"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote in message
news:45868e2e$0$20315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Så er der en julegaveidé:
>
>
http://solarwall.dk/
>
> FDM vil teste den i den nærmeste fremtid.
>
> /jim
>
>
Jeg monterede her til sommer et tilsyneladende helt tilsvarende SV07SEL
anlæg fra
http://www.anssolvarme.dk på sydvæggen af min 35 m2 fuldmurede men
uisolerede garage. Anlægget har været forhandlet gennem Silvan siden
foråret. De foreløbige erfaringer er blandede:
- Ventilatoren kører kun når der er fuld sol på, hvilket ikke er ret mange
timer i døgnet i denne halvdel af året.
- Efter et par måneder faldt solcellepanelet af, da den dobbeltklæbende
skumtape ikke kunne tåle varmen! Lidt skruer og alu-skinner til ialt kr.
64,- og lidt fingerfærdighed har dog sikret en noget mere permanent montage
af solcellepanelet. Silvan og producenten er blevet gjort opmærksomme på at
der er plads til forbedringer ved produktet.
- Garagen er desværre i så dårlig stand at den tager vand ind gennem
murværket, så den relative luftfugtighed er højere inde end ude. (Endnu) et
projekt til at løse dette problem er under udtænkning.
- Solcellepanelet kan suppleres med endnu et solcellepanel der placeres højt
og sydvendt for at få mere gang i ventilatoren. I følge producenten en dims
til ca. kr. 300,-.
- Alternativt kan solcellepanelet afmonteres (det falder alligevel af),
ledningen forlænges, og placeres mere optimalt.
- Anlægget er relativt let at montere:
- - 2 huller i muren der passer med enhedens ud- og indsugning.
- - 1 hul i indsugningen, så solcellens ledning kan komme ind til
ventilatormotoren
- - Evt. en samlemuffe og en ledning til en kontakt der kan tænde og slukke
for ventilatoren (sommervarme) inde i indsugningen.
- - Skru enheden fast på væggen.
- - En (dekorativ?) rist i hvert hul indvendigt.
Tilbage står bare at se om det virkelig gør en positiv forskel for garagens
indeklima. Sidste vinter var ret hård ved det blandede skrammel der
opbevares i den. Indtil garagen er tør, står bimmeren ude.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn