Tågelygter
Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-06 13:13

For tiden er det bælgmørkt når jeg kører hjemmefra, og lige så
mørkt igen når jeg kører hjem. Derfor generer det mig usædvanligt
meget: Tågelygter.

Når der er mørkt, og vejen måske er lidt våd, så er den store
kontrast mellem lyset fra lygter og hvad jeg ellers skal holde med
rigelig stor. Af og til kommer der så nogle ekstra stærke lygter.
Måske er de stillet lidt for højt, måske er de bare ekstra kraftige.
Ud over at jeg får sværere ved at se, kan det være direkte
ubehageligt for øjnene.

Men så kommer topperen: Måske 1 ud af 20 biler har tågelygterne
tændt. Lige præcis "du" skal da have dobbelt så meget lys som alle
andre. Det er møg-irriterende, og kan være distraherende, og mindske
mit udsyn, uanset om de kommer forfra eller bagfra.

Er jeg den eneste der synes det skulle være forbudt? Og er det
egentlig ikke forbudt, når der er mørkt, og det ikke er tåget?

Er der nogen som vil indrømme at de gør det med vilje, hvorfor? Jeg
håber, at dem som gør det, ikke er klar over det. Måske har de glemt
at slå det fra, måske har de bare trykker på en masse knapper, og
pludselig tænkt "hov, nu er der mere lys - smart".

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 19-12-06 13:19

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

>Er jeg den eneste der synes det skulle være forbudt? Og er det
>egentlig ikke forbudt, når der er mørkt, og det ikke er tåget?

Jo, det er forbudt.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 29-12-06 01:51

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in message

> "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, det er forbudt.

Nemmerlig, så giv dem et blink med fjernlyset, når de gør det alligevel.
Hvis halvdelen af modkørende bilister blinker af dem med tågelyset tændt på
det forkerte tidspunkt, så holder de nok snart op med det!

-- roland

Fra : mr j

Dato : 19-12-06 13:35

> [...]
>Måske er de stillet lidt for højt, måske er de bare ekstra kraftige.
>Ud over at jeg får sværere ved at se, kan det være direkte

Må jeg lige spørge dumt engang?
Hvorfor sidder du og kigger ind i modkørenes lygter? Det menneskelige syn
fokusere på et område med en 5'er, hvorfor bruge det på at kigge ind i
andres lygter? Jeg forstår det simpelthen ikke, havde det været langt lys
kunne jeg forstå det, det er højere oppe og kraftigere og focuseret helt
anderledes..

Prøv engang at vænd dig til at se på _dine egen_ vejbane forud, og ikke lade
øjnene søge imod lyset, så har du også mere styr på vejen..

> [...]
>andre. Det er møg-irriterende, og kan være distraherende, og mindske
>mit udsyn, uanset om de kommer forfra eller bagfra.

Læs ovenstående, og prøv det engang...

>Er jeg den eneste der synes det skulle være forbudt? Og er det
>egentlig ikke forbudt, når der er mørkt, og det ikke er tåget?

Jo det er forbudt... men det er der så meget der er... det er også forbudt
at du købere 5kmt hurtigere end du må (ved jeg jo ikke om du gør, men tror
ikke på at du ikke en gang har gjort det, eller har drejet uden at blinke..
osv osv..)

> Er der nogen som vil indrømme at de gør det med vilje, hvorfor?

På min bimmer gjorde jeg det, gav lækkert lys på vejen, og ser rå godt ud..
(jaja nu kommer kommentarne om brian, men jeg bitcher ikke løs over de ting
i andre gør, men mindre i er ved at ramme mig..)

>Jeg håber, at dem som gør det, ikke er klar over det. Måske har de glemt
>at slå det fra, måske har de bare trykker på en masse knapper, og
>pludselig tænkt "hov, nu er der mere lys - smart".

Kan kun sige det igen og igen og... kig der hvor du skal kigge og ikke ind i
andres lygter... man kunne strække den så langt at du burde få en bøde for
ikke at være opmærksom på den vej du kører på... **tænke tank**

Mvh
Morten **som har lært at se i egen bane, og som ikke har tågelygter på sin
polo coupé**

Fra : mr j

Dato : 19-12-06 13:38

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-12-06 13:50

"mr j" <Spam@spam.dk> wrote in message

> [...]
>
> Prøv engang at vænd dig til at se på _dine egen_ vejbane forud, og ikke
> lade øjnene søge imod lyset, så har du også mere styr på vejen..

Jeg må indrømme, at jeg brugere mere tid på at holde øje med de modkørende
end de forankørene, og derfor generer tågælys+alm lys også mig. Jeg er
kommet dertil at jeg nu lukker det ene øje mens idioten kører forbi, og
derefter skifter øjne i ca 10 sek efter han er kørt forbi, så smadrer
idioten ikke mit nattesyn totalt. Det skal så siges (og nu kommer der nok
læserstorm) at hvis idioten er den eneste modkørende, så får han det lange
lys indtil jeg er forbi ham. Jeg syntes det er så latterligt som noget kan
være, desuden ødelægger han sit EGET syn om natten ved at have det alt for
lyst lige foran ham, dvs han ser ikke så godt langt frem, som os uden
tågeblus tændt konstant.

Grunden til at jeg holder mere øje med modkørende end de forankørene, er
simpelthen at en modkørende der ligepludselige skifter vognbane, er langt
farligere end ham der ligger 3-4 biler foran mig, ligegyldigt hvordan han
bremser op, jeg holder så meget afstand til de andre, at jeg sagtens kan nå
at undvige, og jeg læser trafikken så lang frem, at jeg sænker farten når en
bil 10-15 biler fremme begynder at bremse, for det er 100% at en ikke ser
det, og så har vi bremsningen ned gennem køen, jeg undgår næsten altid at
bremse sammen med de andre, simpelthen fordi jeg kigger længere frem en 2
biler foran mig.

Det hele kan lyde lidt helgen agtigt, men for dælen hvor er jeg glad for at
jeg kører på den måde, det er SÅ meget mere afslappende, end det der
brems/accelerer/brems.... kørsel.

Mvh
Jacob(Der ville ønske at flere folk faktisk gad tage sig tid til at slappe
af i trafikken, vi snakker 5-10 min max, det tager længere på en tur mellem
Herning-Århus)

Fra : mr j

Dato : 19-12-06 14:10

> Mvh
> Jacob(Der ville ønske at flere folk faktisk gad tage sig tid til at slappe
> af i trafikken, vi snakker 5-10 min max, det tager længere på en tur
> mellem Herning-Århus)

Jeg gidder heller ikke at ligge i røven på folk, med mindre de vil køre
10kmt langsommere end grænsen... så er jeg helt oppe...
Men ellers god afstand, og 90% af tiden på fartgrænsen

Mvh
Morten

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-12-06 17:04

"mr j" <Spam@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Kan kun sige det igen og igen og... kig der hvor du skal kigge og ikke ind
> i andres lygter... man kunne strække den så langt at du burde få en bøde
> for ikke at være opmærksom på den vej du kører på... **tænke tank**

Ævl.

1) Det er ulovligt
2) Nogle føler sig blændede

...så er den ikke længere.

/Caspersen

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 19-12-06 17:27

Hej mr j
der er efter min mening noget der ikke passer i din udregning
4*55 watt er vel mere end 2 * 60 watt eller
hvis det er nødvendigt med tågelys prøv at pudse forruden
hvordan ved du det ser godt ud løber du foran bilen
hilsen Jørgen

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : JS

Dato : 19-12-06 19:00

mr j wrote:

> [...]
>
> Prøv engang at vænd dig til at se på _dine egen_ vejbane forud, og
> ikke lade øjnene søge imod lyset, så har du også mere styr på vejen..

