At være et forbillede..
Fra : JMP

Dato : 20-12-06 17:53

Når jeg arbejder med børn, er jeg, altid meget opmærksom på, hvad jeg gør.
Især i farlige situationer. Hvis jeg viser en flok børn på 3 -5 år, at man
skal træde ud på vejen, for at få bilerne til at standse, så ser de det, som
måden, man gør DET på. Er jeg alene, kan jeg gøre det. Jeg går heller
aldrig over for rødt lys. Tænk, hvis et barn ser det!! Og det er ikke kun,
når jeg er på arbejde. Det bedste man kan gøre, er, at være et godt
eksempel! Og sådan er det i alle tilfælde. Ikke kun i trafikken! Børn
lære af, hvad de ser, vi andre gør... JMP

Fra : Anders Majland

Dato : 20-12-06 18:50

> [...]
> være et godt eksempel! Og sådan er det i alle tilfælde. Ikke kun i
> trafikken! Børn lære af, hvad de ser, vi andre gør... JMP

Ja det er squ avært at lære børn ordenligt trafikkultur når flertallet af
fodgængere (sådan virker det - måske det kun er 1/4) ikke overholder de
mest basale regler. Knægten er nu snart 6år men vi holder stadig konsekvent
i hånd på p-pladser og det accepterer han. Ligeledes er der ingen undtageler
mhs til sele i bilen og hjelm på cyklen (den holder de også bare de cykler
rundt på legepladsen i børnehaven)

Til gengæld så tysser jeg ikke på ham når han højt og tydeligt fortæller når
andre gør noget forkert som "se far - han går over for rødt lys". Måske det
kan prikke til deres samvittighed som.

Han har også efterhånden styr på de fleste færdselsregler - men
højrevigepligten er svær ... Så indtil videre cykler han efter princippet om
at han altid skal holde tilbage for biler - og vise det tydeligt ved at
holde stille med begge ben på jorden. Han kan alligevel ikke stole på at
alle bilister har tænkt sig at overholde deres højrevigepligt på små veje
(som f.eks i et sommerhudområde hvor de "lokale" har dannet præcdens for at
nogle af vejene er overordnede i forhold til andre) og han er ikke gammel
nok til at kunne vurdere det sikkert om de holder eller ej.

Fra : Martin Bak

Dato : 20-12-06 19:21

> [...]
> at nogle af vejene er overordnede i forhold til andre) og han er ikke
> gammel nok til at kunne vurdere det sikkert om de holder eller ej.

Højrevigepligten er da også noget skrammel, der burde afskaffes. Det ligger
i ryggraden på de fleste bilister, at der er ubetinget vigepligt ved
sideveje til en lige vej. Denne regel, der er så let at indkode i
bevidstheden, burde være evigtgældende overalt.

Martin

Fra : Basil

Dato : 20-12-06 20:48

Efter mange tanker skrev Martin Bak:
> [...]
> til en lige vej. Denne regel, der er så let at indkode i bevidstheden, burde

Prøv at skriv det på en måde så det ikke kan misfortolkes, juridisk
Ellers vil jeg give dig ret.
Kai

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-12-06 21:28

Martin Bak formulated the question :
> Højrevigepligten er da også noget skrammel, der burde afskaffes. Det ligger i
> ryggraden på de fleste bilister, at der er ubetinget vigepligt ved sideveje
> til en lige vej.

Problemet er så når to snorlige veje af samme størrelse mødes - hvem
har så vigepligten ?

Hvis man skal afskaffe højrevigepligten så bliver der travlt for
hajtændstegnerne.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Fra : claus b. p.

Dato : 20-12-06 21:49

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in message
> Martin Bak formulated the question :
Helt 112% enig.

> Problemet er så når to snorlige veje af samme størrelse mødes - hvem har
> så vigepligten ?
Med hajtænder + skilt er der ingen tvivl mulig.

> Hvis man skal afskaffe højrevigepligten så bliver der travlt for
> hajtændstegnerne.

Så må det være sådan. Desværre har myndighederne ikke fattet en sk.. for de
kræver ubetinget vigepligt afskaffet !!! når man i et område laver
stilleveje, dvs. man fx. anlægger bump/chikaner. Det vil sige, at ikke bare
fjerner man ubetingede vigepligter fra sideveje som virker underordnede
logisk set, men man ændrer også på det som de kendte har indgroet som vaner.
Og - der er jo yderligere det aspekt at der ikke skiltes med
højrevigepligt, - og man kan jo ikke se om der er hajtænder på sidevejene.
Bevares, der bør jo ikke køres stærkt i sådanne områder, men en cyklist kan
altså også blive dræbt med 30 km/t.

/Claus

Fra : Leonard

Dato : 21-12-06 10:19

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Og - der er jo yderligere det aspekt at der ikke skiltes med
>højrevigepligt, - og man kan jo ikke se om der er hajtænder på sidevejene.

