Justering af Tænding
Fra : Kim Svensson

Dato : 08-12-06 15:32

Hej NG

Hvad er den korrekte fremgangsmåde når man vil justere
tændingstidspunkt på en totakter med kontaktløs tænding,
på gammeldags tænding kan man jo nemt og enkelt finde punktet med en
prøvelampe.hvad er metoden når der ikke er platiner ?

MVH

Kim

BMW R100RS
MZ 251 Saxon

Fra : Richard

Dato : 08-12-06 20:56

Kim Svensson wrote:

> [...]
> på gammeldags tænding kan man jo nemt og enkelt finde punktet med en
> prøvelampe.hvad er metoden når der ikke er platiner ?

En tændingslampe, et stroboskop der lyser i takt med tændingsimpulserne.
Du sigter med det på tændingsmærket - eller mærkerne, hvis der er flere
passende til forskellige omdrejningshastigheder - og ser, om de står
overens med det faste mærke ved det tilhørende omdrejningstal.

Mærkerne sidder typisk på hhv. ved siden af generatorsvinghjulet - er der
ikke nogen fra fabrikken, går fabrikken ud fra, at man monterer de rigtige
dele til tændingen, som derfor ikke skal justeres. Mangler de på din, kan
du måle dem ud med en gradskive

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 09-12-06 00:23

"Kim Svensson" <kim.svensson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på gammeldags tænding kan man jo nemt og enkelt finde punktet med en
> prøvelampe.hvad er metoden når der ikke er platiner ?

Justere, eller montere?

Netop fordi at der ikke er en slidfaktor er kontaktløse tændingssystemer
fastmonterede i modsætning til platiner der kræver forskydning af hele
monteringepladen for at trimme tændtidspunktet ind i.h.t. platinernes
nedslidning. Derfor kan et kontaktløst tændingsanlæg kun sidde med én
placering og almindeligvis sidder pick-up'erne skruet direkte på
motorblokken hvor de ikke sådan lige lader sig flytte/justere!
Justering af kontaktløse tændinger sker derfor oftest ved at montere en
alternativ "roterende" stump med fornøden tændingsforskydning i forhold til
det faste fixpunkt, men vil man selv fifle med sagerne er små skridts
taktik, kombineret med en stroboskop-aflæsning (start med at strob'e på
original-indstillingen og se om du kan finde et reference-punkt at flytte
tidspunktet efter.

Nu er det en totakter, så medmindre at du er i færd med at modificere et
platin-anlæg til kontaktløst, så er der ikke meget plads til at "lege" med
tændingstidspunktet førend der brændes stempler af bigtime =

--
Armand.

Fra : Kim Svensson

Dato : 09-12-06 17:50

Maskinen er en gammel MZ, selve "giveren" sidder så den kan justeres
en hel del, og det er jo netop det der er problemet. Er det muligt at
måle på indgangs spændingen på tændspolen, for som jeg har forstået
detkommer gnisten når spændingen over primærviklingen går fra 12v til
0v.
Se det vil jo kunne måles med et multimeter. men har jeg ret ?
jeg har ikke adgang til tændingspistol desværre, og gradskive har jeg
heller ikke.

Findes der en gradskive på nettet som man selv kan skrive ud ?

MVH

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-12-06 18:09

On Sat, 09 Dec 2006 17:49:34 +0100, Kim Svensson
<kim.svensson@tdcadsl.dk> wrote:

Hej Kim.

> [...]
>måle på indgangs spændingen på tændspolen, for som jeg har forstået
>detkommer gnisten når spændingen over primærviklingen går fra 12v til

Jeg har tøvet med at svare da der manglede de oplysninger du nu kommer
med.
Mange af "togaggerne" har CDI med giveren (pick-up) indbygget i
rotoren - Her er tændingspistolen et must.
Når der er tale om en fritliggende PU kan man få en indikation af hvor
tændingstidspunktet ligger ved at stille PU'en over den knast der
giver pulsen og så måle vinkelen til stemplets top dødpunkt (TDC)
Det punkt vil være højeste tænding minus en eller to grader idet
pulsen falder lidt før knasten har nået midten af PU'en.
Det er en statisk indstilling der angiver højeste tænding.

