/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Motor i naturlig balanace
Fra : Leo Jensen


Dato : 12-12-06 21:54

Jeg postulerede for en uges tid siden dette:

En 6-cylindret række er den mindste motor der er i naturlig balance.
Næste mulighed er V12...

Det gav lidt modvind...

Jeg faldt over lidt der kunne bakke mig op her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_Balance

Et citat:
Despite claims by designers and manufacturers, no configuration is perfectly
balanced. However by adopting particular definitions for primary and
secondary balance, particular configurations can be correctly claimed to be
perfectly balanced in these restricted senses. That is not to say that there
is no substance to these claims. In particular, the straight six, the flat
six, and the V12 configurations offer exceptional inherent mechanical
balance.

MVH Leo



 
 
Benny (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 13-12-06 14:32


"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:457f1702$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg postulerede for en uges tid siden dette:
>
> En 6-cylindret række er den mindste motor der er i naturlig balance.
> Næste mulighed er V12...

Nu har jeg haft fat i mange motorer som entrepenør mekaniker, men der var 2
motorer som jeg syntes gik forbavsende godt. Deutz 5 benede (kan ikke huske
om der var balance aksler i) og så en gammel B12er der lå i en gammel
japansk (tror jeg)dozer, var fra 50'erne. 12ern gik sukkerblødt og selv om
det var en diesel så summede den som en benzin motor.

Vi havde også v6 (deutz) og v8 (scandia) motorer men de 2 første var de mest
ørevenlige. Vi havde en nyere japansk dozer med en 90 hk motor med 4 cyl på
over 8 l i slagvolumen. Ingen turbo og maximal omdrejningstal var 1750
o/min. Det var en sejtrækker.

> Det gav lidt modvind...
>
> Jeg faldt over lidt der kunne bakke mig op her:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_Balance
>
> Et citat:
> Despite claims by designers and manufacturers, no configuration is
> perfectly balanced. However by adopting particular definitions for primary
> and secondary balance, particular configurations can be correctly claimed
> to be perfectly balanced in these restricted senses. That is not to say
> that there is no substance to these claims. In particular, the straight
> six, the flat six, and the V12 configurations offer exceptional inherent
> mechanical balance.

Har mistet respekten for wikipedia efter "Æblerød" baladen.

Benny



Ib Jakobsen (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 13-12-06 20:59

Benny skrev:
> Nu har jeg haft fat i mange motorer som entrepenør mekaniker, men
der var 2
> motorer som jeg syntes gik forbavsende godt. Deutz 5 benede (kan ikke huske
> om der var balance aksler i)

Det er der sikkert ikke. Som på andre 5 cyl. har de nok 72 grader mellem
slagene. 7 cyl. motorer skulle vist være nærmest en selvdestruerende
maskine.


> og så en gammel B12er der lå i en gammel
> japansk (tror jeg)dozer, var fra 50'erne. 12ern gik sukkerblødt og selv om
> det var en diesel så summede den som en benzin motor.

Jo, men den er sikkert også langsomtgående, tung som et ondt år og med
et kæmpe svinghjul. Og så selvfølgelig de 12 hjælper en del.


>
> Vi havde også v6 (deutz)

De kan til gengæld være slemme. Fiats V6 kaldes ligefrem for
Milanovibratorer. Og Mercedes tilsvarende er ikke stort set bedre.



>> that there is no substance to these claims. In particular, the straight
>> six, the flat six, and the V12 configurations offer exceptional inherent
>> mechanical balance.

Pudsigt nok husker jeg også R6 som en af de mest ideelle fra teorien om
motorer og vibationer. Jeg har selv haft en del R6. Der er også en del
om beregninger på kræfter og momenter i forbindelse med vibrationer i
den tyske "Taschenbuch dubbel".




--
MVH

Ib Jakobsen

esben.sorensen@comhe~ (13-12-2006)
Kommentar
Fra : esben.sorensen@comhe~


Dato : 13-12-06 14:59

> Et citat:
> Despite claims by designers and manufacturers, no configuration is perfectly
> balanced. However by adopting particular definitions for primary and
> secondary balance, particular configurations can be correctly claimed to be
> perfectly balanced in these restricted senses. That is not to say that there
> is no substance to these claims. In particular, the straight six, the flat
> six, and the V12 configurations offer exceptional inherent mechanical
> balance.

Hvad med de skibsmotorer der har 12 cylindrer på række.

Eller el-motoren med 0 cylindre (drevet af en brænselscelle)???

Forbrændingsmotoren er på vej ind i den sidste del af sin alderdom.

VH Esben
R-5 turbo


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste