En grim ulykke ved Give.
Fra : BJ

Dato : 08-12-06 18:16

En grim ulykke ved Give, koster desværre 4 livet:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4125538/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Eliasen

Dato : 08-12-06 18:20

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message
> En grim ulykke ved Give, koster desværre 4 livet:
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4125538/

Meget grimt og så endda på et halvmystisk sted. Tingvejen er lang og
nogenlunde lige, med ret så fornuftige oversigtsforhold.

--
Eliasen

Fra : BJ

Dato : 08-12-06 18:26

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Meget grimt og så endda på et halvmystisk sted. Tingvejen er lang og
> nogenlunde lige, med ret så fornuftige oversigtsforhold.

Jep, svært at sige, hvad der er gået galt.

1) Ramt rabatten i højre side og så gået i slinger.

2) I en overhaling ramt rabatten i venstre side og så gået i slinger.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-12-06 18:33

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 1) Ramt rabatten i højre side og så gået i slinger.
>
> 2) I en overhaling ramt rabatten i venstre side og så gået i slinger.

I nyhederne på TV2 fortalte de at det var nummer 1 (eller ca.), kom ud i
"kanten" så over i den forkerte side da den endelig kom op igen, tragisk.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-12-06 18:34

Kim Kristensen pretended :
> I nyhederne på TV2 fortalte de at det var nummer 1 (eller ca.), kom ud i
> "kanten" så over i den forkerte side da den endelig kom op igen, tragisk.

Det lyder som den typiske panikreaktion når højre hjul kommer ud i
rabbatten - drejer mod venstre og pludselig for hjulet fat og så flyver
man over i modsatte side :(

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-12-06 18:59

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev> Det lyder som den typiske
panikreaktion når højre hjul kommer ud i
> rabbatten - drejer mod venstre og pludselig for hjulet fat og så flyver
> man over i modsatte side :(

Eller man forsøger at gøre det velovervejet og kontrolleret, men bilen er
(for) tungt lastet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bruno

Dato : 08-12-06 20:17

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> panikreaktion når højre hjul kommer ud i
>
> Eller man forsøger at gøre det velovervejet og kontrolleret, men bilen er

Også en mulighed - især hvis det er en gamel kasse med dårlige
støddæmpere m.m. kan det give problemer.

Faktisk er netop den med op fra rabatten en ting man øver på bane i
køreundervisningen, simpelthen for at undgå den slags ulykker.

Mvh

Bruno

Fra : Niels Pein

Dato : 08-12-06 21:37

"Bruno" skrev ...

> Faktisk er netop den med op fra rabatten en ting man øver på bane i
> køreundervisningen, simpelthen for at undgå den slags ulykker.

Det lyder rigtigt fornuftigt. Det gjorde man ikke da jeg tog kørekort.
Første gang man prøver et hjulpar i rabatten, kan man let overreagere på
rattet, men der skal jo ikke meget øvelse til, så kan man undgå det går
galt.
Et oplagt emne for undervisning under kontrollerede forhold.

Min (selvlærte) metode er: Hvis ikke der er sten, huller eller andet i
vejen, og man ikke har akut brug for en opbremsning, så kan man jo sagtens
køre med et hjulpar i rabatten. Så hvis højre side smutter derud, så bliv
der et øjeblik, til der er stabilitet oversagerne (det er der som regel fra
starten), og så kør stille og roligt tilbage på asfalten. Hvis der er høj
kant, så bliv om muligt i rabatten til kanten er mindre.
Samme metode kan bruges på motorcykel.
Hvilke metode lærer man til køreundervisning?
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-12-06 22:38

Niels Pein wrote:
> [...]
> kant, så bliv om muligt i rabatten til kanten er mindre.
> Samme metode kan bruges på motorcykel.
> Hvilke metode lærer man til køreundervisning?

Ca. det samme: Flyt fødderne fra pedalerne (eller brems kun meget let).
Kør op på vejen igen, når der er ro på tingene.

Mvh.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-12-06 00:35

Bruno formulated on fredag :
> Faktisk er netop den med op fra rabatten en ting man øver på bane i
> køreundervisningen, simpelthen for at undgå den slags ulykker.