Det kan være vanskeligt at se hvor ens egen vejbane fører hen når
tåbelygterne reflekteres i en våd vejbane.

Fra : Niels Pein

Dato : 19-12-06 23:04

Spam@spam skrev ...

> Må jeg lige spørge dumt engang?
> Hvorfor sidder du og kigger ind i modkørenes lygter?
Hvis man kigger ind i de modkørendes lygter, får man også problemer ved
ganske almindeligt nærlys. Så det er ikke det der er tilfældet.

> [...]
> at du købere 5kmt hurtigere end du må (ved jeg jo ikke om du gør, men tror
> ikke på at du ikke en gang har gjort det, eller har drejet uden at

Men det er ikke alt som er forbudt, der også generer de andre trafikanter.
Tyg lige på den.

> På min bimmer gjorde jeg det, gav lækkert lys på vejen, og ser rå godt
> ud..
Nogen synes det ser godt ud. Langt fra alle. Du synes sikkert selv det ser
godt ud. Men du ser jo ikke dine egne tågeforlygter. Og de der ser dem,
synes ikke allesammen de ser godt ud.

> Kan kun sige det igen og igen og... kig der hvor du skal kigge og ikke ind
> i andres lygter... man kunne strække den så langt at du burde få en bøde
> for ikke at være opmærksom på den vej du kører på... **tænke tank**

Kan kun sige igen ... problemet er ikke at nogen ser ind i andres lygter.
Det er kun noget _du_ tror.

Når man kører alene på en mørk landevej, så har man kun sit eget lys, og så
kan man fint se selvom det er kulmørk nat.
Møder man een modkørende bil, så ser man selv klart mindre. Møder man en hel
stribe, så kan man se endnu mindre.

Jo mere lys der lyser imod een, jo sværere har man ved selv at se.
Så når der kommer een der har tændt både sit nærlys og sine tågeforlygter,
så lyser han med mere end nødvendigt og lovligt, og gør det sværere for
modkørende at se. Det er simpel logik.

Folk der kører men tågeforlygter tændt i mørke (når det ikke er tåget),
udviser ikke hensyn overfor de andre, og _det_ er dårlig stil.
Forresten har jeg bemærket, at næsten alle lastbiler har tændt 4 forlygter.
Er de 2 af dem tågelygter?
Manglende hensyn -> dårlig stil.
--
Hilsen Niels

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 22-12-06 13:13

> [...]

> ud.. (jaja nu kommer kommentarne om brian, men jeg bitcher ikke løs over
> de ting i andre gør, men mindre i er ved at ramme mig..)

Din type tænder jeg konsekvent det lange lys af og blænder aldrig ned før
bilen er kørt forbi.. de viser jo at de bevidst er ude på at genere andre..

Men det er jo stilen i dk - egoister i trafikken - jeg ved bedst og blot
fordi andre føler sig generet.. så gælder loven skam ikke for mig..

Om det er brian eller ej er jo bare stil.. det andet er sikkerhed.. for du
kan bitche så meget du vil om at folk kan se den anden vej.. og det kan være
rigtigt på en stor bred vej.. men der findes altså mange små smalle
landeveje hvor muligheden blot ikke er der...

Fra : BJ

Dato : 22-12-06 13:17

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Din type tænder jeg konsekvent det lange lys af og blænder aldrig ned før
> bilen er kørt forbi.. de viser jo at de bevidst er ude på at genere
> andre..

Dette gør du nemlig med omtanke for alle de andre, der kører bagved...LOL

Har vi det ikke herligt i dette latterlige lille land.

Glædelig Jul.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-12-06 00:01

mr j skrev:
> [...]
> kunne jeg forstå det, det er højere oppe og kraftigere og focuseret helt

Det kan godt være du ikke kan se noget ud til siderne, men dit øje
reagerer på lys 180% rundt.

> Prøv engang at vænd dig til at se på _dine egen_ vejbane forud, og ikke lade
> øjnene søge imod lyset, så har du også mere styr på vejen..

Var det ikke nemmere at vænne sig til ikke at bruge ulovlig lygteføring?

> [...]
> ikke på at du ikke en gang har gjort det, eller har drejet uden at blinke..

At køre 5 km/t for stærkt blinder ikke en mollion andre bilister.

> Kan kun sige det igen og igen og... kig der hvor du skal kigge og ikke ind i
> andres lygter... man kunne strække den så langt at du burde få en bøde for
> ikke at være opmærksom på den vej du kører på... **tænke tank**

Må vi så, til gengæld, forlange arme og ben hugget af dem der ikke kan
finde ud af at køre med rigtig lygteføring?

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Christopher Stein

Dato : 19-12-06 13:38

Niels Andersen skrev:
> [...]
> at slå det fra, måske har de bare trykker på en masse knapper, og
> pludselig tænkt "hov, nu er der mere lys - smart".

Jeg spurgte engang herinde og der var en der svarede, at han synes at
det så sejt ud... derfor gjorde han det.. :s

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-06 14:00

On Dec 19, 1:35 pm, "mr j" <S...@spam.dk> wrote:
> Hvorfor sidder du og kigger ind i modkørenes lygter?

Hvis det var det, der var problemet, ville problemet jo ikke være et
usenet-indlæg værd.

> Jeg forstår det simpelthen ikke, havde det været langt lys
> kunne jeg forstå det

Langt lys er PRÆCIST det samme problem, lysstyrken er bare større.

> Prøv engang at vænd dig til at se på _dine egen_ vejbane forud, og ikke lade
> øjnene søge imod lyset, så har du også mere styr på vejen..

Bare fordi du ikke synes det er et problem, behøver du jo ikke gå ud
fra at jeg er direkte dum.

> Jo det er forbudt... men det er der så meget der er...

Pointen er: Hvis det ER ulovligt, er det lidt nemmere at brokke sig
over det, når det generer. Selvfølgelig til bilisten, fx. ved at
blinke lidt.

> På min bimmer gjorde jeg det, gav lækkert lys på vejen, og ser rå godt ud..
> (jaja nu kommer kommentarne om brian, men jeg bitcher ikke løs over de ting
> i andre gør, men mindre i er ved at ramme mig..)

Hvis ikke jeg kan se præcist hvor din bil er, eller hvor vejen er, så
kan det da godt være jeg rammer dig. Mere sandsynligt hvis du har
langt lys på, men tågelyset har lidt af samme problem. Hvis udsynet
så i forvejen er dårligt, så held og lykke.

At vi andre så kalder det "tåbelygter", og griner lige så meget af
det, som skørter der forhinder folk i at komme over fortovskanter og
vejbump, at sådan ligegyldigt. Den del af det er helt din egen sag.

> Kan kun sige det igen og igen og... kig der hvor du skal kigge og ikke ind i
> andres lygter...

Tænk på langt lys: Igen, det er samme problem, tågelygterne er bare
ikke så slemme.

> man kunne strække den så langt at du burde få en bøde for
> ikke at være opmærksom på den vej du kører på... **tænke tank**

Det er jo netop det jeg prøver på. Desuden er det ikke nok at ramme
kørebanen, jeg skal også undgå at ramme de andre biler. Prøv selv
at tænke tanker.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : mr j

Dato : 19-12-06 14:08

> Langt lys er PRÆCIST det samme problem, lysstyrken er bare større.

