Er vinteren over os.?
Fra : BJ

Dato : 10-12-06 18:48

Er vinteren over os og igen kommet bag på bilisterne:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4127972/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 10-12-06 18:56

> Er vinteren over os og igen kommet bag på bilisterne:
> www.jp.dk/indland/artikel:aid=4127972/

Den slags sker ikke i Kbh. - der saltes blot de tænker på frost... :-/

Fra : BJ

Dato : 10-12-06 19:15

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den slags sker ikke i Kbh. - der saltes blot de tænker på frost... :-/

O.k., så kan _det_ ikke komme bag på Kjøvenhavnerne..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 10-12-06 19:18

> O.k., så kan _det_ ikke komme bag på Kjøvenhavnerne..

Nej, pendlere er som regel ret gode til at spotte den slags. Det er
faktisk utrolig sjældent, at der sker noget mega uheld over here.
Sidste uge var undtagelsen, der bekræfter den regel...
(15 km kø forleden eftermiddag i rush hour)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-12-06 19:58

Mogens... skrev:
> [...]
> Sidste uge var undtagelsen, der bekræfter den regel...
> (15 km kø forleden eftermiddag i rush hour)

Hvad dag var det? Og hvor?

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Mogens...

Dato : 10-12-06 20:04

> Hvad dag var det? Og hvor?

Forleden - husker ikke dato'en. Jeg har aldrig oplevet køen mod syd
så lang som den dag. Den fortsatte laaangt ind mod byen ad "21"
Jeg drejer jo op på motorvejen mod Kastrup...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-12-06 20:13

Mogens... skrev:
> Forleden - husker ikke dato'en. Jeg har aldrig oplevet køen mod syd
> så lang som den dag. Den fortsatte laaangt ind mod byen ad "21"
> Jeg drejer jo op på motorvejen mod Kastrup...

Læser det som at det var om morgenen. Sikkert derfor jeg ikke hørte
noget til det.

(Passerer normalt ind mod byen på "Køge Bugt" mellem 1500 og 1600.)

Fra : Mogens...

Dato : 10-12-06 20:18

> Læser det som at det var om morgenen. Sikkert derfor jeg ikke hørte noget
> til det.

Jeg _skrev_ jo om eftermiddagen - og dét ligger sjældent om morgenen !
Man må dælme håbe, du kører bedre, end du læser...

Fra : Bo Velschow

Dato : 10-12-06 19:16

> Er vinteren over os og igen kommet bag på bilisterne:
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4127972/

Tjah... når man ser alle klaphattene der stadig fistrer rundt på deres
sommerdæk derude, så _kan_ det vel ikke undre, at det går galt...?

Derudover kommer det første glatføre jo _konsekvent_ hvert eneste år som en
KÆMPE overraskelse for alle trafikanter - helt som den første sne _altid_
får DSB til at gå totalt i sort (eller skulle man nærmere sige "i hvidt"??)

I øvrigt ville blot en lille smule indsigt hos trafikanterne i nogle af de
basale mekanismer bag "glatte veje" gøre underværker - f.eks. er opskriften
"våde veje" + "skyfri himmel" + "lufttemperatur få grader (op til 3-5
grader) over frysepunktet" stort set altid lig "is på vejen" - men sådan er
der jo så meget; en formel med hele 3 variable er nok mere, end de fleste
kan kapere...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Brian

Dato : 10-12-06 19:19

Bo Velschow wrote:

> Tjah... når man ser alle klaphattene der stadig fistrer rundt på deres
> sommerdæk derude, så _kan_ det vel ikke undre, at det går galt...?

Hvordan spotter du det i farten ?

/Brian

Fra : Bo Velschow

Dato : 10-12-06 19:32

> Hvordan spotter du det i farten ?

LOL! For det første sidder jeg temmelig tit i kø (= holder stille), hvilket
giver mulighed for at kigge lidt på de omkringholdende biler - og der _er_
nu en gang ret stor forskel (for kendere) på mønsteret for typiske sommer -
og vinterdæk. For det andet tror jeg ikke, 17" (og større) alu'er er så
forfærdeligt udbredte til vinterdækbrug.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Brian

Dato : 10-12-06 19:40

Bo Velschow wrote:

> LOL!

