Olie til Carinaen?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-12-06 21:03

Skal ha købt noget olie til Carinaen (og Camryen og Suzukien osse, for den
sags skyld):

thansen skriver:

a.. 5W/40 er fuldsyntetisk. Anvendes primært til nyere biler UDEN et
olieforbrug.
a.. 10W/40 er halvsyntetisk (semisyntetisk). Kan som tommelfingerregel
anvendes til alle biler.
a.. 15W/40 er mineralsk. Til biler, der har kørt over 100.000 km.

Kan man regne med dét?

(Filtre og bundprops-pakning køber jeg hos Toyota)
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 12-12-06 05:20

> (Filtre og bundprops-pakning køber jeg hos Toyota)

Hvorfor ikke spørge hos Toyota, når du nu alligevel henter filter og pakning
hos dem?
Hilsen Matthias

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-12-06 09:04

Matthias H Matthiessen skrev:

> Hvorfor ikke spørge hos Toyota, når du nu alligevel henter filter og
> pakning hos dem?

Jeg er ikke 100% sikker på jeg får et uvildigt svar hos dem
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 12-12-06 15:45

> Jeg er ikke 100% sikker på jeg får et uvildigt svar hos dem
> --

Hvori skulle Toyota måske ikke være uvildig? Man må da formode de ved hvad
der er bedst for bilen. Og så ville det nok være dumt at hælde alt muligt
andet på.
Hilsen Matthias

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-12-06 16:20

Matthias H Matthiessen skrev:

> Hvori skulle Toyota måske ikke være uvildig?

Jeg er altid skeptisk når det er en sælger af en vare der skal rådgive mig -
derfor foretrækker jeg uvildige instanser som Forbrugerrådet, FDM og
lignende i stedet.

> Man må da formode de ved
> hvad der er bedst for bilen.

En mekaniker med fingrene nede i møget måske - men hér er det en lagermand.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 12-12-06 16:45

> [...]
> lignende i stedet.

> En mekaniker med fingrene nede i møget måske - men hér er det en

Hvis du hver gang skal spørge en uvildig, så gør du godt nok livet
besværligt for dig selv.
At du er i tvivl om hvad thansen skriver, kan jeg måske godt forstå. Men
helt ærligt: At du ikke har tillid til sælgeren hos Toyota?
Man må da gå du fra, at han ved bedre end forbrugerrådet og lign. om, hvad
der er bedst for det bilmærke han repræsenterer.
Han kan da allerhøjest anbefale noget olie der er lidt for dyrt.
Køb så evt.den tilsvarende olie et andet sted.
Kan du så spare måske 50,- pr. liter, så prøv at regne ud hvad det bliver
pr. km ved f.eks. 10000 km. Ganske få ører!
Hilsen Matthias

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-12-06 17:46

Matthias H Matthiessen skrev:

> Hvis du hver gang skal spørge en uvildig, så gør du godt nok livet
> besværligt for dig selv.

Nu har jeg pt. god tid hvorfor jeg ville finde den optimale olie i stedet
for som i de sidste 30 år kritikløst at købe det dyreste.

> [...]
> Man må da gå du fra, at han ved bedre end forbrugerrådet og lign. om,
> hvad der er bedst for det bilmærke han repræsenterer.

Næppe en "tilfældig" lagermand.

> Han kan da allerhøjest anbefale noget olie der er lidt for dyrt.

Dét er skam også hvad jeg forestiller mig!

> Køb så evt.den tilsvarende olie et andet sted.

Nej, jeg vil ikke spilde hans tid på dén måde - dét er for luset i mine
øjne!

> Kan du så spare måske 50,- pr. liter, så prøv at regne ud hvad det
> bliver pr. km ved f.eks. 10000 km. Ganske få ører!

Nu bruger vi olie på 3 motorkøretøjer, 2 plæneklippere og én kompressor så
lidt bliver det vel til.

Det er også nok så meget for princippet - at undgå overkill.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : TDN

Dato : 12-12-06 06:28

> [...]
>
> Kan man regne med dét?
>
> (Filtre og bundprops-pakning køber jeg hos Toyota)

Jeg bruger 5W/40 fuldsyntetisk til Carina'en. Den bruger ca. 1 lite olie pr.
10.000 km. Gad vide om en anden olie vil formindske olieforbruget uden at gå
på kompromis med smøring/kuldeegenskaber osv.

