Steen Gruby skrev:
> On 8 Dec 2006 14:51:33 -0800, msg1979@gmail.com wrote:
>
> Hej Sebastian.
>
> Alle store kunstnere skriver under pseudonym, men det er nu rart at
> vide hvem man læser
> >
> >Men ihvertfald er det korte af det lange at jeg jo smed andre knaster
> >i her sidste vinter. Den første der justerede cyklen formåede ikke at
> >få den til at gå ordentligt, så jeg var sikker på den var galt med
> >knasterne :( Men troede på det var i orden (da jeg jo selv havde
> >lavet) så et smut ved mr dyno gav super gode resultater. V.h.a
> >knasterne havde jeg fået et kæmpe boost i hele området! Både min NM
> >og HK kurve havde løftet sig ret meget :) SÅ det var jo perfekt! Du
> >kan læse mere på linket. De ujævnheder kurven har liger til TL
> >motorkarakterirstikken. SÅ alel mine modifikationer har ikke givet
> >knæk elelr andre problemer. Faktisk bliver det ikke mere perfekt! Mr.
> >Dyno var nu også lettere imponeret :)
> >Men sammenlignet med andre TLR/TLS har jeg stort set 10-15hk mere at
> >gøre med hele vejen op til 8000rpm :) Så det var lige efter planen
> >
> Jeg bemærkede mig de "pukler" der er på kurven før justeringen.
> Det er meget typisk at de kommer når der rodes i motorens
> åndedrætssystem.
> Der er lidt det endnu efter justeringen, men tættere skal man ikke
> regne med at komme, så jeg syntes også det ser pænt ud.
> Tillykke.
takker :)
De pukler ses også på en helt standard TL´er. Det må ligge til
motorkarateristikken
Min milelamann er lavet af en tuner i Tyskland, den har fået den helt
store tur. Han har næsten rettet de pukler ud som mille
motorkaraterirstikken giver.
Det sjove er så, at jeg faldt over en anden mille her sidste dag som
havde fået lavet lidt også, Noget i stil med min tuning Men hans
udstødningssystem fuckede simpelthen det hele op. Prøv at se her. Her
er min kurve (det er en af de sidste billeder)
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8311
læg mærke til hele kurvens forløb og den ujævnhed der er ved
5000rpm.Det er jo perfekt, da den ujævnhed normalt er lidt større på
standard miller.
Se så denne her, samme motor men med andet udstødningssytem og anden
tuning
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10968
Det viser nemlig at selvom man går igang med at tune og bruger en
masse teoretiske tuningsmetoder, ja så er det ikek sikkert at de i
sidste ende vil spille sammen. Det er også en af de ting jeg har lært
ved alt det her. Når man går igang med mange ting på engang
risikerer man faktsik at ødelægger istedet for at gøre gavn :)
> Det er rigtigt, men har man rodet med knaster og timing er det god
> skik lige at checke hvor meget plads ventilerne har inden de "kysser"
> stemplet.
Ja det tager jo ikke lang tid :)
> >Er helt ening. Men jeg kalder det nu tuning, da vi taler knastskift med
> >mere på TL´eren :)
> >TL´ren er en af de maskiner man kan hente rigtig meget i, da den er
> >nedtrimmet ret meget fra fabrikkenside af :)
> >
> Det gør jeg også
> Jeg ved ikke hvor meget der kan hentes.
> TL'eren er jo i forvejen rå nok til de fleste.
hehe ja, men så meget sjovere med lette fælge og en cykel der er
lettet for i alt 20kg
Men jeg er ikke efter topheste. Jeg vil have dem i bunden og i
mellemområdet. Det er der de er sjove og det er der man bruger dem :)
Ellers havde man jo bare købt en r4 raket :)
En anden ting jeg også har oplevet. Min mille har stort set samme
kurve forløb. Men den skal bare op på +150km/t før den bare er lidt
sjov. Fun factoren er simpelthen for kedelig p millen , da den gør alt
perfekt. TL´eren er sjov ved 100km/t :) det må være fordi den ikke
gør alt perfekt :)
> >Lærerrigt har det hele været og det har jostet tid, penge og sved og
> >tårer! Vigtigst er at jeg er tilfreds. M en det slog mig lige at en
> >hævet kompression nok ville gøre ret meget underværker netop på min
> >cykel (efter en længere diskussion med en meget erfaren tysk v2 tuner
> >der har fulgt med i mit projekt). Men jeg lader det være ved tanken :)
> >er mere en tilfreds med det resultat jeg har opnået nu her!
> >
> Det du har nået er rigeligt til landevej.
> Hvis du giver den mere frygter jeg den bliver for reperationskrævende
>
> Var det til race var det en anden sag.
Det er også min konklussion. Ellers får det jo hele lringen ende :)
> >LIge inden jeg slutter. Jeg må sige at den allerstørste aha oplevelse
> >jeg har fået! Det var sq da der kom andre fælge på, dvs PVM
> >letvægtsfælge i ALU. Er du sindsyg det gav en AHA´er! Der er jo
> >verden ttil forskel når man ændrer vægten på den roterende masse
> >med et par kg :)
> >> --
> Et er vægten på den roterende (uaffjedrede) masse, noget andet er
> totalvægten.
> Prøv for sjov at regne vægt/HP på din MC.
> Det er lettere at reducere totalvægten og på den måde ændre
> kraft/ydelsesforholdet, og så giver det mere end rå tuning.
> Ok Ok - Tænk også på den kæmpe dødvægt der bliver læsset ovenpå,
> Det nytter ikke at reducere totalvægten med 10 Kg og så sætte en 150
> Kg pilot i sædet - Du må ud at løbe
Jeg er helt med, men siger du jeg er tyk!!! :) :) :)
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
>
www.gruby.dk
S.G