Hvor er humoren i det spørgsmål ?

> [...]
> hvilket giver mulighed for at kigge lidt på de omkringholdende biler
> - og der _er_ nu en gang ret stor forskel (for kendere) på mønsteret

Imponerende syn du har. Jeg kan sgutte se lamellerne på et dæk, der er gemt
væk i en skærmkasse - medmindre det er på en lastbil i øjenhøjde.

> For det andet tror jeg ikke, 17"
> (og større) alu'er er så forfærdeligt udbredte til vinterdækbrug.

Og det var det jeg fiskede efter - man kan ikke længere (som for få år
siden) regne med at "alle" nøjes med et sæt stålfælge/gamle alufælge, til at
spotte om det er vinterdæk eller ej. Alufælge bliver solgt til så lav en
pris, at det argument ikke holder, IMO

/Brian

Fra : Bo Velschow

Dato : 10-12-06 19:55

> Hvor er humoren i det spørgsmål ?

Fordi jeg kun kigger på dækmønster, når jeg holder stille - derfor grinede
jeg lidt over vendingen "i farten".

> Imponerende syn du har. Jeg kan sgutte se lamellerne på et dæk, der er
> gemt væk i en skærmkasse - medmindre det er på en lastbil i øjenhøjde.

Jep. "Min" optiker har faktisk heller aldrig mødt nogen med så skarpt syn
(2.0 på begge øjne).

I øvrigt hjælper det (på udsynet til mønsteret) at holde skråt bagved en
bil - så er lidt mere synligt...

I øvrigt kan jeg nemt på en gåtur på en parkeringsplads spotte, om der
sidder vinterdæk eller sommerdæk på de biler, jeg passerer - fra siden ser
et UG7-dæk f.eks. helt anderledes ud end et Potenza-dæk.

> [...]
> at spotte om det er vinterdæk eller ej. Alufælge bliver solgt til så lav
> en pris, at det argument ikke holder, IMO

Næh, der er nok flere og flere, der kører på vinter-alu'er - men når man
følges med de samme biler på de samme veje hver morgen og/eller kigger på
dem i lokalområdet, og konstaterer, at der ikke er sket noget på
dæk/fælg-fronten siden midt i sommer, så lugter det lidt af, at man stadig
kører rundt på sommerdækkene (OK, alle kan selvfølgelig have 2 sæt identiske
sommer- og vinter-alu'er - eller have skiftet dækkene i stedet for hele
hjulet...).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Mogens...

Dato : 10-12-06 19:20

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Tjah... når man ser alle klaphattene der stadig fistrer rundt på deres
> sommerdæk derude, så _kan_ det vel ikke undre, at det går galt...?

Alle tester viser elles, at sommerdæk er bedre end vinterdæk langt hen ad
vejen?

Fra : BJ

Dato : 10-12-06 19:22

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Alle tester viser elles, at sommerdæk er bedre end vinterdæk langt hen ad
> vejen?

O.k., det er jo fint men her overe i det mørke er vores veje altså
ualmindelig lange..;-/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 10-12-06 19:25

> O.k., det er jo fint men her overe i det mørke er vores veje altså
> ualmindelig lange..;-/

Ja, især på tværs til Skjern. Jeg har vinterdæk til BMW'en, som blot
står i garagen, mens Renault'en kører åp sommerdæk. Nu ser vi, hvad
der sker...

Fra : BJ

Dato : 10-12-06 19:29

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, især på tværs til Skjern. Jeg har vinterdæk til BMW'en, som blot
> står i garagen, mens Renault'en kører åp sommerdæk. Nu ser vi, hvad
> der sker...

O.k. og jeg har skiftet på begge potter.

Jeg er nu også ved at finde græsslåmaskinen og hækklipperen frem igen..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Anders Christensen

Dato : 10-12-06 22:09

BJ skrev:
> Jeg er nu også ved at finde græsslåmaskinen og hækklipperen frem igen..