>Se det vil jo kunne måles med et multimeter. men har jeg ret ?
>jeg har ikke adgang til tændingspistol desværre, og gradskive har jeg
>heller ikke.

Du kan ikke måle noget som helst med et multimeter - Lige bortset fra
om PU'en virker
For at få det nøjagtige tændingstidspunkt er en tændingspistol et must
- Sorry.

>Findes der en gradskive på nettet som man selv kan skrive ud ?

Den kan du lave på en gammel CD.
Læg den på et stykke papir og fikser den med tape.
Slå en streg gennem dens centrum med en tuschpen.
Det er 180 grader.
Sæt en passer der er stillet til en afstand der udgør 2/3 af diskens
diameter med centrum i først den ene ende af stregen gennem disken og
lav en halvbue på begge sider, og derefter med centrum i den anden
ende af stregen oh lav en halvbue på begge sider der krydser den
første.
Lav så en streg fra kryds til kryds over disken - Nu har du 90 grader.
Gentag proceduren hvor du har passeren i to af 90 graderspunkterne, og
lav krydser igen.
Når du slår den næste streg har du 45 grader.
På den igen, og næste kryds er 22½ grad.
På den måde kan du selv lave en gardskive der er nøjagtig ned til den
deling du har behov for.
Keine hexerei
Kig på en her: http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf
På side 28.
God fornøjelse.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 10-12-06 00:37

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke måle noget som helst med et multimeter - Lige bortset fra
> om PU'en virker
> For at få det nøjagtige tændingstidspunkt er en tændingspistol et must

Og så dyr kan sådan en ka'l vel heller ikke være - Og da slet ikke her i
højsæsonen for ønskesedler!

> Den kan du lave på en gammel CD.

Du godeste hvor et Columbusæg!

> [...]
> Slå en streg gennem dens centrum med en tuschpen.....................
> På den måde kan du selv lave en gardskive der er nøjagtig ned til den

Der MÅ da være en eller anden der kan tegne en gradskive på Autocad/lign.
til udprint i CD-størrelse :-/
ANYONE?

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-12-06 00:42

On Sun, 10 Dec 2006 00:37:20 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Og så dyr kan sådan en ka'l vel heller ikke være - Og da slet ikke her i
>højsæsonen for ønskesedler!

Ca. 500- i biltema

>Du godeste hvor et Columbusæg!

Tjaeh, men det virker

>Der MÅ da være en eller anden der kan tegne en gradskive på Autocad/lign.
>til udprint i CD-størrelse :-/
>ANYONE?

Det tager mig kortere tid at lave en med en passer end at fumle rundt
med AutoCad
(Jeg er jo også computermongo)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 10-12-06 10:32

> On Sun, 10 Dec 2006 00:37:20 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.

> Tjaeh, men det virker

Det var skam positivt ment!
Et Columbusæg er en simpel, men overset løsning på en nærmest umulig opgave.

> Det tager mig kortere tid at lave en med en passer end at fumle rundt
> med AutoCad
> (Jeg er jo også computermongo)

Som smed vil jeg opgive at slå en tilstrækkelig præcis linie p.g.a. det
manglende centrum (der svæver et sted i CD'ens midterhul). Men problemet er
ikke større end at jeg ville gribe i værktøjskassen og bruge min
centrer-vinkel til jobbet istedet.
Men til "Otto Normalverbraucher" ville det være praktisk med en gradskive
til DL et sted på nettet.

--
Armand.

Fra : Jørgen

Dato : 10-12-06 11:26

Har smidt en gradskive med 1 grads deling (i pdf-format) på dk.binaer.motor
Jørgen

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-12-06 11:37

On Sun, 10 Dec 2006 11:25:42 +0100, "Jørgen"
<jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> wrote:

Hej Jørgen.

>Har smidt en gradskive med 1 grads deling (i pdf-format) på dk.binaer.motor
>Jørgen

Piv - Jeg kan ikke se dk.binaer.motor
Vil du sende mig den på mail?
oz9zi(at)gruby(punkt)dk.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-12-06 13:09

On Sun, 10 Dec 2006 11:37:07 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

Hej Jørgen.

