"motorvarmer" i MB
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 11-12-06 01:01

Hej.

Jeg har tidligere spurgt om, hvad den underlige knap i mit askebæger var
til. Naturligvis var Ole Gaarde Kristensen, som den Mercedes mand han er, på
banen, og kunne fortælle at det er noget med, at hvis den er slået til,
bliver motoren ikke mindre end 7 grader varm.

Desværre kunne jeg af en eller anden grund ikke finde mit eget indlæg i
gruppen, og kunne kun læse et reply hvori der var klippet. Så udover at Ole
ikke selv bruger denne knap, fandt jeg ikke rigtigt ud af noget. Men er det
en slags motorvarmer / oliefyr? Er det godt for bilen eller er det kun for
min egen skyld? Jeg går ud fra at den æder noget diesel, men hvor meget?
Hvis vi taler om 2-3 liter om natten, kan jeg godt leve med en frossen r**,
hvis bilen er ligeglad.

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : Gearløs

Dato : 11-12-06 12:16

Hej

Nu skriver du ikke hvilken bil du har, men er det en CDI eller TD, så har
din bil indbygget fyr, som slår til hvis temperaturen er under 8 grader.
Hvis ikke fyret var der, ville motoren have problemer med at holde
temperaturen pga. den ringe overskudsvarme. Knappen i askebægeret er til at
slå fyret fra (lyser lampen er fyret slået fra), så det ikke går i gang,
selv når der er under 8 grader udenfor. Men bilen har altså brug for fyret,
og bør ikke slås fra med mindre man fx vil flytte bilen fra gaden til
garagen, og vil undgå lugten fra fyret i garagen. Håber dette gav lidt
afklaring

Venligst,
Mathias

PS: Alt dette står også i instruktionsbogen

Fra : Ulrich

Dato : 11-12-06 21:44

"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til garagen, og vil undgå lugten fra fyret i garagen. Håber dette gav lidt

En anden har sat et ur på så fyret kan starte selv
Jeg nægter at starte på kold motor

--
Hygge Ulrich

Fra : Gearløs

Dato : 11-12-06 22:11

> En anden har sat et ur på så fyret kan starte selv
> Jeg nægter at starte på kold motor

Dejligt :)
Hvad gav du for at få timeren sat i?

-Mathias

Fra : Ulrich

Dato : 12-12-06 18:03

> Dejligt :)
> Hvad gav du for at få timeren sat i?

Bob-bob mener det lå i omkring 1500, gør det selv
Sættes findes dog ikke mere org, så det er webasto man skal have fat i.

--
Hygge Ulrich

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 12-12-06 23:07

Det er en 220 CDi fra 2002. Helt fint at få det forklaret. Jeg troede
faktisk at knappen skulle lyse før fyret var slået til. Men det er da helt
rart at den har indbygget oliefyr... der er altså derfor at der bliver meget
hurtigt varmt i kabinen? Eller er den kun for at skåne motoren? Men det
betyder jo også at man ikke skal lade den stå med nogle få dråber tilbage i
tanken, på en nat med -20 grader

/Jasper

Fra : claus b. p.

Dato : 12-12-06 23:30

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote in message

> [...]
> det betyder jo også at man ikke skal lade den stå med nogle få dråber
> tilbage i tanken, på en nat med -20 grader

Så vidt jeg forstår det er det kun under kørsel den producerer ekstravarme.
Hvis man har anlægget tilkoblet, (lampen slukket) vil den dog holde en pumpe
igang der cirkulerer kølevandet gennem varmeradiatoren et stykke tid efter
at motoren er slukket. På den måde kan man holde kabinetemperaturen oppe
lidt længere tid.