Ja hele 5w... der er focuseringen der er noget anderledes..

>Pointen er: Hvis det ER ulovligt, er det lidt nemmere at brokke sig
>over det, når det generer. Selvfølgelig til bilisten, fx. ved at
>blinke lidt.

Har du blåt blink på taget hr betjent? der er da ikke noget værre end hr
jensen som skal lege betjent..
Nu har jeg ingen tågelygter, men det får cabrioen da, og så skal jeg nok
blinke igen og vinke

>Tænk på langt lys: Igen, det er samme problem, tågelygterne er bare
>ikke så slemme.

Nej de er nemlig mindre irriterende end alm kørelys...

mvh
Morten

Fra : Kent Glerup

Dato : 19-12-06 17:30

On Tue, 19 Dec 2006 14:08:02 +0100, "mr j" <Spam@spam.dk> wrote:

> [...]
>jensen som skal lege betjent..
>Nu har jeg ingen tågelygter, men det får cabrioen da, og så skal jeg nok

Tjah.. Hvis jeg møder dig, og du ikke har nogen bagved, OG jeg har
bøvl med at se min egen bane, så er det bare på med det lange lys!
Du har jo ligesom selv lagt op til at der skal være ekstra lyd på :)

Tro mig. Jeg kigger skam ikke ind i dine forlygter når du febrilsk
blinker igen

/Kent Glerup

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-12-06 14:07

[...]

Blink en gang med det store lys, slukkes det blændende lys ikke straks, så
tænd det store lys permanent.
Jeg vil ikke køre en cyklist eller en fodgænger med fordi Brian syntes det
er smart med blændende tågelygter der er tændt hele tiden!

Langgaard

Fra : mr j

Dato : 19-12-06 14:12

> [...]
> Jeg vil ikke køre en cyklist eller en fodgænger med fordi Brian syntes det
> er smart med blændende tågelygter der er tændt hele tiden!

hehe smart, så kan i alle ramme cykelister, den har du rigtigt nok tænkt
længe over hva... hehehe ROFL...

Mvh
Morten

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-12-06 15:12

> hehe smart, så kan i alle ramme cykelister, den har du rigtigt nok tænkt
> længe over hva... hehehe ROFL...

Nej selvfølgelig, jeg havde heller ikke forventet at du forstod hvad jeg
skrev!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Hr. Jensen

Dato : 19-12-06 14:09

On 19 Dec 2006 04:12:57 -0800 "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk>
sent the following smoke signals:

>For tiden er det bælgmørkt når jeg kører hjemmefra, og lige så
>mørkt igen når jeg kører hjem. Derfor generer det mig usædvanligt
>meget: Tågelygter.

Oh my f***ing God, here we go again...

--
Send dem bort, send dem bort.
De er grimme, de lugter og er sort'....

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-12-06 14:17

Niels Andersen skrev:

> [...]
> at slå det fra, måske har de bare trykker på en masse knapper, og
> pludselig tænkt "hov, nu er der mere lys - smart".

Det er da en Brian-ting - temmelig irriterende.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Niels Munk

Dato : 19-12-06 14:21

> [...]

> For tiden er det bælgmørkt når jeg kører hjemmefra, og lige så
> mørkt igen når jeg kører hjem. Derfor generer det mig usædvanligt

Troll?

/Niels Munk

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-06 14:30

On Dec 19, 1:37 pm, Christopher Stein <cst...@softhome.net> wrote:
> Jeg spurgte engang herinde og der var en der svarede, at han synes at
> det så sejt ud... derfor gjorde han det.. :s

Når bilen bag mig har irriterende tågelygter, plejer jeg at ignorere
det, måske vippe bakspejlet. Men hvis det virkelig generer, så
tænder jeg mit tåge-baglys. Det synes de sjovt nok ikke ser sejt ud.
Hvis de ikke aner hvad det handler om (gætter jeg på er årsagen),
så signalerer de med det lange lys. Andre slukker bare deres
tåge-lys, men folk reagerer sjovt nok altid.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-06 14:35

On Dec 19, 2:08 pm, "mr j" <S...@spam.dk> wrote:
> Har du blåt blink på taget hr betjent?

Skal man kun opføre sig ordentligt over for betjente?

> der er da ikke noget værre end hr jensen som skal lege betjent..

Der er ikke noget være end Hr Mortensen, som ikke respekterer sine
medmennesker.

> Nej de er nemlig mindre irriterende end alm kørelys...

Ikke når det er begge dele der er tændt.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 19-12-06 14:36

mr j skrev:

> På min bimmer gjorde jeg det, gav lækkert lys på vejen

Hvordan det ?

Det giver et meget stærkt lys lige foran bilen. Dermed nedsættes dit
mørkesyn, så du derved mister at kunne se langt.

Ergo tænder du tågelygterne "blænder" du dig selv og er dermed ikke
i stand til at se andet end det der foregår lige foran dig. Kører du
med 80-100km/t og tåbelygter mens der er mørkt, er du til fare for
dig selv og andre, fodi du ikke kan orientere dig om ting der foregår
ret meget uden for tåbelygternes rækkevidde - og det indenfor er
alligevel ligemeget, det akn du ikke nå at standse for....

Klaus

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-06 14:36

On Dec 19, 2:08 pm, Hr. Jensen <aage...@musikalsk.invalid> wrote:
> Oh my f***ing God, here we go again...

Lad være med at læse tråden, hvis den ikke interesserer mig. Hvis
jeg skulle skrive sådan hver gang jeg tænkte det, ville min ISP
modtage klager før eller siden.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Hr. Jensen

Dato : 19-12-06 15:17

On 19 Dec 2006 05:36:21 -0800 "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk>
sent the following smoke signals:

>Lad være med at læse tråden, hvis den ikke interesserer mig. Hvis
>jeg skulle skrive sådan hver gang jeg tænkte det, ville min ISP
>modtage klager før eller siden.

Emnet har bare været postet for nylig, hvor det medførte en monstertråd,
og da de fleste vel ikke skifter mening så hurtigt som en radikal, så er
de flestes synspunkter stadigt gældende.
Men du har ret. Subject er hermed plonket...

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-06 14:38

On Dec 19, 2:11 pm, "mr j" <S...@spam.dk> wrote:
> hehe smart, så kan i alle ramme cykelister, den har du rigtigt nok tænkt
> længe over hva... hehehe ROFL...

Prøv selv at tænke længe over den: Før eller siden fatter den
blændende jo nok at han blænder, og så kan det være han stopper.
Der er faktisk mange problemer, som ikke kan ignoreres væk.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thostrup

Dato : 19-12-06 21:15

> [...]
>blændende jo nok at han blænder, og så kan det være han stopper.
>Der er faktisk mange problemer, som ikke kan ignoreres væk.

Tror du virkeligt det hjælper?!?

Jeg laver selv mange af de triks der her bliver nævnt, tænder mit tåge
baglys, hvis personen bag mig mener det virkeligt er så tåget at han bliver
nød til at have hans kørelys OG tåbelys tændt for jeg kan se ham, så må jeg
jo også tænde mit tåge baglys så han har mulighed for at se mig, så han ikke
brager ind i mig da han er ved at blive natteblind af hans tågelygter som
hjælper ham med at få ekstra oplyst fem meter lige foran bilen.

