køb af selvstyrer. hvilken kan anbefales
Fra : Klaus Nielsen

Dato : 06-12-06 22:36

hej med jer. nu er tiden inde for at købe en julegave til mig selv. og jeg
ønsker mig en selvstyrer. elektrisk.
men hvad kan evt anbefales og er driftsikkert ? jeg har læst om nogen der
ikke kunne tåle vand og nogen hvor nogen tandhjul/mekanik stod af i. jeg har
bare glemt navnet på dem.
jeg havde tænkt lidt på et vindror. men da jeg har en påhængsmotor som er
lidt bøvlet at nå når den er nede i vandet, så er jeg bange for at ødelægge
vindroret når jeg kravler rundt efter motor osv..
så noget dimseværk der er nemt at tage af og tage ind vil være dejligt..
dem jeg har læst om i bådcenterets katalog har funktioner som eks
stagvending og mulighed for fjernstyring ... men hvad skal jeg egenligt
kigge efter og hvilke funktioner skal den helst have?
stagvending. hvordan fungerer det med en selvstyrer?
båden er en 24fod supero 700 sejlbåd

mvh klaus nielsen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-12-06 22:56

Selvstyrer er solosejlerens bedste ven....

Jeg har haft 2 Raymarine (well, en med Raymarine og en med det tidligere
navn). Begge har fungeret til min store tilfredshed. Uanset hvad der er af
rygter om tandhjul osv.

Vendefunktionaliteten er fin og er i dem alle. Men det er altså ikke helt
umuligt at trykke 8-9 gange på +/-10gr

Vindror er for besværligt til en båd til korte turer. Vindror er noget man
bruger når man sejler tur med enkelte stræk på over 40-50 timer.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 00:26

Ja, selvstyreren er særdeles nyttig, når man har brug for tre eller
flere hænder ...

Er i samme situation som Bjarke. Jeg går i det følgende ud fra, at vi
taler rorpindsstyring - ikke?

Havde en Helsman (nu hedder den vist Raymarine 2000) selvstyrer i vores
Ballad, hvor man "styrer" direkte fra apparatet, der sidder på
rorpinden, hvor knapperne sidder. Fordel: Man kan sidde på sin vante
plads og "styre selvstyreren" ... Vi havde i ugunstige vejrsituationer
det problem, at den ikke var 100% vandtæt og displayet duggede til, men
den har til vores store overraskelse fungeret fint i 6-7 år. Vendinger
klarer den fint med et samtidigt tryk på to knapper. Den har været brugt
ganske meget ... Jeg tør ikke gætte på driftstimer.

Nu har jeg en Raymarine 4000, som "styres" via displayet - i en 34 fods
sejlbåd.

Fordel: Nu er selve autopiloten blot "to runde, koncentriske cylindre -
styredelen af rustfrit stål" ... med lidt flere "kræfter" og fylder
mindre og styreelektronikken sidder normalt beskyttet i displayet (med
normalt mener jer, at instrumentet sidder inde under sprayhood'en og
hvis vejret er "aggressivt" - sejler jeg med sprayhood'en oppe) og kan
dermed integreres med andre Raymarine-instrumenter og deres
navigationsprogram, herunder med kortplotteren og/eller en PC, så man
kan "lade autopiloten styre båden mod et waypoint eller følge en rute
med mange waypoints eller (hvis man har en vindmåler integreret i samme
system) kan den også styre efter en fastlagt vinkel til vindretningen"
og ikke bare en kurs. Ulempen for mig - altså som solosejler - er, at
jeg skal frem til instrumentet/ind under sprayhood'en for at "trykke på
knapperne" (det skal man f.eks. ved kursskifter) - og i mellemtiden er
båden ved at gå i vinden - og sejler jeg med gennaker eller spiler tør
jeg ganske enkelt ikke slippe rorpinden så længe ... ... (En remote
controller - i Raymarine terminologi kaldet "Smart controller" - kan så
løse det problem) ... og det er efter min mening autopilotens største
"udfordring" ... Min erfaring er, at den ikke er god til at styre båden
på lænsende kurser - og slet ikke med spiler, så i disse situationer
mener jeg ikke man skal forlade sig på autopiloten - med mindre vinden
er meget konstant, ikke for kraftig og vandet som en råglasrude ...

