|
| wd40 på bremsestempler Fra : flopper |
Dato : 20-12-06 17:39 |
|
hej gruppe
er igang med klargøring til vinteropbevaring, og kom så til at se på
stemplerne i mine bremsecalipere. spekulerede på om det er en god ide,
at sprøjte lidt wd40 på stemplerne, for at undgå det typiske
skivbremsevinterproblem med bremsestempler der har sat sig fast. Jeg
under streger lige, for at undgå de indlysende bemærkninger, at jeg
ikke har tænkt mig at sprøjte mellem klodse og skive men mellem klodser
og caliper. min bekymring er om wd40, (eller caramba)kan gå ind og
ødelægge tætningsringe eller lignende i caliperen. nogen imput ?
mvh flopper
| |
Carsten Jensen (20-12-2006)
| Kommentar Fra : Carsten Jensen |
Dato : 20-12-06 18:35 |
|
Det ødelægger ikke noget, men du kan ikke bremse mere. Brug fedt på siden sf
stemplerne.
"flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.a4227d6c7de2b093.66186@hotmail.com...
> hej gruppe
>
> er igang med klargøring til vinteropbevaring, og kom så til at se på
> stemplerne i mine bremsecalipere. spekulerede på om det er en god ide, at
> sprøjte lidt wd40 på stemplerne, for at undgå det typiske
> skivbremsevinterproblem med bremsestempler der har sat sig fast. Jeg under
> streger lige, for at undgå de indlysende bemærkninger, at jeg ikke har
> tænkt mig at sprøjte mellem klodse og skive men mellem klodser og caliper.
> min bekymring er om wd40, (eller caramba)kan gå ind og ødelægge
> tætningsringe eller lignende i caliperen. nogen imput ?
>
> mvh flopper
>
>
| |
flopper (20-12-2006)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 20-12-06 19:20 |
|
Carsten Jensen kom med følgende:
> Det ødelægger ikke noget, men du kan ikke bremse mere. Brug fedt på siden sf
> stemplerne.
hmmmmm! er det ikke en selvmodsigelse? er der en forklaring med ?
flopper
| |
Ukendt (20-12-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-12-06 20:16 |
|
On Wed, 20 Dec 2006 17:38:45 +0100, flopper wrote:
> hej gruppe
>
> er igang med klargøring til vinteropbevaring, og kom så til at se på
> stemplerne i mine bremsecalipere. spekulerede på om det er en god ide,
> at sprøjte lidt wd40 på stemplerne, for at undgå det typiske
> skivbremsevinterproblem med bremsestempler der har sat sig fast.
Ikke oliebaserede vædsker på bremsedelene. Det bryder pakningerne sig ikke
om. Ate, eller Biltema bremsecylinderfedt er sagen, og der renses inden med
sprit.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (20-12-2006)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 20-12-06 21:20 |
|
> er igang med klargøring til vinteropbevaring, og kom så til at se på
> stemplerne i mine bremsecalipere. spekulerede på om det er en god ide, at
> sprøjte lidt wd40 på stemplerne, for at undgå det typiske
> skivbremsevinterproblem med bremsestempler der har sat sig fast.
Gummiet i bremserne kan ikke tåle petroleumbaserede produkter. Jeg har
prøvet. Se her hvordan man gør:
http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
flopper (20-12-2006)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 20-12-06 22:04 |
|
Jens Jacob Bager Jensen skrev:20-12-2006
>> er igang med klargøring til vinteropbevaring, og kom så til at se på
>> stemplerne i mine bremsecalipere. spekulerede på om det er en god ide, at
>> sprøjte lidt wd40 på stemplerne, for at undgå det typiske
>> skivbremsevinterproblem med bremsestempler der har sat sig fast.
>
> Gummiet i bremserne kan ikke tåle petroleumbaserede produkter. Jeg har
> prøvet. Se her hvordan man gør:
> http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm
takker for svarene. undgik derved en bommert
flopper
| |
Ukendt (21-12-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-12-06 06:52 |
|
> takker for svarene. undgik derved en bommert
>
> flopper
>
>
Hej
Den "bommert" har jeg begået i alle de år hvor jeg har haft WD40 og har
skiftet bremmeklodser midt i sæsonen. De gamle klodser ud, pres stempler
så langt ud som mulig, sprøjt WD40 på stemplerene, tør dem af med en
ren klud, sprøjt ganske lidt WD40 på stemplerene, pres dem tilbage med
hænderne, tør overskydene af, saml det hele igen.
Hver anden vinter skiller jeg kaliberne hel ad og rense og smørre med Ate
bremsefedt og har aldrig set skade efter WD40.
Hygge PD CBR1100t
ps. bruger heller ikke fedt på bagsiden eller hvor klodsen ligger mod
kaliberen,
men dog en lille smule på pindene der holder klodsene.
| |
Ukendt (22-12-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-12-06 10:14 |
|
On Thu, 21 Dec 2006 06:51:57 +0100, Poul Dam wrote:
> Den "bommert" har jeg begået i alle de år hvor jeg har haft WD40 og har
> skiftet bremmeklodser midt i sæsonen.
Hmmm. Det er lidt en balancegang :-/ Forgaffelolie er i hvert fald noget
juks, (Jes Vestervang), og der er en smule olie i WD40, så det bliver lidt
"risky" bare at anbefale produktet til bremsecalipre.
> ps. bruger heller ikke fedt på bagsiden eller hvor klodsen ligger mod
> kaliberen,
> men dog en lille smule på pindene der holder klodsene.