Omvendt blinker jeg også kort med det lange lys når jeg oplever en der
kommer imod mig, og prøver at blænde mig med hans tågelygter, og hvis ikke
der sker noget, ja så blænder jeg permanent op for mine "svensker øjne" AKA
solen 2, og så oplever jeg ofte hans bremselys aktiveres.

Men igen - ang om det hjælper - de tænder det jo af den grund at de kører
mange hårnålesving inden de når de større vejer (der kan det måske hjælpe,
hvis man ikke har "adaptive light" der lyser den vej man drejer.
Eller også er det jo kun for at de kan se smarte ud - altså for vores skyld
eller?!?

Surt opstød - ja - jeg har en mening om at lige præcis der, har loven også
ret.
Uden for lygtetændings tiden, har jeg det fint med folk aktivere deres
parkeringslys og deres tågelygter, som de herne må iflg loven, for eks at
spare på deres Xenon pære som desværre er lidt dyre endnu.

Jeg kører 9.000 km pr mdr - og ser dagligt rigtigt mange der viser mig deres
tågelygter sammen med deres kørerlys.
Men det sjove er, at det generelt er nyere Pug'er og så den Hyundai Santa
Fe.

Men underligt nok, er der ikke mange der gider slide på deres blinklys i
samme grad som deres tågelygter ;)

Mvh Thostrup
God Jul :)
(måske kun til alle der overholder reglerne ang. lygteføring og antal af
lygter osv) :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-06 21:39

Thostrup skriver:

> Men det sjove er, at det generelt er nyere Pug'er og så den Hyundai Santa
> Fe.

Billige biler der blev solgt på ekstraudstyret...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 19-12-06 21:51

Thostrup wrote:

> Men det sjove er, at det generelt er nyere Pug'er og så den Hyundai
> Santa Fe.

Prøv lige at lægge mærke til den nyeste aftapning af Avensis - den er også
stærkt overrepræsenteret.

> Men underligt nok, er der ikke mange der gider slide på deres
> blinklys i samme grad som deres tågelygter ;)

Nope, for 1 års tid siden var folk nogenlunde til at blinke på motorvejen -
nu er alt tilbage ved det gamle.

/Brian

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-06 14:42

On Dec 19, 2:21 pm, "Niels Munk" <spam-fjerndet...@sejeniels.dk> wrote:
> Troll?

Nej, jeg vil faktisk gerne debatere det lidt. Morten har dog ødelagt
det meste af den lyst.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : mr j

Dato : 19-12-06 15:42

>Nej, jeg vil faktisk gerne debatere det lidt. Morten har dog ødelagt
>det meste af den lyst.

tak det bliver bare diskuteret så tidt, og vi bliver ALDRIG enige... så
jeg driller med glæde hver gang den bliver startet igen, jeg giver det maks
en mdr..

Og hvad er det du vil debatere?? at du bliver blændet af en nefa lygte på
500meters afstand..

Jeg kan kun sige jeg kører ikke med dem, fordi bilen ikke har dem, men jeg
fatter ikke hvordan de kan genere jer, i må ha et seriøst kedeligt liv, hvis
i kan lade jer irritere/provokere over den slags småting.. ikke om jeg orker
det hehe

Mvh
Morten

Fra : Torben E

Dato : 19-12-06 16:10

> [...]
> fatter ikke hvordan de kan genere jer, i må ha et seriøst kedeligt liv,
> hvis i kan lade jer irritere/provokere over den slags småting.. ikke om

Du kan slet ikke forestille dig at der kunne ske et uheld pga.
noget så ligegyldigt som du mener din bil ser "fed" ud, hvad hvis det
din kone / kæreste / barn der gik en tur i vejsiden en mørk og regnfuld
aften, og blev kørt ned fordi Brian synes hans bil er "federe"

Jeg undres over meneskers ligegyldighed.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-06 17:27

Torben E wrote:

> [...]
> din kone / kæreste / barn der gik en tur i vejsiden en mørk og
> regnfuld aften, og blev kørt ned fordi Brian synes hans bil er

Nu må du sgu stoppe .... uheld pga. tændt tågelys. LOL!

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 17:28

"Kim Frederiksen" <kim snabela gmail punktum com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu må du sgu stoppe .... uheld pga. tændt tågelys. LOL!

Det kan sagtens forekomme.

Specielt hvis du/de går i den forkerte side af vejen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Torben E

Dato : 19-12-06 18:15

"Kim Frederiksen" <kim snabela gmail punktum com> skrev i en meddelelse

> Nu må du sgu stoppe .... uheld pga. tændt tågelys. LOL!

Ja jeg kan kun gentage "Jeg undres over meneskers ligegyldighed."
og tilføje, hvis du ikke kan se faremomentet ved at blænde modkørende,
ja så burde du ikke færdes i trafikken.

Torben E

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 18:19

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja jeg kan kun gentage "Jeg undres over meneskers ligegyldighed."
> og tilføje, hvis du ikke kan se faremomentet ved at blænde modkørende,
> ja så burde du ikke færdes i trafikken.

Jeg forstår i grunden ikke, hvorfor man ikke forbyder tågelygter helt.

De er totalt lige gyldige, nu hvor xenon er hverdagskost.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-12-06 17:19

"mr j" <Spam@spam.dk> skrev i en meddelelse
> ikke om jeg orker det hehe

Gu' fanden gør du da, ellers havde du jo ikke være læsbar i denne tråd.

Men - respekt for andre meninger beviser du jo fint at du overhovedet ikke
er i besiddelse af..

--
MVH Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-06 18:44

mr j skriver:

> [...]
> i kan lade jer irritere/provokere over den slags småting.. ikke om jeg orker

Nej, det er jo i første ombæring dine egne muligheder for at se noget du
kan nå at reagere på du ødelægger.

Fred være med det.

Hvorfor ikke bare køre med fjernlyset tændt hele tiden ?
Det ser da også fedt ud....

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-06 20:17

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvorfor ikke bare køre med fjernlyset tændt hele tiden ?
> Det ser da også fedt ud....

Fordi det, i modsætning til tågelygter, blænder modkørende.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-06 20:20

Kim Frederiksen skriver:

> Fordi det, i modsætning til tågelygter, blænder modkørende.

I følge ?

Prøv at læs her i gruppen, hvor mange der bliver blændet af tågelygter.
Tager de fejl ?

Jeg kan godt køre forbi en med langt lys på uden at blive blændet, men
kun generet. Blænder fjernlygter så heller ikke ?

Fra : Brian

Dato : 19-12-06 20:41

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Prøv at læs her i gruppen, hvor mange der bliver blændet af
> tågelygter. Tager de fejl ?

Næ, det er jo forskelligt fra person til person - men mange _lader_ sig
blænde ubevidst, IMO.

> Jeg kan godt køre forbi en med langt lys på uden at blive blændet, men
> kun generet. Blænder fjernlygter så heller ikke ?

De blænder åbenbart ikke dig

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-06 21:40

Brian skriver:

> Næ, det er jo forskelligt fra person til person - men mange _lader_ sig
> blænde ubevidst, IMO.

Måske, måske ikke. Jeg bliver generet af det når vejen er våd.

> De blænder åbenbart ikke dig

Nej, men jeg mangler noget af Kim's retorik her....

Fra : Niels Pein

Dato : 19-12-06 23:18

"Brian" skrev ...

> Næ, det er jo forskelligt fra person til person - men mange _lader_ sig
> blænde ubevidst, IMO.

Og det bør man jo så skrive sig bag øret og tage hensyn til, hvis man er
bare lidt betænksom.
--
Hilsen Niels

Fra : Niels Pein

Dato : 19-12-06 23:15

Spam@spam.dk skrev ...