/claus

Fra : Gearløs

Dato : 13-12-06 19:54

> [...]
> det betyder jo også at man ikke skal lade den stå med nogle få dråber
> tilbage i tanken, på en nat med -20 grader

Fyret starter kun når motoren kører, og sålænge kølevandet er under 70
grader, så bare rolig

-Mathias

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-12-06 01:52

> [...]
> din bil indbygget fyr, som slår til hvis temperaturen er under 8 grader.
[KLIP]
Måske lidt en sandhed med modifikationer.
Den eneste MB der (mig bekendt) er født med et traditionelt fyr er en
E290TD.
Det gjorde man fordi motoren - selv under kørsel - ikke producerede nok
varme til at varme kabinen ordentligt op.
Fyret i 290'eren kunne dog udstyres med timer hvilket gjorde det en del mere
anvendeligt.
Den idé - med en hjælpevarmer under kørsel - blev så til begrebet
zuheizung - specielt med indtoduktionen af CDI-motorer der heller ikke
udvikler meget varme. Et traditionelt brændstoffyr der også virker når
motoren er slukket hedder forøvrigt standheizung på tysk. (hvis nogen skulle
have brug for at vide det
Samtidig er der forskel i hvad der varmes op.
Mener at huske at zuheizung "kun" er et elektrisk varmelegeme (et
PTC-element) der varmer luft op, mens et traditionelt fyr typisk varmer
kølevandet op.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Gearløs

Dato : 13-12-06 20:01

> Mener at huske at zuheizung "kun" er et elektrisk varmelegeme (et
> PTC-element) der varmer luft op, mens et traditionelt fyr typisk varmer
> kølevandet op.

Ok. Men min E220 CDI har i hvert fald et traditionelt fyr, det både lugter
og lyder som et

-Mathias

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-12-06 20:30

"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> Ok. Men min E220 CDI har i hvert fald et traditionelt fyr, det både lugter
> og lyder som et

Ja hvis man ikke er vant til lyden tror man bilen hopper på en når det går i
gang
Man lærer dog hurtigt at sætte pris på lyden - den betyder jo varme.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 14-12-06 22:49

> Ja hvis man ikke er vant til lyden tror man bilen hopper på en når det går
> i gang
> Man lærer dog hurtigt at sætte pris på lyden - den betyder jo varme.

Øv... Det var da ærgeligt at den ikke har et indbygget fyr. Men hvordan kan
det så være at der, utroligt hurtigt, bliver varmt i kabinen? Det er jo
nærmest med det samme, at man kan mærke den varme luft.

PS. Ole... det var sku på tide du meldte din ankomst Er du forresten
int. i en tur fra Kastrup til Rungsted søndag aften, eller holder du fri?

mvh

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 15-12-06 15:31

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> Øv... Det var da ærgeligt at den ikke har et indbygget fyr. Men hvordan
> kan det så være at der, utroligt hurtigt, bliver varmt i kabinen? Det er
> jo nærmest med det samme, at man kan mærke den varme luft.

Jeg tror det er et spørgsmål om konstruktion. Måske er det netop en gang
zuheizung du kan mærke

> PS. Ole... det var sku på tide du meldte din ankomst
Ja beklager det tog lidt tid. Arbejdet tager meget af den i forvejen
sparsomme fritid på denne tid af året

> Er du forresten int. i en tur fra Kastrup til Rungsted søndag aften, eller
> holder du fri?

Fri? Hvad er det?
Uha da - den slags må jeg slet ikke køre. Skulle du nu have været til
Næstved må jeg dog gerne køre ind og hente dig. Snirklede regler.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-12-06 21:19

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fri? Hvad er det?
> Uha da - den slags må jeg slet ikke køre. Skulle du nu have været til
> Næstved må jeg dog gerne køre ind og hente dig. Snirklede regler.

Hvad sker der så, hvis du får en tur fra Næstved til Kastrup.
Må du efterfølgende tage en tur ude i Kastrup?
(hvor den nu måtte bringe dig hen)

Bare for god orden: Nej, jeg skal ikke køres

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 15-12-06 23:54

> Hvad sker der så, hvis du får en tur fra Næstved til Kastrup.
> Må du efterfølgende tage en tur ude i Kastrup?
> (hvor den nu måtte bringe dig hen)

Jeg kørte på et tidspunkt med en taxa fra Rungsted til Kastrup, hvor jeg
spurgte om det samme. Han fortalte at hvis han tog nogen med op fra Kastrup,
var det bare om at træde på speederen, da han ellers ville få en hulens
masse "fætre" på halsen Men det er åbenbart fair nok, da de, efter hans
udsagn, skal betale en stor bunke penge for at måtte holde derude.

