Ekkolod til PC
Fra : john

Dato : 03-01-07 20:39

Hej gruppe og godt nytår.

Nu vælter vi jo "allesammen" rundt i GPS'ere koblet til PC'er, Det levende
søkort og andre kortprogrammer, aktive GPS modtagere til næsten ingen penge
o.s.v.

Men hvad med ekkoloddet - kan man ikke købe en billg blackbox, koble en
transducer til, og ved hjælp af passende software få et fabelagtigt
ekkolod????

Jeg har søgt lidt på nettet, og bevares udstyret findes, men det er oppe i
en professionel prisklasse hvor jeg ikke kan være med.

Jeg kan også finde "almindelige" ekkolod der kan kommunikere med en PC, men
min billige blackbox - findes den slet ikke??

Er der nogen af jer der ved noget, kender nogen eller??

Hilsen John

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 04-01-07 00:31

> [...]
> ekkolod????

> Er der nogen af jer der ved noget, kender nogen eller??

Jo det skulle kunne lade sig gøre med en aktiv transducer med NMEA 0183, den
har NMEA -ud, + og nul/stel og hvis jeg husker rigtigt så skal NMEA-ud på
pin 2 (DB9 RS232), stel på pin 5 (DB9 RS232) og + til 12v.

Men læs selv lidt videre, google er din ven
(http://www.google.dk/search?hl=da&q=active+depth+sounder+nmea&meta=)

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-01-07 13:31

Hej John,

Godt Nytår!

Det afhænger meget af hvad ønskeresultatet er på baggrund af
mulighederne i det eksisterende ekkolod.
Du kan ikke nøjes med en transducer tilsluttet til PC´en.
Der skal være plads til en ultralydssender og en detekterende
modtager, som kan videregive informationerne til PC´en.
Desuden har transducerens følsomhed sammen med modtageren stor
betydning for hvilke signaler der kan videregives.
Er det en almindelig lodretmålende opstilling og der fra enheden
er NMEA udtag tilsluttet til en multienhed, f.eks.
fart/dybde/GPS/temp. En enhed som normalt både sender og
modtager NMEA signaler og evt. også Seatalk, vil de fleste
navigationsprogrammer have et "Panel" hvor disse data (Dybde
m.m.) også kan vises. Det gælder f.eks. Offshore Navigator.

I modtagerenheden sidder der en trigger, der afgiver et signal,
og kun ét, for hver periode mellem to sendeimpulser. Det
omsættes til et tal der så står der til en ny information bliver
behandlet og vist på displayet. Var der "fri run" ville der ikke
vises et tydeligt tal; men tal i en hastighed der ikke ville
give brugbare værdier.
Skal der flere boller på suppen (fisk) ja så der en grafisk
detekterende enhed til at klare opgaven.

Rækker dine ønsker videre til også at kunne "se" lidt fremad
skal der en anden type transducer og sende/modtager enhed til.
Denne enhed kan tilsluttes en PC og vise en grafisk afbildning
af bunden m.m.
Som du sikkert også har opdaget så ligger priserne for et sådant
anlæg fra 20.000,- og op.

Jeg giver dig ret i at det ville være dejligt at kunne vise lidt
flere informationer om det der findes under båden end bare et
tal.
Dette tal angiver kun dybden til det punkt som har givet den
fornødne refleks på sende impulsen.
I de gode gamle Seafarer ekkolod kunne man se et helt bånd af
reflekterende signaler, fra fisk, tang/ålegræs og så bunden.
Har man en sådan enhed er det muligt at genskabe det i en
grafisk præsentation på en PC, med den fornødne omformerbox og
nødvendige software.

Mvh/Harding