Det lærte jeg ikke da jeg tog kørekort i 2000 - det var ren teori vi
gennemgik omkring den situation (krydret med en anekdote om dengang
kørelæreren endte 200meter ude på en mark fordi han ikke gjorde det
rigtigt da hans hjul kom for langt til højre...)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-12-06 10:35

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in news:4579a01f$0$2110
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jep, svært at sige, hvad der er gået galt.

Tyder på et slemt tilfælde af BBBAP: Big Boobed Blonde As Passenger.

Fra : JBH

Dato : 08-12-06 21:21

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> En grim ulykke ved Give, koster desværre 4 livet:
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4125538/

Ja, det var en sort fredag. Det gik også galt i Thisted, men den bad de vist
selv om. Heldigt den modkørende overlevede uden væsentligt fysiske skader.

http://www.tvmidtvest.dk/sw29737.asp?vid=321875

Forulykket med 140-150 km/t.
En dræbt og en anden hårdt kvæstet. Hovedvej 26 spærret i tre timer.

/JBH

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-12-06 22:41

JBH wrote:

> Ja, det var en sort fredag. Det gik også galt i Thisted, men den bad de vist
> selv om. Heldigt den modkørende overlevede uden væsentligt fysiske skader.
>
> http://www.tvmidtvest.dk/sw29737.asp?vid=321875

Otte i alt. Alle i Jylland...
http://ekstrabladet.dk/112/article251152.ece

Mvh.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-12-06 23:02

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev
> Otte i alt. Alle i Jylland...

En af dem var egentlig blot en gammel mand der (sandsynligvis) blot
tilfældigvis døde i sin bil. Men han kommer med i færdselsstatistikkerne
sammen med en masse ildebefindender og lignende. Gad vide hvor stor
procenten deraf reelt er. Jeg har en formodning om at det drejer sig om
mange flere end man lige har tal for, hvis man i det hele taget har prøvet
at finde tal for det?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-12-06 12:40

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> [...]
> formodning om at det drejer sig om mange flere end man lige har tal
> for, hvis man i det hele taget har prøvet at finde tal for det?

Det er vel ligegyldigt (når vi taler om trafikstatistik). Det skal jo under
alle omstaændigheder med i trafikstatistikken uanset hvad. Spørgsmålet er
så om det OGSÅ skal i f.eks. hjertestopsstatistikken.

Lidt i stil med at bruge bilen som mordvåben: Tæller både i trafik- og
mordstatistikken.

Eller du vil måske argumentere for at alle dødsfald KUN skal optræde i én
statistik?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-12-06 12:58

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev
> [...]
> mordstatistikken.
>
> Eller du vil måske argumentere for at alle dødsfald KUN skal optræde i én

Nej jeg ville frem til hvor mange af de ulykker der sker, aldrig vil kunne
undgåes, uanset hvor langsomt, ædrueligt og korrekt vi kører.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-12-06 13:30

> Nej jeg ville frem til hvor mange af de ulykker der sker, aldrig vil
> kunne undgåes, uanset hvor langsomt, ædrueligt og korrekt vi kører.

Hvis det er udgangspunktet... forsvindende få. Jeg vil æde min gamle hat på
at fart, alkohol og uopmærksonhed dræber 10 fold flere end "hændelige
uheld".

Og det er en sur gammel filtfætter... min hat

Fra : Karsten7870

Dato : 09-12-06 00:02

JBH wrote:
> [...]
>
> Forulykket med 140-150 km/t.
> En dræbt og en anden hårdt kvæstet. Hovedvej 26 spærret i tre timer.

....og så på det sted? Svjh er overhaling forbudt. Desuden
hastighedsbegrænsning til 50 km/t. Tja. Han får jo ikke chancen for at gå op
til en ny køreprøve. Gad vide, hvordan han bestod den første?
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-12-06 12:41

"Karsten7870" <bito@karby.dk> wrote in

> ...og så på det sted? Svjh er overhaling forbudt. Desuden
> hastighedsbegrænsning til 50 km/t. Tja. Han får jo ikke chancen for at
> gå op til en ny køreprøve. Gad vide, hvordan han bestod den første?

Shit happens. Om det så var ved køreprøven eller uheldet, skal jeg ikke
kunne sige.

Fra : Martin Bak

Dato : 09-12-06 13:37

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> "Karsten7870" <bito@karby.dk> wrote in

> Shit happens. Om det så var ved køreprøven eller uheldet, skal jeg ikke
> kunne sige.

