|
| Hjælp til diagnosen druknedøden ? Fra : Total-Rex |
Dato : 18-12-06 18:35 |
|
Hej
Jeg slås for tiden med en Toyota Previa 1997 model TCR11 (den almindelige
baghjulstrukkede).
Den drukner i benzin og dør helt når omdrejningerne er under ca 1000rpm,
men kører helt upåklageligt på motorvej, dog har den et alt for stort
benzinforbrug og bagpotten og tænrørene er tilsodet.
Når den dør druknedøden, så kan den kun trækkes igang.
Den har nu fået lavet følgende:
Nye platin tændrør
Affedtet og renset strømfordelerdæksel, kabler og rotor
Nyt luftfilter
Ny olie og filter
Redexkur forstøvet ind i luftkanalen under 3000rpm
Jeg har ikke en kompressionstester som kan nå ned i tændrørshullerne, men
sætter man en tommeltot for hullet så virker kompressionen udmærket. Det er
dog tydeligt at bare man tørner motoren så sprøjter den masser af benzin
ind i forbrændingskammeret.
Kan der være bøvl med automatchokeren og hvordan virker den på sådan en bil
med indsprøjtning ?
Havde det været en gammeldags karburatorbil, så havde jeg ikke været i
tvivl om at det måtte være enten chokeren eller tændingen den er gal med,
f.eks platiner som ikke åbner nok og som er irrede. Sådan en har jo ikke
platiner , men hvilken afbrydermekanisme er der så som får gnisten til
at springe ?
Hedder det ikke et tændingsmodul når der er elektronisk tænding, og bliver
sådan et slidt eller kan det brænde af ?
Hvad findes der af sonder og følere på sådan en bil, som kan forvirre
bilens computerstyring hvis de fejler ?
Har konstateret at der sidder een lambdasonde på udstødningen og een
luftføler i luftfilterkassen. Kan disse, hvis de er defekte, forårsage
druknedøden ?
Den har kørt ca. 100km med overfyldt olie, nok ½ til 3/4 liter over max på
oliepinden, og det opdagede jeg ved at der kom ret meget røg i bagspejlets
udsyn. Kan det have ødelagt noget ?
| |
Uffe Ravn (18-12-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 18-12-06 22:57 |
|
Total-Rex wrote:
> Toyota Previa 1997
> Den drukner i benzin og dør helt når omdrejningerne er under ca
> 1000rpm, men kører helt upåklageligt på motorvej, dog har den et alt
> for stort benzinforbrug og bagpotten og tænrørene er tilsodet.
> Har konstateret at der sidder een lambdasonde på udstødningen og een
> luftføler i luftfilterkassen. Kan disse, hvis de er defekte, forårsage
> druknedøden ?
> Den har kørt ca. 100km med overfyldt olie, nok ½ til 3/4 liter over
> max på oliepinden, og det opdagede jeg ved at der kom ret meget røg i
> bagspejlets udsyn. Kan det have ødelagt noget ?
Overvej en anden lambdasonde.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Henrik (19-12-2006)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 19-12-06 22:04 |
|
Det er din MAP sensor, slange er måske stoppe eller faldet af, du finder den
under forsædet, under klappen til olie.
En lille slange med et filte på. som ender i en lille boks.
Tag slange af og se om der komme væske ud, når du puster i den,
Håber det hjælper Henrik
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:45870ecb$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Total-Rex wrote:
>
>> Toyota Previa 1997
>
>> Den drukner i benzin og dør helt når omdrejningerne er under ca
>> 1000rpm, men kører helt upåklageligt på motorvej, dog har den et alt
>> for stort benzinforbrug og bagpotten og tænrørene er tilsodet.
>
>> Har konstateret at der sidder een lambdasonde på udstødningen og een
>> luftføler i luftfilterkassen. Kan disse, hvis de er defekte, forårsage
>> druknedøden ?
>
>> Den har kørt ca. 100km med overfyldt olie, nok ½ til 3/4 liter over
>> max på oliepinden, og det opdagede jeg ved at der kom ret meget røg i
>> bagspejlets udsyn. Kan det have ødelagt noget ?
>
> Overvej en anden lambdasonde.
>
> Mvh. Uffe Ravn
>
>
| |
Total-Rex (23-12-2006)
| Kommentar Fra : Total-Rex |
Dato : 23-12-06 13:21 |
|
On Tue, 19 Dec 2006 22:03:50 +0100, Henrik wrote:
> Det er din MAP sensor, slange er måske stoppe eller faldet af, du finder den
> under forsædet, under klappen til olie.
> En lille slange med et filte på. som ender i en lille boks.
> Tag slange af og se om der komme væske ud, når du puster i den,
>
> Håber det hjælper Henrik
Er det den slange som er ca 8mm udvendig og som har en envejsventil på også
?
Kan man iøvrigt komme mere til motoren hvis førersædet afmonteres, altså er
der flere dæksler under måtten end det lille oliefåfyldningen ?
/Rex
| |
Total-Rex (23-12-2006)
| Kommentar Fra : Total-Rex |
Dato : 23-12-06 13:21 |
|
> Overvej en anden lambdasonde.
Kan man inaktivere lambdasonden ved at pille ledningerne fra hindanden, så
den ikke giver fejlsignal eller vil bilen så enten slet ikke starte eller
vil den lave endnu mere vrøvl ?
/Rex
| |
claus b. p. (20-12-2006)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 20-12-06 11:04 |
|
"Total-Rex" <.@.invalid> wrote in message
news:1f2wkt1xk63sb$.dlg@newsfeeds.com...
> Hej
> Jeg slås for tiden med en Toyota Previa 1997 model TCR11 (den almindelige
> baghjulstrukkede).
