Hul i vejen - hvilken vej skal man gå?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-12-06 13:06

Jeg bankede i et hul i asfalten på en kommunevej. Jeg vil naturligvis gerne
have kommunen til at betale for en fælg eller to (skaden er endnu ikke gjort
op), men "man skal jo køre efter forholdene", blev jeg fortalt i telefonen,
og så ved man jo lige som hvad man er op imod. Kommunal berukra ...
beauro.... skrankepaveri :)

Jeg kørte 70-75 (ægte hastighed) på en bred vej, da jeg bankede i hullet.
Hvilken vej skal jeg gå for at få mindst tidsspilde ud af det? Jeg har taget
billeder og så ..?

Igennem forsikringen eller direkte til kommunen?

Jeg tror det ene, men den lokale mekaniker siger noget andet.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-06 13:27

On Dec 4, 1:05 pm, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:
> Jeg kørte 70-75 (ægte hastighed) på en bred vej, da jeg bankede i hullet.
> Hvilken vej skal jeg gå for at få mindst tidsspilde ud af det? Jeg har taget
> billeder og så ..?

Hmm, er det i Esbjerg ? (i så fald, hvor ?)

> Igennem forsikringen eller direkte til kommunen?
> Jeg tror det ene, men den lokale mekaniker siger noget andet.

Hvis du har kasko kan det være en rigtig god ide at alliere sig med
forsikringen. En kammerat brugte næsten 2 måneder på at få Esbjerg
Kommune til at godkende at en af deres hjemmeplejebiler havde lavet
skrammer i hans bil. Hjemmehjælperen havde indrømmet at det var
hendes fejl og det var ikke der problemet lå - det var alene et
spørgsmål om at kommunen var enormt sløve.

Fra : lindenskov

Dato : 04-12-06 13:37

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Igennem forsikringen eller direkte til kommunen?
>
> Jeg tror det ene, men den lokale mekaniker siger noget andet.

Min kammerat kørte i et dybt hul på cykelstien på vej til arbejde for ca 3
uger siden. Det var tidlig morgen og stadig mørkt, og tillige var det
regnvejr. Han fløj af cyklen og bankede hovedet ned i asfalten og brækkede
armen.

Københavns kommune har afvist erstatningskrav idet min kammerat "burde have
kørt efter forholdene". Han må altså have kørt for hurtigt for ellers brude
han have set hullet. Jeg gætter. Præcist hvad det indebærer skriver de ikke
noget om. Et par dage efter var hullet blevet lappet.

Jeg har sagt til ham at han skal gå til en advokat, men kan også godt forstå
ham når han siger at han ikke har overskud til det.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 04-12-06 13:48

On Mon, 4 Dec 2006 13:36:44 +0100 "lindenskov" <invalid@invalid.invalid>
sent the following smoke signals:

>Københavns kommune har afvist erstatningskrav idet min kammerat "burde have
>kørt efter forholdene". Han må altså have kørt for hurtigt for ellers brude
>han have set hullet.

Så må han en tur under Klaus Bondams bord...

--
- "Muslimerne synes at svin er urene dyr, hvorfor det?"
- "Jah, det er vel fordi at de ruller sig i deres egen afføring."

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-12-06 14:01

"lindenskov" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> brude han have set hullet. Jeg gætter. Præcist hvad det indebærer skriver
> de ikke noget om. Et par dage efter var hullet blevet lappet.

Se evt. mit indlæg til Per.

Matrielgaardsforvalteren fortalte mig at ved f.eks. et dybt hul i asfalten
som ikke var afmærket pådrog kommunen sig erstatningsansvar.

> Jeg har sagt til ham at han skal gå til en advokat, men kan også godt
> forstå ham når han siger at han ikke har overskud til det.

Det kan jeg godt forstå.

Det er da også èn af grundene til at forsikringsselskaberne har succes med
fritidsulykkeforsikringer.

--
MVH Hans

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-12-06 14:26

"lindenskov" <invalid@invalid.invalid> writes:

> [...]
>
> Jeg har sagt til ham at han skal gå til en advokat, men kan også godt forstå
> ham når han siger at han ikke har overskud til det.

Prøv Cyklistforbundet. Der er vist fortilfælde.