> [...]
> fatter ikke hvordan de kan genere jer, i må ha et seriøst kedeligt liv,
> hvis i kan lade jer irritere/provokere over den slags småting.. ikke om

Fra et andet indlæg kan man se at du har tænkt dig at gøre det igen, når
"cabrioen" får nogle tågeforlygter.

Det er fint nok (meget endda) at du ikke lader dig irritere over det.
Men at du vælger at se stort på at mange andre føler sig generet af det, det
er jo ikke særlig smart.
--
Hilsen Niels

Fra : Brian

Dato : 19-12-06 18:11

Niels Andersen wrote:

> Nej, jeg vil faktisk gerne debatere det lidt. Morten har dog ødelagt
> det meste af den lyst.

Morten skaber da en masse debat, da han er stik imod (og tør stå ved det)
95% af resten af gruppen

Personligt fatter jeg heller ikke det store problem i, at folk kører med
tågelygterne tændt konstant. 9/10 gange hvor man møder en bil med hele
juletræet tændt, er de alm. lygter justeret højere, end tågelygterne. For
mig at se, er forkert justeret forlygter, et meget større problem end om
tågelygterne er tændt.

Det eneste tidspunkt det kan genere mig på, er på en våd vejbane.

/Brian

Fra : SG

Dato : 19-12-06 20:04

"Brian" <nej@tak.du> skrev i

> Det eneste tidspunkt det kan genere mig på, er på en våd vejbane.

Jep, især på våd vej, og nu er vejbanen jo nærmest permanent våd her i
vinterhalvåret, og dermed kan tågelygter jo ikke undgå at blænde for tiden.

-SG

Fra : Lars Holst

Dato : 19-12-06 15:01

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> said in

> [...]
> at slå det fra, måske har de bare trykker på en masse knapper, og
> pludselig tænkt "hov, nu er der mere lys - smart".

Det er forbudt og medfører langt større fare for trafikulykker som en
konsekvens af handlingen end f.eks. overtrædelse af fartgrænserne som
oftest gør.

Langt de fleste benytter tågelyset på ulovlig vis enten fordi de synes
det er cool eller fordi de er egofikserede og kan se det hjælper dem selv
med at se bedre i mørket uden at skænke en tanke hvad det gør for med- og
modtrafikanter.

Min personlige holdning er at dem der benytter tågeforlyset ulovligt og
til gene for andre trafikanter, heriblandt bilister, cyklister,
togførere, gående og motorcyklister, er blandt den fjerdedel af
trafikanterne som burde miste retten til at føre bil.
De er simpelthen inkompetente trafikanter.

--
Lars Holst

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-12-06 16:46

Lars Holst wrote:

> [...]
> trafikanterne som burde miste retten til at føre bil.
> De er simpelthen inkompetente trafikanter.

*stor flok læsere rejser sig og klapper og hujer højlydt.avi*

Kort og kontant, men fuldstændig ramt på sømmet.

Thomas
(der aldrig har kørt med tåbelyset tændt medmindre det var så tåget at
tågebaglygten skulle tændes, den kan nemlig ikke tændes seperat)

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 16:50

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> (der aldrig har kørt med tåbelyset tændt medmindre det var så tåget at
> tågebaglygten skulle tændes, den kan nemlig ikke tændes seperat)

Kør hen på til den nærmeste forretning, der sælger rengøringsmidler.

Du har vundet retten til ekstraordinært at købe 10 liter Brasso.

Husk lige at aflevere dit kørekort på vejen hjem, da du blev set føre
automobil og tale i mobiltelefon samtidig..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-12-06 17:17

BJ wrote:
> [...]
>
> Husk lige at aflevere dit kørekort på vejen hjem, da du blev set føre
> automobil og tale i mobiltelefon samtidig..

Hehe... næh du, gider sgitte holde den pis-telefon i hånden, så de få
gange der er behov for at snakke telefon sker det i håndfrit sæt.

Og Brasso har jeg skam intet behov for Syn's bare godt man kan gøre
opmærksom på at der findes folk herude i den virkelige verden der
sagtens kan hitte ud af at køre bil uden at den samtidig skal se
super-cool ud (egentlig er 99.9994% af alle biler ikke særlig kønne når
tåbeforlygterne er tændt).

Thomas

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 17:20

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hehe... næh du, gider sgitte holde den pis-telefon i hånden, så de få
> gange der er behov for at snakke telefon sker det i håndfrit sæt.

Det er bemærkelsesværdig, der _ingen_ i denne NG er, der taler i
mobiltelefon under kørslen.

Det er bestemt ikke det indtryk man får, når man bevæger sig rundt ude i den
virkelige verden..

Her er det nærmest en undtagelse, når man ser en benytte håndfrit sæt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-12-06 17:29

> Her er det nærmest en undtagelse, når man ser en benytte håndfrit sæt.

Fordi der jo ikke er noget synligt tegn umiddelbart på at man taler i
telefon, eller med en passager.

--
MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 17:32

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fordi der jo ikke er noget synligt tegn umiddelbart på at man taler i
> telefon, eller med en passager.

Det vil jeg ikke give dig ret i.

De fleste, der taler håndfrit, bevæger munden og endda basker med armene.

Procentvis er de ikke håndfri talende dramatisk større end dem med gang i
mundtøjet eller ej.

I dag var jeg _igen_ vidne til en slingrende transporter. Han kiggede i
papirer og talte i mobiltelefon.

Fandens der ikke var en panser i nærheden....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-12-06 17:39

> Det vil jeg ikke give dig ret i.

OK

> De fleste, der taler håndfrit, bevæger munden og endda basker med armene.

Hvis vedkommende er alene i bilen, så er det jo sandsynligt.

--
MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 17:41

KLIP

> OK

> Hvis vedkommende er alene i bilen, så er det jo sandsynligt.

Det er langt de fleste i dagtimerne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-12-06 10:30

> I dag var jeg _igen_ vidne til en slingrende transporter. Han kiggede i
> papirer og talte i mobiltelefon.
>
> Fandens der ikke var en panser i nærheden....

Hvad skulle det hjælpe?
Jeg ærgrer mig lidt over at jeg ikke havde kamera med forleden.
1 stk. politireklamebil, indeholdende 1 stk. uniformeret betjent.
Venstre hånd holder 1 stk. mobil op til højre øre,
mens højre hånd skriver på noget der er placeret på rattet.

Gad godt vide hvordan han ville forsøge at bortforklare den.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : BJ

Dato : 20-12-06 10:35

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad skulle det hjælpe?

For at blive i "tågelygtesprog": "Skyde, myrde, brænde, tage kortet, slå ham
ihjel osv."

> [...]
> mens højre hånd skriver på noget der er placeret på rattet.
>
> Gad godt vide hvordan han ville forsøge at bortforklare den.

Garanteret nemmere end du og jeg.

Det vil han sikkert også kunne, hvis han har tændt tågelygterne på
reklamevognen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : C. Caspersen

Dato : 20-12-06 17:59

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Gad godt vide hvordan han ville forsøge at bortforklare den.

...med at han er på en hasteopgave ud for at redde din gamle mormor fra at
blive voldtaget måske.

Lad da være med altid at have ondt i r.... over politiets opførsel - det kan
have andre årsager, end at de bare er uopdragne.

/Caspersen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-12-06 13:03

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Lad da være med altid at have ondt i r.... over politiets opførsel - det
> kan have andre årsager, end at de bare er uopdragne.

