Chiptuning incl. certifikat og synsattest?
Fra : Henning

Dato : 23-12-06 12:44

Jeg læste for nylig en artikel om et værksted, som udførte en lovlig
chipning. Dette indebar svjh. en miljøgodkendelse samt efterfølgende
synsattest? Hvem - hvor?

Fra : Il Duce

Dato : 23-12-06 14:26

> Jeg læste for nylig en artikel om et værksted, som udførte en lovlig
> chipning. Dette indebar svjh. en miljøgodkendelse samt efterfølgende
> synsattest? Hvem - hvor?

Der var en artikel i "Nyt om biler" omkring Palms i Skovlunde der kunne
chiptune biler og efterfølgende få dem synet. Pudsigt nok skulle synet
foregå i en bestemt synshal i Herlev. Om der var tale om en journalistisk
artikel eller en reklame købt og betalt af Palms kan det være svært at
gennemskue for pt. er der kun en eneste mulighed for at få en chiptunet bil
godkendt i Danmark: Tuneren tuner en bil og kører den til TüV i Tyskland
(typisk i Hannover) og får tuningen godkendt. Tuningen koster 2-3.000 euro
at få godkendt og efterfølgede kan tuneren tilbyde denne tuning lovligt i
Danmark. Kunden får sin bil tunet, får et dokument fra tuneren der viser
tuningen er lovlig og kunden kan efterfølgende køre til syn i enhver
synshal.
Det "lille" problem er så blot, at tuneren skal til Tyskland med ikke blot
et eksemplar af hver eneste bil og type men med et eksemplar af hver
bilfabrikat, model, motortype, motorstyreboksnummer og softwarenummer i
styreboksen. Alene VW Passat 1.9TDi PD 101hk findes i ca. 30 forskellige
udgaver. Som jeg ser det er det altså komplet urealistisk at kunne tilbyde
lovlig chiptuning i Danmark som reglerne er i øjeblikket. Enkelte firmaer
har set reklameværdien i en godkendelse og har kørt en Touran til Tyskland
og fået den godkendt, men så må vi jo håbe, at de huske at fortælle kunderne
at deres Touran skal være med en hel speciel kombination af motorstørrelse,
geartype, nummer på styreboksen og softwarenummer. I praksis vil det sige,
at firmaet har 10-20 % chance for at fange en Touran blandt deres kunder de
lovligt kan tune. Goddag mand økseskaft...

--

MVH

Thomas

Fra : Møller

Dato : 23-12-06 17:40

"Il Duce" <not@valid.dk> wrote in message

> [...]
> foregå i en bestemt synshal i Herlev. Om der var tale om en journalistisk
> artikel eller en reklame købt og betalt af Palms kan det være svært at

KLIP

Artikel?
jeg mener også at det nærmere var "skjult reklame" for som skrevet, andre
mere seriøse i DK gør klart opmærksom på problemet, jeg har normalt tillid
til Per Mai, Scantune:
http://www.scantune.dk/ Læs indledningen!
Så meget som man nu kan have til en tuner og leverandør til aviser

Møller

Fra : Jonas R.

Dato : 24-12-06 12:19

> [...]
> praksis vil det sige, at firmaet har 10-20 % chance for at fange en Touran
> blandt deres kunder de lovligt kan tune. Goddag mand økseskaft...

Er det nu også helt rigtigt?
En TÜV attest burde så vidt jeg ved bare være til den enkelte type bil.
Sådan er det med undervogn og lignende.
Så Palms skal ikke køre til Tyskland da de køber færdige chips fra Tyskland
med TÜV godkendelser.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-12-06 14:57

"Il Duce" <not@valid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> praksis vil det sige, at firmaet har 10-20 % chance for at fange en Touran
> blandt deres kunder de lovligt kan tune. Goddag mand økseskaft...

Du kommer eminent omkring alle problematikkerne ved thiptuning og dennes
lovligggørelse.

I forlængelse heraf iler jeg med følgende oplysning. Vær opmærksom på at
nogle chiptuning producenter leverer g-erklæringer fra TüV, i sig selv fint
nok - og dog. Godkendelserne jeg til dato har selv er lavet på basis af
lovgivningen om røggastest ved periodisk syn, denne stiller alene krav om
test af motoren ved fri acceleration, hvilket ikke er tilstrækkeligt.
lovegrundlaget for godkendelse siger at motoren skal prøves med fuldlasttest
ved 6 forskellige omdrejningstal, og resultatet skal være påført
godkendelsen, sidstnævnte har jeg ikke endnu oplevet, men derimod flere
varianter udført efter kravet ved periodisk syn, altså ikke en erklæring der
kan danne basis for korrekt godkendelse.

--
MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-06 22:55

http://www.turbochip.dk/

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Henning

Dato : 24-12-06 12:43

On Sat, 23 Dec 2006 22:55:24 +0100, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)"
<dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

>"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
>

>http://www.turbochip.dk/

Hvor ser du det henne?
Det eneste jeg kan finde på deres side omhandlende lovliggørelse, er
et link til http://www.lbbilsyn.dk/news.aspx?id=11 som skriver:

"Firmaet TurboChip i Padborg har netop fået godkendt den første
chiptuning af en VW Touran 2,0 TDI.
Chiptuningen er foretaget uden at overskride forureningskravene i Euro
4 og opfylder kravene i EC-Direktiv 98/69/EC, B . Bilen har været til
kontrol hos et prøvningslaboratorium inden syn.

TurboChip i Padborg oplyser, at chiptuningen koster ca. 6500 kr. plus
et syn af bilen, for registrering af den konstruktive ændring. Se
www.turbochip.dk

Firmaet forventer indenfor det næste halve år at kunne levere helt
lovlig chiptuning til mellem 10 og 20 forskellige bilmodeller"

Dvs. der er givet tilladelse til een bilmodel på det danske marked.
Hvor mange findes der? 10.000? Alene indenfor VW Touran er der vel 5-7
forskellige modeller.

Turbochip.dk skriver på deres side:
"Er chiptuning overhovedet lovligt?Ja, indtil visse grænser.
Overskrides disse, skal der indhentes en ny typegodkendelse af
køretøjet. Dette er køretøjets ejer ansvarlig for."

Hm, hvor ligger denne grænse, og sørger Turbochip for at den evt. ikke
overskrides?