Hvorfor kan man slå ESP til og fra?
Fra : P Kaasing

Dato : 10-12-06 23:47

Hej

På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
fordelagtigt at slå ESP fra?

Vh

Poul

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-06 00:05

P Kaasing wrote:
> Hej
> På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der
> også en knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil
> det være fordelagtigt at slå ESP fra?

Jeg ved faktisk ikke med forhjulstrukne biler, men med min baghjulstrækker
kan det være en fordel hvis man er kørt fast i sneen. Nogle få gange kan det
være en fordel at kunne lave hjulspin, efter min erfaring. Kunne også være i
sand om sommeren måske...

Hilsen Ole

Fra : Carsten

Dato : 11-12-06 08:39

"Ole Sørensen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> det være en fordel at kunne lave hjulspin, efter min erfaring. Kunne også

Jeg tror at man her forveksler ESP og ASR. Den første sørger for at
genoprette en udskridning. Den sidste sørger for at hjulene ikke spinner
under kørslen. ESP bør man ikke slå fra efter min mening (det giver ingen
mening), men ASR kan man slå fra hvis brian holder ved siden af en i
lyskrydset

En god artikel om ESP:
http://www.bosch.dk/content/language1/html/715_4314.htm

Carsten

Fra : Klaus G.

Dato : 11-12-06 15:30

> [...]
> under kørslen. ESP bør man ikke slå fra efter min mening (det giver ingen
> mening), men ASR kan man slå fra hvis brian holder ved siden af en i
Tror i snakker om det samme, men når man slår ESP fra, så nupper man også
ASR i samme omgang nemlig :)

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Henning

Dato : 11-12-06 00:05

On Sun, 10 Dec 2006 23:46:55 +0100, "P Kaasing"
<kaasingFJERN@hotmail.com> wrote:

>Hej
>
>På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
>knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
>fordelagtigt at slå ESP fra?

Når der er smattet på vejen pga. sne, hvis du kører fast med det ene
hjul i mudderet o.lign.

Fra : Cyber.

Dato : 11-12-06 10:11

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Når der er smattet på vejen pga. sne, hvis du kører fast med det ene
> hjul i mudderet o.lign.

det sørger netop ESP/MSR/ASR for, på min bil låser det hjul der har dårligt
vejgreb og derved tager det hjul fat som har bedst vejgreb.

Fra : Henning

Dato : 11-12-06 12:42

On Mon, 11 Dec 2006 10:10:48 +0100, "Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk>
wrote:

>"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

>det sørger netop ESP/MSR/ASR for, på min bil låser det hjul der har dårligt
>vejgreb og derved tager det hjul fat som har bedst vejgreb.

De gange jeg har kørt på smattet vej har det irriteret mig, at bilen
rev i rattet fordi den forsøgte at rette op med trækkraften.

Fra : claus b. p.

Dato : 11-12-06 23:44

"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> wrote in message

> "Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> det sørger netop ESP/MSR/ASR for, på min bil låser det hjul der har
> dårligt vejgreb og derved tager det hjul fat som har bedst vejgreb.

Det er netop ESP/ASR's funktion i det daglige, at sørge for fremdrift ved at
det spinnende eller skridende hjul bremses. Samtidig lukkes der lidt af for
motorkraften. Svagheden ved dette system frem for et rigtigt
spærredifferentiale er, at man benytter bremserne til at opnå virkningen.
Man kan altså slå det fra for 1: At have fuld kraft til rådighed når man
kører råddent, 2: Hvis man fx. kører på et smattet ujævnt underlag i længere
tid, hvor bremserne ville ende med at overophede på grund af mange små
udskridninger.
Så de fleste mennesker behøver aldrig nogensinde slå det fra. På
køretekniske anlæg er der monteret kontakter som kan frakoble ABS på
bilerne. Dette for at lære (unge ) mennesker hvordan man bremser
korrekt. Dette kan (heller) ikke anbefales i det virkelige liv, men der
findes jo stadig mange biler uden ABS out there. Man kan også slå airbaggen
fra i nogle biler for at man kan placere et barn i bagudvendt barnesæde på
forsædet. Og på nogle biler virker det ikke! Så lad børnene blive bagi.

/Claus

Fra : Per O.

Dato : 11-12-06 00:28

"P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
> knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være

Nogle mennesker nyder faktisk i visse situationer at kunne gøre med bilen
som de vil, uden at systemet griber formynderisk ind. I bilbladene plejer de
at gøre det, når de skal lege lidt med de fede biler, og ikke kan få lov at
lave en brænder på grund af esp. Men den situation er vel næppe en du kommer
ud for, så brug du de andre råd der er i tråden.

--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!

Fra : Dak

Dato : 11-12-06 13:55

> På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
> knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
> fordelagtigt at slå ESP fra?

Det svar er meget enkelt: Når du gerne vil køre som dem i The fast and the
furious: Tokyo drift!

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-06 15:54

In article <457c8e5f$0$20248$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> [...]

