|
| Pigdæk til MC i DK? Fra : 2 |
Dato : 12-12-06 22:20 |
|
Vinterer har ikke sat ind endnu, som sidste år, men har nu en vinter
offroad MC, som jeg ser frem til at prøve i sneen. Men hvis bag- og
forhjul ikke står så godt fast alligevel afhængig af sne og frost. Må
man så køre med pigdæk her i DK? Og følger de samme tidszone som på
biler?
De fås jo i Norge http://www.mc-deler.no/
Men må man bruge dem i DK?
Torben
| |
Martin Sørensen (12-12-2006)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 12-12-06 23:10 |
|
> Vinterer har ikke sat ind endnu, som sidste år, men har nu en vinter
> offroad MC, som jeg ser frem til at prøve i sneen. Men hvis bag- og
> forhjul ikke står så godt fast alligevel afhængig af sne og frost. Må
> man så køre med pigdæk her i DK? Og følger de samme tidszone som på
> biler?
> De fås jo i Norge http://www.mc-deler.no/
> Men må man bruge dem i DK?
Det skal jeg ikke kunne sige, men der er ihvertfald meget få dage herhjemme
hvor det kan gøre gavn. På asfalt uden is/sne bliver det jo tværtimod langt
værre at køre, og man har er elendigt vejgreb. Hvis du er meget heldig kan
du måske få 2 reelle uger, hvor det kan bruges herhjemme, men hvis det er
til en separat vintercykel som kun skal køre når det er frostvejr, så kan
det måske give lidt mening.
Hvis du gerne vil have noget mere seriøst sne/is at køre på, så kan du jo
evt. flytte til nordnorge, hvor de har rigeligt af den slags.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
2 (13-12-2006)
| Kommentar Fra : 2 |
Dato : 13-12-06 20:56 |
|
>
>Det skal jeg ikke kunne sige, men der er ihvertfald meget få dage herhjemme
>hvor det kan gøre gavn. På asfalt uden is/sne bliver det jo tværtimod langt
>værre at køre, og man har er elendigt vejgreb. Hvis du er meget heldig kan
>du måske få 2 reelle uger, hvor det kan bruges herhjemme, men hvis det er
>til en separat vintercykel som kun skal køre når det er frostvejr, så kan
>det måske give lidt mening.
>
>Hvis du gerne vil have noget mere seriøst sne/is at køre på, så kan du jo
>evt. flytte til nordnorge, hvor de har rigeligt af den slags.
Sidste vinter var jeg da sneet inde i ca 14 dage, så der kommer jo sne
her. Jeg bruger MC til grusveje, i skov, terræn, vinter og sne og
glat veje. Jeg har 2 forhjul til den så det er nemt at skifte. Og
når den er 1 cyl, med knopdæk så det gør jo ikke noget med lidt
ekstra støj og små vibrationer, fra pigdæk.
Hvorfor har de da elendigt vejgreb, biler med pigdæk kommer da frem?
Torben
| |
flopper (13-12-2006)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 13-12-06 21:58 |
|
> Hvorfor har de da elendigt vejgreb, biler med pigdæk kommer da frem?
>
stål mod asfalt giver ikke nogen særlig god frikion, og når du kører
med pigdæk på tør asfalt vil dette være tilfældet. Piggene vil hæve
gummiet fra asfalten, og selv om gummiet ikke slipper asfalten helt,
vil berøringsfladen mellem gummi og asfalt være væsentligt formindsket,
hvilket medfører en væsentligt ringere vedhængsevne.
flopper
| |
edvard korsbæk (13-12-2006)
| Kommentar Fra : edvard korsbæk |
Dato : 13-12-06 23:33 |
|
Jeg havde pigge på en BMW (R90S) en vinter.
Skulle køre 2 km af en skovvej før jeg kom til asfalten, og det var et
spørgsmål om overhovedet at komme derud.
den var RÆDSELSFULD på asfalt - sådan cirka som at køre med 10 PSI i
dækkene.