> [...]
Den er genial.
Er limet på en CD.
Så fik Armand sørme "nogen" lokket på opgaven.
Den er løst

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 10-12-06 22:03

> [...]
>>>
> Den er genial.
> Er limet på en CD.
> Så fik Armand sørme "nogen" lokket på opgaven.

Jup! Godt gået Jørgen!!

Tillægsskrift om benyttelsen:
Spænd skiven mere eller mindre tilfældigt på krumtappen ved tændings-knasten
og lav en fleksibel viser af halvtykt ståltråd med et øje i én ende og bolt
dén fast på blokken v.h.a. et af tændingsdækslets gevindhulller/bolte.
Find stemplets topstilling ved hjælp af Mollers topstillings-søger; en
skydelæres dybdemåler, eller blot v.h.a. en pind ned igennem tændrørshullet
hvormed man forsøger at fornemme sig til toppunktet under drejning af
krumtappen begge veje - Og indstil ståltrådsviseren på 0° ved dét punkt.
Herefter er det blot at "skyde" nålen med stroboskopet og derved se ved
hvilket gradtal at der tændes!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 12-12-06 06:29

Armand skrev:

> [...]
> dén fast på blokken v.h.a. et af tændingsdækslets gevindhulller/bolte.
> Find stemplets topstilling ved hjælp af Mollers topstillings-søger;

   Hvis nu du gad at se hvad mere end topstilling den kan finde, ville du
se at når man har fundet topstillingen, og låst den, så drejes den ned i
steps af 0,1mm indtil du finde 1,6mm BTDC, sætter mærke, og så er du i
gang med tændingspistolen. Det er IKKE bare en topstillings søger, som
jeg selv trode i starten.

   VH
   Moller

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 21:17

On Tue, 12 Dec 2006 06:28:36 +0100, Moller wrote:

> Det er IKKE bare en topstillings søger, som
> jeg selv trode i starten.

Når engang at i er færdige med at banke hinanden i hovedet, så kunne i
passende lade jer inspirere af http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/dial

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-12-06 22:22

On Tue, 12 Dec 2006 21:17:04 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Når engang at i er færdige med at banke hinanden i hovedet, så kunne i
>passende lade jer inspirere af http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/dial

Nemmerli'
Det er betydelig lettere at sætte en blokering i tændrørshullet og
tage to punkter på hver sin side af top, og dividere den aktuelle
visning med to.
Så har man det ultimative toppunkt.
Jo tættere man kommer toppunktet med "mm målingen" desto større er
unøjagtigheden.
Der for gradskiven

Lad du blot de to kamphaner pelse hinanden lidt endnu.
Du befinder dig tilsyneladende glimrende i ringen iført hvid skjorte
og butterfly

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-12-06 23:24

> [...]

Hej Orla.

>Når engang at i er færdige med at banke hinanden i hovedet, så kunne i

Jeg lavede den samme "papirøvelse" på min NSU MAX.
Der er tændingstidspunktet også angivet i mm før top.
Da tændrørshullet sidder side ind, er det en næsten umulig sag at
finde de 7,6 mm de taler om.
Med lidt geometri omregnede jeg det til 36 grader før top, og så var
den ged barberet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-06 06:53

> finde de 7,6 mm de taler om.
> Med lidt geometri omregnede jeg det til 36 grader før top, og så var
> den ged barberet.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk

Hej Steen

Er det ved fuld regulering, ellers syntes jeg nok det er meget tidlig
tænding.

Hygge PD CBR1100t

Fra : Orla Pedersen

Dato : 13-12-06 08:28

Poul Dam wrote:

> Er det ved fuld regulering, ellers syntes jeg nok det er meget tidlig
> tænding.

Det er sikkert ved fuld fortænding, men de gamle "dino'er" har ekstreme
tal for fortænding på grund af "nymåne" udformningen af
forbrændingskammeret. Det tager evigheder for flammefronten at komme ud i
krogene.