Det jeg påpeger, er blot at han ikke bruger telefonen håndfrit.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mogens...

Dato : 19-12-06 18:13

> Det er bemærkelsesværdig, der _ingen_ i denne NG er, der taler i
> mobiltelefon under kørslen.

Det gør jeg

> Det er bestemt ikke det indtryk man får, når man bevæger sig rundt ude i
> den virkelige verden..

Det er der enmlig mange, der gør

> Her er det nærmest en undtagelse, når man ser en benytte håndfrit sæt.

Jeg har sån een i Renault - i min BMW er telefonen integreret...
(commandocenter md navi, radio, tlf, TV, boardcomputer og meget andet)

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 18:21

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det gør jeg

Det gør jeg da også, men håndfrit!

> Det er der enmlig mange, der gør

> Jeg har sån een i Renault - i min BMW er telefonen integreret...
> (commandocenter md navi, radio, tlf, TV, boardcomputer og meget andet)

Det har jeg også i S80 og S40 har et SE HCB-700 monteret.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 19-12-06 18:22

> Det gør jeg da også, men håndfrit!

Jeg gør det håndholdt !

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 18:24

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg gør det håndholdt !

O.k.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-12-06 10:31

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg gør det håndholdt !

I sverige, ikke sandt?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mogens...

Dato : 20-12-06 17:47

> I sverige, ikke sandt?

Jow jow - det går jo æ' i DK, vel

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-12-06 13:00

> Jow jow - det går jo æ' i DK, vel

Tænkte det nok, grisen havde en krølle på halen

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : BJ

Dato : 21-12-06 13:04

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tænkte det nok, grisen havde en krølle på halen

Den var alt, alt for nem og lige til..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-12-06 20:32

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45881125$0$2109

> [...]
> den virkelige verden..
>
> Her er det nærmest en undtagelse, når man ser en benytte håndfrit sæt.

Det kan du sgu' ikke se KlogeÅge, der er nogen som ikke er
teknikforskrækkede, de har fx. en tlf. som understøtter "Blåtand". Jeg
foretager ikke opkald, for "stemmestyret" er noget !¤#§, eller besvare
SMS'er. Men hvad har det med topic at gøre?, genere tåbelys mig mindre,
fordi du har ondt i ... over nogen taler i mobilos?. Jeg bliver nemlig
rimeligt generet af især dem som køre bagved, og de lastbiler man overhaler
på motorvejen, deres passer lige i højden m. højre sidespejl :(. Og INGEN
får mig til at trække til højre ind foran et "tåbelys", så må folk blive bag
ved til der er passende afstand.

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 21:06

KLIP

> [...]
> Og INGEN får mig til at trække til højre ind foran et "tåbelys", så må
> folk blive bag ved til der er passende afstand.

Er du fuld????

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 19-12-06 21:17

BJ wrote:

> Er du fuld????

Du ramte en af Jørgen's utallige kæpheste - der er sådan lidt Finn Guldmann
i ham på nogen punkter

/Brian

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 21:19

KLIP

> Du ramte en af Jørgen's utallige kæpheste - der er sådan lidt Finn
> Guldmann i ham på nogen punkter

Jeg vil da håbe, der en betjent bag ham, når han ligger og leger idiot for
politi ..... det bliver han (og mange andre) skutte..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 19-12-06 21:25

> Jeg vil da håbe, der en betjent bag ham, når han ligger og leger idiot for
> politi ..... det bliver han (og mange andre) skutte..

Politiet er ligeglad med den slags - kærer sig ikke om det. De vil
hellere helbrede (tag ham der overhaler indenom) en forebygge
(snuppe ham der sover i venstre bane) :-/

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 21:27

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Politiet er ligeglad med den slags - kærer sig ikke om det. De vil
> hellere helbrede (tag ham der overhaler indenom) en forebygge
> (snuppe ham der sover i venstre bane) :-/

O.k.

Så vil jeg håbe, en masse får boksershorts i julegave, for et eller andet
_må_ da trykke på "hjernen"..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-12-06 17:09

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> modtrafikanter.
>
> De er simpelthen inkompetente trafikanter.

HØRT!

/Caspersen

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 17:11

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> HØRT!

Dem er der jo nogen stykker af også uden tågelyset tændt !!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Holst

Dato : 19-12-06 17:23

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> said in news:45880f08$0$2091
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> "C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Dem er der jo nogen stykker af også uden tågelyset tændt !!

Så sandt, så sandt.

--
Lars Holst

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-12-06 17:23

> Dem er der jo nogen stykker af også uden tågelyset tændt !!

Skal det forståes derhen Bjørn at det dermed retfærdigggør brug af tågelys i
klart vejr om i mørke.?

Synes faktisk det er en utrolig dårlig argumantation.

--
MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 17:25

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skal det forståes derhen Bjørn at det dermed retfærdigggør brug af tågelys
> i klart vejr om i mørke.?

På ingen måde.

> Synes faktisk det er en utrolig dårlig argumantation.

Hmm .. blev du ramt i anden forbindelse?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-12-06 17:32

> Hmm .. blev du ramt i anden forbindelse?

?????

--
MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 17:34

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ?????

Synes faktisk det er en utrolig dårlig argumentation.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-06 15:51

On Dec 19, 3:16 pm, Hr. Jensen <aage...@musikalsk.invalid> wrote:
> Emnet har bare været postet for nylig, hvor det medførte en monstertråd,

Jeg beklager meget, det var en tanketorsk.

Jeg havde lyst til at debatere et emne, og søgte om det allerede var
sket for nyligt. Det var det ikke. Et par dage senere begyndte jeg så
at debatere et andet emne, som åbenbart HAR været diskuteret, enda
for ganske nylig. Jeg beklager igen.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-06 15:55

On Dec 19, 3:42 pm, "mr j" <S...@spam.dk> wrote:
> tak

Se mit svar til Hr. Jensen.

> Og hvad er det du vil debatere?? at du bliver blændet af en nefa lygte på
> 500meters afstand..

Om jeg er den eneste der bliver generet af det, og hvis ikke, om jeg er
den eneste der i enkelte tilfælle kan blive generet i så høj grad,
at det betyder noget for sikkerheden.

Jeg er glad for at jeg langt fra er den eneste, så er det ikke mine
øjne der fejler noget.

På nuværende tidspunkt glemmer jeg alt om din mening, for jeg ved
ikke hvor meget af den der er ærlig, og hvor meget der bare er for at
provokere.

> [...]
> i kan lade jer irritere/provokere over den slags småting.. ikke om jeg orker

Som sagt, i værste fald kan det blive farligt. Men måske ville du
have godt af at få et lille dask med en baghånd i ansigtet af en
fremmed et par gange om dagen. Lad os se hvor længe emnet er for
kedeligt til dig.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-12-06 17:44

Leif Langgaard wrote:
> [...]
> Jeg vil ikke køre en cyklist eller en fodgænger med fordi Brian syntes det
> er smart med blændende tågelygter der er tændt hele tiden!

Så du vil hellere være skyld i at Brian dræber en uskyldig cyklist
eller fodgænger ?

Jeg kender faktisk en der blev blændet af en idiot der kørte med
langt lys inde i byen. Det resulterede i at han kørte en cyklist ned.
Gad vide om det var dig der blændede ham ? (jeg aner ikke om han havde
tågelygter på).

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-12-06 22:35

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Leif Langgaard wrote:

Så du vil hellere være skyld i at Brian dræber en uskyldig cyklist
eller fodgænger ?