(Sidstnævnte selvstyrer har jeg imidlertid kun haft i tre sæsoner, så
jeg tør ikke udtale mig om driftssikkerheden på længere sigt, men
betjeningen er meget enkel - og man kan i set up justere autopilotens
"følsomhed og reaktionsmåde" til bådens egenskaber og også hvor mange
grader man ønsker den skal dreje båden i en vending - og jeg har haft
stor glæde af den - ikke mindst da jeg sejler en del som
"alene-skipper").

Jeg har ikke personlige erfaringer med andre systemer, så mine
kommentarer er ikke en anbefaling af mit system, men bare et input til
dine overvejelser ... Selvstændigt vindror har jeg ingen personlig
erfaring med.

Du kan evt. se mere om det omtalte produktprogram her:

http://www.raymarine.com/raymarine/Default.asp?site=1&SECTion=2&Page=87&Parent=5

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ole P.

Dato : 07-12-06 05:30

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
>
> Vendefunktionaliteten er fin og er i dem alle. Men det er altså ikke
> helt umuligt at trykke 8-9 gange på +/-10gr

Jeg kan kun tilslutte mig Bjarkes udsagn om Raymarine selvstyrer.

På min Polaris Drabant (26 fod) har en ST1000+ fungeret perfekt, og dens
lille display med forskellige informationer er genialt.
Den er også nem at tilslutte en GPS navigator og styrer så båden usvigeligt
sikkert imod det næste waypoint, uden at du skal tænke på strøm og afdrift.

Den fås vist nu oven i købet med trådløs fjernbetjening, så det er blevet
lige så nemt at styre båden som at sidde hjemme foran fjerneren og zappe .

--
hilsen Ole

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 08-12-06 00:21

jeg glemte vist i farten at sige at det er en rorpindstyrer jeg søger..

mvh
klaus nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 09:49

"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kigge efter og hvilke funktioner skal den helst have?
> stagvending. hvordan fungerer det med en selvstyrer?

Hej Klaus,

HVIS du mener rorpindsmonteret selvstyrer - så blev denne sommer tidspunktet
hvor jeg investerede i en TP22.

http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=1508

Og efter først at have installeret den (det tog kun et øjeblik at sætte sig
ind i både installation og brug) har jeg mange gange tænkt hvorfor dælen jeg
ikke købte sådan een noget før
Jeg har koblet dimsen til en Garmin kortplotter - og systemet virker helt
vildt godt. Både sejlads på enkelte waypoints og sejlads på ruter - og især
på det sidste - rutesejlads, er det en fornøjelse at have aflastning i form
af autopiloten. Man har langt bedre tid og overblik til udkik og andre
nødvendige gøremål.

Eneste anke - hvis man kan kalde det sådan, er at på rutesejlads med større
kursændringer synes jeg at den reagerer liiidt for lang tid efter ankomst
til waypointet hvor ruten knækker - men det er en ting jeg har affundet mig
med, for generelt fungerer skidtet suverænt og enkelt... og man kan bare
tage højde for det ved ruteplanlægningen.

Jeg passer lidt på piloten i hamrende regnvejr eller hvis søer slår ind over
hækken... men også det er meget simpelt... den får en plastikpose over sig
og alle er glade.. og den kan stadigt betjenes.