Med langtidshukommelse
Edvard Korsbæk
"flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.6d257d6c8044d6b8.66186@hotmail.com...
>> Hvorfor har de da elendigt vejgreb, biler med pigdæk kommer da frem?
>>
> stål mod asfalt giver ikke nogen særlig god frikion, og når du kører med
> pigdæk på tør asfalt vil dette være tilfældet. Piggene vil hæve gummiet
> fra asfalten, og selv om gummiet ikke slipper asfalten helt, vil
> berøringsfladen mellem gummi og asfalt være væsentligt formindsket,
> hvilket medfører en væsentligt ringere vedhængsevne.
>
> flopper
>
>
| |
2 (14-12-2006)
| Kommentar Fra : 2 |
Dato : 14-12-06 00:08 |
|
On Wed, 13 Dec 2006 23:33:00 +0100, "edvard korsbæk"
<edvardUDENSPAM@bb-soft.dk> wrote:
>Jeg havde pigge på en BMW (R90S) en vinter.
>Skulle køre 2 km af en skovvej før jeg kom til asfalten, og det var et
>spørgsmål om overhovedet at komme derud.
>den var RÆDSELSFULD på asfalt - sådan cirka som at køre med 10 PSI i
>dækkene.
>
>Med langtidshukommelse
>
>"flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>news:mn.6d257d6c8044d6b8.66186@hotmail.com...
>>> Hvorfor har de da elendigt vejgreb, biler med pigdæk kommer da frem?
>>>
>> stål mod asfalt giver ikke nogen særlig god frikion, og når du kører med
>> pigdæk på tør asfalt vil dette være tilfældet. Piggene vil hæve gummiet
>> fra asfalten, og selv om gummiet ikke slipper asfalten helt, vil
>> berøringsfladen mellem gummi og asfalt være væsentligt formindsket,
>> hvilket medfører en væsentligt ringere vedhængsevne.
>>
Jo men gummi og is er jo bestemst heller ikke en god kombination.
Så ja piggene rager uden for gummi, det er de jo lavet til. En asfalt
vej, asfaltsten vej er jo ujævn i overfladen, så hvorfor skulle
piggene ikke kunne finde vejgreb? Og ved bremsning vil det da være at
trække en søm spids hen over vejen?
Hvad vi du så anbefale af et vinterdæk til både is og sne, samt våde
veje ind imellem snebygerne?
Torben
| |
edvard korsbæk (14-12-2006)
| Kommentar Fra : edvard korsbæk |
Dato : 14-12-06 05:36 |
|
Mit indtryk var at den ikke skred specielt (Men jeg har heller ikke gået ind
for at have travlt rundt om hjørnerne), men den sejlede sidelæns.
Div knopdæk + evnt ski - Jeg har set en tidligere redaktør for Touring nyt
køre rundt sådan!
Edvard
"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:oe11o252q7daap348ktk7ohtsmtnebbmcu@4ax.com...
> On Wed, 13 Dec 2006 23:33:00 +0100, "edvard korsbæk"
> <edvardUDENSPAM@bb-soft.dk> wrote:
>
>>Jeg havde pigge på en BMW (R90S) en vinter.
>>Skulle køre 2 km af en skovvej før jeg kom til asfalten, og det var et
>>spørgsmål om overhovedet at komme derud.
>>den var RÆDSELSFULD på asfalt - sådan cirka som at køre med 10 PSI i
>>dækkene.
>>
>>Med langtidshukommelse
>
>>
>>"flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>news:mn.6d257d6c8044d6b8.66186@hotmail.com...
>>>> Hvorfor har de da elendigt vejgreb, biler med pigdæk kommer da frem?
>>>>
>>> stål mod asfalt giver ikke nogen særlig god frikion, og når du kører med
>>> pigdæk på tør asfalt vil dette være tilfældet. Piggene vil hæve gummiet
>>> fra asfalten, og selv om gummiet ikke slipper asfalten helt, vil
>>> berøringsfladen mellem gummi og asfalt være væsentligt formindsket,
>>> hvilket medfører en væsentligt ringere vedhængsevne.
