Hvad vil ½-syntetisk (olie) sige?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-06 02:55

Hvad vil ½-syntetisk olie sige?

Fifty / fifty mineralsk og syntetisk?
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 13-12-06 07:08

Det korte svar , er et klart ogf utvetydigt: "Måske!"
Det lange læser du her, og bliver i det hele taget klogere på olie.
//motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Venlig hilsen

Michael Dahlberg
BMW K75C

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-06 09:51

Michael Dahlberg skrev:

> Det korte svar , er et klart ogf utvetydigt: "Måske!"
> Det lange læser du her, og bliver i det hele taget klogere på olie.
> //motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Tak
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-12-06 07:38

> Hvad vil ½-syntetisk olie sige?
>
> Fifty / fifty mineralsk og syntetisk?

Hej Hans

Det der bestemmer om olie er mineralsk. Mineralsk, halvsyntetisk eller
fuldsyntetisk er hvor stor en del additiver olien indeholder samt hvor meget
voks og andre urenheder olien indeholder. Har man kaltid kørt med minreralsk
olie ka man se indersiden at topstykket bliver helt brun-orange af
voksaflejringer. Kører man med fuldsyntetisk bliver det ved ved at være alu
farvet.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-06 09:45

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> [...]
> kørt med minreralsk olie ka man se indersiden at topstykket bliver
> helt brun-orange af voksaflejringer. Kører man med fuldsyntetisk

Hej Jens

Tak for svaret.

Ud fra hvad du skriver (samt for at få den samme olie til både vores biler
og mc.) ku man godt ha lyst til at køre fuldsyntetisk - fx thansens tilbud
på Duckhams:

http://www.thansen.dk/products.asp?c=785933851&n=1706609914

- men da jeg googlede i går ku jeg se at dét ka gi koblingsproblemer (har i
cyklens levetid ku vride koblingen rundt når momentet var højt)

I øjeblikket kører jeg en ½-syntetisk Silkolene Comp 4 15W-50 - koster ca.
250 / 4 l. hos Robert.

Kører meget beskedent nu (max. et par 1000 om året og skifter pr. 12 mdr.)

Hvad ville du hælde på (en Suzuki GSX 1100 E fra 82)?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-06 10:36

Hans Paulin (6310) skrev:

> http://www.thansen.dk/products.asp?c=785933851&n=1706609914

Nå, dén er i mellemtiden udsolgt - det blir så måske noget A-Z-halløj...
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Anders Majland

Dato : 13-12-06 15:18

> Nå, dén er i mellemtiden udsolgt - det blir så måske noget A-Z-halløj...

Check også lige prisen på mc-olie hos f.eks louis.de

(Der ikke ser nogen grund til at hælde bilolie med "tvivlsomme"
friktionsnedsættende stoffer på en mc med vådpladekobling når nu mc olie
ikke er dyrere end tilbudsolie fra bilka)

Fra : Orla Pedersen

Dato : 13-12-06 16:16

Anders Majland wrote:

> [...]

> friktionsnedsættende stoffer på en mc med vådpladekobling når nu mc olie
> ikke er dyrere end tilbudsolie fra bilka)

Jamen det er da også nøjagtigt samme olie, altså bilolie, det står på
dunken

mvh
Orla

Fra : Anders Majland

Dato : 13-12-06 16:37

> Jamen det er da også nøjagtigt samme olie, altså bilolie, det står på
> dunken

Du missede min pointe - Hvorfor købe bilolie når man kan få mc olie i samme
kvalitet til samme pris ?

Nogen har koplingsproblemer - andre har ikke, men hvorfor tager chancen.

Men louis's husmærke er beregnet til vådpladekoplinger og er ikke dyrere end
bilka tilbudsmærkevare olie

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-06 17:45

On Wed, 13 Dec 2006 16:36:41 +0100, Anders Majland wrote:

> Du missede min pointe -

Det er begge veje så. Louis' olie _er_ bilolie til benzin og dieselmotorer,
og så er der lige sat en ekstra mærkat på. Det er ren "badge enginering".