/Jasper

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-12-06 00:07

> [...]
> hulens masse "fætre" på halsen Men det er åbenbart fair nok, da de,
> efter hans udsagn, skal betale en stor bunke penge for at måtte holde

Ok, endnu en gang er det konstateret,
at regler er for at fremme kørsel i biler,
hvor kun chaufføren befinder sig i bilen.

Ikke gennemtænkt, IMO

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 16-12-06 16:40

> [...]
> hulens masse "fætre" på halsen Men det er åbenbart fair nok, da de,
> efter hans udsagn, skal betale en stor bunke penge for at måtte holde

Ja derude kan man ikke altid nøjes med et "Wolla min fætter!"
De skal dog ikke betale for at holde i lufthavnen.
Man har snakket om at lave et bomsystem hvor den enkelte taxa skulle betale
10 eller 20 kr for at komme ind på holdepladsen. Den idé affødte selvsagt
massive protester, og jeg tror lufthavnen fangede pointen. Indfør det og det
bliver mere end svært at få en taxa i lufthavnen.
Faktisk er Kastrup det eneste sted i verden hvor de nu har sat begrænsning
på hvilke taxaer der må holde der. Taxaer med lige bevillingsnumre på holde
og tage kunder på lige datoer og dem med ulige numre på ulige datoer.
Overtrædes det falder der en indberetning til Storkøbenhavns Hyrevognsnævn.
Ikke et særligt populært system. Får vogn 1-1362 f.eks. en tur til
lufthavnen i morgen den 17-12 må han ikke tage kunder med derfra igen.
Mig bekendt det eneste sted i landet hvor man er utilfreds med at der er
taxaer nok til ens kunder. Ren galskab

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 16-12-06 16:32

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad sker der så, hvis du får en tur fra Næstved til Kastrup.
> Må du efterfølgende tage en tur ude i Kastrup?
> (hvor den nu måtte bringe dig hen)

Det korte svar er nej.
Min bevilling - eller tilladelse som det hedder i vore dage - gælder til
hyresøgning i Næstved Kommune.
Samtidig er landet delt op i bevillingsområder der - undtagen i
Københavnsområdet - svarer til den enkelte kommune.
Næstved er område 66. Storkøbenhavn er område 1. Den kvikke læser har nu
gennemskuet at det er de(t) øverste tal på den lille grønne nummerplade vi
kører rundt med
Jeg må ikke køre ind på en holdeplads i f.eks. lufthavnen eller i Ringsted,
Rungsted eller Ringe for den sags skyld og vente for at se om der kommer
nogen der skal den rigtige vej (der er enkelte undtagelser i Jylland hvor
flere bevillingsområder kan deles om en holdplads)
Hvis folk til gengæld skal tilbage til Næstved fra f.eks. lufthavnen må de
gerne ringe og bestille en taxa fra Næstved. Vi - og andre
ikke-københavnske-taxaer har så en særlig holdeplads i lufthavnen hvor vi må
holde og vente (forøvrigt sammen med de københavnske taxaer der er
forudbestilt til lufthavnen - og lige ved siden af de svenske)
I praksis fungerer det lidt anderledes. Hvis jeg f.eks. får en tur til
Ringsted sådan en travl julefrokostnat og der står 10 der gerne vil have en
taxa foran Crazy Daisy hvor jeg sætter af - ja så er der nogen der er
heldige. Jeg går aldrig "på jagt" efter kunder i en fremmed by, men står der
nogen på vejen hjem og vifter får de en taxa - når jeg har sikret mig de
ikke har bestilt en lokal.

> Bare for god orden: Nej, jeg skal ikke køres

Det kunne da eller have været hyggeligt

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved