Køb af bil omkring 30k
Fra : Niels - Aalborg

Dato : 19-12-06 21:20

Hej Bilorakler

Min kæreste blev påkørt for et par uger siden i sin Opel Vectra fra 1994
og nu har forsikringen dømt den totalskadet. Hvad gør man så, når man
skal have ny vogn i ca. samme prisklasse?

Vi har kig på nedenstående, men er der nogen der kender noget bedre
eller har en kommentar at knytte, er vi meget lydhør. Vi ved også godt,
det ikke er sådan man kan garantere at en bestemt bilmodel er "god", men
nogle biler er jo decideret dårlige, så kunne vi ramme udenom dem, er vi
nok godt hjulpet.

Listen er:

Polo (modellen der kom i 95 og havde noget pænere linjer)
Golf 3, som dog går liige over budget.
Honda Civic
Citroen Xantia, større bil, men god totaløkonomi så vidt vi har hørt.
Toyota Corolla (modellen der kom i 94 og er meget "rund")
Audi A8, de er dog svære at finde til den pris

Kørselsbehovet er 2x60 km/dag + det løse. De har dog kørselsordning, så
det er ikke alle dage der køres.

Nogen der vil og kan hjælpe?

(H)juletak

Niels, Aalborg

Fra : KxT

Dato : 19-12-06 21:54

Man finder vel en Opel Vectra fra 1994?
Forsikringssummen er vel fastlagt efter hvad en sådan koster.

Knud

Fra : Niels - Aalborg

Dato : 19-12-06 22:20

KxT skrev:
> Man finder vel en Opel Vectra fra 1994?
> Forsikringssummen er vel fastlagt efter hvad en sådan koster.

Ja, den ligger jo lige til højrebenet. Men hvis nu Vectraen mere var et
helt fantastisk tilbud på købstidspunktet, end det var udtryk for et
ønske om at få sådan en vogn - hvad går man så efter?

Venligst

Niels

Fra : Mogens...

Dato : 19-12-06 22:34

> [...]

> Hvad gør man så, når man skal have ny vogn i ca. samme prisklasse?
> Vi har kig på nedenstående, men er der nogen der kender noget bedre?

Denne her ser umiddelbart ud til at give en del for pengene:
www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1090905&page=2

Fra : Martin Kristensen

Dato : 19-12-06 22:44

Hej jeg har en Mitsubishi Galant 2.0 v6 til salg den er fra 93 og med alt i
udstyr. den er rep. for 30000 kr i foråret. Bilen er 100% iorden og står som
ny og det er ikke løgn....
Den kan i da godt få lov til at købe for 30 000 kr. Den kan selvfølgelig
synes hvis det ønskes.
Kan maile billeder

Jeg er selv Mekaniker til daglig og kan sige kort om følgende biler i har
nævnt

vw golf og polo ruster som ind i h......
Corolla har samme problem
Xantia er af tvivlsom kvalitet, og kan blive et dyrt bekent skab selv om den
er billig
Civic kender jeg ikke meget men stabil bil der kan køre mange km uden
problemer

Mvh Martin Kristensen (Randers)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-06 22:56

Martin Kristensen skriver:

> vw golf og polo ruster som ind i h......

Ikke synderligt mere and andre biler af samme årgang

> Corolla har samme problem

Ikke synderligt mere and andre biler af samme årgang

> Xantia er af tvivlsom kvalitet, og kan blive et dyrt bekent skab selv om den
> er billig

Det er lidt et game med Xantia, de er faktisk klippestabile de fleste af
dem

> Civic kender jeg ikke meget men stabil bil der kan køre mange km uden
> problemer

Men den ruster som ind i helv.....
Og begynder man at reparere på den koster det _kassen_, men det kender
du jo fra galanten.

Min kones hobbyinstruktør (glasmaling) har lige fået en nysynet Punto 60
fra 1996 til 15kkr, det var et godt tilbud

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Kristensen

Dato : 19-12-06 23:13

Punto er en kanon bil det er vi enige om, de er billige at rep på billige at
køre i. Men Komfort er der ikke meget af. Det er der i en Galant og den
ruster ikke, min er nemlig rust beh. 1000 gange sådan ca

Fra : Anders Christensen

Dato : 20-12-06 00:07

Martin Kristensen skrev:
> Punto er en kanon bil det er vi enige om, de er billige at rep på billige at
> køre i. Men Komfort er der ikke meget af. Det er der i en Galant og den
> ruster ikke, min er nemlig rust beh. 1000 gange sådan ca

Det er lige før du burde hoppe over i en markedsgruppe med den fine
salgstale

Lige en sidebemærkning: Vores gamle corolla fra '86 blev først skrottet
efter 20 år, så den rustede efter min mening ikke mere end alle mulige
andre biler.
Den blev skiftet ud med en ny polo.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-12-06 06:16

Martin Kristensen skriver:

> Punto er en kanon bil det er vi enige om, de er billige at rep på billige at
> køre i. Men Komfort er der ikke meget af. Det er der i en Galant og den
> ruster ikke, min er nemlig rust beh. 1000 gange sådan ca

Ja, _din_ Galant ruster måske ikke...........