Mht. Max'en ville jeg nok stille tændingen lidt lavere, den er dog ret
kendt for at banke krumtaplejer.

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-12-06 20:40

On Wed, 13 Dec 2006 07:28:01 +0000 (UTC),
o.pedersen.torsted@post.tele.dk (Orla Pedersen) wrote:

Hej Poul & Orla.

> [...]
>tal for fortænding på grund af "nymåne" udformningen af
>forbrændingskammeret. Det tager evigheder for flammefronten at komme ud i

Det er ved fuldt åben regulator - Altså den maksimale fortænding.
Og Orla har ret, og dog.
Jeg har kigget lidt på "moderne" MC modeller, og der er 35 graders
fortænding ved max. RPM normalt.
Hvis man tager en 4 cyl. 750cc maskine (GSR-R750) og sætter tændingen,
set som een cylinder, har den samme fortænding - 35 grader.
Det ryster ingen

>Mht. Max'en ville jeg nok stille tændingen lidt lavere, den er dog ret
>kendt for at banke krumtaplejer.

Det er korrekt.
Når olien aftappes og der kommer messingspåner ud, omtales det som
"Neckarsulmer Gold".
Lejringen af krumtapsølens nålelejer er originalt af messing
Jeg har den også stillet lidt lavere, men ikke meget.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Orla Pedersen

Dato : 14-12-06 12:38

Steen Gruby wrote:

> Hvis man tager en 4 cyl. 750cc maskine (GSR-R750) og sætter tændingen,
> set som een cylinder, har den samme fortænding - 35 grader.
> Det ryster ingen

Men det så ved det dobbelte antal omdrejninger/min. end en "dino"

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-12-06 19:16

On Thu, 14 Dec 2006 11:37:50 +0000 (UTC),
o.pedersen.torsted@post.tele.dk (Orla Pedersen) wrote:

Hej Orla.

>Men det så ved det dobbelte antal omdrejninger/min. end en "dino"

Det betyder ikke så meget.
De fleste tændsystemer er "smuttet" på maksimal tænding ved ca. 4000
RPM.
Jeg har så sent som i går checket en GSX-R 750 af lidt ældre årgang,
den går på 35 grader ved 3500 RPM.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-06 20:06

On Thu, 14 Dec 2006 19:16:22 +0100, Steen Gruby wrote:

> [...]
> RPM.
> Jeg har så sent som i går checket en GSX-R 750 af lidt ældre årgang,

Også under belastning ? Mon ikke en "trotle posistion" sensor forhindrer
det :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-12-06 23:43

On Thu, 14 Dec 2006 20:05:38 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Også under belastning ? Mon ikke en "trotle posistion" sensor forhindrer
>det :-/

Det tør jeg ikke sige.
Jeg kiggede blot i manualen for at se hvor højeste tænding indtræffer.
Det er det samme på min Paso, og den har ingen throttle possision
sensor (TPS).
Jeg har målt på mange tændingsbokse, og det er et fælles træk for dem
alle.
Jeg har lige fået en justerbar IgniTech tændingsboks, og den er lige
så i standard opsætning uden TPS.
Med TPS går den op til 43 grader ved 5 og 10 % throttle - Det er dog
kun et brugbart eksempel.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-06 16:28

On Thu, 14 Dec 2006 23:42:33 +0100, Steen Gruby wrote:

> On Thu, 14 Dec 2006 20:05:38 +0100, Orla Pedersen
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
> Hej Orla.

> Det tør jeg ikke sige.

neither do I

> Det er det samme på min Paso, og den har ingen throttle possision
> sensor (TPS).

Det er jo også en "dino"

> Jeg har lige fået en justerbar IgniTech tændingsboks, og den er lige
> så i standard opsætning uden TPS.

Jeg har ikke gravet specifikt i det, men det har været påstanden, også i
bilbranchen, at de mere effektive fireventilede forbrændingskamre dels
kunne klare højere kompression uden at "banke", og dog havde væsentlig
forbedret udbredelse af flammefronten, og deraf mindre fortænding.

> Med TPS går den op til 43 grader ved 5 og 10 % throttle - Det er dog
> kun et brugbart eksempel.