>>>
>
> Jo men gummi og is er jo bestemst heller ikke en god kombination.
> Så ja piggene rager uden for gummi, det er de jo lavet til. En asfalt
> vej, asfaltsten vej er jo ujævn i overfladen, så hvorfor skulle
> piggene ikke kunne finde vejgreb? Og ved bremsning vil det da være at
> trække en søm spids hen over vejen?
>
> Hvad vi du så anbefale af et vinterdæk til både is og sne, samt våde
> veje ind imellem snebygerne?
>
> Torben
| |
Claus Rittig (14-12-2006)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 14-12-06 08:47 |
|
"edvard korsbæk" <edvardUDENSPAM@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
news:4580d4ca$0$14007$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Mit indtryk var at den ikke skred specielt (Men jeg har heller ikke gået
> ind for at have travlt rundt om hjørnerne), men den sejlede sidelæns.
> Div knopdæk + evnt ski - Jeg har set en tidligere redaktør for Touring nyt
> køre rundt sådan!
>>>Jeg havde pigge på en BMW (R90S) en vinter.
>>>Skulle køre 2 km af en skovvej før jeg kom til asfalten, og det var et
>>>spørgsmål om overhovedet at komme derud.
>>>den var RÆDSELSFULD på asfalt - sådan cirka som at køre med 10 PSI i
>>>dækkene.
>>>> stål mod asfalt giver ikke nogen særlig god frikion, og når du kører
>>>> med
>>>> pigdæk på tør asfalt vil dette være tilfældet. Piggene vil hæve gummiet
>>>> fra asfalten, og selv om gummiet ikke slipper asfalten helt, vil
>>>> berøringsfladen mellem gummi og asfalt være væsentligt formindsket,
>>>> hvilket medfører en væsentligt ringere vedhængsevne.
>> Hvad vi du så anbefale af et vinterdæk til både is og sne, samt våde
>> veje ind imellem snebygerne?
Citatteknik!
Enig med Edvard, pigdæk skal bruges med omtanke, for vejgrebet på asfalt er
helt urimeligt ringe! Jeg har kørt med pigdæk i mange år på Honda XL600,
Suzuki TS185 og Yamaha DT125, og jeg endte med at konkludere, at pigdæk
sætter man på, når der ER kommet meget sne. De er rigtig gode på sammenkørt
sne og på is. Men da det er nærmest umuligt at undgå ren asfalt, skal man
finde et kompromis der duer over det hele.
Jeg valgte at sætte pigdæk bagpå og bare et grovkornet trialdæk foran. På
asfalt har man nemlig behov for at kunne bremse, og det er primært forhjulet
man bruger til det. På sne/is er problemet mere fremdrift og
retningsstabilitet, og det er mest baghjulet der klarer det, såh... Pigge
bagpå, men ikke foran.
Rittig
| |
Peter (14-12-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 14-12-06 17:22 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:4581032b$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Jeg valgte at sætte pigdæk bagpå og bare et grovkornet trialdæk foran. På
> asfalt har man nemlig behov for at kunne bremse, og det er primært
> forhjulet man bruger til det. På sne/is er problemet mere fremdrift og
> retningsstabilitet, og det er mest baghjulet der klarer det, såh... Pigge
> bagpå, men ikke foran.
Det er muligt det virker fint, men det er ulovligt og kan give bøde hvis det
opdages af ordensmagten.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Claus Rittig (14-12-2006)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 14-12-06 17:27 |
|
"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse
news:45817a0d$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...
>> Pigge bagpå, men ikke foran.
>
> Det er muligt det virker fint, men det er ulovligt og kan give bøde hvis
> det opdages af ordensmagten.
Jeg har lavet mange ting i min mc tid der kunne give bøde. Dette er ikke en
af dem jeg ligger søvnløs over.
Forbedret vejgreb i vinterføre er muligvis ulovligt, men det er nu ret
fornuftigt.
Rittig
| |
|
|