Skandinaviens største fotoarkiv
www.fotomedia.se
<jorgenmortensen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1166400337.314400.76300@n67g2000cwd.googlegroups.com...
Hejsa min motorbåd myra 25 er en lidt planet motorbåd med en 2,3
liter peugeut disel ( 63 hk ) fod 25- vægt ca 2600 kg.
Problemet er at hvis man giver fuld gas hæver snuden sig meget, den
sejler ca.12 knob
Er det en ide at anbringe vægt foran eller er båden for tung til at
den netop kan halv-plane
Der er monteret justerbar stabilisatore på agter.
Hej
Jeg har næsten samme problem med min snekke, en Saga 24, jeg kan godt lukke
op for alle hestene, "treogtyve" af slagsen, uden at der sker andet end at
den graver sig ned med "bagenden".
Motoren kan max gå 2500 omd. men max komfort/økonomi nås omkring de 1800.
Kommer den derover bliver den som en bil med alt for lidt luft i dækkene,
den "sejler" helt vildt.
Uøkonomisk sejlads med min båd betyder at den runder de to liter diesel i
timen, så det er helt hen i vejret at kalde den for uøkonomisk
.
Det er helt og holdent bådens længde i vandlinien og faconen på skroget der
bestemmer max fart og ikke motorens størrelse. En for stor motor er rigtig
god op i mod vind og strøm, ved manøvre i havnen og ikke mindst hvis du skal
"bremse".
--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"
(L. Langgaard 2006)