Hvorfor skulle jeg bøde for at han kører med forkert/ulovligt lys, så jeg
lader ham køre ind i hvad han vil, når man er ligeglad med at køre med
ulovlig lygteføring, så spiller en cyklist nok heller ingen rolle!

Fra : Niels Pein

Dato : 19-12-06 23:08

"Leif Langgaard" skrev ...

> Hvorfor skulle jeg bøde for at han kører med forkert/ulovligt lys, så jeg
> lader ham køre ind i hvad han vil, når man er ligeglad med at køre med
> ulovlig lygteføring, så spiller en cyklist nok heller ingen rolle!

Ja hvis jeg møder en modkørende der blænder, så jeg selv har svært ved at
se, så ser jeg heller ingen anden udvej, end selv at skrue op for al det lys
jeg har.
Det sker dog yderst sjældent hvis det kun er tågelygter vi snakker om. Det
er for de sjældne tilfælde, at den modkørende ikke finder ud af at blænde
ned for det lange, efter de første pæne hentydninger á la kip med lyset.
--
Hilsen Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-12-06 23:11

Leif Langgaard wrote on 19-12-2006 :
> [...]

> lader ham køre ind i hvad han vil, når man er ligeglad med at køre med
> ulovlig lygteføring, så spiller en cyklist nok heller ingen rolle!

Hvorfor skal lille Lise bøde for at du blænder Brian ?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-12-06 11:00

> Leif Langgaard wrote on 19-12-2006 :
>
> Hvorfor skal lille Lise bøde for at du blænder Brian ?

Skal vi lige starte forfra:

Brians ulovlige lygteføring blænder mig, jeg kan ikke se hvor jeg kører, jeg
blinker til Brian for at få ham til at slukke ulovligt lys, det forstår
Brian ikke, der er jo de smarte og seje lygter han har tændt, og de giver jo
et lækkert lys siger Brian selv, han ved at det er ulovligt, men det er der
jo så meget der er, siger han også, derefter tænder jeg det store lys, for
jeg vil se hvor jeg kører.
Vi kan så bare håbe på at det bliver Brians egen mor der ryger, og ikke en
tilfældig "Lille Lise"

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-12-06 21:26

It happens that Leif Langgaard formulated :
> derefter tænder jeg det store lys, for jeg vil se hvor jeg kører.

Og der er det så du fejler. Du skal bremse ned og stoppe (ja, det har
jeg selv fået tudet ørene fulde af herinde når jeg siger det er iorden
at køre med langt lys på motorvej).

En ulovlighed gør aldrig en anden ulovlighed tilladt. Sådan er det
altså bare og det bliver ikke mere iorden af at du føler dig trådt på
eller generet.

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-06 17:54

On Dec 19, 5:26 pm, "Kim Frederiksen" <kim snabela gmail punktum com>
wrote:
> Nu må du sgu stoppe .... uheld pga. tændt tågelys. LOL!

Tvivler du virkelig på, at risikoen for ulykker stiger, når man er
delvist blændet? Håber ikke du har kørekort.

Husk i øvrigt at vi her snakker om de mest generende tågelygter,
risiko osv. Der er ingen der siger at en 4-årig pige dør hver gang du
glemmer at slukke tågelygterne.
De fleste tågelygter (plus almindeligt lys) lyser i hvert fald
tiltrækkeligt svagt til at det ikke generer mig, men bare ser dumt ud.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-12-06 18:30

Niels Andersen wrote:
> Husk i øvrigt at vi her snakker om de mest generende tågelygter,
> risiko osv. Der er ingen der siger at en 4-årig pige dør hver gang du
> glemmer at slukke tågelygterne.

I så fald ville vi da hurtigt få et befolkningsproblem her i
landet... ;)

> De fleste tågelygter (plus almindeligt lys) lyser i hvert fald
> tiltrækkeligt svagt til at det ikke generer mig, men bare ser dumt ud.

Jeg føler mig mest generet af dem pga. den ekstra lysmængde, ikke
fordi de blænder (for det syns jeg ikke ret mange af dem reelt gør).
Den ekstra lysmængde påkalder sig opmærksomhed (en bil i rækken der
har meget mere lys end de andre) og gør det sværere at se detaljer i
mørket ved siden af bilen (=der hvor jeg er på vej hen).

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-06 18:36

On Dec 19, 6:11 pm, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> Morten skaber da en masse debat, da han er stik imod (og tør stå ved det)
> 95% af resten af gruppen

Det i sig selv er fint nok, jeg vil netop gerne høre om hvorfor folk
køre med tåbelygterne tændt. Men derfor behøver han jo ikke at
være ubehagelig. Ved ikke om det er for at bekræfte eventuelle
fordomme om tåbelygte-mennesker.

> Personligt fatter jeg heller ikke det store problem i, at folk kører med
> tågelygterne tændt konstant. 9/10 gange hvor man møder en bil med hele
> juletræet tændt, er de alm. lygter justeret højere, end tågelygterne.

Hvis det betyder, at tågelygterne generer 1/10 gange, så er det netop
dem jeg snakker om. Det lyder meget sandsynligt at det er forkert
justering der er problemet, men så er der godt nok mange der står
forkert.

> For mig at se, er forkert justeret forlygter, et meget større problem end om
> tågelygterne er tændt.

Måske er det dem med begge dele, der generer mig så meget.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Brian

Dato : 19-12-06 18:55

Niels Andersen wrote:

> [...]
> dem jeg snakker om. Det lyder meget sandsynligt at det er forkert
> justering der er problemet, men så er der godt nok mange der står

Du skal nok lige tage dem med i regnestykket, der er monteret hjemme i
perlegruset... noget værre klamp.

> Måske er det dem med begge dele, der generer mig så meget.

Bliver du generet fordi der pludselig er 4 lygter, eller fordi nogen af dem
blænder dig ?

/Brian

Fra : SG

Dato : 19-12-06 20:10

"Brian" <nej@tak.du> skrev i

> Bliver du generet fordi der pludselig er 4 lygter, eller fordi nogen
> af dem blænder dig ?

Jo mere lys, der er, jo mindre kan du se af detaljer i mørket. Selv om
tågelygterne ikke direkte blænder, så skaber de væsentlig mere lys end hvis
de var slukket, og dermed nedsætter de sigtbarheden for modkørende.

Og så det er jo faktisk ret tåbeligt at have dem tændt, når tågelygterne jo
heller ikke hjælper føreren af tågelygtebilen med at se bedre.

-SG

Fra : C. Caspersen

Dato : 19-12-06 20:38

"SG" <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo
> heller ikke hjælper føreren af tågelygtebilen med at se bedre.

Sådan !

/Caspersen

Fra : Brian

Dato : 19-12-06 20:43

SG wrote:

> [...]
> tågelygterne ikke direkte blænder, så skaber de væsentlig mere lys
> end hvis de var slukket, og dermed nedsætter de sigtbarheden for

OK - altså er det antallet af lygter der generer... det var alt jeg ville
vide.

> Og så det er jo faktisk ret tåbeligt at have dem tændt, når
> tågelygterne jo heller ikke hjælper føreren af tågelygtebilen med at
> se bedre.

Helt enig.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-12-06 21:06

> OK - altså er det antallet af lygter der generer... det var alt jeg ville
> vide.

Nej det er ikke kun antallet, den samlede lysstyrke. For tåbelyset er ikke
asymmetrisk som nærlyset, det er mere diffust.. Og derfor kan man ikke
bare-lige lade være med at kigge i lygterne, med mindre. du helt kigger væk
fra vejbanen.