> På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
> knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være

En mudder/sne kan det være en fordel - jeg kunne ihvertfald kommer op af
en mudderskrænt uden ESP slået til hvor jeg med ESP på bare holdte og
kunne ingenting.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Brian

Dato : 11-12-06 21:09

Martin Johansen [6000] wrote:

> En mudder/sne kan det være en fordel - jeg kunne ihvertfald kommer op
> af en mudderskrænt uden ESP slået til hvor jeg med ESP på bare holdte
> og kunne ingenting.

Nå, hoppede du alligevel i grusgraven med bilen ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-06 21:50

In article <457dbad6$0$49198$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Nå, hoppede du alligevel i grusgraven med bilen ?

Shh...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 11-12-06 22:15

> På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
> knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
> fordelagtigt at slå ESP fra?

Jeg tror ikke du slår ESP fra. Den vil muligvis gribe ind senere men er
stadig på. Derimod vil din antispin deaktiveres.

Jeg ved ikke hvordan VW definerer deres ESP men den består som regel af:

1. ABS (med EBA & EBD)
2. SC (spin control - reguleres med motorstyringen ved vedvarende stor
speederpåvirkning og glat vej)
3. TC (traction control - nedbremsning af et enkelt hjul ved pludselig og
midlertidig manglende friktion, eks. igangsætning)
4. AYC (active yaw control - man udregner om bilens rotation om sin egen
akse svarer til ratudslag - gør den ikke det er det fordi man skrider ud og
en eller flere hjulbremser aktiveres for at styre bilen i den retning
hjulene peger, det er også det som man normalt forbinder med esp).

Det er TC og SC du slår fra - og som sagt er det nogen gange sådan at man
gør tolerancen mellem ratudslag og egenrotation større så man tillader en
smule drift / udskridning før AYC aktiveres.

VH Esben

Fra : Mogens...

Dato : 11-12-06 22:19

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke du slår ESP fra. Den vil muligvis gribe ind senere men er
> stadig på...

I don't think so - på f.eks. en Alfa kan den deakiveres helt...

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 12-12-06 20:07

> I don't think so - på f.eks. en Alfa kan den deakiveres helt...

Jeg går ud fra manden spørger til en Golf. Det er meget muligt Alfa kobler
ayc ud. Det virker dog meget dumt i mine øjne da man vil få ekstrem
understyring ved kombineret sving/bremsemanøvrer. Det er hverken sjovt eller
sikkert.

VH Esben

Fra : Mogens...

Dato : 12-12-06 20:14

> Jeg går ud fra manden spørger til en Golf.

Jeg opfatter din melding som generel...

> Det er meget muligt Alfa kobler ayc ud. Det virker dog meget dumt i
> mine øjne da man vil få ekstrem understyring ved kombineret sving/
> bremsemanøvrer. Det er hverken sjovt eller sikkert.

Nu har Alfa fabrikeret sportslige biler i en menneskealder - og lidt
elektronisk lir ændrer næppe køreegenskabere markant, når det
kobles fra. Sagt på en anden måde er det elektroniske lir i princippet
eftermonteret ift. en standard 156'er - det er ikke omvendt...

Fra : P Kaasing

Dato : 12-12-06 10:31

Tak for jeres svar, så blev jeg lidt klogere. Sjovt at de laver en knap uden
anden funktion end at man kan køre "Brian" i bilen. Og så lige få den fri
hvis den sidder fast i sneen.

Vh
Poul

Fra : Brian

Dato : 12-12-06 19:47

P Kaasing wrote:
> Tak for jeres svar, så blev jeg lidt klogere. Sjovt at de laver en
> knap uden anden funktion end at man kan køre "Brian" i bilen. Og så
> lige få den fri hvis den sidder fast i sneen.

Jeg har på fornemmelsen, at knappen mest er der, for motorjournalisternes
skyld. Både i danske og udenlandske test, bliver der set skæv til at der
ikke er mulighed for at slå ESP fra - også selvom det er en ganske normal
familiebil, der aldrig kommer over 3500 omdrejninger

/Brian

Fra : Steen

Dato : 12-12-06 22:21

P Kaasing wrote:
> Tak for jeres svar, så blev jeg lidt klogere. Sjovt at de laver en
> knap uden anden funktion end at man kan køre "Brian" i bilen. Og så
> lige få den fri hvis den sidder fast i sneen.

Det sidste er skam også væsentligt nok. Hvis min bil sidder fast i sneen og
jeg giver gas med ESP-systemet tændt, så vil den forsøge at komme fri uden
hjulspind. Dvs hver gang hjulet spinder lindt, så sænkes motoromdrejningerne
markant. Og på den måde kommer man jo aldrig fri. Så ESP skal kunne slås
fra. Ellers er bilen stort set ubrugelig. Og ja, ESP hænger i denne
sammenhæng sikkert sammen med flere andre systemer - men disse kan ikke slås
fra individuelt.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-12-06 23:01

On Tue, 12 Dec 2006 10:30:53 +0100, "P Kaasing"
> [...]

>anden funktion end at man kan køre "Brian" i bilen. Og så lige få den fri

ESP skal også slås fra ved kørsel med snekæder.

Knappen er bestemt nødvendig hvis du vil kunne anvende bilen "alle
steder".

** Lars