Ferskvandsfilter ?
Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 13-01-07 09:50

Fruen er ikke helt tryg ved drikkevandet i båden, båden er ny fra sidste
sommer og vi har en tank indhold på 210 ltr. Vi vil gerne kunne bruge det
til drikkevand. Men der er en smag af plast. Og så er vi noget bekymret for
bakterier osv. Hvad gør I. Hvis i en gang i mellem skal drikke vand )

Jeg har kigget på 2 mulighedder.

Jabsco friskvandsfilter - 530,- kr.

Masnedø kulfilterhus - 350,- kr

Er det løsninger eller ?

Og hvor monteres de ?

Mvh Mikkel

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : SørenH

Dato : 13-01-07 15:56

Morten Mikkelsen skrev:
citat:
> Masnedø kulfilterhus - 350,- kr
>
> Er det løsninger eller ?
>
> Og hvor monteres de ?
Citat slut.

Har kørt med Masnedø's kulfilter i ca 15 år, og det virker upåklageligt.
Kulfilteret tager smag men ikke de bakterier som kan dannes når
temperaturen i vandtanken blir for høj og/eller vandet har stået for længe.
Derfor tilsætter vi et strint Micropur (kan osse fås hos MMC) ved hver
vandpåfyldning, og sørger iøvrigt for kun at tappe fra havneslanger som
ser velholdte ud, og sikrer at vandet har strømmet igennem i så lang tid
før påfyldning, at "gammelt vand" i rør og slanger er væk.

Skift patronen hvert år, - og husk iøvrigt at tømme filterhuset for
vinteren!
Filteret placeres naturligt lige før trykpumpen.
Dels renser det osse for urenheder som evt. kunne genere pumpen, dels er
filteret således ikke under konstant tryk.
Vandet er uden smag, men i vore dage følger vi den almindelige
samfundstrend og drikker købemineralvand som ligger i bådens køleskab og
blir dejlig koldt!
Vær opmærksom på, at vand som står i forsyningsslangerne fra pumpe til
tapsteder ombord kan blive ganske varmt og tage smag fra plastrørene.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Tenna

Dato : 13-01-07 18:40

Morten Mikkelsen skrev:
> [...]
> til drikkevand. Men der er en smag af plast. Og så er vi noget bekymret for
> bakterier osv. Hvad gør I. Hvis i en gang i mellem skal drikke vand )

Vi havde samme problem med vores ny båd i 1997, vi monterede et
"Jabsco aqva filter" umiddelbart efter pumpen, vi skifter selve
kulfiltret hvert andet år, vi tømmer tanken (170 L) hvergang inden vi
fylder nyt vand på, jeg vasker gerne båd inden påfyldning for at få
koldt og frisk vand i tanken. og de vintre hvor filtret ikke skiftes
står det tomt hjemme i køleskabet, vi bruger vandet til alt også
drikkevand, og det er fuldstændig uden afsmag.

Mvh Jørgen

Fra : Hundehandleren

Dato : 04-02-07 20:59

Hej,

Brug vandet i tanken til opvask, madlavning, kaffevand, håndvask osv.
Drikkevand får du fra sodanvands eller mineralvandsflasker som du fylder op
ofte, og opbevarer i køleboksen.

Bent