Nu har jeg set en grafisk tegning af hvordan det gik for sig. Og min første
tanke var, at det mindede i rystende høj grad om min kones kørestil da hun
for ikke så længe siden netop havde erhvervet sit styrebrev.

Der blev bremset hver gang der kom en modkørende, og fornemmelsen for bilens
bredde og dermed placering på kørebanen var der slet ikke.

Så min tanke var, at føreren af personbilen har været nervøs for mødet med
lastbilen og derfor har reageret uhensigtsmæssigt. Om det er det der er sket
ved vi af gode grunde ikke, men det forekommer mig at være en ret sandsynlig
forklaring. De 4 i bilen var unge så sandsynligheden for at føreren kun har
haft sit kort i kort tid er da til at få øje på.

Martin

Fra : Ole W

Dato : 08-12-06 22:44

hej

Ja det er ikke særlig kønt. Chokerede efterladte og chauffør. Stor
medfølelse!

Jeg kan dog ikke lade være med at fundere over hvorfor du kommer med linket
Bjørn, for hvad skal jeg bruge det til?
Vi ved jo at det sker, og jeg vil squ hellere læse om dine dårlige
støddæmpere eller høje mekanikkerregninger.
Men det er nok bare min holdning. For hvordan har I andre det?
Hvis mange af jer føler det er relevant, kan jeg jo blot lade være med at
læse tråden!
Jeg spørger således ikke for at være snerpet, lave selvcensur eller
lignende, men blot fordi jeg er nysgerrig, og faktisk er en rimelig ny
bruger af gruppen.

Hilsen
Ole

Fra : Martin Bak

Dato : 08-12-06 23:03

"Ole W" <ow.fjern_mig@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> hej
> Jeg spørger således ikke for at være snerpet, lave selvcensur eller
> lignende, men blot fordi jeg er nysgerrig, og faktisk er en rimelig ny
> bruger af gruppen.

Jamen velkommen til en af usenets absolut rummeligste grupper. Her
diskuteres stort og småt. læs og deltag i det der er relevant for dig, og
spring resten over. Vi er her indtil videre hyggeligt fri for pegefingre og
netbetjenteri. Usenets mest velfungerende gruppe, efter min mening.

Martin

Fra : Ole W

Dato : 08-12-06 23:20

Det er ganske vist. Nogle grupper er ulideligt præget af, du må ikke dit, og
du må ikke dat.
Om det ligefrem er den hyggeligst gruppe ved jeg ikke. Vi har jo
vittighederne, og selv om jeg ikke har en motorcykel, vil jeg gerne fremhæve
dk.fritid.motorcykel, som har mange finurlige indlæg.

Ole

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-12-06 17:11

Ole W wrote:
> Det er ganske vist. Nogle grupper er ulideligt præget af, du må ikke
> dit, og du må ikke dat.

Ikke desto mindre holder vi her i gruppen på at toppostning bliver bemærket
... hver gang!

--
Per, Esbjerg

Fra : JBH

Dato : 08-12-06 23:13

> [...]
> Jeg spørger således ikke for at være snerpet, lave selvcensur eller
> lignende, men blot fordi jeg er nysgerrig, og faktisk er en rimelig ny

Jamen så velkommen

Vi er mange som ved den slags ulykker sker men der er også en del, yngere
især som ikke tænker over at den slags sker og det er ikke fordi vi skal
svælge i andres død og ulykke men kan bare een ulykke forhindres med lidt
"oplysning" er det det hele værd.

Og så syntes jeg i øvrigt BJ's indlæg er relevant, hvis dårlige støddæmpere
er en medvirkende årsag til ulykken.

mvh
JBH

Fra : BJ

Dato : 08-12-06 23:52

"Ole W" <ow.fjern_mig@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan dog ikke lade være med at fundere over hvorfor du kommer med
> linket Bjørn, for hvad skal jeg bruge det til?

Vi har udviklet en evne til at lukke alle problemer/ikke rare ting ude.

Jeg finder det er rigtigt, vi ind i mellem stopper op, ung som ung der er
blevet ældre, og reflekterer lidt over virkeligheden/alvoren bag ved at føre
automobil/MC/lastvogn.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-12-06 00:43

on 08-12-2006, Ole W supposed :
> Jeg kan dog ikke lade være med at fundere over hvorfor du kommer med linket
> Bjørn, for hvad skal jeg bruge det til?

