og model af
> firmabil bestemmer jeg selv, så det er heller ikke dét der bestemmer

Jeg tror ikke du kan få 155000 for din brugte Mondeo - men det må jo komme
an på en prøve

Udover det økonomiske er der et par andre ting man skal overveje ved en
firmabil

Jeg kan vælge følgende i mit ansættelsesforhold:

-Firmabil til max 550000 kr

-Anvende privat bil til statens takster + et fast månedligt tilskud på
1500,-.

Jeg har prøvet begge dele men kører nu privat bil da et af de store
iritationsmomenter ved en firmabil er at direktøren (som udskiftes med jevne
mellemrum) hver gang han ikke har andet fornuftigt at foretage sig begynder
at lave nye "interne" regler for firmabiler - fx at man ikke må køre
"formula" shell men skal købe alm Shell brændstof - at man ikke må benytte
den uden for landets grænser (jeg har sommerhus i Sverige), at man kun må
vaske den hver 14 dag (økonomivask selvfølgeligt) osv. osv. osv.

Så jeg foretrækker at eje min egen bil - så skal jeg nok selv bestemme hvor
jeg kører i den og hvad jeg tanker mv.

En anden fordel er at man kører både ud og hjem bliver du fyret har du
stadig din egen bil

Så for mig er det også et spørgsmål om suverænitet - jeg skal ikke have
firmabil igen

Fra : BJ

Dato : 24-12-06 15:19

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så for mig er det også et spørgsmål om suverænitet - jeg skal ikke have
> firmabil igen

Den er jeg 100% med på.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 24-12-06 13:17

> Står i den heldige situation at jeg kan vælge mellem begge dele. Håber
> nogen her kan hjælpe mig med en vurdering af, hvad der bedst svarer
> sig.

Har netop selv været igennem de samme overvejelser!

> [...]
> 20000 km /år, og jeg regner med at erhverv bliver yderligere 20000 km
> /år, altså i alt 40000 km pr. år fremover.

Når du udregner prisen på privatbilen, så husk at medtage service,
reparationer (ikke uvæsentligt på en 6 år gl. bil), dæk, vask, forsikring,
selvrisiko og præmiestigning ved evt. skade mv.

> En tilsvarende firmabil, dog i diesel, koster vel omkring 400.000 kr.,
> altså skal jeg beskattes af kr. 8334,- pr. måned, hvilket giver en
> reel udgift på (?) 4200,- pr. måned (eller?)

Satsen er 25% op til 300.000 og 20% over, ikke? Det giver 25 % af 300K
(75.000) og 20% af 100K (20.000). Dvs. du beskattes årligt af 95.000,
månedligt af 7916 kr.

Hvis du er i topskatten, så svarer det til 63% af 7916 kr = 4987 kr/mnd
netto.

Husk at modregne kørselsgodtgørelse og kørselsfradrag som en besparelse på
privatbilen.

Slutteligt kan du vudere herlighedsværdi ved at have en firmabil som du
ikke skal bekymre dig om.

Husk at du typisk er bundet i 3 år til firmabilen. Husk også at
beskatningen falder efter 3 år - herefter beskattes du (såvidt jeg husker)
af 75% af nyværdien. Det år hvor du får firmabilen regnes som det første
år, dvs. kan du få den inden 31/12 2006, så beskattes du billigt fra 1/1
2008, hvilket jo reelt kun er 2 år - noget der helt sikkert skal regnes med
i regnestykket! (Hvis du alligevel ikke kan nå at få den nye firmabil inden
31/12 kunne du jo vente et par måneder og køre i privatbilen og se hvordan
regnestykket udarter sig..

> Fabrikat
> og model af firmabil bestemmer jeg selv, så det er heller ikke dét der
> bestemmer valget.

Så bør du ikke vælge diesel, da de alt andet lige er dyrere i anskaffelse

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: news at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : ct

Dato : 24-12-06 13:29

> Så bør du ikke vælge diesel, da de alt andet lige er dyrere i anskaffelse

Yep, men det er noget nært det eneste krav fra arbejdsgiveren..

Fra : alexbo

Dato : 24-12-06 14:07

"ct" skrev

> Står i den heldige situation at jeg kan vælge mellem begge dele. Håber
> nogen her kan hjælpe mig med en vurdering af, hvad der bedst svarer sig.

Dine to muligheder er groft sagt at modtage 3,35 kr. pr kørt km. for de
første 20.000 km og 1,78 for resten, i egen bil eller.
Beskattes af bil til 400.000, beskatningen er 25% af de første 300.000 kr
og 20% af resten, d.v.s
95.000 kr årligt.

Hvis du kører 20.000 km af hver type, vil du i første tilfælde få 67.000 kr
årligt for at køre.
I det andet tilfælde betale, afhængig af din skatteprocent som jeg sætter
til 60%, ca 57.000 kr.

En forskel på 124.000 kr.
Så er spørgsmålet, kan du holde en bil kørende 40.000 km om året for 124.000
kr.

Hvis vi ser på fem år.

En ny bil til 400.000 kr, solgt om fem år for 150.000. tab 250.000 kr.
200.000 km. 12 km/l 17.000 l . 170.000 kr
8 gange service a 4.000 kr 32.000 kr
forsikring ejerafgift 15.000 *5 75.000 kr
dæk, og rep udover service 30.000 kr
alt det jeg lige har glemt 50.000 kr
ialt 607.000 kr.

Det er lige på vippen, hvis erhverskørslen bliver mindre, får du mindre at
gøre godt med, bliver den større får du mere.

Sæt tallene ind i et regneark og leg lidt med dem.
Jeg tror sagtens det kan gøres bedre end i mit regnestykke.

mvh
Alex Christensen