Jup, fedt på bagsiden af bremseklodser er et "no go", fedtet kan trænge
gennem belægningen.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Peter (22-12-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 22-12-06 17:29 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:u33vxn6lg9j3$.1a5vy8ny3ngqf.dlg@40tude.net...
> On Thu, 21 Dec 2006 06:51:57 +0100, Poul Dam wrote:
>
>> ps. bruger heller ikke fedt på bagsiden eller hvor klodsen ligger mod
>> kaliberen,
>> men dog en lille smule på pindene der holder klodsene.
>
> Jup, fedt på bagsiden af bremseklodser er et "no go", fedtet kan trænge
> gennem belægningen.
Det er kun et problem hvis der er huller i bagpladen. Mange bremseklodser
har en metal bagplade uden huller.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Armand (23-12-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-12-06 01:59 |
|
"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse
news:458c07de$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
> message news:u33vxn6lg9j3$.1a5vy8ny3ngqf.dlg@40tude.net...
>> On Thu, 21 Dec 2006 06:51:57 +0100, Poul Dam wrote:
>>
>>> ps. bruger heller ikke fedt på bagsiden eller hvor klodsen ligger mod
>>> kaliberen,
>>> men dog en lille smule på pindene der holder klodsene.
>>
>> Jup, fedt på bagsiden af bremseklodser er et "no go", fedtet kan trænge
>> gennem belægningen.
>
> Det er kun et problem hvis der er huller i bagpladen. Mange bremseklodser
> har en metal bagplade uden huller.
>
Du er sikker på at du ikke blot er blevet forledt af nydelig
slibning+lakering ??
--
Armand.
(der ikke ville stole på en belægning der alene var "limet" på bagpladen)
| |
Peter (23-12-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 23-12-06 16:14 |
|
"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:458c7f27$0$3526$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse
> news:458c07de$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
>> message news:u33vxn6lg9j3$.1a5vy8ny3ngqf.dlg@40tude.net...
>>> On Thu, 21 Dec 2006 06:51:57 +0100, Poul Dam wrote:
>>>
>>>> ps. bruger heller ikke fedt på bagsiden eller hvor klodsen ligger mod
>>>> kaliberen,
>>>> men dog en lille smule på pindene der holder klodsene.
>>>
>>> Jup, fedt på bagsiden af bremseklodser er et "no go", fedtet kan trænge
>>> gennem belægningen.
>>
>> Det er kun et problem hvis der er huller i bagpladen. Mange bremseklodser
>> har en metal bagplade uden huller.
>>
> Du er sikker på at du ikke blot er blevet forledt af nydelig
> slibning+lakering ??
Jeg skal checke det næste gang jeg står med sådan en i hånden.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Morten (23-12-2006)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 23-12-06 11:22 |
|
Hej poul
Du har vidst været heldig med brug af wd 40
Har selv brugt wd 40 til alt i mange år
Mine bremse greb blev altid utætte og de måtte sendes til forhandleren i
udlandet 3 gange.og 7 gange til importøren 7 gange i alt, da det var
importøren der sendte dem videre og hver gang de kom hjem var de tætte i ca
1 uge til 5 uger de blev blandt andet honet og fik skiftet pakninger Den
ene gang fik jeg enda nye greb. Fik blandt andet at vide jeg skulle bruge
silicone bremsevædske men det hjalp ikke de blev stadig utætte
havde samme problem med mine gaffelben nye pakdåser kunne kun holde 1/2
sæson så var de også utætte.
Havde også en opel kadet hvor låsen i bagsmækken fik wd 40 men den blev ved
og sætte sig fast så fik jeg ny lås i og efter jeg havde givet den wd 40 1
gang satte den sig også fast. Og så faldt 25 øren, jeg fandt ud af at det er
fordi der er acetone wd 40
Siden har har jeg kun brugt det med måde og mine problemer er løst
Morten
"Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:458a20fe$0$20344$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > takker for svarene. undgik derved en bommert
> >
> > flopper
> >
> >
> Hej
> Den "bommert" har jeg begået i alle de år hvor jeg har haft WD40 og har
> skiftet bremmeklodser midt i sæsonen. De gamle klodser ud, pres stempler
> så langt ud som mulig, sprøjt WD40 på stemplerene, tør dem af med en
> ren klud, sprøjt ganske lidt WD40 på stemplerene, pres dem tilbage med
> hænderne, tør overskydene af, saml det hele igen.
> Hver anden vinter skiller jeg kaliberne hel ad og rense og smørre med Ate
> bremsefedt og har aldrig set skade efter WD40.
> Hygge PD CBR1100t
> ps. bruger heller ikke fedt på bagsiden eller hvor klodsen ligger mod
> kaliberen,
> men dog en lille smule på pindene der holder klodsene.
>
>
----------------------------------------------------------------------------
----
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 2679 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
Jes Vestervang (22-12-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 22-12-06 15:11 |
|
Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
> Hmmm. Det er lidt en balancegang :-/ Forgaffelolie er i hvert fald
> noget juks, (Jes Vestervang), og der er en smule olie i WD40, så det
> bliver lidt "risky" bare at anbefale produktet til bremsecalipre.
Jep, o-ringene udvidede sig en hel del, nok til at de ikke kunne komme
i igen... og de er møgdyre (a la en tusse for et sæt til
forenden). Efter at have lagt i blød i benzin en nat og derefter
tørret skrumpede de heldigvis tilbage til oprindelig størrelse (efter
at have været oppe på dobbelt størrelse).
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
| |
|
|