Gruppen handler om biler og dermed også om trafikken - og ulykker er en
(stort set) uundgåelig del af trafikken. Af den grund mener jeg det er
relevant, også for at minde hinanden om at det altså kan gå så grueligt
galt lige pludselig. Sådan ser jeg i hvert fald på det.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 09-12-06 10:39

On Fri, 8 Dec 2006 22:43:43 +0100 "Ole W" <ow.fjern_mig@stofanet.dk>
sent the following smoke signals:

> [...]
>Vi ved jo at det sker, og jeg vil squ hellere læse om dine dårlige
>støddæmpere eller høje mekanikkerregninger.

Ellers så prøv news:dk.teknik.bil i stedet, dette er "fritteren"...

--
All that I just wrote is true...except the false bit.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-12-06 12:50

"Ole W" <ow.fjern_mig@stofanet.dk> wrote in

> [...]
> Jeg spørger således ikke for at være snerpet, lave selvcensur eller
> lignende, men blot fordi jeg er nysgerrig, og faktisk er en rimelig ny

Også velkommen herfra

Personligt synes jeg at det er lidt tamt blot at poste links. Det er fint
at Bjørn lige ganske kort nævner hvad linket handler om.

Men jeg savner af og til også lidt "kød", forstået på den måde at bare
fordi der igen er røget lidt på trafikstatistikken, behøver det ikke være
noget der kan/skal nævnes her.

Denne tråds ulykke er dog et godt eksempel på noget (synes jeg) relevant.
At 4 mennesker kan miste livet på en lige vej med relativt lav hastighed
burde få os alle til at tænke lidt.

Er jeg altid så opmærksom/rutineret at det ikke kunne ske for mig?

At jeg så også hellere læser om når det sker for Bjørn at han kommer ud i
rabatten, og så bare sænker ploven og sender en regning for havearbejde
til kommunen, er en anden snak

Fra : Ole W

Dato : 09-12-06 13:08

> [...]
>
> At jeg så også hellere læser om når det sker for Bjørn at han kommer ud i
> rabatten, og så bare sænker ploven og sender en regning for havearbejde

Gode pointer du har her Kent.
Jeg synes også, denne tråd er et fint eksempel på, hvor læsværdig gruppen
her er.
Ole

Fra : BJ

Dato : 09-12-06 17:01

> [...]

> At jeg så også hellere læser om når det sker for Bjørn at han kommer ud i
> rabatten, og så bare sænker ploven og sender en regning for havearbejde

Ha, så kan jeg måske også få landbrugsstøtte..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-12-06 10:16

> Ha, så kan jeg måske også få landbrugsstøtte..

Det kræver vist man har et matrikelnummer istedet for et cpr-nummer. Har
jeg hørt.

Jeg tror ikke liiige du kvalificerer dig til et sådant. Uanset du kører
Volvo

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-12-06 01:01

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> En grim ulykke ved Give, koster desværre 4 livet:
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4125538/

Tragisk.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-12-06 17:12

BJ wrote:
> En grim ulykke ved Give, koster desværre 4 livet:
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4125538/

Bilen var kommet ud i grøften i højre side, og så opstår den sædvanlige
situation med uerfaren chauffør, læs på bilen (4 personer) og - måske - for
høj hastighed.

--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 09-12-06 17:42

KLIP

> Bilen var kommet ud i grøften i højre side, og så opstår den sædvanlige
> situation med uerfaren chauffør, læs på bilen (4 personer) og - måske -
> for høj hastighed.

Principielt kan dette ske for os alle (jeg tror ikke man har kørt stærkere
end det tilladte) både som fører af bilen og ikke mindst (den stakkel)
lastvognen.

Familierne har mistet deres børn og lastvognschaufføren skal leve med de
sidste sekunder inden sammenstødet brændt ind på nethinden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-12-06 19:00

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:

> Bilen var kommet ud i grøften i højre side, og så opstår den
> sædvanlige situation med uerfaren chauffør, læs på bilen (4
> personer) og - måske - for høj hastighed.

....og den smattede rabat der er for tiden har sikkert ikke gavnet.
--
Mvh Jes Vestervang