Fra : Brian

Dato : 19-12-06 21:16

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Nej det er ikke kun antallet, den samlede lysstyrke.

Sålænge du kører med lovlige pærer, er det da vist det samme ?

> For tåbelyset
> er ikke asymmetrisk som nærlyset, det er mere diffust.. Og derfor kan
> man ikke bare-lige lade være med at kigge i lygterne,

Du kan sagtens lade være med at kigge i _lygterne_ ...

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-12-06 20:53

"SG" <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo mere lys, der er, jo mindre kan du se af detaljer i mørket.

Enig, for vores øjne "skruer ned" for følsomheden, man bliver natteblind.
Men det ser macho ud, så til h... ;).

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-06 18:56

> [...]

>Måske er de stillet lidt for højt, måske er de bare ekstra kraftige.
>Ud over at jeg får sværere ved at se, kan det være direkte

Ni ud af ti eller flere generer ikke mere end lys gør generelt. Men en
regnruskende morgen er de godt nok irriterende - og på visse
vejstrækninger decideret farlige for modkørende, der er nogle veje,
hvor bakker og kurver gør det umuligt at undgå at se modkørendes lys.
Der er i hvert fald et par steder på vejen mellem Hørsholm og
Birkerød, hvor jeg har lyst til at have en pump-gun med, når de der
tåbelygter er tændt

> [...]
>
>Er jeg den eneste der synes det skulle være forbudt? Og er det
>egentlig ikke forbudt, når der er mørkt, og det ikke er tåget?

Det er forbudt og så er den ikke længere.

> [...]
>at slå det fra, måske har de bare trykker på en masse knapper, og
>pludselig tænkt "hov, nu er der mere lys - smart".

Iøvrigt mener jeg en kampagne for korrekt justeret nærlys - og to
tændte lygter vil være på sin plads.
--
Ivan Madsen
med en OES i huset

Fra : BJ

Dato : 19-12-06 19:14

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

KLIP

> Iøvrigt mener jeg en kampagne for korrekt justeret nærlys - og to
> tændte lygter vil være på sin plads.

God idé, men hjælper kampagner?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-06 19:44

On Tue, 19 Dec 2006 19:13:43 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>God idé, men hjælper kampagner?

Nogle mere end andre - og nogle slet ikke. Den skal nok have lidt
bistand af folk med notesblokke og efterfølgende girokort

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-12-06 09:17

On Dec 19, 6:55 pm, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> Bliver du generet fordi der pludselig er 4 lygter, eller fordi nogen af dem
> blænder dig ?

4 lygter giver dobbelt så meget lys som 2. Hvis de så også lyser
kraftigt (set fra min synsvinkel) af den ene eller anden årsag, så
kan denne fordobling betyde at lysmængden kommer over tærsklen, så
det generer.

Så det er ikke det, at der er 4 lygter der generer mig, det er
lysmængden, og løsningen er ofte bare at trykke på den knap, loven
siger de skal trykke på.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-12-06 10:07

On Dec 19, 9:15 pm, "Thostrup" <desvær...@ikke.oplyst> wrote:

> Tror du virkeligt det hjælper?!?

Nok ikke hvis jeg er den eneste, men den tankegang hjælper jo aldrig.

Sådan en dag, hvor jeg synes jeg har set uforholdmæssigt mange blink,
vil jeg da tjekke lygterne næste gang jeg stiger ud af bilen. Og
selvfølgelig tjekke lang lys, tågelys, kørelys osv. mens jeg kører.
Men de par gange det er sket har det bare været tilfælle.
Sker det flere dage i træk, vil jeg dage søge hjælp, for at finde ud
af hvad der er galt. Fx. få et værksted til at tjekke at lygterne
står korrekt. Det gjorde jeg fx. da jeg lige var begyndt at køre på
motorvej, og ikke lige kunne gennemskue hvorfor folk blinkede. Nu ved
jeg at det mest handler om lastbiler, som signalerer til hinanden ved
overhaling. :)

Det er selvfølgelig bare mig, men jeg går da ud fra at andre har det
ca. på samme måde. Ellers er man da ligeglad med andre mennesker og
trafiksikkerhed, og fortjener at blive blændet i ny og næ.

> [...]
> brager ind i mig da han er ved at blive natteblind af hans tågelygter som
> hjælper ham med at få ekstra oplyst fem meter lige foran bilen.

Tjah, måske ved folk ikke at de har tågelyses tændt, og så kan de
jo ikke rigtigt reagere. Generer det kun lidt, plejer jeg ikke at gøre
noget. Genererer det lidt mere, signalerer jeg. Så må de forstå
eller lade være. Generer det meget, og hjælper det ikke at
galt, eller flytte sig.

> [...]
> der sker noget, ja så blænder jeg permanent op for mine "svensker øjne" AKA
> solen 2, og så oplever jeg ofte hans bremselys aktiveres.

Hvis det sker hver gang han er ude at køre, må han da før eller
siden gøre noget ved det. Jeg plejer kun ligefrem at blænde med det
lange lys, hvis hans lys direkte blænder mig, så det gør ondt i
øjnene, og jeg ikke kan se hvor hverken hans bil eller min vejbane er.
Men det var nok også det du mente.

> Men igen - ang om det hjælper - de tænder det jo af den grund at de kører
> mange hårnålesving inden de når de større vejer (der kan det måske hjælpe,
> hvis man ikke har "adaptive light" der lyser den vej man drejer.

Så må det da hjælpe, for så slukker de vel når de bliver
opmærksomme på, at de har glemt det, modsat dem som ikke aner hvad
tågelys er, eller hvordan man styrer det.

> Men underligt nok, er der ikke mange der gider slide på deres blinklys i
> samme grad som deres tågelygter ;)

Hehe, ja, især i travle rundkørsler, hvor det virkelig betyder noget.
:)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-12-06 10:16

On Dec 19, 9:16 pm, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> Sålænge du kører med lovlige pærer, er det da vist det samme ?

Hvis det pejer ned i jorden er antallet ligegyldigt. Hvis de pejer lige
ind på mit ansigt (evt. via bakspejl), så er én nok.
Hvis lygterne lyser en anelse for højt, kan 2 være acceptabelt men 4
for meget.

> Du kan sagtens lade være med at kigge i _lygterne_ ...

Menneskers syn rækker næsten 180 grader rundt. Man kan ikke kigge
væk fra de modkørende, og stadig holde øje med hvor man selv kører.
Og hvis folk blænder mig i bakspejlet mens jeg overhaler på
motorvejen, så kan jeg ikke se hvornår min overhaling er færdig, og
så må jeg jo bare sikre mig at jeg er rigeligt langt fremme. For
pokker hvor kan folk blive sure over følgerne af deres egne
handlinger. "Hvorfor blinker idioten af mig med både bremselys og
tågelys, i stedet for bare at rykke ind, når nu jeg med mit lange
xenon-lys signalerer at han er i vejen?" - Ja gæt...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-12-06 13:21

Flemming Lynggaard wrote:
> Din type tænder jeg konsekvent det lange lys af og blænder aldrig ned før
> bilen er kørt forbi
> Men det er jo stilen i dk - egoister i trafikken

Hvor har du ret ;)

Jeg håber du tager det som en mand den dag du er skyld i et
færdselsuheld pga. din syge ide om hævn. ( hey Finn, her er et
hævnmotiv til dig ;) )