Lyder rimeligt med mere fortænding ved delbelastning. Har lige kigget i
manualen til "fie", 15°, (benævnt statisk),ved tomgang, og ingen mærker,
eller oplysning om maximal fortænding. Og det er med TPS,
temperatur-kompensation, und das ganze schweinerei.

Orla Pedersen, som fik alt plasten pillet af "fie" idag tid for
vinteropstalding, og service.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-12-06 17:57

On Fri, 15 Dec 2006 16:28:27 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Det er jo også en "dino"

LOL

> [...]
>eller oplysning om maximal fortænding. Og det er med TPS,
>temperatur-kompensation, und das ganze schweinerei.

Jeg har som du ved "forsket" lidt i det med simpel MC tænding.
Den possision forkanten af giveren har i forhold til Pick-Up'ens
center er den maksimalt opnåelige fortænding.
Dvs. at hvis tændingen er på +35 grader ved maksimal avancering
skal PU'en sidde mindst 35 grader før top.
Hvis man vil nå 43 grader skal PU'en altså op på mindst det samme.
Den lave tænding klares så ved at indføre et delay.
Hvis jeg vil ned på 10 grader ved 1000 rpm er der altså tale om et
delay der svarer til 33 grader ved den omdrejningshastighed.
Jeg har købt IgniTech enheden for at prøve at lege lidt med
forskellige tændingskurver - Sådan bare lidt for sjov
Når jeg er færdig skal jeg nok lave en klumme - "MC tænding for sjov"

Jeg sender dig lige IgniTech's styreprogram til tændboksen.
Så kan du grine lidt af min foretagsomhed.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 14-12-06 12:45

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> steps af 0,1mm indtil du finde 1,6mm BTDC, ...
> Det er IKKE bare en topstillings søger, som jeg selv trode i starten.

Kender den udemærket og topstillings-søger var bare et beskrivende navn.
Hvad hedder himstregimsen da??

--
Armand.

Fra : EK

Dato : 16-12-06 02:21

Armand <kim-armand@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:458138f1$0$14028$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kender den udemærket og topstillings-søger var bare et beskrivende navn.
> Hvad hedder himstregimsen da??
>
> --
> Armand.

Den hedder: 2-TAKTER MESSDORN som vel kan direkte oversættes til
måledorn.

mvh
Erik

Fra : Armand

Dato : 17-12-06 22:53

"EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Armand <kim-armand@mail.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:458138f1$0$14028$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Den hedder: 2-TAKTER MESSDORN som vel kan direkte oversættes til
> måledorn.

"Stempelpositionmåledorn" !?

--
Armand.

Fra : EK

Dato : 17-12-06 23:07

Armand <kim-armand@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4585bc1f$0$13930$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> "EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> "Stempelpositionmåledorn" !?
>
> --
> Armand.

ja, så kan det vist ikke blive mere præcist.

Erik

Fra : Moller

Dato : 18-12-06 09:46

EK skrev:
> Armand <kim-armand@mail.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:4585bc1f$0$13930$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> KLIP

> ja, så kan det vist ikke blive mere præcist.

   Yeps, det er jo det den bruges til ;) og så er den billig.

   VH
   Moller

Fra : Kim Svensson

Dato : 10-12-06 13:48

Tusind tak skal du ha' for gradskiven, den er fin.

MVH

Fra : Hekto

Dato : 11-12-06 14:34

Armand formulated the question :
> Men til "Otto Normalverbraucher" ville det være praktisk med en gradskive til
> DL et sted på nettet.

*GRILL*

Den 'Otto' jeg kender, kan man langt fra kalde
'Normalverbraucher'!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-12-06 21:39

On Mon, 11 Dec 2006 14:34:15 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej

>Den 'Otto' jeg kender, kan man langt fra kalde
>'Normalverbraucher'!

Den skal jeg nu lige prøve på Otto - På sikker afstand

Jeg har lamineret (plastificeret) Jørgens fine gradskive.
Den er lige til værkstedet.
Endnu en gang tak til Jørgen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Moller

Dato : 09-12-06 23:56

Kim Svensson skrev:
> [...]
> heller ikke.
>
> Findes der en gradskive på nettet som man selv kan skrive ud ?