Skal der nu også vinterdæk på sådan nogle?
Utroligt hvad dækfabrikanterne kan sælge nu om dage

--
Mvh Anders Christensen

Fra : BJ

Dato : 10-12-06 22:57

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skal der nu også vinterdæk på sådan nogle?
> Utroligt hvad dækfabrikanterne kan sælge nu om dage

Jep, sæt nu jeg bliver overrasket af glat føre midt under græsslåningen..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 11-12-06 21:12

BJ wrote:

> Jep, sæt nu jeg bliver overrasket af glat føre midt under
> græsslåningen..

Der er ikke noget værre, end at køre hen over nabokøterens "pakke"

/Brian

Fra : Bo Velschow

Dato : 10-12-06 19:35

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Alle tester viser elles, at sommerdæk er bedre end vinterdæk langt hen ad
> vejen?

Ja, det havde jeg helt glemt! Det er formentlig også ren
indbildning/selvsuggestion, at mine UG7'er står _markant_ bedre fast i den
form for føre, vi har nu, end mine Potenza'er - men sådan er der jo så
meget...

PS! Jeg gider simpelthen ikke deltage i (endnu) en uendelig diskussion om
vinterdæk kontra sommerdæk - lad mig køre på mine vinterdæk, og hold du dig
langt væk på dine sommerdæk

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Mogens...

Dato : 10-12-06 19:37

> [...]
> PS! Jeg gider simpelthen ikke deltage i (endnu) en uendelig diskussion om
> vinterdæk kontra sommerdæk - lad mig køre på mine vinterdæk, og hold du

Rolig nu - der er ingen grund til at hidse sig op...

Fra : Bo Velschow

Dato : 10-12-06 20:14

> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Rolig nu - der er ingen grund til at hidse sig op...

Hehe, jeg er såmænd helt rolig (ellers ville jeg ikke have puttet en smiley
efter min sætning)

Det er dog tankevækkende, at f.eks. FDM (Motor 10/2006 pp. 38 - kan bestemt
anbefales at læse!!) finder, at sommerdæk er decideret farlige hver 3.-5.
dag af en gennemsnitlig dansk vinter. Hvis så bare alle dem på sommerdæk
_lod bilen stå_ de dage, hvor føret ikke er til sommerdæk (og lod os andre
om at "vove" os ud i trafikken), så ville det såmænd nok gå - men den
typiske danske bilist har af en eller anden årsag bare så forbandet svært
ved at indse, at han/hun skal lade bilen stå, når man er stået for sent op
mandag morgen, og ikke lige gider tage bussen, og begynder på de evindelige
undskyldninger med at "det har jo ikke sneet så meget", og "jeg skal jo ikke
så langt", og "min bil har jo ESP/ABS/TCS osv osv [1], så den kan sagtens
komme frem/stå fast", og "de har jo nok saltet/ryddet, der hvor jeg skal
køre" osv osv osv. Det gør det hele lidt anstrengende at forholde sig
sagligt til....!

Det, jeg frygter allermest i vintertrafikken er ikke, at jeg selv skal ryge
af vejen/banke ind i andre pga. føret - men derimod, at en eller anden
åndsbolle kommer skøjtende på sine sommerdæk og banker ind i mig. Jeg kan
garantere for, at hvis det sker, så bliver jeg VIRKELIG gal på vedkommende
:-/

[1] Som stort set ikke virker en døjt, hvis ikke dækkene kan få fat - "been
there, done that - got the T-shirt"!

Konklusionen fra FDMs artikel:

"Konklusionen er derfor, at det i langt de fleste tilfælde er bydende
nødvendigt at montere vinterdæk på bilen, hvis man agter at køre på vejene i
dansk vintervejr. Det er en konsekvens af udviklingen i de fysiske
egenskaber i de dæk, der er fabriksmonteret på nye biler.
Er man klar til at lade bilen stå, hver gang man møder sne, slud eller is på
vejene, og har man ingen planer om at køre til udlandet om vinteren, kan man
naturligvis
fortsætte på standarddækkene. Motors test viser, at glemmer man dette
forbehold og alligevel kører ud på snedækkede veje med moderne sommerdæk, så
har man reelt vinket farvel til et sikkerhedsniveau, der modsvarer al den
sikkerhedsforbedring, som bilerne har opnået de sidste mange år."