Ingen mc-olie er specificeret til dieselmotorbrug nemlig

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-12-06 18:12

> [...]
> "badge enginering".
> Ingen mc-olie er specificeret til dieselmotorbrug nemlig

Nej, men nogle bilolier duer ikke til vådkoblinger, mens andre gør, så
medmindre man har specifik erfaring med en bilolie der ikke giver problemer,
så er det nemmest blot at købe Louis' olie. Så er man sikker på at den olie
man får ikke giver problemer. Så er det i princippet ligegyldigt hvad olien
var lavet til førhen..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-06 19:54

On Wed, 13 Dec 2006 18:12:16 +0100, Martin Sørensen wrote:

> så er det nemmest blot at købe Louis' olie. Så er man sikker på at den olie
> man får ikke giver problemer.

Det vil Jes Vestervang nok ikke give dig ret i :-/ og der var også en med
Castrol's mc-olie.

Blot er det et "faktum", at har der været brugt bilolie, så _er_ det oliens
skyld. Har der været brugt mc-olie, så var det bare en opslidt kobling. Jeg
har ikke set ét eksempel på nogen, der har efterprøvet "teorien".

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-06 16:44

Anders Majland skrev:

> Check også lige prisen på mc-olie hos f.eks louis.de

Done.

Synes ikke det er så billigt (incl. fragt) sammenlignet med Silkolenen til
tohundredeoghalvtreds hos Roberts Mc.
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : Anders Majland

Dato : 13-12-06 16:57

> Synes ikke det er så billigt (incl. fragt) sammenlignet med Silkolenen til
> tohundredeoghalvtreds hos Roberts Mc.

Den fuldsyntetiske 10w-50 jeg plejer at kører på er godt nok oppe i
200kr/4liter (5W-40 er lidt billigere ~185kr) men den delsyntetiske
10w40ligger på ~126kr/4liter

Så det afhænger helt af mængden om der er noget at spare eller ej... Men jeg
køber som regel olie til et år ad gangen sammen med filtre og diverse og så
løber (besparelsen) op. Jeg vælger så bare at køre på den fyldsyntetiske
selvom de billigere sikkert er gode nok - merprisen er så lille. Med
oliskift hver 6000km bliver det alligevel til mange liter olie..

/A

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-06 17:04

Anders Majland skrev:

> Den fuldsyntetiske 10w-50 jeg plejer at kører på er godt nok oppe i
> 200kr/4liter (5W-40 er lidt billigere ~185kr) men den delsyntetiske
> 10w40ligger på ~126kr/4liter

Ku godt se der var noget af det der var billigt.

Ved dog ikke med fuldsyntetisk, da google siger koblingsfedteri.
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : Anders Majland

Dato : 13-12-06 17:33

> Ved dog ikke med fuldsyntetisk, da google siger koblingsfedteri.

På mc-olie ? eller på fuldsyntetisk bilolie med "skumle" additiver ?

Hvis en kopling fedter på en fuldsynstetisk mc olie med den rette viskositet
er det imho koplingen der har et problem ...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-06 17:57

Anders Majland skrev:

> Hvis en kopling fedter på en fuldsynstetisk mc olie med den rette
> viskositet er det imho koplingen der har et problem ...

Hvis dén holder i byretten køber jeg bare fuldsyntetisk 10W-40 til både
Toyotaer og Suzuki!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-06 17:58

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]

Missede lige "mc olie" :-/
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Dr. Enduro

Dato : 13-12-06 19:18

Anders Majland skrev:

> På mc-olie ? eller på fuldsyntetisk bilolie med "skumle" additiver ?
>
> Hvis en kopling fedter på en fuldsynstetisk mc olie med den rette viskositet
> er det imho koplingen der har et problem ...

Der er jeg ikke enig. Det er blevet diskuteret mange gange før, men
gamle mc'er, der igennem mange år har kørt med mineralsk olie, kan få
koblingsproblemer med syntetisk olie. Det understregede forhandleren, da
jeg købte min første mc hos ham (Suzuki DR 650 fra 1991), og det viste
sig at være rigtigt, da et andet værksted hældte halvsyntetisk olie på,
selvom jeg havde frabedt mig det. Koblingen begyndte at glide, og
problemet forsvandt lige med det samme (uden at dukke op igen), da jeg
skiftede over til mineralsk olie meget kort tid efter.