>
> Den drukner i benzin og dør helt når omdrejningerne er under ca 1000rpm,
> men kører helt upåklageligt på motorvej, dog har den et alt for stort
> benzinforbrug og bagpotten og tænrørene er tilsodet.
> Når den dør druknedøden, så kan den kun trækkes igang.
>
> Den har nu fået lavet følgende:
> Nye platin tændrør
> Affedtet og renset strømfordelerdæksel, kabler og rotor
> Nyt luftfilter
> Ny olie og filter
> Redexkur forstøvet ind i luftkanalen under 3000rpm
>
> Jeg har ikke en kompressionstester som kan nå ned i tændrørshullerne, men
> sætter man en tommeltot for hullet så virker kompressionen udmærket. Det
> er
> dog tydeligt at bare man tørner motoren så sprøjter den masser af benzin
> ind i forbrændingskammeret.
>
> Kan der være bøvl med automatchokeren og hvordan virker den på sådan en
> bil
> med indsprøjtning ?
Al brændstofindsprøjtning reguleres elektronisk, så problemet kan være de
komponenter der giver tilbagemeldinger til computeren: MAF, Lambdasonde (som
ikke kan tåle at drukne) og temperaturmålere for motor og omgivelser.
>
Meget mere banal fejl: Har du checket at der ikke sidder noget der stopper i
indsugningen, fx. en klud?
/Claus
| |
Ukendt (21-12-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-12-06 22:50 |
|
> Al brændstofindsprøjtning reguleres elektronisk, så problemet kan være de
> komponenter der giver tilbagemeldinger til computeren: MAF, Lambdasonde
> (som ikke kan tåle at drukne) og temperaturmålere for motor og omgivelser.
>>
> Meget mere banal fejl: Har du checket at der ikke sidder noget der stopper
> i indsugningen, fx. en klud?
>
> /Claus
>
Hej
Vi havde en på værkstedet der havde samme problem, på den var fjedere
i luftmængdemåleren knækket så den gav måling til boksen som om den var
fuld belastet selv i tomgang.
Hygge PD Bosch Odense
| |
Total-Rex (23-12-2006)
| Kommentar Fra : Total-Rex |
Dato : 23-12-06 13:21 |
|
On Thu, 21 Dec 2006 22:50:10 +0100, Poul Dam wrote:
>> Al brændstofindsprøjtning reguleres elektronisk, så problemet kan være de
>> komponenter der giver tilbagemeldinger til computeren: MAF, Lambdasonde
>> (som ikke kan tåle at drukne) og temperaturmålere for motor og omgivelser.
>>>
>> Meget mere banal fejl: Har du checket at der ikke sidder noget der stopper
>> i indsugningen, fx. en klud?
>>
>> /Claus
>>
> Hej
> Vi havde en på værkstedet der havde samme problem, på den var fjedere
> i luftmængdemåleren knækket så den gav måling til boksen som om den var
> fuld belastet selv i tomgang.
> Hygge PD Bosch Odense
Som Claus spøjst siger, så opfører den sig som om der sidder en klud i
indsugningen. Tændrørene bliver sjaskvåde og når motoren tørnes af
startermotoren med afmonterede tændrør, så står der en fed benzintåge op af
tændrørshullerne, så man bliver helt omtåget bare ved at tage en
kompressionstest.
Hvor sidder luftmængdemåleren og hvad skal slilles ad for at komme ind til
fjedrene ?
Bilen havde ikke fået lavet service længe, da jeg overtog den.
Strømfordelerdæklets indvendige poler var kraftigt irrede og den var svær
at starte fordi der ikke var strøm til tændrørene. Men når den så endeligt
kom igang, så lod der en eksplosionsbrag fra luftfilterkassen som flåede
alle metalclips og endda lavede hul i plastkassen. Altså symptomer på
tænding af benzindampe i hele indsugningssystemet. Kan dette have ødelagt
noget i hele indsugningskanalen, at der har været disse kraftige
trykpåvirkninger og hvor skal jeg lede efter fejlen ?
Jeg har målt kompressionen til 8,5 - 9,0 på de fire cylindre, men på et
servicekort jeg har noget der hedder "Motormål" står at den skal være 12,26
og mindst 8,83. Er de målte 8,5 ok for denne model, eller kan det (også)
være derfor den ikke vil starte ved lave omdrejninger
(startermotoromdrejninger) ?
Havde det været en ældre karburatormotor, så var 8,5 jo en udmærket
kompression, men hvordan er det på en Previa som denne ?
/Rex
| |
Uffe Bærentsen (23-12-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 23-12-06 23:34 |
|
"Total-Rex" <.@.invalid> skrev i en meddelelse
news:m5xe0ckw25ms.dlg@newsfeeds.com...
> Hvor sidder luftmængdemåleren og hvad skal slilles ad for at komme ind til
> fjedrene ?
Følg den tykke slange fra luftfilteret.
Den sidder et eller andet sted mellem luftfilter og manifold
> Bilen havde ikke fået lavet service længe, da jeg overtog den.
> Strømfordelerdæklets indvendige poler var kraftigt irrede og den var svær
> at starte fordi der ikke var strøm til tændrørene. Men når den så endeligt
> kom igang, så lod der en eksplosionsbrag fra luftfilterkassen som flåede
> alle metalclips og endda lavede hul i plastkassen. Altså symptomer på
> tænding af benzindampe i hele indsugningssystemet. Kan dette have ødelagt
> noget i hele indsugningskanalen, at der har været disse kraftige
> trykpåvirkninger og hvor skal jeg lede efter fejlen ?
Den ene gang jeg har set det på en motor med indsprøjtning,
da ødelagde det luftmængdemåleren.
Det var på en BMW 733i.
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i (nysynet
| |
|
|