Mvh
Thomas

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-12-06 09:05

TDN skrev:

> Jeg bruger 5W/40 fuldsyntetisk til Carina'en. Den bruger ca. 1 lite
> olie pr. 10.000 km.

'kay
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-12-06 06:29

"Hans Paulin (6310)" skriver:

> Kan man regne med dét?

Hvad skriver instruktionsbogen ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-12-06 08:06

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Hvad skriver instruktionsbogen ?

Ingenting hvad dét angår.

Derudover skriver den:

"5W...50 API SG / SH eller ILSAC."
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-12-06 15:45

"Hans Paulin (6310)" skriver:

> "5W...50 API SG / SH eller ILSAC."

Jeg formoder at toyota ved hvilken olie der er god til deres motorer -
bedre end Thansen.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-12-06 16:21

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Jeg formoder at toyota ved hvilken olie der er god til deres motorer -
> bedre end Thansen.

Sikkert nok - men den enkelte Toyota-lagermands viden giver jeg ikke så
meget for.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-12-06 17:34

"Hans Paulin (6310)" skriver:

> Sikkert nok - men den enkelte Toyota-lagermands viden giver jeg ikke så
> meget for.

Derfor konsulterer man instruktionsbogen.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-12-06 17:41

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Derfor konsulterer man instruktionsbogen.

Ja - det er jo osse dét jeg har gjort hvorefter jeg har refereret resultatet
for dig.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-12-06 17:40

"Hans Paulin (6310)" skriver:

> Ja - det er jo osse dét jeg har gjort hvorefter jeg har refereret resultatet
> for dig.

Jeps, så du fik svar på dit spørgsmål....

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 12-12-06 20:59

On 12-12-2006 08:05 Hans Paulin (6310) wrote:

> Ingenting hvad dét angår.

I instruktionsbogen til min Carina E er der et skema med forskellige
olietyper og angivelse af, hvilke temperaturer de egner sig bedst til -
så kan man selv vælge.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

www.mzh.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-12-06 21:58

Mikkel Z. Herold skrev:

> I instruktionsbogen til min Carina E er der et skema med forskellige
> olietyper og angivelse af, hvilke temperaturer de egner sig bedst til
> - så kan man selv vælge.

Okay - har som sagt ikke kigget i min kones Carina-instruktionsbog - men kun
i min Camry's instruktionsbog og rep.manuel.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 12-12-06 09:41

> [...]
> anvendes til alle biler.
> a.. 15W/40 er mineralsk. Til biler, der har kørt over 100.000 km.

Jeg har altid væltet 10/40 på mine biler med undtagelse med min noget
bedagede Escort MKII fra '76.
Jeg har så ikke købt den dyreste og smarteste olie, men har tilgengæld
skiftet meget tit.
Filtre er købt hos den lokale reservedelshandler, Toyota har samme
leverandør.....
Bundpropspakning har jeg købt én gang, fordi at den anden blev væk.

Michael

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-12-06 13:59

Michael Kirkegaard skrev:

> Filtre er købt hos den lokale reservedelshandler, Toyota har samme
> leverandør.....

Ikke nødvendigvis!

> Bundpropspakning har jeg købt én gang, fordi at den anden blev væk.

Har prøvet at flække et alubundkar (på en Honda 7½) da pakningen blev for
tynd!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Henrik

Dato : 12-12-06 18:23

http://www.q8.dk/q8/frames.html?side=erhverv/produkter/smoereskemaer.html

Henrik

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-12-06 19:08

Henrik skrev:

> http://www.q8.dk/q8/frames.html?side=erhverv/produkter/smoereskemaer.html

Dén var da fin - tak skal du have!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : spamsen

Dato : 13-12-06 19:01

"Hans Paulin (6310)" wrote in message
> [...]
> tommelfingerregel anvendes til alle biler.
> a.. 15W/40 er mineralsk. Til biler, der har kørt over
der var en der pastede en link den anden dag, (i forbindelse med noget dæk
valg) der stod også noget om olie.

http://www.cdof.dk/olie/vaelg_din_olie.asp

bare en tanke.. :)

--
vh.
Flemming

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-06 22:35

spamsen skrev:

> der var en der pastede en link den anden dag, (i forbindelse med
> noget dæk valg) der stod også noget om olie.
>
> http://www.cdof.dk/olie/vaelg_din_olie.asp
>
> bare en tanke.. :)

Tak!
Hans