Det er ikke sikkert det gør sig gældende ved din gamle GSX'er, men hvis
det var mig ville jeg bare købe noget billigt mineralsk mc-olie, så er
man hinsides alle de "religiøse" spørgsmål og får det, man efterspørger:
tilstrækkelig smøring til små penge. Det eneste problem er måske, at det
kan være svært at skaffe mineralsk olie hos danske forhandlere (i hvert
fald i Odense), men så bestil da noget ved Tante Louise, portoen er ret
billig, og så kan du jo tage lidt andet hjem i samme ombæring.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : EK

Dato : 13-12-06 20:50

Dr. Enduro <janeiffertFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:elpg45$obr$1@news01.versatel.de...
> [...]
> fald i Odense), men så bestil da noget ved Tante Louise, portoen er ret
> billig, og så kan du jo tage lidt andet hjem i samme ombæring.

Jeg har hørt fra flere sider (forhandlere) at hvis man ikke ved hvilken olie
der tidligere har været brugt, så frarådes det at bruge helsyntetisk. Dette
skulle skyldes at hvis der tidligere er brugt mineralsk eller halvsyntetisk
olie, så risikerer man at det snavs, der sætter sig ved brug af mineralsk
olie løsnes og sætter sig forkerte steder.
Om dette holder ved jeg ikke, men helt usandsynligt lyder det jo ikke, idet
aflejringerne jo opløses - dette kan direkte ses.

mvh
Erik

Fra : Armand

Dato : 14-12-06 14:11

"EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> idet
> aflejringerne jo opløses - dette kan direkte ses.

Jeg synes da snarere at der ikke er sammenhæng:
Enten opløser olien sod og slam (og dét er en æres-egenskab for enhver olie
i dag, derved at det er den bedste måde at få opstået sod ud af motoren (ved
olieskifte)), eller også udskiller den soden til slam!
Det ovennævnte mekaniker-vås påstår både det ene og andet :-|

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-12-06 22:27

Dr. Enduro skrev:

> [...]
> efterspørger: tilstrækkelig smøring til små penge. Det eneste problem
> er måske, at det kan være svært at skaffe mineralsk olie hos danske

Har x-antal liter i en 20 l.-dunk mineralsk som jeg brugte til min CB 7½ i
sin tid; efter at have læst om olie i 2 dage nu kan jeg regne ud at den er
god nok til Suzukien, så dén ryger på næste gang.
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : TA

Dato : 07-01-07 22:54

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:457f9fd7$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> olie ka man se indersiden at topstykket bliver helt brun-orange af
> voksaflejringer. Kører man med fuldsyntetisk bliver det ved ved at være

Er du sikker på det ?

Motorolie består grundlæggende af en baseolie ('vædsken') og nogle additiver
('tilsætningsstoffer'), der skal forbedre baseoliens egenskaber i
forskellige henseender.

Baseolien kan enten være af mineralsk eller syntetisk oprindelse. En
mineralsk motorolie indeholder udelukkende mineralsk baseolie og en
syntetisk motorolie indeholder (surprise!) udelukkende syntetisk baseolie.
En semi-syntetisk motorolie består af en blanding af mineralske og
syntetiske baseolier. Benævnelsen har derfor ikke noget at gøre med oliens
indhold af additiver.

Svjh findes der forskrifter for, hvor meget syntetisk baseolie en olie
minimum skal indeholde for at den må markedsføres som værende
semi-syntetisk, men jeg husker ikke præcis hvor meget.

Typisk indeholder en semi-syntetisk olie vel omkring 20 - 30 % syntetisk
baseolie.

--
TA

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-12-06 23:11

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Det vil Jes Vestervang nok ikke give dig ret i :-/ og der var også
> en med Castrol's mc-olie.

Jeg vil helst undlade at give nogen ret i noget Det er jo værd at
nævne at jeg havde kørt 40k km på Delo 10W50 før jeg oplevede
problemer (ved kold motor). At koblingen ikke glider når motoren er
varm er selvfølgelig en bivirkning af at der ikke er optimal friktion
i koblingen, men det kan jo også skyldes andre ting. Jeg er
f.eks. kommet til at fundere over om mit kædeuheld, der bl.a. knækkede
koblingspinden, har skadet sneglemekanismen på en halvskjult måde. Det
må jeg nok hellere få undersøgt, ellers kan det jo godt være usundt
for udrykkerlejet.

Jeg er godt nok ikke helt 100 på om koblingen var begyndt at glide
inden kædeuheldet :-/ Hmm...

Jeg skiftede jo i øvrigt koblingsplader og -fjedre, men det gjorde kun
en forskel de første 5 km (jeg burde nok lige have undersøgt de
eksisterende plader lidt grundigere først).
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R