   Tændingspistolen kan erhverves hos Biltema til fornuftige penge, eller
lånes af andre MZ ejere, som du kan få kontakt til nemt som medlem af MZ
klub DK.. link : www.mzklub.dk

   Gradskiven er for besværlig, du kan i stedet bruge
"http://www.louis.de/_101a1c2f4b8a5ca815d0e0d9743a95b318/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=370&wgr=473&list_total=8&anzeige=0&artnr_gr=10003951"

   Den virker fint ;) ellers vil de fleste som du kan låne
tændingspistolen ha en lignende.

   VH
   Lars Molnit
   P.S. sæt nu tændingen på 1,6-2,0mm og ikke efter bogen de 2,0-2,5mm så
du slipper for at sætte cyl. hele tiden samt kan trække den helt op til
top hastigheden uden den overopheder.

Fra : Armand

Dato : 10-12-06 00:46

> [...]
>
> Den virker fint ;) ellers vil de fleste som du kan låne tændingspistolen

Subj. går på elektronisk tænding som fordrer dynamisk justering for præcis
timing!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 10-12-06 09:28

Armand skrev:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Subj. går på elektronisk tænding som fordrer dynamisk justering for præcis
> timing!

   Ja, og hvad er det lige som gør at mit svar ikke kan bruges det ??? for
så må det vel bedtyde at ingen af mine MZ'ere kan være justeret da de
har elektronisk tænding ? og du antager man ikke kan med dette værktøj,
ud fra dit svar.

   Gradskiven er noget bæ at bruge på en MZ, jeg har sådan en fætter og
har brugt den i en nødsituation, da mit måleur blev ødelagt grundet brug
på noget lort af en BSA maskine. den tager for lang tid, og er alt for
kluntet da der ik er meget plads til at ha den der osv.

   Trikket med den anden er :

   1. Skru den i i stedet for tændrøret.
   2. Udmål og lav en streg ved 1,7 - 2,0 - 2,5mm BTDC.
   3. sæt tændrøret i igen, og start maskinen.
   4. tjek ud fra tændings sensoren, og juster ind efter de 2,0.
   5. færdig.

   Hvis man vil ha mere bundtræk, men den mister maks heste, så ryk den
lidt over de 2,0.. og modsat.. men Aldrig under 1,7mm, eller over 2,5mm.

   VH
   Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 10-12-06 10:40

> Ja, og hvad er det lige som gør at mit svar ikke kan bruges det ???

Din manglende beskrivning af hvorledes!

> [...]
> 3. sæt tændrøret i igen, og start maskinen.
> 4. tjek ud fra tændings sensoren, og juster ind efter de 2,0.

OK!
Jeg forudsatte at der måtte være et topstillingsmærke et sted, fandt på den
baggrund at topstillings-værktøjet var til for statisk justering af
pick-up'es placering

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 10-12-06 10:42

Armand skrev:
> [...]
> Jeg forudsatte at der måtte være et topstillingsmærke et sted, fandt på den
> baggrund at topstillings-værktøjet var til for statisk justering af

   Yeps, og det kan samme værktøj så med fordel bruges til hvis man stå
med en platin tænding senere.

   VH
   Moller

Fra : Kim Svensson

Dato : 10-12-06 13:52

On Sat, 09 Dec 2006 23:55:32 +0100, Moller <news@molnit.com> wrote:

> [...]
>   P.S. sæt nu tændingen på 1,6-2,0mm og ikke efter bogen de 2,0-2,5mm så
>du slipper for at sætte cyl. hele tiden samt kan trække den helt op til

Deter netop derfor jeg efterlyser MÅDEN at udføre justeringen på, har
prøvet at flytte på tændingen, ved tomgang i midterstilling ca
1100rpm, fuld modtænding ca 2500rpm.

Ja jeg skla ikke til at stå på vej til arb med en sat maskine, et
revet stempel eller lign, har lige renoveret efter en smadret krumtap
(dele af nåle i krumtaphuset, er ikke et kønt syn.)

MVH