Hobiecat 16 ejere søges
Fra : Ukendt

Dato : 18-12-06 11:47

Hej

Jeg har lige investeret i en hobiecat 16 og leder efter ligesindede
cat-indehavere, hvor jeg kan trække på lidt erfaring.

Jeg har aldrig sejlet cat før, men kun enkelskrogsbåde (firling 24 og
granada 27). Hvor stor er forskellen, altså bortset fra størrelsen og
hastigheden

Jeg har bl.a. læst lidt på hobiecat's hjemmeside at den har tendens til at
dykke med næsen i plat læns, hvor slemt er det? Er den svær at rigge op ?

Jeg bor i øvrigt på Als.

mvh
Karsten

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-12-06 12:10

"Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> dykke med næsen i plat læns, hvor slemt er det? Er den svær at rigge op ?

Er dette den side du har været på:

http://www.hobiecat.dk/

Der burde du da kunne finde "ligesindede"

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-06 16:55

> Er dette den side du har været på:
>
> http://www.hobiecat.dk/
> Der burde du da kunne finde "ligesindede"

Nope, det var .com, jeg havde være inde på - pudsigt at jeg slet ikke havde
prøvet .dk Tak for infoen...

/karsten

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 18-12-06 16:08

Karsten Madsen wrote:
> Hej
>
> Jeg har lige investeret i en hobiecat 16 og leder efter ligesindede
> cat-indehavere, hvor jeg kan trække på lidt erfaring.

Fornuftig investering

> Jeg har aldrig sejlet cat før, men kun enkelskrogsbåde (firling 24 og
> granada 27). Hvor stor er forskellen, altså bortset fra størrelsen og
> hastigheden

Det er jo kølbåde du har sejlet, så der er en "landsdel" til forskel.
Kikker vi på trimmæssigt, så er den roterende mast nok den størrste forskel.
Det grundliggende trim med sejlføring er det samme.
Se trim tips her http://www.hobiecat.dk/hobiecat/trimtips.htm

> Jeg har bl.a. læst lidt på hobiecat's hjemmeside at den har tendens
> til at dykke med næsen i plat læns, hvor slemt er det?

HC 16 er ret følsom over for vægt placering og fokke-trim på agten for tværs
til læns.
Det drejer sig om følelse.. når læ ponton begynder at nykke i bølgen på skal
fokken slækkes.
Det er ikke så slemt at vælte... man bliver lidt forskrækket de første par
gange, men senere går det sport i at sejle den på grænsen.
Det bliver en kalkuleret risiko.
Jeg har pit hole't væltet min HC18 et par gange og det er ellers ikke let at
få den til det. men 10+ms og 20+kn hjælper lidt på det.

Her har en ung dame travlt med at trimme fokken og det går til sidst galt
(http://www.youtube.com/watch?v=js-Z1m7zqvk)

> Er den svær at rigge op ?

Nej det er den ikke, det er kun første gang det tager lidt tid.
Det der tager længest tid er opstramning af trampolinen og justering af ror.

Hvis der er noget du vil have lidt flere detaljer om, så sig bare til...

Leon
---
Sejl blyfrit - Sejl Hobie Cat
http://sejlernoerd.spaces.live.com

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-06 17:05

> Fornuftig investering
Ja - ikk, jeg har altid ønsket en cat - nok mest på grund af farten

> Det er jo kølbåde du har sejlet, så der er en "landsdel" til forskel.

Det tænkte jeg nok

> Kikker vi på trimmæssigt, så er den roterende mast nok den størrste
> forskel.
> Det grundliggende trim med sejlføring er det samme.
> Se trim tips her http://www.hobiecat.dk/hobiecat/trimtips.htm

Jeg checker den lige ved lejlighed.

> [...]
> Det er ikke så slemt at vælte... man bliver lidt forskrækket de første par
> gange, men senere går det sport i at sejle den på grænsen.

Skidt pyt - jeg kan trods alt tåle vand

> Her har en ung dame travlt med at trimme fokken og det går til sidst galt
> (http://www.youtube.com/watch?v=js-Z1m7zqvk)

Dejligt klip...

> [...]
> ror.
> Hvis der er noget du vil have lidt flere detaljer om, så sig bare til...

Jeg prøver en tøroprigning i juleferien. Så er det ellers bare på med
våddragten og ud i fjorden og teste båden.

/karsten

Fra : Martin Schöön

Dato : 18-12-06 19:48

"Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark> writes:

> [...]
> dykke med næsen i plat læns, hvor slemt er det? Er den svær at rigge op ?

Här finns några H16 videos (head-cam) inklusive en rejäl vurpa.
http://video.google.com/videosearch?q=Sailing+catamaran
(Här finns för all del en massa annat också...)

--
Martin Schöön "Problems worthy of attack
show their worth by hitting back."

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-06 00:08

> Här finns några H16 videos (head-cam) inklusive en rejäl vurpa.
> http://video.google.com/videosearch?q=Sailing+catamaran
> (Här finns för all del en massa annat också...)

Mann! Jeg kan slet ikke vente til en tur på fjorden.....

/karsten

Fra : Martin Schöön

Dato : 19-12-06 21:23