Båden jeg har er en 4 ton - 27 fod motorsejler - så du kan måske finde en
mindre/billigere rorpindspilot som er rigelig til dine behov - men
konklusionen jeg har draget er ihvertilfælde at det kan kun gå for langsomt
med at anskaffe sådan en dims )

venlig hilsen

JN

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 08-12-06 00:18

> [...]
> konklusionen jeg har draget er ihvertilfælde at det kan kun gå for
> langsomt med at anskaffe sådan en dims )

tusind tak for de mange gode svar.
jeg ved at jeg skal have en nu. nu ved jeg så bare ikke om det skal være et
Simrad eller Raymarine produkt. ihvertfald skal den være fremtidssikret med
mulighed for fjernstyring og GPS. jeg har kigget på en af hver på nettet. og
de begge kan vist det jeg søger. og prisen er næsten den samme. så nu er det
vist mest kvaliteten der skal afgøre valget. men i har vist selv fundet
simple løsninger der får dem til at kunne holde.. (plastikposer mm..)

er der en form for data udgang på en garmin 198 GPS eller skal jeg evt købe
en løs håndholdt GPS med data udgang og så evt koble dem sammen ?

mvh klaus nielsen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 08-12-06 07:18

Er det en GPSMAP 198C Sounder du mener ?? Den er relativ ny og kan det hele.
Eller er det en ældre 198 jeg ikke kender til ?

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 08-12-06 11:53

skrev i en meddelelse news:457903ac$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Er det en GPSMAP 198C Sounder du mener ?? Den er relativ ny og kan det
> hele. Eller er det en ældre 198 jeg ikke kender til ?
>
> Bjarke

det er den gamle....

mvh klaus

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-06 08:39

> [...]
>
> er der en form for data udgang på en garmin 198 GPS eller skal jeg evt
> købe en løs håndholdt GPS med data udgang og så evt koble dem sammen ?

Hej Klaus,

du kan koble alle navigationsapparater til den - blot den sender sine data
ud via NMEA 0183 interface (det er en standard for streaming af data -
d.v.s. apparatet udsender data i en bestemt rækkefølge: kurs, fart, position
o.s.v.) - fra en gps/kortplotter kommer disse data typisk via een ledning -
i nogle tilfælde er det nødvendigt at lægge et stel-signal på også, men det
er altså meget enkelt.
Du kan se i din brugermanual til din gps/kortplotter om den sender data ud i
ovennævnte format (og er det en Garmin 198, er svaret ja).... Garmin
udsender i 2 valgbare formater: Garmins eget format - OG NMEA 0183.
(Min egen kortplotter er en Garmin 2006 C)

God fornøjelse !

mvh

JN

Fra : Klaus Nielsen

Dato : 08-12-06 17:30

jeg var lige nede ved den lokale båd shop. de havde tilbud på en raymarine
st 2000plus og fjernbetjening til 4999kr
skal jeg tage den ?
det er hamrende svært at sammenligne med feks simrad. især fordi den
kvindelige ekspdient ikke vidste noget om det selv.

mvh klaus nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-06 18:57

> [...]
> det er hamrende svært at sammenligne med feks simrad. især fordi den
> kvindelige ekspdient ikke vidste noget om det selv.

Well... det "tilbud" har eksisteret længe.. og vil sikkert eksistere rigtigt
lang tid endnu... så forhast dig ikke.

M.h.t. sammenligningen mellem de forskellige - jeg tror ikke du går galt i
byen uanset hvilken du vælger.... men hvad du end vælger, så køb den hos en
grej-pusher der ved noget emnet - og hvor du er tryg... og ved at kunne
komme til dem hvis du får problemer af een eller anden slags.

mvh

JN

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-06 19:39

Da jeg som sagt kun har erfaringer med det nævnte mærke, men ikke med
andre, føler jeg mig ikke kompetent til at råde i valget ...

Fra : Kjell Roger Johnsen

Dato : 07-12-06 19:34

Hei
her er en bra pilot har brukt CM850i i to år, cursemaster er i flere
utgaver.

http://www.coursemaster.com/

MVH
Roger
"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i melding

Fra : P

Dato : 08-12-06 21:43

> [...]
> kigge efter og hvilke funktioner skal den helst have?
> stagvending. hvordan fungerer det med en selvstyrer?

Hent manualerne til de selvstyre du har kig på, på nettet. Læs dem igennem,
og vurder hvilken en der er nemmest at betjene samt hvilke faciliteter de
har.

IMHO, vil jeg vælge Raymarine (Autohelm) frem for Simrad, og helst et nummer
for stor.

--
Per

A Lot