(Nørrebrogade er i øvrigt "morsom" for tiden. Der er lavet grøn bølge
for cyklister med 20km/t. Nu er det jo ikke alle cyklister der holder
den fart, så der er en del trafik med overhalinger på cykelstien.
Henne omkring Hillerødgade er der så vejarbejde ude på kørebanen, og
skiltningen af samme kan naturlivis ikke stå derude, så kører bilerne
jo bare ind i dem, så der bruger man selvfølgelig ydersporet på
cykelstien. I kan selv regne ud hvor højre hjørne på en 150 cm høj
advarselstavle sidder i forhold til cyklisternes hoveder...)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-12-06 13:48

> [...]
>
> Igennem forsikringen eller direkte til kommunen?
>
> Jeg tror det ene, men den lokale mekaniker siger noget andet.

Jeg fik selv oplevelsen for nogle år siden, resultatet en knækket forfjeder.

Henvendte mig til komunens matrielgaard, medbringende billeder af
uheldsstedet med dybdemål af hullet.

Mens jeg talte med matrielgårdsforvalteren, blev en ansat sendt ud for at
afmærke hullet, han meldte tilbage over radioen at mit opgivne dybdemål 12
cm. absolut ikke var overdrevet, da hans opmåling sagde over 16 cm..

Jeg blev herefter udstyret med et stykke papir der fortalte at højre
forfjeder kunne udskiftes på komunens regning.

--
MVH Hans

Fra : Martin Vollert

Dato : 04-12-06 17:11

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
>
> Igennem forsikringen eller direkte til kommunen?
>
> Jeg tror det ene, men den lokale mekaniker siger noget andet.

Jeg kan fortælle dig at jeg først i september kørte i et hul og indgav
en anmeldelse til min forsikring mod Purhus kommune, der er blevet
rykket 2 gange men jeg venter stadig på svar.
jeg henvendte mig først til kommunen hvor jeg fortalte dem om sagen og
fik deres police nr, adr. osv. og derefter til min egen forsikring.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 04-12-06 17:13

> [...]
> berukra ... beauro.... skrankepaveri :)
>
> Jeg kørte 70-75 (ægte hastighed) på en bred vej, da jeg bankede i hullet.

Hvis du beholdte øjnene på vejen, istedet for på GPS'en ville du nok have
opdaget hullet i tide. ;)

Michael

Fra : K+T

Dato : 04-12-06 18:03

> [...]
>
> Igennem forsikringen eller direkte til kommunen?
>
> Jeg tror det ene, men den lokale mekaniker siger noget andet.

Forsikringen er formentlig aldeles ligeglade - de har jo ingen interesse i
at involvere sig.

Du kan gå til kommunen, hvis det handler om et pludseligt opstået hul, som
du ikke havde chance for at omgå - men ellers kør efter forholdene og hold
øje med, hvor din bil kan passere. Det er som udgangspunkt dit eget problem
og ikke kommunens.

Knud

Fra : Henning

Dato : 04-12-06 19:16

"K+T" <xkt.bit@bit.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du ikke havde chance for at omgå - men ellers kør efter forholdene og hold
> øje med, hvor din bil kan passere. Det er som udgangspunkt dit eget

Hej.
Har en kollega som i bil kørte i et hul i vejen og fik smadret det højre
fælg samt dækket.
Han ringede til Odense kommune og beklagede sig.
Han fik erstattet højre fælg samt (hold nu fast) 2 nye fordæk. Grunden til
dette var at hjulene skal være
parvis ens.

Henning

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-12-06 22:21

K+T wrote:
> [...]

> forholdene og hold øje med, hvor din bil kan passere. Det er som
> udgangspunkt dit eget problem og ikke kommunens.

Som sædvanlig aner du ikke hvad du snakker om. Kommunen er ansvarlig for
deres veje og skal betale erstatning hvis de ikke kan finde ud af at holde
vejene i orden.

--
Per, Esbjerg

Fra : K+T

Dato : 05-12-06 17:04

> Som sædvanlig aner du ikke hvad du snakker om. Kommunen er ansvarlig for
> deres veje og skal betale erstatning hvis de ikke kan finde ud af at holde
> vejene i orden.

Men der er meget stor uenighed om - hvad 'i orden' betyder - derfor har man
som udgangspunkt en svag sag, når man ikke kan finde ud af at køre efter
forholdene.

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-12-06 17:50

K+T wrote:

> Men der er meget stor uenighed om - hvad 'i orden' betyder - derfor
> har man som udgangspunkt en svag sag, når man ikke kan finde ud af at
> køre efter forholdene.

Hvori består den uenighed?

--
Per, Esbjerg