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Mogens...

Dato : 10-12-06 20:36

> [...]
> så har man reelt vinket farvel til et sikkerhedsniveau, der modsvarer al
> den sikkerhedsforbedring, som bilerne har opnået de sidste mange år."

Jeg gider ikke diskuterer det. Jeg er, har altid været og vil altid være
tilhænger af brug af vinterdæk

Fra : Bo Velschow

Dato : 10-12-06 20:49

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

(snip)

> Jeg gider ikke diskuterer det. Jeg er, har altid været og vil altid være
> tilhænger af brug af vinterdæk

10 point herfra...

(og så få dem dog sat på bilerne! )

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Mogens...

Dato : 10-12-06 20:50

> (og så få dem dog sat på bilerne!

Læs dog hvad jeg skriver

Fra : Bo Velschow

Dato : 10-12-06 20:54

> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Læs dog hvad jeg skriver

Æhmm... har du da fået dem sat på siden dit indlæg kl. 19.25 d.d. )
- eller er der bare noget, jeg slet ikke har fattet?? (givetvis!)

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Mogens...

Dato : 10-12-06 21:11

> Æhmm... har du da fået dem sat på siden dit indlæg kl. 19.25 d.d.

De var på niden det tidspunkt, skriver jeg jo...

> - eller er der bare noget, jeg slet ikke har fattet?? (givetvis!)

Uden tvivl

Fra : Bo Velschow

Dato : 10-12-06 21:43

> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> De var på niden det tidspunkt, skriver jeg jo...

> Uden tvivl

OK; jeg giver op ("Kaster et hvidt håndklæde ind i ringen.AVI"). Det er ved
vist ved at være sent...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-06 21:25

On Sun, 10 Dec 2006 20:48:46 +0100, "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid>
wrote:

>"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
>
>(snip)

>10 point herfra...
>
>(og så få dem dog sat på bilerne! )

Der sidder de da Sommerskoene ligger henholdsvis i garage og udhus

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-12-06 19:57

"Mogens..." <no@reply.dk> writes:

> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Alle tester viser elles, at sommerdæk er bedre end vinterdæk langt hen ad
> vejen?

Syvogtredive meter længere hen ad vejen på is og sne...

Vejene har nu i øvrigt været fine men jeg var nær drattet i vandet
oppe ved Furesøbad ved middagstid da bådebroen viste sig at være
spejlglat.

Fra : Bo Velschow

Dato : 10-12-06 20:19

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vejene har nu i øvrigt været fine men jeg var nær drattet i vandet
> oppe ved Furesøbad ved middagstid da bådebroen viste sig at være

Glemte lige endnu en variabel i min lille formel: "Flader, der ikke har
kontakt med jorden - f.eks. (både)broer, parkeringsdæk mv.". Den slags køles
lynhurtigt af pga. 1) lille masse til at "holde på varmen" (lille
varmefylde), 2) afkøling fra alle sider, og 3) den manglende jordkontakt og
deraf følgende manglende jordvarme

PS! Hvad skulle du dog også ud på bådebroen for?? Var det for at bade??

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-12-06 20:41

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> writes:

> [...]
> lynhurtigt af pga. 1) lille masse til at "holde på varmen" (lille
> varmefylde), 2) afkøling fra alle sider, og 3) den manglende jordkontakt og

Denne her er nu af beton og har rigelig med jord- eller rettere
vandkontakt. Men den er mørk og solen var allerede bag træerne.

> PS! Hvad skulle du dog også ud på bådebroen for?? Var det for at bade??

"Because it's there!"...

Der er alletiders udsigt over søen derudefra og solen stod så den lige
ramte den yderste spids. Men der kom jeg altså ikke ud.

Der var nu i øvrigt folk der hoppede i vandet mens vi var der.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-12-06 10:44

Bo Velschow wrote:

> [...]
> varmen" (lille varmefylde), 2) afkøling fra alle sider, og 3) den
> manglende jordkontakt og deraf følgende manglende jordvarme

Kloge Åge ... når du nu fører dig frem ang. ovenstående, hvorfor medtager du
så ikke /hovedårsagen/ til at vejene bliver glatte?