Fra : Martin Kristensen

Dato : 20-12-06 18:12

Jeg er enige med jer at en carina er en driftsikker bil til en fornuftig
pris, men syntes at de larmer for meget...men kan man leve med det så er der
bil i mange år. Kabinen er også lidt kedelig/gammeldags

Fra : Kåre

Dato : 20-12-06 08:12

> [...]
> den er billig
> Civic kender jeg ikke meget men stabil bil der kan køre mange km uden

Nu har jeg selv brugt en del tid på at købe biler i 10.000 kr klassen.
De er naturligvis alle af ældre dato, og konklusionen er: ALLE biler ruster!
Toyota, Mercedes, Peugeot, Mazda, Opel, VW osv.
Der er nærmest INGEN der ikke har haft en del synlig rust.

Ja, Toyota har OGSÅ ry for at ruste. Til gengæld siger synshallerne så at
det er Corolla der ligger bedst i statistikken over biler der bliver
kasseret pga. rust. Corolla ruster ja, men åbenbart ikke på kritiske steder
(bortset fra bagerste tårne, men det er let at reparerer).

Jeg har været igennem en lille håndfuld gamle biler de sidste 10 år. Og
efter at have været utro mod min gamle Corolla med Peugeot og Mazda, så gik
jeg udelukkende efter en Corolla igen da jeg for et par måneder siden skulle
bruge bil 2.

Jeg ville KLART gå efter en Corolla. De er skruet godt sammen. Find en som
er dokumenteret rustbskyttet, og som ikke har kritisk synligt rust, så er
det ikke helt galt.
Den har hverken sex-appeal eller eksklusiv komfort og udstyr, men den kører
bare...DET er køreglæde!

Kåre

Fra : TDN

Dato : 20-12-06 06:25

> [...]
> Audi A8, de er dog svære at finde til den pris
>
> Kørselsbehovet er 2x60 km/dag + det løse. De har dog kørselsordning, så

Find en Toyota Carina E, de fåes til de penge og er utroligt driftsikre,
alternativt en Mazda 626. Begge skal dog have fået ekstra rustbeskyttelse.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-12-06 06:26

TDN skriver:

> Find en Toyota Carina E, de fåes til de penge og er utroligt driftsikre,
> alternativt en Mazda 626. Begge skal dog have fået ekstra rustbeskyttelse.

Helt enig.

Fra : KASO

Dato : 20-12-06 20:25

> [...]
> Audi A8, de er dog svære at finde til den pris
>
> Kørselsbehovet er 2x60 km/dag + det løse. De har dog kørselsordning, så

I denne prisklasse, er gensalgsværdi ligegyldig - her gælder det om at få
mest muligt for pengene. Det kan derfor ikke svare sig at gå efter biler,
der holder prisen (for) godt - som f.eks. de stærkt overvurderede VW'er.
Toyota har lidt mere at have det i - men holder også prisen lidt for godt.
Det kan derfor være en fordel at se efter gode, men undervurderede biler som
f.eks. Xantia'en. Personligt har jeg lidt dårlige erfaringer med
hydraulikken på forgængeren (BX) men Xantia siges at være et godt køb.

Ellers kunne rustbeskyttede eksemplarer af Nissan eller Mazda være
relevante. De er lige så driftsikre som Toyota - men billigere i
anskaffelse. En Citroën ZX er også en stærkt undervurderet bil - så her er
mulighed for at få meget for pengene. Den er godt rustbeskyttet - og FDM har
forsøgsvis købt et gl. eksemplar, som man har kunnet følge i "Motor" igennem
længere tid - og den har ikke voldt store problemer/omkostninger.

Fra : Niels - Aalborg

Dato : 22-12-06 08:57

Niels - Aalborg skrev:
> Hej Bilorakler

Jeg takker for alle inputs. Vi vil prøve at finde en Carina eller
Corolla henover julen, så der er kørerklarhed inden nytår.

Glædelig jul til alle - må I blive forskånet for juleknas med jeres
respektive køretøjer

Venligst

Niels