Nu er der så forsøg igen for at se om ikke netop afskaffelse af
reguleringer med skilte og markeringer, lyskryds og fodgængerovergange
osv. ikke kan få alle trafikanter til at vise lidt mere hensyn til
hinanden , tage den lidt mere med ro og få det hele til at glide ved
hjælp af gensidigt hensyn.
Som det er i dag forventer alle at når bare de følger skiltene og
holder på deres ret til at køre frem, så holder de andre tilbage og
der tages intet hensyn. Når 2 så tror på at de har ret til vejen eller
den ene holde rpå sin ret, mens den anden er uopmærksom på sin pligt,
så sker uheldet.

--
Leonard

Fra : Dak

Dato : 21-12-06 06:59

> Børn
> lære af, hvad de ser, vi andre gør... JMP

Ja, satans til de skide brolæggerer. Tænk hvad ungdomshuset ellers havde
kastet med istedet?

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : BJ

Dato : 21-12-06 10:24

"JMP" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

KLIP

> Når jeg arbejder med børn, er jeg, ........

Blot af almindelig nysgerrighed, hvor mange børn har du selv og hvor gamle
er de?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : JMP

Dato : 21-12-06 12:33

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> KLIP

> Blot af almindelig nysgerrighed, hvor mange børn har du selv og hvor gamle

Jeg har 2 børn og de er unge/ voksne.

Fra : BJ

Dato : 21-12-06 12:42

"JMP" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har 2 børn og de er unge/ voksne.

O.k., så vil jeg håbe de er et spejl af dig i opdragelse og således hverken
kører "svinsk", drikker, ryger eller for den sags skyld "går med piger" og
samtidig overholder samtlige af landets love.

Ellers har du jo ikke opdraget dem ordentligt..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : JMP

Dato : 21-12-06 13:01

> [...]
> samtidig overholder samtlige af landets love.
>
> Ellers har du jo ikke opdraget dem ordentligt..

De har kærester, men de overholder landets love. De drikker ved festlige
lejligheder, men opfører sig ordentligt. Den ene kører bil, og gør det
rigtig godt. Han har samme holdninger som jeg. Den anden synes ikke, at
han har brug for bil, der hvor han bor, så han kører slet ikke bil. Ingen
af dem ryger. Ja, jeg er stolt af mine drenge! Men, - hver so synes jo
bedst om sine grise. Jeg har VIRKELIG gjort meget for at give dem en god
opdragelse. Det er en forældres pligt. Hvis man ikke sørger for at opdrage
sine børn, så kommer de i alt for mange konfligter, livet igennem. Jeg
tror du ved, hvad jeg mener.

Fra : BJ

Dato : 21-12-06 13:06

"JMP" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

KLIP en del.

> Jeg tror du ved, hvad jeg mener.

Naturligvis gør jeg det som forældre og en gammel mand..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : JMP

Dato : 21-12-06 13:29

> [...]
>
> KLIP

> Blot af almindelig nysgerrighed, hvor mange børn har du selv og hvor gamle

Da min yngste var ca 8 - 9 år, var han den eneste i klassen, der ikke måtte
cykle, uden en voksen, i bytrafikken. En dag spurgte han mig: "Når de andre
børn må cykle alene, uden en voksen, er det så fordi, at deres forældre ikke
elsker dem?" Jeg svarede ham, at de bare ikke vidste bedre..

Fra : BJ

Dato : 21-12-06 13:35

> [...]

> de andre børn må cykle alene, uden en voksen, er det så fordi, at deres
> forældre ikke elsker dem?" Jeg svarede ham, at de bare ikke vidste

Min søn måtte slet ikke cykle til skole i den alder.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-12-06 11:24

Leonard wrote:
> [...]
> osv. ikke kan få alle trafikanter til at vise lidt mere hensyn til
> hinanden , tage den lidt mere med ro og få det hele til at glide ved

Det lyder jo meget godt på papiret - men stakkels den der skal placere
skyld ved et uheld...

> [...]
> der tages intet hensyn. Når 2 så tror på at de har ret til vejen eller
> den ene holde rpå sin ret, mens den anden er uopmærksom på sin pligt,

Til gengæld er det i den situation enormt nemt at placere skyld for
uheldet og dermed afklare forsikringsforhold og evt. straf. Desuden har
man med skiltene mulighed for 100% sikkert at afgøre hvem der har
hvilke pligter, det gør det nemt at køre der. Selvfølgelig skal der
være plads til hensyn - men ikke som eneste regulator.

Fra : Leonard

Dato : 21-12-06 14:58

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>Det lyder jo meget godt på papiret - men stakkels den der skal placere
>skyld ved et uheld...

Bare rolig, forsikringsselskaberne skal nok finde en model hvor alle
parter inkl. vidner bliver bonnet for selvrisiko og præmiestigning

--
Leonard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-12-06 00:20

After serious thinking Leonard wrote :

> Bare rolig, forsikringsselskaberne skal nok finde en model hvor alle
> parter inkl. vidner bliver bonnet for selvrisiko og præmiestigning

Ja det bliver nok noget i den stil - men der skal jo stadig placeres en
juridisk skyld.