Jeg venter spændt :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-12-06 11:10

> Kloge Åge ... når du nu fører dig frem ang. ovenstående, hvorfor medtager
> du så ikke /hovedårsagen/ til at vejene bliver glatte?

Skal vi nu til at indkalkulere religion i det hele?

> Jeg venter spændt :)

Hov-hov, det er kun den 11. december, ikke den 24.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Niels Pein

Dato : 10-12-06 21:25

"Mogens..." skrev ...
> "Bo Velschow" skrev ...

> Alle tester viser elles, at sommerdæk er bedre end vinterdæk langt hen ad
> vejen?
Jeg vil hellere køre på vinterdæk om sommeren end på sommerdæk om vinteren.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Hr. Jensen

Dato : 11-12-06 10:07

On Sun, 10 Dec 2006 19:15:50 +0100 "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid>
sent the following smoke signals:

> [...]
>der jo så meget; en formel med hele 3 variable er nok mere, end de fleste

Og det mest utrolige er, at mange af dem der ryger af vejen få minutter
forinden har stået og skrabet rimfrost af ruderne (men tænker ikke over
at vejene også har været "ude hele natten"). Og den forsinkelse prøver
de nu at indhente ved at køre lidt hurtigere...

--
All that I just wrote is true...except the false bit.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 11-12-06 18:17

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote in message

> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tjah... når man ser alle klaphattene der stadig fistrer rundt på deres
> sommerdæk derude, så _kan_ det vel ikke undre, at det går galt...?

Øhh, hvordan er det nu lige at vinterdæk ville være bedre på en vej uden
sne, men som er rimglat, end et sæt gode sommerdæk ?

Jacob (BMW E46)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-12-06 19:46

BJ skriver:

> Er vinteren over os og igen kommet bag på bilisterne:

Kunne du lokkes til at citere en smule tekst hver gang du smider er link
?

Så er det lettere at vurdere om det er værd at diskutere.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 10-12-06 20:35

KLIP

> Kunne du lokkes til at citere en smule tekst hver gang du smider er link
> ?
>
> Så er det lettere at vurdere om det er værd at diskutere.

Nope, så kan du fravælge muligheden med det samme.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-06 23:53

> Er vinteren over os og igen kommet bag på bilisterne:
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4127972/

NEEEEJ, det ser ud til at være gået ud over en mondeo. Det var da helt
utroligt

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-12-06 11:12

> NEEEEJ, det ser ud til at være gået ud over en mondeo. Det var da helt
> utroligt

Mod dårlige bilister kæmper selv Mondeo forgæves.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-12-06 11:38

Uffe Bærentsen wrote:

> Mod dårlige bilister kæmper selv Mondeo forgæves.

Mod _kvinder_ kæmper selv Mondeo forgæves :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-12-06 12:46

> Mod _kvinder_ kæmper selv Mondeo forgæves :)

Sig ikke det.
Min bedre halvdel er kørt med _min_ Mondeo.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-12-06 08:57

Jacob Rungwald wrote:
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote in message

> Øhh, hvordan er det nu lige at vinterdæk ville være bedre på en vej uden
> sne, men som er rimglat, end et sæt gode sommerdæk ?

Gummiblandingen, lamellerne og typen af dæk.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-12-06 09:04

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

Jacob Rungwald wrote:
> [...]
> sne, men som er rimglat, end et sæt gode sommerdæk ?

Gummiblandingen, lamellerne og typen af dæk.

Niks, det falder jeg ikke for, jeg tror simpelthen ikke på at et dæk af en
anden gummiblanding ikke også kan skride ud på rimglatte veje.

Jacob (BMW E46)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-12-06 09:28

Jacob Rungwald wrote:
> [...]
>
> Niks, det falder jeg ikke for, jeg tror simpelthen ikke på at et dæk af en
> anden gummiblanding ikke også kan skride ud på rimglatte veje.

Selvfølgelig kan det det, men et vinterdæk står bedre fast end et
sommerdæk på rimglatte veje.